Heeft Bos dan toch gelijk? Laten we inderdaad massaal de auto staan nu we stelselmatig genaaid worden en de brandstofprijzen door het dak knallen? Het lijkt er wel op…
In het tweede kwartaal van 2008 stond Nederland 3% minder vaak vast dan vorig jaar. Deze afname in files is volgens de Verkeers Informatiedienst (VID) toch echt te wijten aan de hoge brandstofprijs, een andere verklaring hebben ze er niet voor. (via zibb)
Wat denken jullie? Laten jullie de auto staan vanwege de euro’s? Zo ja, kappen daarmee: we moeten wel ons argument tegen Bos behouden dat dure benzine alleen maar voor ellende zorgt en geen barst uitmaakt voor de files. De echte oplossing daarvoor ligt immers ergens anders.
Peter zegt
euhms mss ook omdat er meer mensen in een andere maand dan juli/augustus op vakantie gaan?
Nederland Hater zegt
brandstofprijzen gaan dalen… mark my words… het een van de weinige opties die de overheden nog kunnen doen om de consumptie te verhogen.
Emerald Green Jag zegt
De VID doet aan ‘wishful thinking’ met deze uitspraak.
Hebben ze ècht geen rekening gehouden met andere factoren? Welke andere diensten, naast de VID – bv de ANWB, het RDW, etc- kunnen deze uitspraak onomstotelijk bevestigen?
Of is dit een propagandastunt, opgelegd vanuit de Ministerie van Financiën?
Mensen die dit geloven geloven ook in de Kerstman en het stoppen van klimaatverandering…..
Maarten zegt
Ik had begrepen dat het vooral om het weekend ging. Woon-werk verkeer zal niet zo snel minder worden hoor.
Uit het originele artikel:
De ANWB stelt in een reactie de conclusies van de VID ’te kort door de bocht’ te vinden. ‘Er spelen meer factoren mee dan alleen de brandstofprijzen’, legt een zegsman uit. ‘Denk aan het weer, werkzaamheden aan de weg en hoe de vakanties vallen.’
De ANWB meet geen resultaten per kwartaal, zoals de VID. Wel constateert de automobielorganisatie dat de verkeersdrukte op werkdagen het afgelopen half jaar met 6 procent is gegroeid. Vooral de zwaarte van de ochtendspits blijft toenemen. De verkeersdienst beaamt de constatering dat de A2 ook zijn knelpuntenranglijst aanvoert.
Kortom, VID is wat makkelijk met de conclusie
Emerald Green Jag zegt
@ Maarten
Snel gevonden!
Maar voor de pers is dit artikel helaas al te laat, die schreeuwen het nu ‘en masse’ van de daken…
Texter zegt
100% significant allemaal. De inflatie is ook -vooral Europawijd- fors gestegen met de hoge benzineprijzen en onze koopkracht vet achteruit gedenderd. Dat ze opflikkeren met hun filenieuws.
KUYL zegt
Iemand ook nog wat meegekregen van de milieu-zones? Beter bekend als naai de hardwerkende middenstander kei hard in z,n reet zone? Dit is echt schandalig ook. Duitser had onderzocht wat het effect heeft op de fijnstof, en bleek maar 7% te reduceren omdat auto`s maar voor 10-15 % verantwoordelijk zijn. Maar daar hebben de ambtenaren schijt aan, want aan feiten verdien je niks. Leugens daar rip je de bevolking mee!
Zoepie zegt
Maar denken jullie nu echt dat de overheid hun grote spaarvarken gaat slachten? Ik ben er zeker van dat dit niet zal gebeuren.
Als jij als overheid merkt dat ondanks een forse stijging van de prijzen de mensen toch onverminderd blijven rijden met hun heilige koe zou jij er dan iets aan doen?
Eenmaal mensen massaal hun auto laten staan en de inkomsten uit accijnzen op brandstof drastisch verminderen zullen deze weer omlaag gaan om de mensen aan te moedigen alsnog de auto te nemen (en zo hun spaarvarken weer te spekken)
Bertjan zegt
@ Nederland Hater
Denk dat een andere naam wel zou helpen alvorens jouw words te marken…
Bovendien: de brandstofprijzen verlagen is uiteindelijk niets anders dan 1 vd vele opties om de lasten te verlichten en dus de consumptie te verhogen. Onwaarschijnlijk dat de brandstofprijzen bovenaan dat lijstje van opties staat.
