De extreem zeldzame Lamborghini Diablo GTR is een pitbull die je gegarandeerd te grazen neemt als je even niet oplet. Maar dat uiterlijk…
Trouwe lezers weten dat ondergetekende nog steeds weke knieën krijgt van de Lamborghini Diablo. Dat design, die vette V12, de volstrekt onoverzichtelijke koets, die vleugeldeuren… Enfin. De Diablo is al een vrij extreme auto, maar extreem kan altijd extremer. En daar komt de Diablo GTR in beeld.
Deze (straatlegale!) speciale editie was in feite een opvolger van de Diablo SVR waar vier jaar lang mee werd geracet. De GTR kreeg ongeveer 50 pk meer dan z’n voorganger, om uit te komen op een totaal van 590 stuks die worden losgelaten op de achterwielen. Ondanks de forse achtervleugel had dit type een topsnelheid van 348 km/u.
Verder kreeg deze bruut een speciale benzinetank, nóg betere stoppers van Brembo en een geïntegreerde rolkooi. De magnesiumvelgen met centrale wielmoer meten 18 inch en waren geschikt om zowel straat- als racebanden te monteren. De body werd vrijwel helemaal gemaakt van koolstofvezel en met het oog op de torsiestijfheid behield de GTR wel het stalen dak van de normale(re) versies.
Een luxueus interieur? Forget it. Deze raceversie werd ontdaan van alles wat je in een raceauto niet direct nodig hebt. Ook werden de standaard knoppen vervangen door schakelaars zoals je die in de racerij ziet en kreeg de GTR een brandblusser aan boord.
Beetje jammer dat Lambo de airco er ook uit sloopte, want de standaard zijruiten werden vervangen door exemplaren van plexiglas. Die konden slechts een klein stukkie open voor wat ventilatie, al helpen de slangen die frisse lucht de cockpit in sturen ook een handje. Geen overbodige luxe, aangezien het isolatiemateriaal tussen cockpit en motor was verwijderd. Minder gewicht, weet je nog?
Van de GTR zijn 30 exemplaren gebouwd die allemaal een godsvermogen moeten hebben gekost. Dit specifieke exemplaar uit 2000 is nummer 22 van de reeks en op de teller staan 10.000 spartaanse kilometers. Ik zou daar maar wát graag een nulletje aan toevoegen.
De verkoper wil helaas niet zeggen hoeveel geld je ervoor mag meebrengen. Enige tijd terug schreven we over een Diablo GT die te koop stond. Deze softere en minder zeldzame Diablo mocht toen mee voor acht ton, dat geeft een indicatie…
Dat is nog eens sex op wielen!
Maar ik heb toch liever meer comfort in mijn wagen
@toyotafortuner: zo’n auto koop je niet voor het comfort. Die heb je erbij om je trommelvliezen te laten scheuren!
Wat een dikke wagen zeg!
Abnormaal ding, wat een reet.
Wat een mooie ronde blinkende rookkanalen en die kromming erin haast obsceen, zoals ’t hoort btw niet hoekig of ovaal of godbeter driehoekig!
@sezz: wel jammer dat ze een.beetje uit t lood staan… Maja. Dat hebben échte tetten ook wel ‘s. Niks mis mee!
Ik denk dat 90.000 km in dit monster (een nulletje toevoegen) toch echt afzien is. Tenzij je er meer dan 10 jaar over mag doen. Ik zie me hierin nog niet dagelijks woon-werk doorstaan…
Kunnen jullie de volgende keer even NSFW toevoegen, goedemiddag dit is een partij rauwe seks op je dak.
Zit die uitlaat nou scheef?
@a3aan: dat viel mijn ook op
@a3aan: Google maar eens: die uitlaat zit inderdaad altijd scheef. Fascinerend, iemand die dat verhaal kent?
@galverink: ja ik!
Het is Italiaans.
