Dat Ferrari op termijn het dak van de 458 Italia gaat afzagen is algemeen bekend. We wisten eind vorig jaar nog deze patentaanvraag te onderscheppen, waarop een basic constructie van een hard-top was afgebeeld. Grote vraag was; welke Ferrari krijgt net zo’n soort dak als de California-GT mee? Het antwoord -volgens laatste geruchten- uit Maranello: de 458 Italia.
Een welgemeende helaas pindakaas voor de cabriopuristen onder ons, maar een softtopje zoals zijn voorganger -de F430 Spider– had zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer terug te vinden zijn op de zomerse interpretatie van de 458. Insiders bij Ferrari hebben aan Teamspeed gelekt dat het een metalen vouwdakje wordt.
We zijn best wel benieuwd hoe ze dit in Maranello voor elkaar gaan krijgen. Immers, achter de twee voorstoelen van de kleine Ferrari-telg ligt een joekel van een V8. Echt veel ruimte om er een dak+mechanisme kwijt te kunnen is er dus niet.
Hieronder nogmaals het patentplaatje van de toekomstige dakconstructie, wie ziet er een 458 Italia in? (fotocredit: JonSibal)
ErikkNL zegt
hmm oké ik ben benieuwd. Ik vind de California er ook niet echt lelijk uitzien en je bruikbaarheid wordt hierdoor verhoogd…. Zie het allemaal wel
SHFT zegt
Had liever een stoffen dak gezien, zo’n metalen dak weegt (meestal) toch een pak en hoe minder kilootjes in zo’n wagen, de beter ;)
Zoef Jr. zegt
Lijkt me erg raar dat ze dat zouden gaan doen, er is toch echt geen ruimte met die V8 vanachter… Daarentegen zouden ze zo wel de eerste cabrio met achterliggende motor afleveren die een hard-top heeft.
Geef mij maar een goeie ouwe soft-top.
reggiane zegt
Ziet eerder een targa uit dan een echte cabrio als ik zo de tekening bekijk.
Niets mis mee maar noem het dan vooral geen spider.
integralechubasco zegt
als ze het gaan doen dan is daar natuurlijk al bij de ontwikkeling mee rekening gehouden… goede manier van verstoppertje spelen…
Dustie94 zegt
Hoe willen ze dat gaan doen met de motor achterin??!!
As_long_as_it_is_fast zegt
@Dustie94: ik denk dat ze dan iets meer ruimte laten tussen motor en deksel, waardoor het dak in twee vouwt, op mekaar komt te liggen bovenop de motor. Ofwel knallen ze de motor gewoon voorin… :D
sjaak1234 zegt
Kan best dat ze er rekening mee hebben gehouden en dat er bv ruimte is tussen de motor en het zitgedeelte waarin het dak zou kunnen wegzakken.
robbie zegt
Op zich niet zo vreemd dat er een hardtop/klapdak komt als je kijkt naar het profiel van de 458 Italia.
Door de heupen fors op te laten lopen onstaat er een verhoging/bobbel waar het klapdak mooi in ‘verstopt’ kan worden.
Zoiets zie je ook (wel minder mooi) bij de Ferrari 575 Superamerica. Die die (lelijke) verhoging achter de hoofdsteunen kan het draaimechanisme mooi verstopt worden.
As_long_as_it_is_fast zegt
oeh nee, deeltje 8 komt verticaal vlak achter de zetel en deel 7 komt daar horizontaal achter denk ik.
robbie zegt
@As_long_as_it_is_fast: Zowel 7 als 8 zullen vertikaal opgeborgen worden lijkt mij.
Flamingo zegt
kijk zo simpel gaat dat bij de Superamerica alleen verdwijnt het dakje niet mooi onder een kap
http://www.youtube.com/watch?v=QSqKp2eNEIQ
paulusrx7 zegt
neejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj nooit als-je- brieft niet!!!waarom waarom
bruikbaardheid bij een ferrari? ehm koop dan een zafira!!
MAOZZO zegt
Denk het ook wel ja.. Hoe staat het eigenlijk met de beloofde test met de 458 italia?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/11/video-autoblog-op-de-miljonair-fair-2009
MAOZZO zegt
Even doorspoelen naar 6:00
http://www.abhd.nl/video/miljonair-fair-2009/
ilovecars zegt
volgens mij komt het dakje boven op de V8 terecht als ie open is zodat je hem niet meer kunt zien
AudiQuatro zegt
Als de R8 Spyder met midden motor het kan, dan kan de 458 het toch ook? Ik bedoel die V10 is nou ook niet echt een kleine jongen!
AudiQuatro zegt
Natuurlijk komt dat ook omdat de R8 een stoffenkap heeft en dat veel makkelijker is. Dus niet eigenwijs doen daar in italie en gewoon stof!
Dimglor zegt
Mja ik hoop dat ze hem mooi kunnen maken.. want zo’n soft top heeft toch ook wel z’n charme….
Flamingo zegt
dus Robbie klopt niet helemaal wat jij zegt.
het kan juist niet bij de Ferrari 458 zo’n superamerica dakje.
ik weet niet hoe ze dat gaan doen met de motot zo in de weg
robbie zegt
@Flamingo: lees eens beter wat ik zeg! Ik zeg nergens dat de 458 Italia een zelfde soort constructie krijgt als de Superamerica. Ik zeg alleen maar dat de ‘heupen’ van de 458 bewust hoger zijn gemaakt zodat er makkelijk een construnctie/mechanisme tussen te ‘verstoppen’ is.
