Het blijkt dat Nederlandse automobilisten nog altijd liever kiezen voor de duurdere E5 benzine dan het voordeligere E10.
Het is vandaag exact een jaar geleden dat tankstations in Nederland verplicht E10 benzine moeten aanbieden. Dit is benzine, gemengd met 7,5 tot 10 procent bio-ethanol. Wie liever deze brandstof niet tankt kan kiezen voor het duurdere E5, met maximaal 5 procent bio-ethanol. Moderne auto’s kunnen prima rijden op E10, maar er is nog altijd een grote groep die liever kiest voor E5.
Begin dit jaar bleek uit een onderzoek dat veel Nederlanders E5 tanken in plaats van E10. Ook al kan de auto rijden op E10. Misschien was het de nieuwigheid? Nu we een jaar verder zijn is er echter weinig veranderd. De Telegraaf meldt aan de hand van gegevens van MultiTankcard dat er nog altijd een grote groep is die de dure E5 benzine kiest boven het goedkopere E10. Vorig jaar nam de verkoopvolume van E5 met 20% toe, terwijl de vraag naar E10 met 5% afnam.
Hoewel de meeste moderne auto’s gewoon overweg kunnen met E10, kan een klein onderzoekje geen kwaad. Zo bestaat de kans dat je auto lekkerder loopt op E5 dan op E10. Als je vervolgens meer kilometers maakt op een tank E5 dan op een tank E10 kun je onder de streep zelfs voordeliger uit zijn met de ‘dure benzine’. Daarnaast is E5 altijd de betere keuze als je een auto hebt met wat meer vermogen of een grotere motor. De autofabrikant geeft zelf middels een sticker in het tankklepje een advies welke brandstof het beste is.
werf76 zegt
Mijn auto rijd idd zuiniger op 98 dan op 95. Maar onder de streep zal het plus minus zijn waarmee ik goedkoper uit ben.
dutchneon zegt
Mijn 159 doet het niet op E10, gaat motorstoring lampje branden.
De 2.4T vijcylinder V70 lust het ook niet
Daarbij kom je er verder mee, dus waarom zou je E10 tanken
shane12 zegt
@dutchneon: Mijn vorige auto wilde ook niks van E10 hebben, bmw 320i e46. Ging ook het motormanagement aan.
frank2911 zegt
@dutchneon: mijn s40 t5 doet het ook beter op alle gebieden ten opzichte van e10
gandini zegt
Hier hetzelfde met de Focus (ook die T5 motor). De motor voelt veel sterker en soepeler met 98 E5 en gek genoeg lijk ik nog verder op een tank benzine te komen ook.
fabian159 zegt
Meeste privé auto’s zijn benzine en privé auto’s in nederland zijn allemaal oude wrakken vanwege de belachelijke kosten om een nieuwe auto te rijden. En die kunnen dus enkel op E5 rijden.
toniominestrone zegt
@fabian159: oude wrakken? Waar haal je die onzin vandaan?
karhengst zegt
Artikelen op Autoblog die pijnlijk duidelijk maken dat de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark een stuk hoger ligt dan in omringende landen. Hooguit Denemarken doet het “beter”.
VeniVidiVici zegt
@fabian159: Allemaal? Ik vind mijn e46 M3 nou niet bepaald een oud wrak en waar ik écht geen E10 in ga gooien.
deeberton zegt
over drie jaar is het een oldtimer
maotje zegt
@venividivici: een m3 moet zowiezo 98 in. Dus is de discussie al klaar
114i210pk zegt
@maotje: Minimaal octaan 102 moet daar in…
kappenou zegt
@fabian159: zoveel oldtimers zie ik niet dagelijks in NL. De ‘oude’ wrakken welke je buurvrouw rijdt kunnen prima met E10 rijden
dutchneon zegt
Oldtimers? mijn Alfa 159 van 2006 kan niet op E10, dan gaat motorlampje al snel branden.
de V70 5cyl kan er ook niet op. dat zijn geen oltimers, sterker nog de alfa is nog niet eens youngtimer ;)
kappenou zegt
@dutchneon: een alfa van 2006 die nog op de weg rijdend is, sowieso knap;)
lekbak zegt
@kappenou: dat is niet waar. Er zijn zat auto’s van minder dan 15 jaar die echt niet tegen ethanol kunnen. Er zijn ook zat auto’s van die leeftijd en ouder die er wel tegen kunnen maar het is zeker geen vanzelfsprekendheid.
krankjorem zegt
De vitara uit 2016 en de rio uit 2018 lopen allebei slecht stationair op E10 ik moest elke 6 weken injectie reiniger erbij gooien.
