Audi bedient een groot deel van de automarkt, maar in het kleinste segment zijn ze niet aanwezig. Iets waar volgens Audi-opperhoofd Rupert Stadler snel verandering in komt. Met een omgekatte Up.
In een gesprek met het Duitse Manager Magazin geeft Stadler aan dat Audi de komende jaren fors gaat investeren in nieuwe productielijnen, productievestigingen en dus ook in nieuwe modellen. Een aantal toekomstige typenamen zoemen al langer rond, zoals de Q6 en de Q8. Crossovers en SUV’s die de line-up van de Q3, Q5 en Q7 weer een stukje verder aanvullen. Audi zou de hoge kosten en verminderde winstmarge voor lief nemen, omdat ze “er vanaf 2016 de vruchten van zullen plukken”, dixit Stadler, die zich ook liet ontvallen dat het merk in 2020 op jaarbasis 2,4 miljoen auto’s wil verkopen.
De Up als basis
Een andere troef om meer auto’s te verkopen is om een kleine doch premium stadsauto te creëren. En daar komt de Up om de hoek kijken, want die zal Volgens Stadler als basis dienen. De niet bepaald onsuccesvolle Up kent al twee derivaten binnen de Volkswagen Group; de Seat Mii en Skoda Citigo. Op de grille, bumpers en wat logo’s na verschillen ze niet van de Up, dus het is de vraag in hoeverre Audi’s Up-variant zal afwijken. Hetzelfde pad bewandelen als Seat en Skoda zou toch een beetje schraal zijn voor een merk dat ‘premium’ pretendeert, maar aanpassingen aan de carrosserie of platform zou weer torenhoge kosten met zich meebrengen. Keuzes…
Wat denken jullie: gaat Audi een geheel nieuw sausje over de Up gooien, blijfte het bij wat andere bumpers & logo’s, of wordt het toch iets heel anders, zoals een crossover om de Opel Adam en consorten mee aan te vallen? (via Reuters)
Hier onze eerdere interpretatie van de Audi A0, of hoe deze stadsdandy ook gaat heten.
retro zegt
Ik zie minder ups rijden dat ik had verwacht ik denk dat het bij deze audi ook het geval zal zijn. alhoewel er voor dit soort segment ook wel potentiele kopers zullen zijn.
reggie-boy_rood zegt
@retro: in denk omdat ze nog best duur zijn ten opzichte van de aygos enzo
tupperware zegt
@reggie-boy_rood:
Ik denk eerder dat het hem zit in het simpele feit dat die C1/Aygo/107 al een jaar of 6 langer op de markt zijn. In hun topjaren werden er zo’n 20.000 per jaar verkocht.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@retro: komt omdat hij er nog maar net is, t.o.v. Aygo en consorten…
Kvgorp zegt
Aupi
rob68 zegt
Volgt lijn van type namen en komt uit op, Audi Nul…?
jrk68 zegt
@rob68:
Een 0000A0 dus, dat zijn best veel nullen, die passen er vast niet in.
Nee, dan wacht ik wel op de Bentley Up!
MAB zegt
Audi A0,5
gop1 zegt
Met opties als stuurbekrachtiging en rechter buitenspiegel zal de prijs al snel richting de 25.000 gaan.
MAB zegt
@gop1: jij krijgt plusje van mij want je hebt me laten lache!
nibor zegt
@gop1: vergeet de hoofdsteunen achter en centrale deurvergrendeling niet… Die schijnen alleen leverbaar te worden in combinatie met Safety Pack 1 voor 2400 euro.
Frankypanky zegt
Misschein stoffen ze de A2 wel af, maar dan wordt het ’type-technisch’ gezien wel lastig…zie de A1.
dawwg zegt
Denk dat het alleen een fancy interieur wordt met misschien wat spannendere lakkleuren & velgen als opties…
tupperware zegt
@dawwg:
Sinds wanneer zijn 50 tinten grijs spannend?
IJsblok zegt
Audi Downy
themsdosnerd zegt
De Audi A1 5-deurs was al nul komma nul premium.
Nu komen ze met een up!
En het topmodel Q7 (de V12 TDI) hebben ze ook al gedumpt.
Hoe lang duurt het voordat Audi niet meer premium is?
Ik gok 10 jaar.
mashell zegt
@themsdosnerd: een merk is premium zolang de producten duur zijn.
escort77 zegt
Ik gok op AA
Mag voor zo’n model best afwijkend zijn, en past ook wel naast TT.
Een nadeel: een eventuele RS variant wordt in ons land onverkoopbaar ;-)
tupperware zegt
@escort77:
Audi Anonieme Alcoholisten?
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij trek je met die associatie geen volle zalen.
solmatje zegt
@escort77: lol
berlinetta zegt
@escort77: Audi AARS?
escort77 zegt
@berlinetta: soms is het leuker om de grap niet helemaal uit te leggen ;-)
berlinetta zegt
@escort77: Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik zag het pas nadat ik op versturen geklikt had ;)
betonstaal zegt
Komt er dan ook een Bugatti versie?
De Bugattini
sjamp zegt
De grap van gelijke bodemgroepen en andere auto’s haalt VW/Audi al jaren uit. Audi80/A4 en VW Passat zijn vaak leentje broer van elkaar. Zonder dat ’t echt opvalt en de leek ziet t al helemaal niet.
