De A15 krijgt er toch een lap asfalt bij door te verlengen, met dank aan de Raad van State.
Wel verlengen, niet verlengen. Een spannende voetbalwedstrijd is er niets bij. We gaan toch verlengen! Ik heb het niet over een Champions League-wedstrijd, maar het verlengen van de snelweg A15.
Jarenlang was het doortrekken van de A15 naar de A12 een punt van discussie. Het ging vooral over de stikstof. Want daar zijn we in Nederland maar druk mee. Meerdere rechtszaken rondom het verlengen van de A15 kwamen er aan te pas. Uiteindelijk kwam het dossier op de plank bij de Raad van State, de hoogste bestuursrechter. Het juridische gezeur duurt al zeven jaar.
Groen licht
De Raad van State heeft vandaag de ultieme beslissing genomen, ja het verlengen van de A15 mag gaan gebeuren! De voorwaarde werd in maart al gesteld dat groen licht volgde als 6 boerderijen opgekocht zouden worden. Met het opkopen komt er stikstofruimte vrij, die ruimte kan gebruikt worden om de A15 te verlengen. Mooi hoe dat werkt.
Met het doortrekken van de A15 is het omrijden via Arnhem dan verleden tijd. Er kan direct aangesloten worden op de A12, wat vooral voor het vrachtverkeer in Nederland goed nieuws betekent. Het vanuit Rotterdam afkomstige verkeer kan zo moeiteloos doorrijden naar Duitsland. Vanuit Bemmel kun je straks doorrijden over de A15 richting Duiven en dan aansluiten op de A12.
Aan Rijkswaterstaat de taak om handen en voeten te geven aan het project. Het is natuurlijk niet zo dat er morgen een verlengde A15 staat. Dat gaat wel weer even duren. Er is in elk geval groen licht nu. Dat is al heel wat. Hup, 130 km/u erbij en gaan met die banaan.
De Raad van State heeft wel een belangrijke voorwaarde gesteld aan het verlengen van de A15. De kwaliteit van de omliggende beschermde natuurgebieden mag niet in het geding komen.
hondafiel zegt
Wanneer ik aan de andere kant van de wereld vertel dat er 6 boerderijen opgekocht moeten worden voor een stukje snelweg verlenging dan lachen ze zich daar kapot. Jaarlijks worden daar mega projecten opgeleverd ten koste van heel veel. Maar voorlopig wonen we wel op hetzelfde bolletje.
petroldrinker zegt
precies dat, de voorwaarden zijn compleet krankzinnig, ook ik als nl-er moet er hardop om lachen dat het op zo een manier gaat
mashell zegt
Tja, aan de andere kant van de wereld wordt je miljonair als je koffie te heet is bij McDo. En hier wordt je miljonair als je boerderij wordt opgekocht door de staat. vanwege snelweg stikstof, woonwijk, windmolens etc.
hondafiel zegt
Ik bedoel de andere andere kant van de wereld. Daar word je op andere manieren heel rijk.
PrettyAwesome zegt
Zomaar een vraagje, enigszins off topic, reagerende op “… Hup 130 km/h erbij…”. Welke ‘significante’ bijdrage kan 130 km/h leveren in het Nederlandse verkeer?
berlinetta zegt
Dan kun je 139 op de cc rijden ipv 109.
petroldrinker zegt
dat je voor je gevoel kan doorrijden ipv kruipen…
Johanneke zegt
Ik woon er nogal in de buurt, en kan je zeggen, 5 uur per dag in 2 richtingen file op de pleij en a12 bij duiven lijkt mij veel slechter voor het milieu dan wat extra asfalt waardoor er hoogstwaarschijnlijk een stuk beter doorgereden kan worden.
Robert zegt
Ik woon er niet alleen in de buurt, maar ik rij er op werkdagen ook twee keer per dag over heen. Gelukkig rij ik dan ook twee keer ’tegen de stroom in’, anders had ik subiet ander werk gezocht.