Sinds de E5 benzine geen problemen meer.
Ps. De E5 excellium benzine en de excellium diesel van de Total bevat ethanol !!!
frank2911 zegt
@fabian159: wrakken misschien wat overdreven , maar indd een nieuwe auto kopen prive is slechts voor een handje vol mensen weggelegd !!
Robert zegt
Onder de tankklep van mijn dertien jaar oude auto staat echt niet vermeld of er E10 kan worden getankt; enkel het minimum octaangehalte (95) is opgegeven.
In Nederland heb je maar een beperkte keuze uit 95 (E10) of 98 (E5), waarbij je de opmerking kunt plaatsen dat de meeste ‘premium’ benzines eerder richting de nul dan vijf procent ethanol gaan. In Duitsland heb je nog de tussenvorm beschikbaar: 95 (E5), en hebben de premium benzines een hoger octaangehalte (meestal 100-102).
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik makkelijk in Duitsland kan tanken; een liter 98 (E5) kost daar nu rond de € 1,30
clubbtraxx zegt
Een ‘octaangehalte’ hebben brandstoffen sowieso niet… Een octaangetal wel.
Robert zegt
@clubbtraxx: u hebt helemaal gelijk. Ik had duidelijk nog niet voldoende koffie gehad.
macready zegt
Raar dat de E10 een lager octaangetal meekrijgt dan E5. Hier in de VS tank ik E85 (rond 85% bio-ethanol) en dat heeft een octaangetal rond de 105-118 (afhankelijk van de bron). Dat het ruim goedkoper is, is een goede bonus maar voor een beetje gepeperde turbomotor, is dit het perfecte (en goedkope) alternatief voor legale racebenzine. Zolang je niet meer dan 1/3de van de tank vult met E85, is dat voor de meeste auto’s hier geen punt en met dat mengsel haal je doorgaans al maximale waarden voor vermogen en koppel.
Voor oudere motoren met flinke aanslag (een vast gegeven als je bijv. >300k km op de klok hebt) ook fijn om bij te mixen om zo pingelen te voorkomen. Dat laatste is duidelijk merkbaar bij ons “commute” Civic gebakje met 220k mile op de klok. Die loopt eindelijk weer als vanouds.
kappenou zegt
@macready: octaan getal verhogen met ethanol is goedkoper.
In NL zijn ze dus slim. Ze verhogen lekker het octaan getal met goedkope ethanol van de best verkochte benzine. Dus ze verdienen onderaan de streep met de verkoop van 95 nog meer aan. Want de benzine is niet goedkoper geworden.
Ze moeten nog een E5 aanbieden. Ja waarom dan niet die brandstof alleen in 98 aanbieden welke toch minder verkoopt.
Die Brandstoffen welke jij noemt met het zelfde octaan getal kan je niet met elkaar vergelijken.
Door het octaan getal hoog te hebben kan je wel je ontsteking vervroeger en kan je mengsel koeler krijgen, dus meer vermogen.
Alleen de energie dichtheid van ethanol is lager.
Vandaar dat 98 zonder toegevoegde ethanol zuiniger is. Je hebt iets meer vermogen maar de energie per liter is hoger.
Tenck zegt
Is dat 105-118 AKI of RON octaangetal?
macready zegt
105-113 PON, RON dus hoger.
grasvreter zegt
Gelukkig woon ik vlakbij de grens. Mijn 22 en 27 jaar oude bakkies motten dat nieuwe spul niet.
In de moderne auto van de vrouw gaat wel gewoon e10 hoor.
soes750 zegt
@grasvreter: same here. De ST krijgt geen 95 te drinken. Gisteren braaf 53 litertjes Aral 102 gegeven. Tegen € 1,429 per liter nog altijd aangenamer tanken dan in NL
jaromir zegt
@grasvreter: same here…
Beter goed zorgen voor onze klassiekers, dan later spijt hebben.
