Het had zo mooi kunnen zijn. Een Bugatti met vier deuren, ruwweg 800 pk, en alle ingrediënten om zelfs de Rolls-Royce Phantom tot een muurbloempje te degraderen. Maar de Galibier werd uiteindelijk de speelbal van drie verschillende CEO’s met drie verschillende visies, waarvan de laatste hem nu de nek heeft omgedraaid.
Het verhaal van de Galibier begon voor de buitenwereld in 2009, toen de mastodont op een exclusieve preview werd getoond. De toen nog autohandelende Frits Hessing was daarbij aanwezig en kreeg ingefluisterd dat de limo in 2012 op de markt zou moeten komen, voor de prijs van 1,3 miljoen ex.
De auto kwam tot stand onder leiding van de toenmalige CEO Franz-Josef Paefgen, een Duitser met een groot VAG-verleden en een ingenieursachtergrond. Toen die in 2010 het stokje overgaf aan Wolfgang Durheimer werd het project echter omgegooid. De Galibier zou niet langer alleen leunen op de 8.0 liter W16 motor uit de Veyron – met twee in plaats van vier turbo’s – maar ook een hybride-unit krijgen. Oh, en Durheimer dacht aan een oplage van maar liefst 3.000 stuks.
Daarna kwam de eerste kink in de kabel. Er trad in 2012 vertraging op in de ontwikkeling, dat volgens de officiële lezing van Durheimer te maken had met het “gebrek aan vermogen”. 800 pk zou niet langer genoeg zijn voor een auto van deze statuur. Wat blijkbaar ook niet genoeg was waren de CEO-capaciteiten van Durheimer, want hij mocht na 1,5 jaar alweer het veld ruimen bij Bugatti, en kreeg bij Audi een functie toegestopt. Een positie waar hij het overigens ook niet lang uithield.
Enfin, het was daarna de beurt aan Wolfgang Schreiber om Bugatti te leiden, en ook deze Duitser lijkt weer een andere versie op het Galibier-verhaal te hebben. Als voormalig ingenieur en één van de drijvende krachten achter het Veyron-project richt hij zijn pijlen op precies dat: de Veyron. Eerst die laatste 60 Grand Sport Vitesses afbouwen, waar ze nog 2,5 jaar mee bezig schijnen te zijn, en daarna gaat men in Molsheim verder met de opvolger van de Veyron. (En nee, die SuperDuper Veyron komt er niet.)
Tegenover MotorTrend zegt Schreiber dat er niet genoeg ruimte is (figuurlijk, niet letterlijk) voor Bugatti om een model naast de Veyron te dragen. Toen hij gewezen werd op het feit dat Bugatti ooit zowel sportauto’s als de op luxe gerichte Royale verkocht, opperde Schreiber dat de Royale een verliesgevend project was, met een totale oplage van zes (6) stuks. Ergo: zolang Wolfgang Schreiber de scepter bij Bugatti zwaait, komt de Galibier er niet. Maar hé, wie weet neemt de volgende topman wel een defibrillator mee. Daarom zeggen we: de Galibier is dood, maar slechts voor nu.
Jochempie zegt
Ik had nooit verwacht dat dit er überhaupt zou komen… :(
smartass zegt
Er zijn in het de zandbak zojuist 2 weken van nationale rouw afgekondigd.
smartass zegt
@smartass:
Min “het” oen.
stephano zegt
Jammer, ik dacht dat hier wel potentie in zat gezien het succes van de vergelijkbare Porsche Panamera.
erce zegt
@stephano: dat komt wellicht omdat die slechts een fractie van de calibier kost?
bsxc2 zegt
Ik weet het niet, maar ik heb hem altijd vinden lijken op de Insignia Concept (vooral de achterkant).
gedwongenleaser zegt
Zucht… Nog steeds het mooiste interieur dat ik ooit in een automobiel gezien heb.
Rohrl-fan zegt
Damn… En ik wilde er net eentje om m’n fiets mee uit de schuur te gaan halen… :-(
clr700gt zegt
Allemaal van die rouwende reacties schei uit man hy heeft nooit bestaan het waren alleen maar plannen, netals papa en mama die zeggen dat ze een kind willen maar doen het toch niet, dus huilen om een kind wat nooit bestaan heeft
mevipp zegt
@clr700gt: misschien hadden papa en mama jou op een schrijfcursus moeten zetten
clr700gt zegt
@mevipp: haal de vouten er eens uit dan behalve de punten en de comma’s die ontbreken
Donstil zegt
@clr700gt: Nou wat dacht je van vouten ;)
mevipp zegt
@clr700gt:
“Allemaal van die rouwende reacties schei uit man hy heeft nooit bestaan het waren alleen maar plannen, netals papa en mama die zeggen dat ze een kind willen maar doen het toch niet, dus huilen om een kind wat nooit bestaan heeft”
Allemaal van die rouwende reacties. Schei uit man, hij heeft nooit bestaan, het waren alleen maar plannen. Dit is net als wanneer papa en mama zeggen dat ze een nieuw kind willen en het dan niet doen, gaan huilen om een kind dat nooit heeft bestaan.
En dan heb je zelfs “fouten” verkeerd gespeld (vouten).
potver7 zegt
@clr700gt: Naast de ontbrekende punten en komma’s (met een k!) maak je fouten in het hoofdlettergebruik (maar dat kan ook komen door de ontbrekende punten). Daarnaast is er nog wel wat aan te merken op je zinsbouw. Dan nog de tikfouten: ‘hy’ en ‘netals’ kan ik in het woordenboek niet vinden…
Maar goed, genoeg gezeurd over iets volstrekt irrelevants.