Zonder gekkigheid, de uitlaten van mijn motor zijn ook van Italiaanse maak, maar de pijpen staan echt alle kanten op..
@2wheeler: Termi of Leovince? :)
@MauritsH: Xracing! (Xracing.it, heerlijk retro website) een heerlijk geluid voor een erg schappelijke prijs. Gelukkig hebben mijn buren een leeftijd bereikt dat het gehoor toch al niet zo best meer is. Als je niet veel in DE rijdt (geen goedkeuring voor de openbare weg) zijn het erg fijne pijpen. Ik heb ze onder een XT660X zitten, terugschakelen en vlammen werpen. Heerlijk!
@2wheeler: Ik ga een kijkje nemen, thanks! :)
Ik wil wel een poging wagen om deze Lambo te temmen.
Lamborghini toen het nog Lamborghini was. Als je die tijd er eentje wou kopen moest je aan twee dingen voldoen. 1. Een goed gevulde bankrekening. 2. Borsthaar. Heel veel borsthaar. Zoals het hoort.
@viezefreddyw: Dat geldt eigenlijk nog altijd m.u.v. het borsthaar dat dient nu baardhaar te zijn.
@viezefreddyw:
Juist! Toen Lamborghini nog cool was.
Toen een Lambo het nog uitschreeuwde. Zowel qua motorgeluid als uiterlijk.
Was het maar zo gebleven. Die VAG dingen zijn gewoon veredelde Audi’s.
Krijg je zelfs winterbanden voor! Wie wilt dat?
@viezefreddyw: Duidelijk dat Chrysler het beter kon dan Audi nu.
Deze lijkt er ook best op en staat te koop in Nederland http://www.autotrader.nl/auto/lamborghini-diablo/2001/valkenburg-lb/6w8yu/lamborghini-diablo-60-vt/?zoekopdracht=lamborghini
@maarten020: http://www.autoblog.nl/nieuws/vergeet-de-avenatdor-koop-deze-nederlandse-diablo-95840
Als ik dit zie dan hoop ik dat het nog lang duurt voordat de 12 pitters het veld moeten ruimen
Leuk, maar kun je er ook de Junkyard race mee winnen?
@gulli: Waarom niet, ik zag de vorige twee keren ook al twee Dacia Logans op de tijdwaarneming staan. Die zijn zowel te jong als te duur voor de JYR regelementen. Als dat mag, mag een Diablo GTR ook wel.
Geweldig en de sound is pure oor porno.
Wat een geweldige wagen, die ik zeker wel zou durven temmen. Of ik ook goed genoeg kan rijden om deze wagen enigszins snel over een circuit te gooien weet ik niet, maar ik zou best een poging willen wagen.
Prachtig. Dit is veel mooier dan dan die moderne auto’s. Als ik het geld had kocht eerder deze dan een nieuwe met een v12.
Ik durf! Wie koopt ‘m zodat ik ‘m kan temmen?
Hoe komt het dat deze auto’s met ‘maar’ 590pk dik 345 km/u halen en moderne supercars maar zo’n 350km/h? (Zie: LaFerrari)
@jamesbond007: omdat dit toch een jaar of 20 oud is, toen waren we nog wat minder slim
@jamesbond007: iets met downforce…
@jamesbond007: Frontaal oppervlak.
@simonmc: *Minder frontaal oppervlak.
@jamesbond007: het scheelt een paar honderd kilogram. Helpt ook
Briljant! Durf je hiermee te gummen en staat op het stuur hetgeen je het liefste roept: “MAMAaaahh!” als de dunne poep je langs de broek naar beneden loopt! :-))
Ja ik durf dit beest te temmen.
Ik heb er alleen geen geld voor
Dit is weer een extreem zeldzame auto. Die komen zo vaak voor hier dat een Astra nog zeldzamer wordt. Wel kek bakkie met de juiste ingredienten: woest en onberekenbaar
Japans exemplaar?