Het punt is dat alle regio’s flink zijn gegroeid in bedrijvigheid en inwonertal, maar dat, behoudens een verbreding van de A12 tussen Waterberg en Arnhem-Noord, al jaren hoegenaamd niks is veranderd qua wegen en andere infrastructuur. De huidige situatie is dat er ook maar één calamiteit op de A12, A325/N325 of de A50 hoeft te ontstaan en de hele regio loopt krakend vast.
Dat er bezwaarprocedures zijn is prima, maar dit ging echt he-le-maal nergens meer over. ‘Gegijzeld door de democratie’ is denk ik nog wel de beste omschrijving. Voor diegene die hier niet heel erg van op de hoogte zijn, de bezwaren liepen al vanaf de presentatie van de meest recente plannen (2017), maar het doortrekken van de A15 an sich is een project wat al in 1958(!) was ingestart…
rwdftw zegt
Het is niet alleen zo bij de A15, ook dat stukje A4 was decennia een heet hangijzer.
Maar we hadden een tijd geleden karma met de A15. In het plan was namelijk een tunnel opgenomen onder het groenste deel door. Nou helemaal prima zou je zeggen. Maar toen gingen al die milieuridders dwars liggen. Het gevolg van dat dwarsliggen was dat het uitgesteld werd, en duurder werd.
Dat had weer tot gevolg dat de eerder ingetekende tunnel werd vervangen door een brug! En daar waren die milieuridders absoluut niet blij mee. Nu, door al dat getreiter, komt er dus een brug ipv een tunnel. Niet zo goed voor het uitzicht, ze hadden een tunnel kunnen hebben. Maar ja, principes.
Robert zegt
Nou, inderdaad. Er werd een Betuwelijn neergelegd (die, as we speak, nog steeds niet rendabel is…) waarvoor men een peperdure tunnel onder het Pannerdens kanaal door trok. En werkelijk iedereen en zijn moeder riep: “draai die boorkop aan het einde weer om en stuur deze nog een keer terug, dan heb je gelijk je tracé voor de A15 al vast voorbereid én de kosten weer deels terugverdiend”. Maar nee, er moest eerst ‘gepolderd’ worden, met als gevolg dat er naast die peperdure tunnel straks een peperdure brug moet worden gebouwd.
soes750 zegt
Idd ik woon er ook om de hoek. Als mijn werkgever in Arhem zat opteerde ik echt voor 5 dagen thuiswerken. Elke dag drama daar.
Fahrzeugidentifikationsnummer zegt
Ik woon een paar honderd meter van traject waar de weg verdiept komt te liggen. Gelukkig komt de weg er. Het is nu gewoon niet te doen om voorbij Arnhem te komen. En dat moet ik meerdere keren per week om in Nijmegen te komen.
Rokende Wielen zegt
Ein-de-lijk is de hobbel genomen… Man man man wat heeft dit lang geduurd. Je kunt er voor of tegen zijn, maar dat voor- en tegenstanders zolang op duidelijkheid hebben moeten wachten vind ik wel triest. Maar goed, nu moet dat ding nog doorgetrokken worden. Dat zal nog wel ettelijke jaren duren aangezien begrotingen en personeel tekort zal schieten. Dus voordat ik eroverheen kan, zit ik misschien tegen m’n pensioen aan (nog ongeveer 20 jaar).
Robert zegt
De laatste begrotingen zijn opgesteld ergens in 2020 of 2021. Daarna kwam de covid pandemie, de kortstondige energiecrisis en inflatiepiek voorbij, dus ga er maar van uit dat de begrootte kosten met minstens 30% zullen toenemen. Die zullen dan moeten worden meegenomen in de nieuwe aanbestedingsrondes én dan is het maar te hopen dat er ook nog aannemers voor te vinden zijn die dit kunnen en willen bouwen voor dat geld.