Waar het wel om draait: wat ga jij dan doen om je ooit zo’n CLR 700 GT te kunnen veroorloven?
clr700gt zegt
@potver7: dat het mn nickname is wil niet zeggen dat ik m wil, wel leuk dat je de moeite hebt genomen en het ff hebt gegoogled
autobart zegt
@clr700gt: Man man man, wat een lelijke auto is dat…
jolig zegt
Het heeft ook allemaal veel te lang geduurd. Het interieur is nog steeds wel fraai, maar het bolle exterieur begint al aardig gedateerd te raken.
pomoek zegt
VW geeft wel weer blijk van realiteitszin. Dit soort auto’s moeten concurreren met helikopters en ander exclusief vervoer en niet met plepsautotjes als Bentley’s en Rolls Royce’s. En dan moet je wel iets extra’s extra brengen, en dat deed de Galibier niet.
rufctr01 zegt
@pomoek: wat rijdt u? Ik vind een RR geen plepsauto.
T16 zegt
Er is wel degelijk ettelijke miljoenen aan ontwikkel tijd en geld verbrandt voor deze auto. Er is een prototype op basis van het Bentley platform gebouwd. http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/20/bugatti-16c-galibier-verbouwde-mulsanne
De auto is ook veel groter dan de Porsche Panamera, 530 cm i.p.v. 501 cm. Vooral de doelstelling voor een gewicht van 1900 kg voor een auto zo groot als de Galibier lijkt mij niet realistisch. De Bentley weegt al 2500 kg met een W12 motor.
Terzijde: Ik hoop dat Porsche snel met de shooting brake versie van de Porsche Panamera komt. http://www.autoblog.nl/porsche-panamera-sport-turismo-concept
De Porsche Panamera Sport Turismo concept is echt een mooie auto.
gash zegt
Blijft een fraaie auto, zo’n Brera
T16 zegt
Plaatje van oud en nieuw: http://annews.blog.bg/photos/97470/original/Geneve%202010/213366.jpg
matje140 zegt
Ik zie nu pas eigenlijk dat de Panamera heel erg op deze Galibier lijkt!
Vincegail zegt
De Royale was eigenlijk erg winstgevend! Hoewel ze inderdaad maar 6 types 41 gemaakt hebben, en slechts 3 verkocht, hebben ze wel bijna 200 Royale-motoren aan de franse spoorwegen gesleten als aandrijving voor treinstellen. Kaching!
potver7 zegt
@Vincegail: daarom wantrouw ik iedere bobo (of het nu een politicus is, of een leidinggevende in de bedrijfswereld): óf ze staan glashard te liegen, óf ze verbuigen de waarheid een beetje, óf ze vertellen halve waarheden. Eigenlijk moet je je altijd afvragen wat ze níet vertellen, dat zegt meestal meer als wat ze wél vertellen.
In het geval van de Royale kan het best zijn dat de auto’s zelf met verlies verkocht zijn, maar dat ze juist daarom (omdat bijvoorbeeld de ontwikkelingskosten van de motoren al volledig op de autofabricage zijn afgeboekt) die motoren met vette boekwinsten aan de spoorwegen hebben kunnen verkopen. Meneer Schreiber wil gewoon die Galibier niet bouwen, dus die laat dat laatste stukje informatie maar even achter. Overigens zegt de winstgevendheid van de Royale natuurlijk helemaal niks over de mogelijke winstgevendheid van de Galibier, dus dan blijven er vooral een berg vragen over:
– waarom komt Schreiber met dat argument om de Galibier niet te maken?
– waarom kan/wil Schreiber het echte argument niet geven?
– … wat is het echte argument?
jaguarjunk zegt
Eeuwig zonde! Prachtige auto, alleen zou die mits hij in productie zou worden genomen nooit in Nederland te bewonderen zijn denk ik zo..
crackdavid zegt
@jaguarjunk: Waarom niet ? Ik meen dat Nederland een tijdje op 1 heeft gestaan met meeste Veyrons..
jaguarjunk zegt
@crackdavid: ik denk dat je in Nederland weinig mensen zult vinden die er een zouden kopen.. Mensen met geld hier willen het nu niet uitgeven, maar mensen met geld in pakweg Dubai wel. Wie koopt er in Nederland nu nog een 800pk limousine om mee in de file te staan..
crackdavid zegt
@jaguarjunk: http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/26/nederland-is-veyron-rijkste-land
alcantara zegt
RIP aan de nabestaanden.
jrk68 zegt
Ach so, Herr. Schreiber blijft liever trekken aan een dood paard dan dat hij met iets nieuws komt.
Best jammer eigenlijk, ik vond die Galibier wel een stoere limo.
yipikaye zegt
Jammer,
Ik had wel een 4-deurs, six-turbo, 10,6 liter, V20 willen zien in Geneve
lambowambo zegt
lelijk hok. te veel chrome, te veel bling.
tmenges zegt
Was dus de laatste stuiptrekking van bugatti, nu hebben ze in ieder geval nog een reden om nog 263 ‘speciale’ versies van de Veyron te maken voordat het afgelopen is met het vag prestige projectje.
vwer zegt
Jammer ik had me er wel op verheugd op die auto jammer :(
youknownoah zegt
Jammer :( die acht uitlaten vond ik toch wel interessant
exclusieviteitsfreak zegt
Die CEO’s zijn allemaal zo zot als een achterdeur, eerst ja, dan nee, dan weer ja, en dan weer nee . . . , weten die eigenlijk wel wat ze willen ? ! . . . , en dat terwijl enkele gefortuneerden hem wel willen.
Op een dag zal de Galibier er komen, daar zijn velen zeker van . . .