Poulusma zegt
@rubenpriest
Ik begon bijna te twijfelen, heb het na gezocht.
E10 bevat tussen 5 en 10% bio-ethanol en E5 tussen 0 en 5%, wat in de praktijk respectievelijk op 5 en 0% uitkomt.
Echter voor dit gezeur tankte ik met auto en motor al euro 98, ze lopen er beiden beter op.
Als ik in Duitsland kom tank ik zelfs 102, waarmee de auto duidelijk beter loopt.
Draait mooier rond en pakt iets beter op en nee dat zit niet tussen de oren.
Weer OT, ik vind het vreemd dat er veel mensen zijn die meer E5 zijn gaan tanken.
Dit om het feit dat als ik mensen er naar vraag ze helemaal niet weten wat het verschil in de brandstof is en gewoon klakkeloos E10 tanken. Alleen maar omdat het goedkoper is, ze tanken het liefst ook bij een onbemande pomp.
En dat alles omdat brandstof volgens deze mensen maar gewoon brandstof is…
@fabian159
Mijn prive auto is geen wrak, of spreek je voor jezelf? ?
SpeedGeek zegt
Mijn e46 loopt op E5 ook beduidend beter. Pakt laag toerig veel soepeler op.
Ik vraag mij wel af wat de kwaliteit van E5 bij een onbemande pomp is.
ar156sw zegt
Gewoon uit interesse: zit er echt een significant kwaliteitsverschil tussen de “standaard” benzine bij verschillende benzinestations? Het verschil tussen E95 en E98 en E5/E10 snap ik. Daarnaast heeft een aantal “A-merk benzinestations” natuurlijk “Premium” brandstoffen… maar ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat dat meer marketinggeneuzel zou zijn dan dat het wat uitmaakt. Maar eens kijken of daar ergens een onderzoekje van te vinden is.
Overigens tank ik met de 25 jaar oude Golf Cabrio “voor de zekerheid” maar wel 98/E5, dat lijkt me wel zo veilig… de nieuwe CX5 mag gewoon E10 lurken, volgens mij geen probleem, maar zou wellicht is moeten kijken of je met een tank E98 echt verschil voelt… Beide auto’s nog niet op andere brandstoffen gereden dus kan niet echt vergelijken (wel verschillende “merken”, daar is mij in ieder geval nog nooit ook maar iets van verschil bij opgevallen)
BJ zegt
Er zit wel verschil in, de vraag is vooral hoe groot het is. Om de saus van “uitsluitend marketing” te verminderen (en wellicht ook vooruitlopend op E10) heeft Shell denk ik van V power echt 98 gemaakt. Dat was altijd 97-ish. Maar bv BP en Shell doen geen (0%) ethanol in E5 (aldus mijn motor dealer), waar dat bij de meer budget merken wel meer (niet meer dan 5% natuurlijk) schijnt te gebeuren.
Poulusma zegt
@ar156sw
Even een voorbeeld bij de supermarkt of slijterij kan je allerlei soorten bier kopen. Dat er bier op staat wil niet zeggen dat het allemaal dezelfde samenstelling heeft, en zeker niet allemaal hetzelfde smaakt ?
Dat principe gaat voor alles op, alleen je bepaald zelf wat je beter vind om wat voor reden dan ook.
Als je zuinig op je auto bent gooi je er 98 in anders tank j3 gewoon 95 bij de tango/tinq…
Dutchdriftking zegt
Met de VR6 vroeger altijd BP ultimate, met de Passat zo goedkoop mogelijk, maar natuurlijk geen Tango ellende. In de motor 102 competition, fijnste wat er is.
theblazerunner zegt
@dutchdriftking: dat bestaat helaas niet meer
Dutchdriftking zegt
@theblazerunner: Toch wel, wat Fieten bij ons in de buurt verkoopt is eigenlijk Competition 102. Precies dezelfde mierzoete lucht. Geniaal spul.
