Maar wacht, waren kleine auto’s niet uit de gratie gevallen van automakers? Een nieuwe dure BMW stadsauto wordt echter serieus overwogen.
De toekomst van de kleine betaalbare auto staat onder druk. Auto’s met verbrandingsmotor moeten aan telkens strengere eisen voldoen, waardoor het niet interessant is voor een fabrikant zo’n auto aan te bieden. En elektrische auto’s zijn op het moment ook erg duur om te bouwen, dus vandaar dat fabrikanten dan liever minimaal een segmentje hoger mikken.
Maar BMW gaat het ietsje anders doen. Die voorzien namelijk een nieuwe markt: die van de ultradure stadsauto. Dus wel een paar maatjes kleiner dan dat ze nu bouwen, maar dan extreem duur. De auto die ze mogelijk op de planning hebben staan wordt gebouwd met China in het achterhoofd.
Dat land kent 5,3 miljoen miljoen miljonairs op dit moment. Daarnaast zijn tweederde van alle miljonairs op deze wereld afkomstig uit China.
Kleine dure BMW stadsauto
De verwachting is dat dat er alleen maar meer gaan worden. En voor hen moet er een auto komen. Dat zegt BMW-designbaas Domagoj Dukec in gesprek met Carbuzz. Die denkt dat we af moeten stappen van dat kleine auto’s goedkoop zijn en grote auto’s duur.
BMW moet meer de kant van een luxe modemerk, waarbij objecten niet noodzakelijk goedkoper zijn als het formaat kleiner is. Denk aan Hermes-tassen, bijvoorbeeld. Dit kan vertaald worden naar auto’s, waar men niet zozeer een heel erg grote auto wensen, maar wel eentje die heel erg luxe, duur en exclusief is.
Dat klinkt precies als het plan wat Aston Martin had met hun omgekatte Toyota iQ. De Aston Martin Cygnet was extreem duur, maar ook exclusief. Dat pakte in van 2011 tot 2012 niet heel erg goed uit.
Meer Chinese vrouwelijke miljonairs
In China moet die tactiek gaan werken, in Europa is dat niet het geval, ondanks dat diverse merken het al geprobeerd hebben. Rijke mensen in Europa zijn namelijk totaal anders.
Die kopen een kleine auto omdat het simpelweg het meest handig is, dat hoeft niet per se een heel erg luxe of duur fashion statement te zijn. Door die mentaliteit heeft BMW nog geen superkleine auto’s in het assortiment.
Maar als de groep rijke vrouwen in China blijft groeien, zal BMW wel degelijk dat gedeelte van de markt willen bedienen. Op welke manier ze dat gaan dus, is nog niet duidelijk. Uiteraard kan BMW het platform gebruiken samen met Mini.
In feite is de Mini al een beetje de auto die bewees dat je geld kon verdienen met een kleine wagentje. De nieuwe dure BMW stadsauto wordt nog kleiner en nog duurder.
Meer lezen? Deze 9 kleintjes faalden jammerlijk!
tjorque zegt
In het zijaanzicht van de auto is de verbazing duidelijk merkbaar!
petert zegt
Vind het best een mooi ontwerp. Prima als ze zo wat meer verkopen voorelkaar krijgen.
Beter dan die Opel Meriva cloon dat door een fietsenrek is heen gereden.
str8six zegt
Als je die renders van de 1-serie ziet vraag je je toch af hoe ze het voor elkaar hebben gekregen er zo’n mislukt productie model design van te maken.
fanboy zegt
Hele volkstammen die zo veel geld neer leggen voor een kleine luxe auto.
Ik snap best dat je soms wat meer luxe wil dan een Aygo o.i.d., maar die bedragen gaan vaak helemaal nergens meer over.
Ik zie overigens nog wel 2 uitlaten. Als de hoofdmarkt echt China is vraag ik me af hoe handig dat is.
En lange afstandswagens zullen het toch niet zijn.
Allison Burgers zegt
Voor inzittenden voelt het straks zo om naar buiten te kijken:
https://www.avans.nl/binaries/_ht_1432719963134/content/gallery/nextweb/nieuws/openhuis-brievenbus.jpg
baardmijt zegt
Hij is voor de Chinese markt hè.
pomoek zegt
Ik snap het niet helemaal. Het verhaal is toch dat in China mensen graag een grote auto willen rijden vanwege de status. Vandaar al die verlengde modellen die in andere landen niet worden verkocht. Daarnaast: in veel van de grote steden in China is het vrijwel 24/7 file rijden. Dan wil je toch lekker zitten en niet in een kleine stadsauto?
driver79 zegt
Dat ontwerp is al heel oud. Zal mij niet verbazen als het een schets voor de huidige 1 serie is. Hij heeft ook uitlaten, een brandstof auto komt straks echt niet die Chinese steden in. Heeft niets met de aankondiging van een kleine stadsauto te maken.
Gulli zegt
We hebben toch al een Mini Cooper Works GP Ultra Track + edition? Die is ook klein en schreeuwend duur.
Edge zegt
De driedeurs Mini oogt (en is waarschijnlijk) een stuk kleiner dan de 1-serie. Moeten we daar dan aan denken, of gaat BMW een eigen auto maken op het platform van die aankomende Mini-Mini die we als Rocketman concept hebben gezien?
basman147 zegt
Gewoon alsnog de Z13 in productie nemen. liefst met de motor van de K1600 voor dat premium 6-cilinder gevoel. https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-z13-vergeten-concept-1993-63283
ik weet het, het zal wel niet gebeuren…