Voor als een V10 net even iets te gortig is.
Je zou het niet direct zeggen, maar de tweede generatie R8 is al weer een tijdje onder ons. De R8 is leverbaar als Coupé (rijtest met @Wouter) en als Spyder (rijtest met @CasperH). Qua motoren is er nog niet veel gewijzigd. Je kan kiezen uit twee varianten van de 5.2 liter V10. Eentje met 540 pk en als je de R8 Plus bestelt, heb je 610 atmosferische paarden tot je beschikking. Als speciaaltje is de RWS toegevoegd aan het gamma, met 580 pk enkel alleen op de achterwielen. Feest in een Audi, het moet niet gekker worden.
Maar de oplettende lezer zal zich afgevraagd hebben: waarom zit er geen uitvoering onder de V10? Zo’n R8 V10 Plus kost namelijk 2.000 euro méér dan een identieke Lamborghini Hurácan. Niet echt een interessante propositie. Het leuke aan de vorige R8 was dat je deze kan krijgen met een 4.2 V8 motor, volgens kenners de fijnste motor voor die auto. Van de nieuwe R8 was er geen V8 omdat Audi de motor onmogelijk aan de emissie-eisen kon laten voldoen.
Welnu, die uitvoering gaat er nu dan ein-de-lijk komen. Daarmee volgt de tweede generatie R8 een andere route dan de eerste generatie (waarbij de V10 pas later kwam). Volgens welingelichte bronnen (Autocar) komt er een uitvoering met onder de V10. Dit is geen V8, maar een V6. Dat is op zich heel erg logisch, want een beetje twin turbo V8 maakt gehakt van de V10 als het gaat om pure specs. Het wordt dus een V6.
En de V6 is een bekende, namelijk de 2.9 liter V6 biturbo uit onder andere de nieuwe Audi RS5 (rijtest), maar ook uit de Panamera S en nieuwe Cayenne S. Dit blok levert in de RS5 een gezonde 450 pk. In de R8 zou dat vermogen iets opgeschroefd kunnen worden richting de 500 paarden. Audi heeft bevestigd dat de motor er in meerdere uitvoeringen komt. Dat zou kunnen betekenen dat er een 450 pk sterke variant en een 500 pk versie van komt.
Maar het grootste voordeel van de nieuwe uitvoeringen moet wel de prijs zijn. De V6 heeft een veel gunstigere uitstoot dan de V10. De goedkoopste R8 kost nu dik 233 mille. Als ze de prijs richting de 150.000 euro kunnen krijgen, is de R8 eindelijk weer een 911 alternatief.
kapiteinaudi zegt
Leuk, maar toch liever een vijfcilinder. Wat een prachtig uitgevoerde R8 op de foto trouwens.
str8six zegt
R8 doet me totaal niks maar hoe die hier is uitgevoerd op de foto is wel erg gaaf!
Edge zegt
@str8six: Helemaal mee eens! Dit zie ik duizend keer liever dan die groentint van de persplaten van de Spyder V10 Plus of het blauw van de platen van de gewone R8. Heerlijke combinatie van een snelle sportwagen en een stijlvolle uitstraling
lebeaunl zegt
@Edge: heeft iets weg van een Spyker op deze foto, nice idd
tdg200 zegt
@lebeaunl: gentlemen spec
ericd zegt
@str8six: Heeft zelfs iets Spyker achtigs…
(stil maar, ik hoor je al in lagguh uitbarsten)
vandijkbv zegt
Gewoon die 2.5 TFSI er in lepelen!
kennone zegt
@vandijkbv: eens
Dutchdriftking zegt
Jammer. Ik had zo gehoopt op een 5 in lijn achterin de R8!
viezefreddyw zegt
Ik vind de R8 nooit echt spannend. Ja, die V10 klinkt goed en de vorige is tig keer mooier.
Maar bovenstaand exemplaar. Wauw! Prachtig samengesteld. Geweldige kleurencombinatie.
bassx zegt
@viezefreddyw: Je kan zeggen dat ie sneller en beter rijdt dan de Huracan.
Benny_Weisz zegt
Markt…gat…dicht!
HZW zegt
De R8 heeft mijn nog nooit bekoort, en dat de V8 de betere motor is voor een R8 vind ik ook niet.
Was niet echt onder de indruk van die motor in de R8, nu ben ik zo ie zo al geen V8 fan.
Die V6 wordt wel interessant, met een setje plug & play hybrid turbo’s kom je uit op ± 650-680 pk.
cossiekiller zegt
Wat een gemiste kans om dat lichtere TTRS blok erin te leggen…
kareljansen zegt
@cossiekiller: hoeveel lichter is dat blok?
HZW zegt
@kareljansen: 159 Kg.
HZW zegt
Het oude 2.5TFSI blok was 26 kg zwaarder.
Geen idee wat het nieuwe 2.9ltr V6 motorblok weegt.
trustmeiamanengineer zegt
Jammer, die heerlijke vijfpitter met een pk of 500 moet achterin komen.
bmwm3gtr zegt
Als er nou ook een handbak aan gekoppeld zou zijn en dat je bij de huracan ook een achterwiel aangedreven versie had heb je een instant legende in huis
misterdrogba zegt
Gotland Green, wat een heerlijk kleurtje…
spykerboy zegt
jammer dat er een turbo motor in komt, kan helaas tegenwoordig ook haast niet anders meer. Maar als het hem goed betaalbaar maakt en daardoor vaker gaan zien ben ik er helemaal voor, vanaf moment 1 altijd een mooiere keuze gevonden dan een 911 :)
spykerboy zegt
@spykerboy: grappig om te lezen dat iedereen deze R8 van de foto zo mooi vind, ik ben R8 fan, maar vind hem zo afschuwelijk dat bruine leer vind ik echt te lelijk voor woorden (altijd al gevonden met bruin leder interieurs), al helemaal met dat donker groen zo
mashell zegt
@spykerboy: ik sluit me bij he aan. Dit groen met bruin past op een grote Jaguar maar is op een moderne wagen die de kille perfectie moet uitstralen verschrikkelijk misplaatst.
bosje zegt
Iedereen lijkt de 5-cilinder te willen, maar dan kun je beter de TT-RS kopen toch? Is ook iets lichter, veel goedkoper en sneller (tegenover R8 met 5-cilinder). Als je dan toch het extra vermogen (en gewicht) wil is deze 6-cilinder een mooie stap hoger.
ghost zegt
@bosje: ik kwam bij mijn TTRS samenstelling anders uit op 130k..niet echt zo veel goedkoper, vind ik.
marvin1608 zegt
Lijkt me sterk dat ze de v6 500pk geven terwijl de v10 er maar 40 meer heeft.
destiny zegt
En dan heb je dus een R8 met het blok van een snelle middenklasser..
Ik betwijfel of iemand die anderhalve ton aan een auto uitgeeft dat zal ambiëren.
willeme zegt
@destiny: vorige R8 had ook de motor van een snelle middenklasser. Verkocht ook prima.
mashell zegt
Eigenlijk, eigenlijk had de R8 helemaal niet die V10 moeten hebben maar gewoon een V8. Waarschijnlijk wordt de V6 de leukste en beste variant.
tge1 zegt
Ik had verwacht dat er een 1.0 driecilinder blokje in gezet zou worden.
Ik vind dit een sportauto zonder “magie” trouwens. Ik kan er niet warm voor lopen.