Poulusma zegt
@dutchdriftking
Waar is dat precies, het liefst zou ik dat ook tanken!!
Dutchdriftking zegt
@poulusma: Fieten in Hoofddorp. Wie weet wisselen ze op termijn van leverancier, maar voor nu weet ik zo goed als zeker dat de geleverde octaan 98 eigenlijk 102 is. En daar het ook nog eens een onbemande pomp is, is het zo’n beetje de goedkoopste in de wijde omgeving met octaan 98. Gisteren voor 1,52.9 getankt. Jammer dat er maar 22 liter in de motor gaat.
mick0210 zegt
@dutchdriftking: Die Tango ellende is precies dezelfde benzine
Dutchdriftking zegt
@mick0210: Ja en nee. Het is de zelfde benzine, maar dan wel oude voorraad. En met moderne E5 (en met E10 nóg veel meer) zit er een houdbaarheidsdatum aan de brandstof. Hoe dichter bij de einddatum, hoe slechter de brandstof. De goedkope prijs komt ergens vandaan…..
fordnut zegt
Ik tank lekker E5 in DE voor een prijs die €0,30 lager ligt dan de E10 in NL. (Vorige week nog getankt voor € 1,22 per liter E5).En in DE is E5 bij elk tankstation verkrijgbaar.
Robert zegt
@fordnut: dito hier. Op een volle tank (ca. 50 liter) Super plus (98 E5) scheelt het mij zo’n beetje 40 cent/liter, dus ca. 20 euro per tankbeurt. En dat gemiddeld drie keer per maand – Da’s onder de streep de MRB nagenoeg volledig terugverdiend.
europeancar1997 zegt
@RRRobert: Zelfde, altijd 60L tanken en altijd 30cent verschil met duitse E5 vs. E10 hier. Dat scheelt ontzettend de motor loopt beter en is zuiniger
jeroenm83 zegt
Het is eigenlijk bij de beesten af, hé.
Gisteren in Emmerich (Bitburger, vrolijk gekleurde pakjes peuken) de RS6 nog even volgehengeld met Euro 98. 1.217 per liter. Mijn vriendin tankte in Nederland bij de BP in de wijk voor 98 1.71 de liter, net een uurtje eerder. Ik overwoog nog even om met mij crappy Cordoba uit 1996 nog even diezelfde trip te maken. Dit verschil is absurd. Het verschil in toegestane Vmax op de Oberhausen-straight ook. Gottseidank.
CouchCowboy zegt
Goh, want iedereen in NL heeft ook een multitankcard …
mashell zegt
Het is eigenlijk raar want de meeste werkgevers verplichten de goedkoopste benzine.
mashell zegt
Er was veel over te doen dat E10 motorschade zou veroorzaken. Zou mij niks verbazen als een Shell of zo een marketingbureau ingehuurd heeft om een trollenleger in te zetten om de vermeende schadelijkheid van E10 op het internet te propageren. En als het eenmal op facebook staat gaan Henk met de pet en Ingrid met de coupe soleil het ook gewoon geloven.
lekbak zegt
@mashell: ik heb vorig najaar 2 motoren en een grasmaaier weggezet met e10, zoals ik elk jaar doe (met gewoon 95). Ik heb dit voorjaar van twee motoren en een grasmaaier de carburateurs kunnen reinigen en heb roest in de tanks van de motoren doordat ethanol water aantrekt.
Ik heb overigens voor het eerst van verschillende familieleden de grasmaaiers mogen doen, ook door slechte brandstof. Aluminium carburateurs lossen gewoon op door ethanol, letterlijk. Na een winter heb je al putjes in het aluminium zitten, na een paar jaar heb je ongetwijfeld gaten erin. Als je een oudere auto hebt met aluminium delen in het brandstofsysteem lost dat dus ook gewoon op.
frank2911 zegt
@lekbak: nou grappig dat je het zegt want ik heb Shell klanten service paar maandjes terug een mail gestuurd dat ik het betreur dat ik geen v-power kan tanken bij een Shell express. Kreeg het antwoord dat de pomphouder een onderzoek zou gaan doen. Tot mijn grote vreugde waren er laatst werkzaamheden bij die specifieke Shell express. ( hele vloer ging er uit etc etc )Wat denk je ?! Geen v power na de werkzaamheden. Nogmaals gemaild en geen gehoor ..