Voordat die A15 is doorgetrokken is het minimaal 2030. Mogelijk dat de verbreding plus aanpassingen van de A12 tussen Duiven en Oud-Dijk twee tot drie jaar eerder klaar zijn, maar in alle eerlijkheid: dat zijn wel de (meest) optimistische scenario’s.
Ik hoop in 2036 met pensioen te gaan, wie weet maak ik het nog mee in m’n werkzame leven…
Rokende Wielen zegt
En dan hopen we dat er niet ergens een of andere salamander besluit z’n intrek te nemen op het werkterrein, of dat er een Romeins bouwwerk onder de klei vandaan komt…
audirs3 zegt
Dit dossier lag al sinds 2017 (!) bij de Raad van State.
Enerzijds ben ik heel blij dat we in een democratische rechtsstaat wonen, maar dit gaat echt nergens meer over.
Naar mijn mening is de rechtstaat vooral bedoeld voor bescherming tussen burgers en bedrijven. Het maar eindeloos procederen tegen democratisch gekozen overheden zou verboden moeten worden.
mashell zegt
Het lijkt wel een trend dat tegen elk stuk weg, woonwijk, AZC, windmolen, etc. helemaal tot aan de Raad van State doorgeprocedeerd wordt, niet goed. Aan de andere kant heb je soms ook wel de indruk dat gemeenten overbodige plannen gewoon doordrukken.
timdawg zegt
De overheid dient als een BV te denken en te handelen en daar dient de Raad van State zich bij aan te sluiten. Niet toestaan dat er tot in den treure geprocedeerd kan worden tegen logische besluiten. Het doortrekken van de A15 als voorbeeld is natuurlijk een no-brainer, hiermee win je zo veel terug op economisch gebied. En wat al gezegd is, milieutechnisch is dit beter dan iedereen over de A325 en A12 te sturen met als gevolg dat het daar continue stil staat. Go A15!
Rokende Wielen zegt
De A15 loopt straks niet door mijn achtertuin dus ik kan je redenering wel begrijpen. Maar gewetensvraag; stel dat ie wel door je achtertuin zou lopen, willen we dan ook een BV met een tandeloze raad van state?
timdawg zegt
Als het aantoonbaar noodzakelijk is, heb ik daar geen bezwaar tegen. We moeten vooruit in dit land. Het gaat allemaal veel te langzaam
mashell zegt
Een BV heeft als doel de directeur rijk te maken door middel van tevreden klanten. Een staat heeft als doel de burger zo goed als mogelijk tevreden te maken, nogal niet hetzelfde. We hebben in dit land gelukkig de trias politica waarbij de rechtsprekende macht onafhankelijk is van de politieke macht. de raad van State heeft dus niet aan te sluiten bij de wil van de politiek, we zijn (nog) geen dictatuur. (Ik schijf nog omdat er momenteel een discussie is over het gebruik van een noodwet voor een non item als migratie, dat doen is een eerste stap naar een dictatuur). Die onafhankelijkheid is maar goed ook want Rutte en Co zijn meerdere malen teruggefloten omdat ze te kort door de bocht gingen.
Het tot in den treure procederen tegen logische besluiten (ik zou liever schrijven “besluiten duidelijk in het algemeen belang”) moeten we zeker voorkomen maar juist niet door “niet toestaan”, de drempel moet een andere zijn. En bij de vraag wat moet die drempel dan wel moet zijn wordt het moeilijk, heel moeilijk.
anthwan zegt
Als we toch bezig zijn kunnen ze ook niet de A30 aan 2 kanten door leggen van de A50 naar de A28?
mashell zegt
Zullen we bij de A30 beginnen met een fatsoenlijke aansluiting op de A1? Daar ligt nu een houtje touwtje constructie en dat veroorzaakt veel problemen op die A30 en A1.
Robert zegt
Die A30 zoals deze er nu ligt (tussen A1 en A12), daarover heeft men óók al 40 jaar lopen bakkeleien…
marcomanta zegt
In mijn regio was 30 jaar nodig om zoiets voor elkaar te krijgen.