De historische naam Gordini heeft Renault recentelijk goed verkracht door het om te toveren in een stickerpakketje voor teveel geld. Laten we hopen dat ze bij Williams niet hetzelfde doen.
Iedereen kan zich de Clio Williams uit 1993 nog wel herinneren. Een bommetje met 150 pk dat vanwege de grote vraag in een oplage van 12.100 stuks werd gebouwd, terwijl de Fransen oorspronkelijk van plan waren dit projectje on the side de 3.800 exemplaren niet te laten overstijgen. Daarna is de naam Williams nooit meer aan een sportief model geplakt bij Renault, maar met de nieuwe Clio zou hier verandering in komen.
De roddelqueens van Autocar melden dat 2014 het jaar van introductie wordt. Ze wachten schijnbaar nog even met de invoering om de reguliere Clio RS het gras niet voor de voeten weg te wheelspinnen. De onlangs voorgestelde Clio RS haalt 200 pk uit een 1.6 liter vierpitter met turbo, in de Williams-uitmonstering zou dit naar de 220 pk moeten klimmen. Een hatchbackje dat op papier alles in zich zou moeten hebben om bovenaan het segment te komen te staan. En wie weet is Renault zo aardig om deze versie voor de puristen wél uit te rusten met een handbak.
lincoln zegt
hallo .. zorg eerst eens even dat die Alpine klaar is ..
norge zegt
@lincoln: Stickertje…
mercedesclk350 zegt
@lincoln: hebben ze al gezegd.
mercedesclk350 zegt
@mercedesclk350: -edit: gezorgd, las eerst gezegd. Danku @mercedesclk350 voor alert op misverstanden-
mister zegt
Mooi zo! Hoe meer auto’s hoe meer vreugd!
gijsso zegt
Meer hothatches, meer beterrr!
Introduceren dat ding, maar maak er een echt Williams waardig model van.
jordy14 zegt
Hopen dat die vet word.
jrk68 zegt
@jordy14:
Ik hoop eerder dat ie licht word, “vette” auto’s zijn er al genoeg.
Oh en een handbak graag….
xilver zegt
Not very interesting…
swaffelaer zegt
De Clio Williams Phase 1. Oh sweet memories.
Het was 1994. De toen nog 17-jarige Swaffelaer kocht zijn eerste auto, een zo goed als nieuwe Clio Wiliams met slechts 8000 kilometer op de teller. Inderdaad, bijna nieuw. Tot 1998 heb ik met dat ding gereden. Hij was bloedsnel, klonk geweldig en zag er met zijn gouden velgjes (en voor de phase 1 iets donkerder blauw dan de andere versies) ook nog eens geweldig uit.
120.000 kilometer stond er op de teller toen een of andere malloot er met zijn fiat Tipo tegenaan botste. Hij was total loss. Achteraf had ik hem gewoon moeten laten maken, boeien als de reparatie duurder was dan de dagwaarde.
Het duurde pas tot 2005, tot mijn BMW 130i, dat ik weer een auto had gevonden die me met net zoveel plezier over ’s heerenwegen loodse.
Dus Renault, voor alle kindertjes die dolgraag een snelle, dikke eerste auto willen, maak hem. En maak hem net zo rauw als de eerste. En weet je wat, ik koop er gewoon ook eentje!
klicko zegt
@swaffelaer: Amen!
alcantara zegt
@swaffelaer: Ha, dat is toch totaal geen vergelijk een rwd 6-pits 130i vs een Frans boodschappenwagentje?
Frux zegt
@alcantara: Voor de “fun-factor” maken de specificaties toch vrij weinig uit?
swaffelaer zegt
@alcantara: Qua auto niet. Maar qua rijbeleving, gevoel en plezier zeer zeker wel. Maar dat kun je niet uitleggen, maar alleen voelen als je het hebt meegemaakt.
alcantara zegt
@swaffelaer: Waarom koop je dan een 130i als rijplezier, gevoel en plezier toch bijna hetzelfde zijn? Voor veel minder geld rij je zo’n Clio.
desjonnies zegt
@alcantara:
Idd.
Die Clio Williams had geen serieuze last van obesitas.
Die stuurde je met je billen.
Heb zelf net voor een krabbel een 106 Rallye opgebouwd.
Was nog niet verziekt , maar van een dame geweest, dus geen brulpijpen, verlaagd onderstel of Voute velgen.
En weet je?
Ik rijd weer auto.
Geen computer.
rufctr01 zegt
@alcantara: daar ga jij je lelijk in vergissen.
850t5r zegt
@swaffelaer: ja williams was super!!! Daarna nog een 19 16v gehad… Dag crx, dag civic, dag gti en gsi.. En daar was het volgende stoplicht en daar ging je weer! M\’n t5r is ook een feest maar niet zoals dat franse feestje! Dus renault, komt u maar!!!
swaffelaer zegt
@850t5r: Jij snapt het! De jaren 90 Franse hothatches (en rappe middenklassers als de 19 16V) waren niet te evenaren als het om betaalbare beleving en fun aankwam.
syliaca zegt
@swaffelaer: Wij rijden 2 205GTItjes waarvan een een S16 blok heeft, abnormaal lekkere bakkies!
