Noem het toeval (of marketing), maar vandaag is het niet alleen exact 1 jaar geleden dat de eerste McLaren MP4-12C werd afgeleverd het is ook nog eens de dag waarop het 1.000ste exemplaar aan een klant wordt overhandigd. Geen verkeerde prestatie lijkt het.
We kunnen niet ontkennen dat het eerste jaar voor de MP4-12C niet helemaal vlekkeloos is verlopen. Er waren immers de nodige verhalen over service acties, reparaties en klagende klanten. Gelukkig geeft McLaren al haar klanten als pleister op de wonde een vermogensupgrade van 600 naar 625 pk cadeau (en een boek).
Ook werd begin dit jaar al direct een speciale uitvoering van de MP4-12C met de naam High Sport. Op de autosalon van Parijs zal McLaren een nieuw model onthullen. Wat het precies gaat worden is nog niet bekend, maar het zal of een opvolger voor de legendarische McLaren F1 worden of een open variant van de MP4-12C. Wij zetten ons geld in op de opvolger van de F1. En jij?
stefanbier zegt
En terecht, het is en blijft een bloedgeile bak ! :)
darkpluisje zegt
Worden dan toch echt veel verkocht ondanks de prijs…
Is wel een heerlijke auto :D
jrk68 zegt
@darkpluisje:
valt mij ook mee trouwens ondanks de kritieken.
Heeft niet met de prijs te maken, mensen die dit kunnen betalen hebben een stuk minder last van de crisis dan de reaguurders hier.
darkpluisje zegt
@jrk68: uiteraard maar niet iedereen die er 1 koopt heeft miljoenen om mee te spelen en tig auto’s in huis… Er zullen zat mensen bij zitten die weliswaar rijk zijn maar die ook een reden hebben om dit te kopen en geen bugatti, mensen voor wie de crisis en slechte zaken er voor zorgen dat ze een luxe als dit toch niet kunnen veroorloven omdat het randje zou zijnn
Hupke zegt
Hoeveel 458’s zou ferrari al verkocht hebben?
Doen ze goed zo bij mclaren, ik gun het ze echt.
robbie zegt
@Hupke: Ferrari verkocht 7.195 auto’s in 2011 en ik gok dat zo’n 70-75 procent afkomstig was van de California & 458.
En stel even dat de Cali en 458 even goed verkopen dan zit je op zo’n 2.500 458’s.
Lamborghini verkocht vorig jaar 1.602 auto’s en ik gok dat zo’n 1.300 auto’s daarvan Gallardo’s waren. Die is er uiteraard wel als coupe en Spyder.
Hupke zegt
@robbie:
Dan doen ze het al helemaal niet slecht, die 2 anderen zitten al stukken langer in de business. Ze hebben natuurlijk wel het geluk van al een naam te hebben.
meneersander zegt
@Hupke: Mc-laren maakt er ook niet zo veel he. Ze willen dat ze exclusief blijven.
raphael zegt
Ik dacht altijd dat de McLaren net iets goedkoper was dan de 458 Italia maar dat bleek trucage van de Engelsen. Bij de 458 zijn carbon ceramic brakes standaard, bij de MP4-12C mag je daar nog even bijna 15.000 dollar voor aftikken. Evenals het navigatiesysteem…
tritone zegt
@meneersander: Dat zegt Ferrari ook, money talks….
RuVi zegt
nette prestatie! toch knap dat je vanaf 0 zo’n productie capaciteit met zulke hoge volumes en kwaliteit kan neerzetten
Sciurida zegt
Doen ze echt heel goed inderdaad, iets minder dan 3 per dag, netjes hoor
stefanbier zegt
@ sciurida : eehm dat is dan 2 of 1 toch ? .
jobh zegt
@stefanbier: een jaar heeft 365 dagen en als je dan 1000 auto’s bouwt is dat 1000:365 en dat is 2.7 dus bijna 3 autos per dag. Ik weet niet hoeveel dagen een jaar bij jou telt maar volgensmij klopt t niet helemaal jouwn berekening
RuVi zegt
@stefanbier: denk je dat dat ze daar 7 dagen in de week en met kerstmis ook doorwerken? Zelfs al zouden ze dan doen kom je op 2.7 auto’s. In de praktijk zul je ongeveer 240 werkdagen hebben dus kom je op iets meer dan 4 per dag.
tritone zegt
@RudyV: Je denkt een beetje ouderwets, ik werk ook met de kerst, het is anno 2012 een 24 uurs economie.
Ploegendienst.
RuVi zegt
@tritone: ja bij volkswagen zullen ze ook wel een ploegendienst draaien. Maar de McLaren fabriek is net een operatiekamer, de beste ingenieurs werken daar en ik denk niet dat die ’s avonds en snachts draaien.
jordy14 zegt
Goed gedaan, nu wachten op de opvolger van de F1
ericc zegt
Ik verwacht in Parijs de spider, daar er al foto’s van een blauw exemplaar (slechte kwalitatieve foto’s) hier passeerden. Het zou logisch zijn daar het 1′ productie jaar erop zit. Het kan ook een straatversie zijn van hun MP4-circuit auto!
bonkers zegt
Knap werk, of mclaren liegt en het is eigenlijk de 1000ste keer dat een klant hem terug krijgt na problemen
birdboy zegt
Mooie prestatie, maar toch wel de laatste auto die ik zou kopen als ik het geld had.
schim zegt
Waardige opvolger van de SLR.
masterstig zegt
http://www.youtube.com/watch?v=8KTATXWICKU
Prachtige documentaire, zeker het kijken waard!
schim zegt
@masterstig: De auto is mooi, maar de fabriek is nog mooier.
lincoln zegt
hoelang geleden is het dat een Britse auto-boer meer dan 1000 units per jaar verkocht ??
raphael zegt
@lincoln: Vorig jaar, en het jaar daarvoor en daarvoor etc. Het heet: Aston Martin..
lincoln zegt
@raphael:
yep .. regelrecht dom van me ..
tritone zegt
@lincoln: Is aston dan brits?
Is het niet overgenomen door een aziaat of zoiets?
lincoln zegt
@tritone:
discutabel .. de postbus van de investeringsgroep staat op dat eiland iig ..
raphael zegt
@tritone: Er zijn wat investeringsmaatschappijen uit Kuwait bij betrokken ja. Maar zowel het hoofdkantoor als de fabriek staan in Gaydon, Engeland. Al wordt de Rapide geloof ik bij Magna Steyr gemaakt. Maar ze produceren rond de 4 a 5 duizend auto´s per jaar.
kickass zegt
@lincoln: Uhm, wat dacht je van dit jaar: Jaguar, Land Rover en ik denk dat Lotus het ook wel aardig doet.
solz zegt
@lincoln: het bedrijf dat die london taxi’s in elkaar flanst misschien?
agera zegt
Ik gok absoluut ook op de nieuwe F1, de komende tijd wordt smullen geblazen voor elk autofiel. De nieuwe McLaren F1, Enzo opvolger, nieuwe Quattrporte, nieuwe S-Klasse dus laat ze maar komen graag zelfs.
kickass zegt
Dat er nog maar veel mogen volgen! Ik ben trouwens heel benieuwd naar de F1 opvolger.
karsvdtuin zegt
Is.dit.niet.een soort rivaal van de 458? Zo zie ik hem tenminste… Weet niet veel van deze auto maar vind hem wel echt heeeeeel erg geil maar dat vind ik van de 458 nog meer