BJ zegt
Alles kan, maar dat zou betekenen dat de winstgevendheid veel hoger moet liggen op E5. En het scheelt ongetwijfeld, maar of het genoeg is om te investeren in negatieve marketing en het dan terug te verdienen…? Het lijkt me makkelijker om op de bulk van je brandstof (E10) gewoon lekker goedkope ethanol toe te voegen dan een hoop moeite doen om E5 wat meer te verkopen met een omslachtige marketing benadering.
Bovendien is het volgens mij vrij objectief vast te stellen dat leidingen/rubbers/tank er wel degelijk onder te lijden (kunnen) hebben en water bij weinig rijden een probleem is. Het treurigste is nog wel dat het lijkt alsof de gemiddelde auto er onzuiniger van wordt waardoor je onder aan de streep maar weinig positief milieu effect zal merken.
lekbak zegt
@mashell: overigens als aanvulling: ik geloofde ook niet dat ethanol schadelijk zou zijn en heb daarom ook mijn gedrag niet aangepast. Inmiddels weet ik beter en gaat er alleen euro98 van de bp (helemaal geen ethanol) in deze motoren.
theblazerunner zegt
@lekbak: je kunt ook gerust 98 van Shell, Texaco, LUK, Tamoil en Esso tanken. Deze zijn allemaal vrij van ethanol volgens de aanbieders
PunicaOase zegt
@theblazerunner: dat is niet waar lees maar eens goed op de websites in de kleine lettertjes, tot nu toe is alleen Shell heel duidelijk met geen ethanol in V-Power
lekbak zegt
@theblazerunner: Esso zit zeker weten 5% ethanol in. Hier op de pomp zit een sticker met die boodschap omdat er in het begin heel vaak naar gevraagd is bij de kassa.
spacemoon24 zegt
Zelfs in mijn 16 jaar oude Punto tank ik uitsluitend 98. Hij loopt veel soepeler en ik kom een stuk verder op een tank. Qua kosten onder streep zal het om het even zijn. Ik heb ook verhalen gehoord van mensen die E10 in hun auto hadden zitten toen corona begon dit voorjaar en toen niet meer de auto gebruikten, en dat ma een paar maanden stilstaan veel auto’s er problemen mee hadden.
rwdftw zegt
@fabian159 : mijn privé auto is een klassieker in uitstekende conditie. De echte wrakken zaten op de weg voor de tijd van de APK keuring. Koos Spee was toen nog gewoon agent.
Anyway, de klassieker mag geen E10, en gelukkig woon ik bij de Duitse grens. Bij het tankstation daar staat de hele dag een file, tot op de doorgaande weg. Allemaal gele platen. En je betaalt daar €1.30 waar je hier voor E10 (Super) zo op de €1.70 zit. Gaat vlot met een 80 liter tank.
berlinetta zegt
Ik merk dat mijn auto echt wat zuiniger is met E5 in de tank. De extra kosten daarvan haal je er volgens mij dus wel uit. Daarnaast zou het ook nog eens beter moeten zijn voor de motor. Ik tank dus lekker E5.
beder zegt
Ik vind dit een onduidelijk bericht en het complete verhaal kon ik zo snel niet vinden, ook niet bij De Telegraaf. Ik vermoed echter dat het anders zit dan dat de kop suggereert: waarschijnlijk is de verkoop van E5 gegroeid in het afgelopen jaar ten opzichte van E10. Zou best kunnen. Maar in absolute getallen denk ik dat E10 verreweg het meest wordt getankt. De meeste automobilisten kiezen nou eenmaal voor de goedkoopste optie. Als iemand wel het complete verhaal kan vinden zie ik mijn (on)gelijk graag bevestigd!
Stylez zegt
Dat is een van de voordelen van het wonen in het grensgebied. De huizen zijn er een stuk goedkoper en je kunt er tanken en je boodschappen doen bij de buren.
Top al die belastingverhogingen, mijn geld gaat naar Deutschland.