Ik denk trouwens dat de VID ook wat beperkt is in de informatie die ze hebben om een reden aan te wijzen… -3% is niet bizar veel (beter dan niets overigens) dus wat is de invloed van de Betuwelijn, meer parttime werken, meer thuis werken, weersomstandigheden, betere planning werkzaamheden Rijkswaterstaat, etc…?
Als we na jaren van meer files nu met ~50% verhoging van de benzineprijs tov 2000 een reductie realiseren van -3% files… dan mag ik hopen dat dit niet serieus als oplossing wordt aangewezen….
DafMaf zegt
Ik geloof niet in wegen verbreden als oplossing van het fileprobleem. Ik ken al mensen die van baan veranderd zijn omdat ze de reistijd niet meer trekken. Het is ook gek als de juf van mijn kinderen 30 km verderop woont. Die hele volksverhuizing elke ochtend en avond dat is het probleem. Wonen waar je wilt en werken waar je wilt is trouwens door de PvdA in de jaren zeventig gestimuleerd, toen Den Uyl vond dat iedere arbeider een auto moest hebben. Blijkbaar zijn de inzichten veranderd.
Ik rijd al jaren bewust. Als ik naar Amsterdam moet vanuit Utrecht is een treinkaartje goedkoper dan twee uur parkeren. Als ik in Utrecht ergens heen moet pak ik de fiets. Nu rijd ik nog bewuster: als ik alleen moet neem ik vaker de trein. Maar dat is meestal buiten de spits, zodat ik rustig zit en een beetje kan werken of lezen.
Alles is minder geworden in Nederland, maar dat is het in de rest van Europa ook.
En zolang ik niet bang hoef te zijn voor bermbommen heb ik het prima naar mijn zin in Nederland.
Sjors zegt
Prima toch. Verder omhoog die prijzen, blijft het klootjesvolk lekker thuis of gaan met fiets of OV. Nog even en bedrijven gaan ook snijden op leaseauto’s. Top! 15% minder verkeer en er zijn geen files meer. Ben ik tenminste snel op mijn werk.
Zoepie zegt
@Sjors als de bedrijven beginnen snijden in de kosten, dan betekent dat voor veel leaserijders dat ze een eigen vervoersmiddel moeten zoeken => Meer kosten voor die mensen => minder geld voor andere zaken => minder omzet voor bedrijven => mensen verliezen hun baan => en mss ben jij daar wel een van.
Mercbenz zegt
Sorry hoor Autoblog, maar dit is een beetje een win win situatie voor Bos. Mensen gaan minder rijden, dus minder files. Gaan mensen weer meer rijden betekend dat hogere inkomsten voor Wouter….
Ik zeg, niet meer rijden, files misschien opgelost, maar geen cent meer voor ons lieve linkse PvdA mannetje!!!! Links lullen, rechts vullen!!!
ZeRoo zegt
al meerdere malen zitten denken om op de fiets naar mijn werk te gaan, maar woon eigenlijk net iets te ver weg..
niet dat ik krap zit ofzo maar meer uit principe 80 euro voor een volle tank paahhh
Oly zegt
haha @PETER het eerste wat in mij op kwam was inderdaad ook hm VAKANTIE meschien. maarja daar denkt de helft weer niet aan.
jopie zegt
Ik denk dat de ANWB gelijk heeft en dat er nog heel wat andere factoren zijn die bepalen hoeveel mensen de weg op gaan.
De VID fungeert in deze als overheidspropagandamachine. Alles wordt in het werk gesteld om de plannen van de overheid door te drukken. Zelfs het NOS journaal wordt af en toe ingeschakeld. Let maar op: vanavond komt dit “nieuws” uitgebreid aan bod.
Zo worden we langzaam geindoctrineerd en klaargestoomd om rekeningrijden te accepteren. Als dat eenmaal een feit is heeft de overheid de ideale geldkraan. Ieder jaar zal de prijs per km een paar cent omhoog gaan.
Pat Condell Fanboy! zegt
iedereen belastingvrij en op gas dan maar!
Axel zegt
Ik zal toch naar m’n werk moeten he..
Maar misschien krijgt bosje het toch voor mekaar..
GOD zegt
inderdaad, mensen moeten toch naar het werk toe.
Neem je het openbaar vervoer moet je maar geluk hebben dat je op tijd komt, wat meestal niet zo is. en dan zeggen ze altijd “dan moet je maar wat eerder vertrekken” fock jouw gek, ik zit al in zon stink trein of bus en moet dan ook nog een uur eerder vertrekken.