Ik begrijp ook wel dat Ferrari niet zo dom is om het dak bovenop de motor te klappen. De dakconstructie bestaat uit meerdere (kleine) delen die keurig (vertikaal) tussen de stoelen en de motor verdwijnen.
Flamingo zegt
@robbie:
neeneenee ik had t al door hoor ;)
ik had het tekstje ook nog niet eens gelezen en het patentplaatje gezien :D
maar het dak wordt nog steeds niet alleen tussen die heupen van jouw verstopt maar juist ook door een verhoging achter de hoofdsteunen. dat zie ik toch goed op die tekening of ben ik nou gek?
robbie zegt
@Flamingo: Zoiets zal het idd worden. Verder gok ik dat het dak gemaakt zal zijn van een ultralicht materiaal. Denk aan carbon, aluminium of wellicht zelfs kunststof. Ferrari zal er uiteraard alles aan willen doen om deze constructie lichter te laten zijn dan een stoffen kap (als dat mogelijk is…)
Vanquish zegt
Die patentafbeeldingen zijn wel heel simpel, ik wist niet dat patent aanvragen zo makkelijk ging! :P
Mr. V8 zegt
Nee, ik vind het niet erg. Dat maakt die auto gewoon erg functioneel. Op de California vind ik het ook niet misstaan. Gewoon een volbloed cabrio en volbloed coupe in een. Wat is daar nu mis mee?
Sheep zegt
Dak naar voren klappen? Weer is wat nieuws.
Flamingo zegt
hier zie je de normale versie 575m en de Superamerica,
kan je mooi zien wat ze gedaan hebben:
en de 458 met het patentplaatje:
ff onderzoeke
Flamingo zegt
wordt krap maar zo’n dakkie past er denk ik nog wel tussen idd
http://www.youtube.com/watch?v=P3Ea2aabKEI
robbie zegt
@Flamingo: bij een bi-color 458 is duidelijk te zien hoe de heupen lopen:
xilver zegt
Ferrari weet ongetwijfeld waarmee ze bezig zijn… Die lui hebben wel wat ervaring met auto’s. Dus al die comments die zeggen hoe ze dit gaan fixen zijn gwn nutteloos. Als Ferrari zegt dat ze dit gaan doen dan doen ze dit ook en zal dit hoogstwss redelijk goed meevallen
QuattroBoy zegt
Mama mia, ma che bella macchina! Forse anche piu bella di Maserati Grand Cabrio? Io non lo sai di piu…
CasperH zegt
Tsja, dat ze bij Ferrari commercieel succes boven puur rijgenot verkiezen is begrijpelijk, maar wel jammer. Het succes van de California rechtvaardigt dit soort keuzes, hoe jammer dat ook is voor de puristen. Ik moet Ferrari nageven: mocht dit lukken en mocht het dak inderdaad verticaal verdwijnen achter de stoelen dan kon dit wel eens de eerste écht mooie klapdakcabrio worden.
topless zegt
Volgens Ferrari is het dak van de california lichter dan dat van de F430. Zelf zie ik liever een softtop. Heeft meer charme. En bij een Italiaan ook graag handbediend. Elektronica wil nog wel een haperen.
ace_dave zegt
Vind het maar lastig te geloven. Die California is wel mooi, maar als ik het goed begrijp ook een stukje zwaar… De 458 is zo’n performance model dat ik denk dat stof de enige optie is. Met net zo’n plastic ruitje als in de 430 spider. De 458 is gewoon geen GT zoals de vrouw-verleidende-isofix-California.
Dinky Toy zegt
Kan dan niemand hier een tekening lezen???
Stap 1:
Deel 8 verbonden met “stang” 10 scharniert om punt 13 totdat het HORIZONTAAL op plek 16 terechtkomt.
Stap 2:
Deel 7 verbonden met “stang” 9 scharniert om punt 11 totdat het HORIZONTAAL boven deel 8 terechtkomt.
Deel 15 is waarschijnlijk een windschotje dat omhoog en omlaag kan.
Mr. V8 zegt
Misschien bewaren ze de softtop wel voor de 458 Scuderia cabrio, scheelt toch weer een paar pondjes… You never know.
integralechubasco zegt
met een hardtop is wel een stijvere constructie mogelijk, waardoor minder aan het chassis verstevigd hoeft te worden… lijkt mij….
boxster zegt
@Dinky Toy Ook ik begon me net af te vragen waarom niemand zag dat de delen horizontaal worden opgeborgen.
Wellicht is de functie van 15 niet alleen windtussenschot, maar ook gelijk afdekplaat/toegangsklep, zodat je de lege ruimte wanneer het dak gesloten is, kunt gebruiken als afsluitbaar bagagevak?
AGERA zegt
De mooiste Ferrari van de laatste jaren en vind de spider versie de mooiste 458
Nick zegt
Hard-top is toch ook veel gaver? :D Het is misschien wat zwaarder maar ach, je zult nog steeds niets te klagen hebben over een gebrek aan snelheid in de 458..
AGERA zegt
Mooiste Ferrari van de laatste jaren
AGERA zegt
plus wilde ik erbij zetten dat een porsche niet kan opboksen tegen deze auto. Een 911 rijdt misschien geweldig, mar in zijn totalitair en flair is de ferrari beter
lambo4all zegt
ben blij dat ze een hard-top hebben gedaan! bij de California zag het er ook al prachtig uit en ik heb er veel vertrouwen in dat ze het bij de Italia niet anders gaan doen.
Cantago zegt
Ik kan me dus echt niet voorstellen dat dit er mooi uit gaat zien he…