Stijnson zegt
Zelf rijd ik diesel 308 diesel (14% bijtellingsknaller) Iemand ervaring met de luxere dieselproducten aan de pomp?
theblazerunner zegt
@stijnson: diesel stinkt
henkp1 zegt
Het is en blijft een mooie wagen die Mégane!
db87 zegt
Hoe minder bio-ethanol hoe beter:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2019/11/e10-brandstof-hoe-rampzalig-is-het-10164959?io_source=www.amt.nl
dutchneon zegt
precies, het is net als de Bia-massa centrales…..
In een overleg met helder denkende mensen zouden dit soort ideeen om uitstoot te beperken het niet halen.
Het zijn simpelweg schijnconstructies. Maar blijkbaar zijn politici daar wel gewillig mee
maotje zegt
@dutchneon: hoezo schijnvonstructie? Bioethanol is niks schijns aan volgebs mij. Maar ik kan ernaast zitten. Ben dan ook nieuwschierig naar jou onderbouwing.
dutchneon zegt
Late reactie,
maar belangrijkste vind ik dat de productie van biobrandstof concurreert met de voedselproductie, met als gevolg stijgende voedselprijzen. Hier merken we in NL nu nog weinig van maar is wereldwijd gezien een probleem aan het worden.
Direct hieraan gerelateerd is de indirecte veranderingen van landgebruik, door de grote internationale druk op gebruik van biobrandstof. Boeren cultiveren steeds meer ongerepte natuur. Daarbij komen enorme hoeveelheden CO2 vrij die lagen opgeslagen in oerbossen, graslanden en regenwouden met alle nadelige gevolgen van dien.
Het is papieren werkelijkheid, zoals met de meeste maatregelen die in de politiek genomen worden.
Er word niet eerlijk naar het gehele plaatje gekeken en daarmee komen andere zaken in de verdringing.
W115 zegt
Mijn lpg wagen valt weleens uit op E10 brandstof. E5 voor mij.
petroldrinker zegt
Er komt in geen van mijn autos E10, ik tank sws altijd al alleen 98 octaan, dat kleine prijsverschil…
bpc zegt
Moet wel door de leeftijd van het wagenpark komen, als je nu een oude wagen , een performance wagen of getunede wagen begrijp ik de keuze voledig, mijn weekendspeelgoed , zowel motos als auto, tank ik ook 98, maar mijn dagelijks hok moet vooral goedkoop zuinig betrouwbaar (en comfortabel) zijn.
Op 98 zijn sommige auto’s inderdaad iets zuiniger maar het prijsverschil is te groot om dat voordeeltje er uit te halen volgens mij.
Nu tank ik in mijn daily niet heel vaak 95, voornamelijk omdat ik al mijn kilometers op lpg rijd vanaf alles op temperatuur staat, naar mijn gevoel draait de motor zelf mooier op lpg, ik merk ook geeb vermogenverlies en het prijsverschil is belachelijk groot.
Ik rijd liever goedkoop rond met men daily om het budget vrij te houden voor het weekendspeelgoed.
Door iets banaals dagelijks te rijden voelt je weekendspeelgoed ook veel speciaaler.
Samengevat, de dure 98 is voorbehouden voor mijn voertuigen waar ik veeleisend voor ben, maar dagelijks liters dure 98 verstoken zonder duidelijke meerwaarde? Nee bedankt
theblazerunner zegt
@bpc: Juist omdat je op LPG rijdt, bijna geen benzine verstookt en de brandstof relatief langer in je tank zit zou ik toch E5 pakken voor die 10 cent/L extra.
Tenzij het een leasehok is natuurlijk, dan zou het mij ook aan mn reet roesten.
mustang750supersnake zegt
tank maar lekker die nieuwe rotzooi…totdat je wagen voor n weekje ofzo op de brug staat…..
racerx zegt
Mijn motoren krijgen gewoon E5, de K1200S moet zelfs 98 in en de Ducati loopt er gewoon mooier op. In de auto maakt het onder de streep niets uit, ik kom verder op 98 en aangezien het denk ik beter voor het motorblok is tank ik ook in de auto nooit E10. Ik tankte ook voor E10 al bijna nooit 95 trouwens.