En zelf met een dikke BMW 760i LW naar het werk worden gereden met een lekker cocktail achterin… Biatch!!!
bmw328i zegt
Ik moet zeggen dat ik toch echt niks gemerkt hebt van die -3%
Heb toch echt meer km/s gemaakt als het jaar ervoor.
Dus aan mij kan het niet gelegen hebben. Misschien dat dat i-local is aangeslagen ?
super zegt
Aan die statistieken kun je geen enkele belangrijke conclusies verbinden want, a.) het weer was in de vergelijkbare periode vorig jaar slechter en b.) er waren meer wegwerkzaamheden in die periode. Verder is het zo dat alleen de files buiten de spits korter werden (files ’s nachts en in het weekend; kun je nagaan hoe het is gesteld met ons wegennet).
Maar ik zie het dus al helemaal gebeuren dat het haagse naaikransje het briljante idee krijgt dat dure brandstof _het_ middel tegen de files is want kijk maar de statistieken ondersteunen ons!
Een aantal jaren geleden moesten we opeens een flexibele arbeismarkt hebben; een baan voor het leven was uit, mobiliteit in de arbeidsmarkt was in. Dat houdt dus in dat je moest gaan reizen want je kon onmogelijk elke keer je werk achterna reizen. Maar nu mogen we dus opeens niet meer reizen en dichter bij huis gaan wonen?
Ik zou het niet zo erg vinden om veel accijns te betalen als ik wist dat de overheid met dat geld werkte aan een oplossing voor de toekomst (e.g. investeren in ov, alternatieve brandstof etc. ) Maar dat is dus niet zo; dat geld wordt gewoon gebruikt om alle huursubsidie voor onze Herfkensen etc. te betalen.
Ik overweeg zeer serieus te emigreren. Weer een belastingbetaler minder in Nederland, zoeken ze het maar uit met hun vliegtaks, accijns, verpakkingstax, overdrachtsbelasting, rekeningrijden, bpm, slurptaks, opcenten, werken tot je 70e en ga zo maar door.
Sorry, ben een beetje kwaad.
Floris zegt
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2008.206.05
Minder file in 2e kwartaal, dure brandstof mogelijk oorzaak. Zoals gebruikelijk heeft de Telegraaf en consorten het niet helemaal juist gebracht.
Doe anders even net alsof jullie verder hebben gekeken dan je neus lang is…
geelhoed zegt
we moeten wel ons argument tegen Bos behouden dat dure benzine alleen maar voor ellende zorgt en geen barst uitmaakt voor de files.
En dat is de druppel die de autoblogger-met-IQ-onder-de-80-liever-blijven-kankeren-dan-verbeteren-irritatieemmer doet overlopen.
Toedeledokie!
Oom Agent zegt
4 euro voor een liter graag. Dan wordt de snelweg zo leeg dat de snelheidsbegrenzing er af mag. En kan ik met mijn V8 lekker scheuren.
Erwin zegt
Alleen binnendoor sta je vaker vast. Zo lust ik er nog wel een!
JamesBROWN zegt
Baztrd zegt
“er waren meer ochtendfiles maar het aantal avondfiles nam af”
Geniaal… dus doordat de benzine duurder is, gaan mensen meer ’s ochtends en minder ’s avonds rijden? Hoe komen ze thuis dan?
w0o0dy zegt
Een heel groot deel van de nederlanders zonder schoolgaande kids is in het voorjaar op vakantie gegaan vanwege lage prijzen en de feestdagen waardoor je weinig dagen kwijt was voor een geld week vrij. Beetje rukkels bij de vid als ik dit zo lees. Dat er ook in het weekend iets minder gereden wordt dat zou een relatie kunnen hebben met de benzineprijs maar wat dachten we van heel weinig nog en droog zomerweer?
Bas zegt
Dure benzine….auto rijden wordt weer iets voor de elite. Zullen een hoop mensen stinkend jaloers worden en zorgt dus voor een hoop weer en tegenstand en frustratie….Mad Max is begonnen !!!!!
LaTiNo156 zegt
Typisch voorbeeld van propaganda maybe? Het domme volk laten geloven dat al die accijnzen WEL lonen?
Guan zegt
Lol @ Baztrd.