Het verschil tussen de modellen is altijd net ff wat groter dan bij de andere familieleden. Een Seat Leon hangt dichter tegen de Golf aan dan de Audi A3. Hoe kleiner de Audi euhm Auto, hoe kleiner de mogelijkheden om een echt ander model te maken, maar zet de gezusters op Polo Basis eens naast elkaar? Fabia, Ibiza, Polo en A1… Zelfde auto in basis, maar de A1 staat er toch wel ’t meest ‘apart’ bij.
Ik schat dat de daklijn anders zal zijn. Géén 5 deurs, maar wielbasis en onderstel krek gelijk. Misschien een quattro door een elektromotor op de achteras, en een aggregaatje/benzinemotor voorin. Maar dat zou wel de meest extreme variant zijn met een oplage van 5 stuks (demo/prototype) enkel om ’t premium karakter te ondersteunen.
De E-up en de E-A0 zie ik wel sneller voor me. De Citigo en Mii zullen waarschijnlijk niet elektrisch te koop zijn.
azuli zegt
Best zielig eigenlijk:(
Dit heet “onder de gordel” verkopen
Audi doet er alles aan om hun droom “meer auto’s verkopen wereldwijd dan BMW”.
Eerst hadden ze daar de A1 voor. Maar dat ging/gaat ze niet snel genoeg qua verkoop dus nog maar een trede lager onder de gordel.
Ach ja binnenkort de Porsche Up en de Lamborghini Up:D
tupperware zegt
@azuli:
Je vergeet de BugUppie.
melkkoe zegt
@azuli: BMW verkoopt 3-cilinders in haar auto’s
Esprit_de_Flandre zegt
@azuli: Onder wiens gordel? Audi’s of BMW’s?
BMW doet dat toch ook, kleine premiumbakskes verkopen? Alleen onder een andere naam…
db87 zegt
Audi A0 en daar dan 25 duizend euro op stuk slaan zeker voor zo’n klein koekblik…
De A1 is al zwaar overpriced en die is al klein zat, al helemaal voor een Audi.
TDI-goeroe zegt
maar komt er ook een TDI?
melkkoe zegt
@TDI-goeroe: als die er komt, zal het sowieso niet de tdi-motor zijn die jij graag ziet.
michelinman zegt
Audi A1/2
vgr535 zegt
Ach alles om het aantal geproduceerde units van een fabrikant. Maar ja het leidend voorbeeld is merceders die niet mee deed met de trend. Denk aan de vorige generatie A-klasse in vergelijk met 1 series en A3. Niet meedoen is verliezen, dit overkomt merceders nooit weer !!! They are back on track
azenomei zegt
VW en Audi zijn beiden overpriced. Maar er nog zat huisvrouwtjes die stoer willen doen met een basis A1 met s-line badges. (zie er genoeg als ik mn kind naar school breng) Voor een A0.5 zal vast ook nog wel markt zijn.
audifreak zegt
Wel slim om zo’n klein ‘zuinig’ koekblik op de markt te brengen, zo kan de gemiddelde CO2 uitstoot weer omlaag, zodat Audi makkelijker aan die rare EU-regels kan voldoen. Tegenover zo’n stadswagentje staat dan weer een dikke RS.
shew zegt
Beter van niet!!
autogast2000 zegt
Waarom noemen ze hem niet de Q1
mashell zegt
@autogast2000: omdat ze op het Polo platform al een “serieuze” SUV willen maken. Om de Captur etc te gaan beconcurreren.
autogast2000 zegt
@mashell: dat kunnen ze tog de Q2 dat kan ook nog
autogast2000 zegt
@mashell: sorry was aan het rijden in mn oma haar auto :)
fredex zegt
Q1, Q5 en Q7? Je bedoelt Q3, Q5 en Q7…
HZW zegt
Dit verhaal drijft al langer rond: http://www.audiblog.nl/2013/07/gelekt-2014-audi-urban-vw-up-based
Alleen in het begin ging het om alleen een elektrische versie.
lacker zegt
Ik denk dat het de A+ of zonder toevoeging, Audi A gaat heten.
In Die Welt las ik dat er ook plannen zijn om er een Etron-versie zal komen in 2015, die in Duitsland onder de EUR 30.000 moet gaan kosten
Audi will 2015 einen Kleinstwagen mit E-Antrieb auf den Markt bringen. Die Technik des City-Stromers stammt laut “Auto Bild” vom VW E-Up, der Preis soll unter 30.000 Euro liegen. Damit wäre das womöglich Audi A E-Tron genannte Modell rund 10.000 Euro günstiger als Hauptkonkurrent BMW i3.
Den Antrieb Audi übernimmt ein 85 kW/116 PS starker Elektromotor, der den Kleinstwagen in 9,3 Sekunden auf Tempo 100 beschleunigt und eine Spitzengeschwindigkeit von 150 km/h ermöglicht. Die Reichweite soll bei rund 200 Kilometern liegen, die Ladedauer je nach Stromquelle zwischen 30 Minuten und vier Stunden.
Ursprünglich wollte Audi mindestens eine Klasse höher in das E-Auto-Geschäft einsteigen. Die Kleinwagen A1 E-Tron und A2 E-Tron sind aber bislang über den Studien-Status ebenso wenig herausgekommen wie der Supersportwagen R8 E-Tron.