Justawheelchairguy zegt
Heerlijk toch, diesel rijden en tanken in Duitsland voor momenteel minder dan 1 euro de liter!
RiKe zegt
Ik vind het niet zo gek, ik tank zelf ook alleen maar 98. Simpelweg omdat m’n auto slechter loopt op E10, ik heb van de week schimmel bij de tank weg moeten halen, en het verbruik is hoger. Wat een ongelofelijke rotzooi is die E10, het zou verboden en verbannen moeten worden!
nooffence zegt
Tja in de nieuwe leasebakken gaat gewoon e10. Merk er niks van. In de gechipte priveauto wel euro98
kevertje zegt
Nederland en Vlaanderen zijn vlak. Met die ‘opgedreven’ heel kleine 1000-1200 motoren voel je het verschil echter enorm in bergachtige streken. Met 98 rijdt je nog een beetje normaal, met 95 zak je veel gemakkelijker in een krachtloos turbogat. Hoe meer ethanol ook, hoe slechter voor de motor, het tast dichtingen en niet metalen onderdelen aan. Ikzelf probeer met een mix van beiden te rijden.
Jochempie zegt
Persoonlijk tank ik premium benzine, omdat ik met het octaangetal wil voorkomen dat m’n motor gaat pingelen als ik ‘m weer eens naar de 6500 toeren jaag. Maar het wantrouwen dat de consument heeft over of hun draaiende delen worden aangetast door E10 is helemaal terecht. Die kans bestaat nou eenmaal bij particuliere voertuigen van een bepaalde leeftijd. M’n MX-5 uit 1994 krijgt er geen druppel E10 in. Ik vecht nu al tegen de rottende radiatorslangen en vacuumslangetjes. Daar hoeven geen brandstofleidingen, o-ringetjes en dergelijke bij te komen. Straks moet m’n hele freaking blok uit elkaar.
Mijn milieubijdrage is dat ik zojuist een huurwoning op 300 meter van m’n werk heb geaccepteerd.
Tenck zegt
Ik vind het eigenlijk wel best dat er nu E10 wordt verkocht. Sinds een jaar zijn er echt een stuk meer stations waar je weer echte 98 kan tanken. Twee jaar geleden was dat echt drama.
theblazerunner zegt
@Tenck: Dat is een waar woord, het was vroeger niet te doen.
E34M5Touring zegt
Ik tank altijd 98. Werkt veel beter icm de chip en ik hoef die rubbervretende rommel niet. Dan maar iets duurder.
Martin zegt
Mijn auto loopt 3 kilometer per liter zuiniger op E5 op E10 loopt ie niet lekker. Dus de rekensom is snel gemaakt. Ben monteur heb al twee motoren gehad waarvan het blok was vast gelopen en vele lekkages in brandstof systemen gezien. E10 is te schraal. Het wordt te heet. Zeker voor je kleppen. Nee E10 is niet de oplossing. Het jaagt je op kosten
lekbak zegt
@Martin: e10 is niet te schraal of te heet. Je moet er meer van inspuiten maar omdat dat niet gebeurt loopt je motor te arm. Ethanol an sich is een hele mooie brandstof om veilig veel vermogen uit een motor te trekken, als je je tune er op aanpast.
shellplc zegt
Ook BP ultimate is vrij van ethanol.
Competition 102 is bij diverse kleinere aanbieders nog wel verkrijgbaar, alleen de EG group de holding waar onder andere Firezone onder valt heeft het niet meer in het assortiment, de pompen die het wel hadden hebben nu allemaal 98 in plaats van Competition 102.
zjos zegt
We hebben 1 benzine auto. en als die wat langer stilstaat start hij bijna niet op e10. Bij e5 nooit geen probleem. Tank daarom nu weer altijd e5.
erikdee zegt
Mijn ervaring met E5 vs E10 is dat het verbruik van de auto lager is, de auto krachtiger aanvoelt en de auto stiller loopt. Mijn benzine auto reed eerst +/- 360/370km op 1 tank en nu 430/435. Vind ik persoonlijk de meerprijs per liter wel waard. Daarnaast dit er minder ‘rommel’ in voor het ‘milieu’.