Eind goed, al goed.
In Europa is het niet een naam die bij elke petrolhead in geheugen gegrift staat: V-Series. Het is het performance-label van Cadillac. Ondanks dat wij Europeanen niet heel erg bekend zijn met de snelle Cadillacs, worden ze wel degelijk hier ontwikkeld. Met name op en rond de Nürburgring Nordschleife zijn de meeste van hen afgesteld.
De auto’s met het label kunnen zich veelal meten het beste van Mercedes-AMG en BMW Motorsport. Sterker nog, terwijl de Mercedes-AMG E63S (612 pk) en BMW M5 Competition (625 pk) elkaar proberen af te troeven, is de Cadillac CTS-V al jaren sterker met 640 pk (1.000 pk kan ook trouwens).
Mede daardoor viel het nieuws van afgelopen week wat tegen. Cadillac introduceerde namelijk de CVT4-V en CT5-V. Eerstgenoemde heeft een viercilinder, de tweede heeft een amechtige V6 onder de kap. Wat is er aan de hand? Welnu, Cadillac heeft een beetje moeite om V-Series modellen aan de man te brengen. Of anders gezegd: ze willen er meer, véél meer van verkopen.
Dat doet Cadillac al door de V-Modellen te bouwen op basis van de CT4 en CT5. Ondanks dat het aannemelijk lijkt, zijn dat niet de opvolgers van de ATS en CTS, die toevallig uit productie gaan. Beide modellen zijn wat kleiner en goedkoper dan hun voorganger. Maar dan nog vallen de cijfers van de CT4 en CT5 wat tegen. Hoe is dat te verklaren? Welnu, Cadillac neemt hoogstwaarschijnlijk de tactiek van Mercedes-AMG over door. De getoonde modellen zijn de basis-V’s, zoals je ook ’43 AMG’- modellen hebt ten opzichte van de ’63 AMG’-uitvoeringen.
Die gedachte wordt gesterkt door het feit dat Cadillac ’toevallig’ twee gecamoufleerde prototypes laat zien. Beide zijn duidelijk een CT4 en CT5, zij het nog een stukje dikker. De testauto’s werden bestuurd door Mark Reus (president bij General Motors) en Ken Morris (product baas bij GM). Beide modellen zien er al heftiger uit dan de auto’s waar ze op gebaseerd zijn.
Uiteraard worden er geen details vrijgegeven, alhoewel Cadillac weet te melden dat deze twee auto’s de volgende stap zijn voor het Cadillac V-Series submerk. Reken dus op veel heftigere motoren dan hetgeen we afgelopen week hebben gezien. Grote kans dat de CT4 V-Series de V6 krijgt uit de CT5-V, met zo’n 400 tot 450 paarden. Het vuurwerk is daar voor de full fat CT5 V-Series. Hoogstwaarschijnlijk krijgt deze krachtpatser de nieuwe ‘Blackwing‘-V8 van General Motors. Dat is een hypermoderne 4.2 liter Biturbo V8 die we kennen uit de CT6, waarschijnlijk met zo’n 500 tot 550 pk. Dat is minder dan voorgangers, maar houd er rekening mee dat de auto’s een half segmentje zakken. Komt het dan toch allemaal goed.
vaakbenjetebang zegt
Een opvallende keuze om de nieuwe V8 op 4.2 liter uit te laten komen, dat gaat in China zeker niet helpen qua belastingen. Het is niet voor niets dat vrijwel de hele industrie precies onder de 4 liter gaat zitten. Zelfs als China niet als eerste op je prioriteitenlijstje staat, kun je, als je toch een nieuwe motor gaat bouwen, net zo goed voorbereid zijn op alle markten met de kennis van nu – zou ik dan denken.
okdoei zegt
@vaakbenjetebang: of dit is juist bewust omdat ze deze auto niet graag in China verkopen (als ze dit überhaupt al doen) i.v.m. de nieuwe techniek.
Chinezen kopiëren nogal graag.
911targa zegt
@okdoei: Oké, als het niet in China is, kunnen ze het niet kopiëren. Dat is dan een geruststelling voor de aanleg van ons toekomstige 5G netwerk.
rolov zegt
@okdoei: heb je. Op de auto beurzen nooit die Chinezen gezien die ongegeneerd auto’s staan op te meten?
vaakbenjetebang zegt
@rolov: Dat doen niet alleen Chinezen… ook de gevestigde Europese orde benchmarkt zich een slag in de rondte. Er is vast een ingenieur bij VAG die de asbakjes in een 5-serie heeft opgemeten. en vice versa. Feit is wel dat dit vaak wat discreter gebeurt dan op de publieksdagen van een autoshow.
De naam van het bedrijf ontschiet me even, maar in Frankrijk zit een club die er een enorm magazijn met onderdelen op nahoudt voor dit soort activiteiten. Wil je deurpanelen van Amerikaanse mid-size saloons tussen ’09 en ’12? JDM buitenspiegels? LHD stuurkolommen met EPS van B-segmenters uit 2015? Dan moet je daar zijn. Als je tenminste de naam van het bedrijf niet vergeet.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@vaakbenjetebang: Vaak ben je te bang door overal rekening mee te houden…
E34M5Touring zegt
Wat ik al zei laatst, more power is coming!!
willeme zegt
@e34m5touring: Het hing al een tijdje in lucht, maar goed om te zien dat ze nu al bekend maken dat er meer in het vat zit.
Alhoewel zo’n basis CT4-V mij zeker wel aanspreekt. Ik heb niet zoveel meer da 300 pk nodig, eigenlijk. En het is altijd de wegligging waarmee Cadillac zich weet te onderscheiden. Volgens mij is zo’n CT4 een geweldige daily. En voordat @jaapiyo begint te zeuren om ‘infotainment’, een beetje smartphone is na 6 maanden toch véél moderner ;-).
E34M5Touring zegt
@willeme: Mwoahh, ben bekend met de ‘naam’ die het systeem heeft maar vond het in die ATS destijds best fijn werken. Vind het systeem van bijv. PSA veel minder prettig. Ben wel benieuwd naar deze serie. Ben in Aug nog een maand daar. Zal eens ff gaan kiekn.
rs18011 zegt
Wat een mooie camouflage, kunnen ze in Duitsland wel van leren.
rammillius zegt
In Nederland zie je ze zelden rijden (bij Helmond zie ik er ooit eentje op de snelweg) maar in Amerika/rest van Europa is het toch nog een grote speler? Wordt nog vaak genoemd in muzieknummers althans.
emping zegt
@rammillius: vergeet China niet.
povel zegt
Op die camouflage staat het stiekem al aangegeven: ” V8″
Dutchdriftking zegt
Jammer dat deze auto’s nieuw zo duur zijn in Nederland. Het zijn fantastische apparaten maar door de hoge prijs en het ontbrekende imago koopt geen hond ze.
nofxke zegt
CT4 krijgt 315 pk uit 2.7 4 cilinder en CT5 krijgt 350 pk uit 3.0 V6
https://www.carthrottle.com/post/the-cadillac-ct4-v-and-ct5-v-have-landed-but-theyre-not-that-powerful/
E34M5Touring zegt
@nofxke: Ja die waren idd al bekend. Die V’s zijn net als S bij Audi en de 43amg varianten. Een soort ‘soft’ performance label.
bk4life zegt
Waarom gaan ze niet voor de retrolook? Mensen gaan hard op de oudjes dus in plaats van een vierkante doos uit te brengen, wordt bet misschien tijd voor wat ronder en retro gaan. Dan vliegen ze van de toonbank, als ze daar op zouden passen.