De Corvette Stingray wordt heel erg goed oud. En betaalbaar!
We krijgen geregeld aanvragen binnen voor het Autoblog Advies. Nog altijd meer dan we (helaas) kunnen behandelen. Uiteraard dank daarvoor! Mede dankzij jullie input kunnen wij ook in 2024 weer artikelen maken.
Als men op zoek is naar een wat prijzigere sportwagen, dan wil men graag iets met een toffe naam en staat van dienst. Maar als het eventjes kan iets waar je niet op leeg loopt. En gek genoeg vergeten ze altijd de Chevrolet Corvette te overwegen.
Het maakt bijna niet uit wat het budget is, maar voor het geld van een 911 heb je bijna altijd wel een versere Corvette. Vroeger konden we zeggen dat een Corvette altijd een matig interieur had en de afwerking niet denderend was.
Dat was al wat beter in de Corvette C6 en gewoon keurig voor elkaar in een C7. Natuurlijk, het is geen Porsche of Mercedes, maar gewoon keurig.
Afschrijving
De Corvette C7 was nieuw (mede dankzij importtaksen en CO2-heffing) vrij prijzig, maar nu beginnen ze interessant te worden. Voor het geld van een 997 of nette Cayman 981 heb je nu dus gewoon een gave Corvette Stingray! De auto die we voor je hebben is niet de goedkoopste C7 van Marktplaats, dat is er namelijk een cabrio met automaat en de auto die je hier op de afbeeldingen ziet, is een coupé met handbak.
En niet zomaar een handbak! De Corvette is namelijk een van de weinige auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak met zeven voorwaartse versnellingen. Deze transaxle bak komt van de firma Tremec (de TR-6070). Uiteraard is een sperdifferentieel gewoon standaard.
Prijs Corvette Stingray
De configuratie van dit exemplaar is niet heel erg spannend. Grijze lak met zwart leder is zelfs een beetje saai te noemen. Maar een Corvette blijft een Corvette, dus de proporties zijn schitterend: een lange, lage neus, korte achterzijde, weinig overhang en lekker breed. Ook lekker: de coupé heeft een derde deur en een bruikbare kofferruimte.
De afschrijving heeft inmiddels lekker zijn werk gedaan, want dit exemplaar kost 63.895 euro. Het bouwjaar is 2014 en sindsdien heeft ‘ie 115.000 km gelopen. Dat is voor een Corvette helemaal niets. Die LS-motoren zijn namelijk oersterk, naast het feit dat ze goed klinken. Kortom, een goed voornemen met atmosferische achtcilinder, handbak en achterwielaandrijving. Veel beter wordt het niet, toch? Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hier de rijtest met de Stingray:
Dus dan is de vraag nu aan jou: welke Porsche zou jij kopen voor 63.895?
Robert zegt
Beetje jammer dat de iconische ronde (ovale) achterlichten optisch min of meer wegvallen, maar die vier uitlaten midden onder de kentekenplaat – heerlijk, dat soort details. Dit is nuchter beschouwd inderdaad minstens zo leuk als een ‘middelmaat’ 911 of Cayman, voor een aanzienlijke betere prijs.
anthwan zegt
Cayman is nog steeds een wijven wagen de meesten 911 modellen klinken dankzij de turbo als een geweldige stofzuiger.
Dan maar een “compensatie mobiel” wat altijd heerlijk klinkt en geweldig leeft als je een keer het gas intrapt.
mpc007 zegt
Een beetje leuke 997 kost je 15k minder en klinkt beter dan een 991.2 of 992.
ponnie zegt
Helaas heeft de c7 geen LS motor, maar de gemoderniseerde en over het algemeen stukken “mindere” LT.
Zeker als je een beetje aan het tjoenen wil gaan kan je dus beter voor een c6 gaan, scheelt ook weer wat knaken.
Wil je alles standaard houden dan is de LT opzich prima, maar daarvoor koop je geen corvette en het ingewikkelde blok is natuurlijk ook wat gevoeliger voor onderhoud.
kniesoor zegt
Los daarvan : vind een C6 ook prettiger op het netvlies liggen. En heb het gevoel, dat-ie net wat ruimer is dan een C7.
mpc007 zegt
Het jammere van de C6 is dat je toch weer aan zo’n aftands Amerikaans interieur vastzit, inclusief doorgezakte stoelen en plastics waar je alleen door ernaar te kijken al de rillingen krijgt.
brammetjedeb zegt
Zou die standaard al niet snel genoeg zijn? Beetje optisch tunen en motor verder standaard laten, dan ook een prima optie lijkt me?
rob5nismo zegt
Aan lef geen gebrek.
Nu nog hopen dat de kanjer hier valt
rendomjoeser zegt
Schitterende proporties? Zeker vanaf de zijkant gezien vind ik de kont wel heel erg hoog.
mpc007 zegt
Voor het geld van een 997 of 981? Dan denk ik aan 45-50k, niet aan 63 mille. Voor dergelijke bedragen kan je ontzettend veel ander gaaf spul óók kopen. Bijvoorbeeld een recente M2, M4, F-Type, RS6, Giulia QV, etc. Tuurlijk, het is goedkoper dan een 911 991 maar daar is alles dan ook wel mee gezegd.
Vincert01 zegt
Je moet wel een oen zijn om een Porsche te kopen als je de kans krijgt om een Corvette aan te schaffen.
Ik slaag mezelf nog dagelijks voor het hoofd dat ik niet ingegaan ben op het aanbod van de voorzitter van de Belgische Corvette club.
Die stelde voor om een exemplaar (idem aan die Joe Biden heeft) aan te schaffen. Hij zou toen in de workshop van Dan Short in orde gebracht worden. Dan was toen nog niet zo wereldberoemd als nu. Maar het prijskaartje was (zacht uitgedrukt) *niet min*.
Wat heb ik spijt dat ik toen niet toegehapt heb.
grrrrrene zegt
Porsche is mijn favoriete autofabrikant, maar ze zijn door hun reputatie ook behoorlijk duur. Voor een bijna 10 jaar oude Corvette vind ik dit ook een behoorlijk hoge prijs. 64k voor een 10 jaar oude auto? Wat rechtvaardigt zo’n hoge prijs? Dat is gewoon veel duurder dan een 911 uit die tijd… En dan heb je dus slechts een acceptabel interieur en nog altijd niet het weggedrag van een 911. Soms is er een reden waarom een auto bijzonder (lees: weinig verkocht) is: het was gewoon een slechte deal.
petroldrinker zegt
Ze zijn alleen in EU weinig verkocht dankzij de overheden (en hun belastingen) en de brandstofkosten, in midden oosten, usa etc zie je overal corvettes rijden gelukkig
Dutchdriftking zegt
@Willeme: Ik zie een automaat hendel, schakelflippers. en in het instrumenten cluster staat er een P in de toerenteller. Ik gok dat dit toch gewoon een automaat is…
micrak11 zegt
Het staat zelfs op de marktplaats advertentie dat het een automaat is.
petroldrinker zegt
Ik zou een Corvette altijd eerder kopen dan bijvoorbeeld een Porsche ofzo (GT modellen uitgezonderd), Ze klinken ook ontelbaar x beter dan 911’s nog lekker luid en aanwezig zoals het hoort.
smoked zegt
Het is in ieder geval een stuk mooier dan de C8.