Nu vraag ik me af wat voor tankstation er langs de A2 bij Culemborg gevestigd is, en hoeveel die goedkoper is dan in de rest van het land. Want dat is natuurlijk de volgende conclusie die we gezien de feiten kunnen trekken… NOT
floryn zegt
als je de economie wilt stimuleren, moet je zeker mobiliteit niet duurder laten worden. Het is wel goed dat mensen nu een voertuig gaan willen kopen dat een andere energiebron gebruikt. Toch moeten we nu niet denken dat het huidige wegennet afdoende is. Beter kunnen we werken aan systemen, die ervoor zorgen dat er efficienter gebruik wordt gemaakt van de beschikbare oppervlakte asfalt. En daarnaast moet er gewoon geinvesteerd worden in meer asfalt.
MrSelected zegt
Lol.. ben juist veel meer gaan rijden. Km kostprijs laag houden..
Absolute kosten interesseren mij bar weinig.
Jordey zegt
Ik denk eerder dat het komt omdat vakantie’s zo belachelijk duur worden en we inplaats van file naar schiphol, file in het buiteland krijgen vol met nederlanders omdat vliegen in duitsland beter betaalbaar is. Mensen zijn nederland zat. Nederland moet zich aanpassen aan allochtonen inplaats van andersom, Nederland moet 2x zoveel betalen voor benzine dan in amerika, Nederland moet belachelijk op van alles en nog wat belasting over betalen, Nederland heeft een bmw m5 voor 120.000 euro en in de rest van europa belachelijk goedkoper.
Kortom:
Nederlanders zijn het allemaal een beetje zat. We doen zuiniger aan omdat alles zo belachelijk duur is geworden en vanwege het geklooi van balkenende en bos. Niet omdat we het milieu zo belangrijk vinden. Nederland is een land met een trots volk. Met normale mensen. Geen hippies. Is het nou allemaal zo moeilijk?
Sorcerer zegt
Dafmaf: mooi geformuleerd en goed idee ook, de trein nemen.
Ik kan met mijn werk ook prima files vermijden gelukkig, maar … rij dit jaar ook weer meer dan vorig jaar. Vaak onderweg met demo-apparatuur e.d. ook, en naar industrieterreinen, en dan is de trein geen optie.
marruk zegt
3 procent is ook echt een superverbetering…??
Die 3 procent afname komt doordat men er geen geld meer voor heeft,
die hebben financieel het water aan de lippen staan. Well done Woutertje!
De rest van de club kan het nog net of nog wel betalen,
maar die lijden er ook behoorlijk onder. Dus het effect is wat mij betreft 0,0.
Al zullen de PvdA en GroenLinks dat wel weer anders zien…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Er waren meer ochtendfiles en minder avondfiles’
DUHHHHHH: lekker ’s ochtends vroeg met je caravannetje op vakantie. Als je het mij vraagt is er 1 oorzaak: vakantie-tijd! Als ze allemaal terugkomen is het andersom!
Wat ik niet snap is dat de Televaag dit bericht zo enorm heeft opgeblazen. Ik dacht dat het een rechts roddelblad was? Nu praten ze in het straatje van links!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Oh ja: ik kom zelf net terug uit Zweden.
DAAR zie je de Nederlandse inflatie pas goed!!!
Iedereen denkt dat Zweden duur is, maar vrijwel alles is inmiddels veeeel goedkoper dan in Nederland! Ze lachen zich daar suf om alle landen die de Euro hebben ingevoerd.
PS: Benzine 1,29 per liter…
lincoln zegt
allereerst is dit natuurlijk een regelrechte leugen ..
want overheids persvoorlichters zijn leugenaars .. da,s namelijk hun werk ..
waarom weet ik nog niet helemaal maar dat zal 1 dezer dagen blijken ..
wat geen leugen is = 400 euro de liter en al je file-leed is opgelost ..
Pim Brussee zegt
Mindel files in het weekend dankzij de brandstofprijzen. Door de week nemen de files alleen maar toe. Kassa voor de overheid.
E.Gerrese zegt
aller eerst in de 70e jaren is door kabinet Den uyl het bezitten van een auto belast. De max snelheid ingevoerd op rijkswegen (meer bekeuringen). Vervolgens Minister Kok met zijn kwartje en Minister Bos met de 3 eurocent per liter ex BTW belasting op de diesel. Hij heeft bij de Shell gewerkt en wist dat de diesel ging dalen dus je hoort er niemant meer over.Tot slot de doorberekende kosten van de vervoerder naar de klant .Die de konsument moet betalen en waar natuurlijk BTW over geheven wordt.
Wie stopt deze rovers bende