850t5r zegt
@syliaca: heb een week in de 309 gti gereden van een vriend, die hem nog steeds bezit… Dus kan me indenken hoeveel plezier jullie hebben van de 205jes!
6zylinderreihenmotor zegt
@swaffelaer: we hebben een soortgelijke voorgeschiedenis qua auto’s. Ik “moest” het alleen doen met Clio RS 182, was ook geen straf en idd, daarna overgestapt op 130i M-cup. Wat wordt de volgende?
swaffelaer zegt
@6zylinderreihenmotor: De130i heb ik helaas niet meer. Ik reed zoveel dat ik hem wel moest inruilen voor wat anders. Is een E91 330d touring geworden. Ook leuk, ook 3.0 6 in lijn, maar geen benzine, dus geen grom bij het starten en huil bij het doorjagen.
Maar dat er weer een funcar komt, staat vast. Vrienden van mij hebben een 1M coupe en die is stiekem wel heel gaaf. Ik denk dat dat de volgende word.
Jij rijdt en geniet nog wel steeds van je 130?
audicoupe84 zegt
@swaffelaer: En toen werd je wakker?
nibor zegt
@audicoupe84: want het is onmogelijk om een 330d te hebben? Tweedehands zijn die apparaten best te betalen hoor.
swaffelaer zegt
@audicoupe84: En dan? Als ik wakker word dan zie ik mijn 330d voor de deur staan.
Is niet zo vreemd toch? Als ik nou zou zeggen dat ik vier Aston Martins, een Porsche en een Ferrari zou hebben kan ik me voorstellen dat je me niet gelooft, maar dit is niet zo heel exotisch, lijkt me…
klicko zegt
Can’t wait!
Frux zegt
Jammer van de oversized neus… Voor de rest is de Clio RS wel echt een serieus vette hot-hatch! Laat die Wiliams versie maar komen!
ibmw zegt
@Frux: ja echt weet je waar die neus mij steeds aan doet denken?
Aan stitch uit lilo en stitch.=D
lamborgfan zegt
@ibmw: haha was dat niet zo\’n soort koala beertje? Lijkt er idd best veel op.. Vind die auto gelijk een stuk leuker! (:
rotterdammert zegt
Hopen dat de gouden oldschool velgen ook van toepassing zullen zijn!
bungabungastig zegt
Renault Clio Caterham
Renault Clio Lotus
Renault Clio Red Bull
Allemaal met een onderscheidend kleurtje.
desjonnies zegt
’t is jammer dat ze de naam Gordini zo verneuqt hebben.
Dat stond echt voor iets.
En die oer Williams, dat was toch om te vieren dat ze samen met Williams alles aan gort reden in de F1?
Lijkt me nu moeilijk te verkopen.
Frank zit diep in zijn rolstoel om maar es wat te zeggen.
ej20g zegt
@desjonnies: maar zijn naam is er toch niet minder om?
joeytrambel zegt
Hopen dat de kwaliteit beter is als die van de oude williams, mijn buur jongen had er 1 en die stond vaker in de garage als op de oprit..!!!
xxxx zegt
Lekkere scheurbak. Werd ook rally mee gereden in de groep N. Devil uitlaat, andere chip en luchtfilter en je had 180 pk tot je beschikking. Dat ding bleef trekken.
Joost zegt
Heb helaas nog nooit in een Clio Williams gereden, maar ik geloof alle verhalen meteen! Ze werden destijds in Dieppe gebouwd (waar ook oa de Alpine in elkaar geschroefd, eh gelijmd werd)
Als er een Williams-uitvoering van de nieuwe komt: blauw met goude velgen graag. En doet u mij er maar één.
SimonMc zegt
@iJoost: Worden ze hedendaags niet meer in Dieppe gebouwd? Op de mijne staat dat gewoon nog op. ( auto van 2007 )
Joost zegt
@SimonMc: Late reactie, maar de RS’en worden idd nog steeds in Dieppe gebouwd. Ik bedoelde dat de Williams destijds in Dieppe werd gebouwd….(en die is al lang niet meer in productie)
Bart_V zegt
maatje van me had een 16v met gereviseerd blok had ipv 137 pk 160 pk
man o man wat trok dat ding als een malle zeg
jammer dat die auto er niet meer is vanwege apk genozel en uitstoot problemen
had graag gezien of mijn Corolla die bij kon houden
wichardvangraas zegt
Wel toevallig dat in 2014 het hele F1 circus met 1.6 liter turbomotoren gaat rijden. Lijkt me een geweldige wagen, en uit een 1.6 blok moet voldoende kracht kunnen komen lijkt me!
multivlaai zegt
Ze gaan nog steeds geweldig ook al zijn ze bijna 20 jaar. Een originele Williams nr 1665 uit 1993 op het schitterende SPA-Francorchamps op 08-10-2012. Kippenvel.