
Da’s niet handig voor die duizende VW’s. En we bedoelen niet dat er geen stuurwiel in zit.
Niet alleen wij Nederlanders hebben een paar eilanden geconfesqueerd voor eigen belang een paar honderd jaar geleden. Ook Portugal kon er wat van. Net als met Holland vonden ze het wel leuk om deze een tijdje te ‘bewaren’. In het geval van de Azoren ligt het iets anders, deze waren onbewoond en lagen relatief dicht bij Portugal (alsnog meer dan 1.000 km).
Enfin, tot zover de geschiedenis van de eilandengroep in de Atlantische Oceaan. In de buurt van de Azoren is er namelijk iets verschrikkelijks gebeurd. Zeker voor mensen die veel van veel auto’s houden. Er is namelijk op dit moment een ramp aanstaande met een groot vrachtschip.
Duizenden VW’s
Het gaat om de Felicity Ace. Deze was op weg van Emden (Duitsland) naar Davisville (bij Rhode Island). Het grote vrachtschip vatte vlam, de reden daarvan is nog onbekend. Op basis van de enorme brand is besloten alle bemanning van het schip te evacueren. Daardoor is het schip nu stuurloos. Het schijnt nu bij de kust van de Azoren rond te dobberen.
De inhoud van het schip is, eh, prijzig. Er zijn namelijk precies 189 Bentley’s aan boord. Dat niet alleen, er zijn ook 1.100 Porsches aan boord van de Felicity Ace. Oh, en ondanks dat het niet zo prestigieus is, het aantal Volkswagens is ook niet misselijk. Dat zijn er namelijk 4.000!
Sleepboot
Op het moment is men op zoek naar een sleepboot. Omdat de Felicity een enorm vrachtschip is en er op de Azoren geen gigantische havens zijn, moet het schip ergens anders naartoe vervoerd worden. Wie de boot moet geen slepen en waarnaartoe is echter nog onduidelijk.
Ook is het onduidelijk wat er nu precies gebeurd is met het schip. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Wat de huidige status van de auto is, weet men ook niet precies. De duizenden VW’s plus de exclusieve inhoud op het schip worden dus nog niet ‘als verloren’ beschouwd.
Via: nu.nl.
Met dank aan iedereen voor de tip!
Vatte vlam en de bemanning is gaan lopen. De boel is dan nog lekker aan het branden op zee?
Kijkend naar foto’s, die her en der op nieuwssites gepubliceerd zijn, lijkt dat inderdaad het geval.
@ty5500: Zal me niet verbazen dat het een hot ev is geweest
@redbeams: ja dat kan bijna niet missen…
Iemand kan ook op bed een sjekkie gedraaid hebben…
@redbeams: het was de Taycan van ene Charles… sinds hij hier niet meer gespot is, is hij Frankrijk ontvlucht richting de Azoren…
Mij wel, want een ICE vliegt heel wat vaker in de brand dan een EV. Maarja dat zit dan ook in de naam: BRANDstofauto hahaha
De bemanning is gaan zwemmen of vliegen…
Porsche brulee, een gerecht dat velen zwaar op de maag zal liggen.
Mijn Bentley!!!
Die auto’s zullen, ook als het schip gered wordt, niet meer op de markt komen, vermoed ik zo.
Ze zouden iets aan schade kunnen hebben (schuivende lading, blusmiddel) en dat is niet premium….
Er is toch (bij de UK)?) een keer een schip vergaan met veel auto’s aan boord? Die hebben ze toch laten liggen? Staat me iets van bij
@joost: Klopt helemaal! Dat was in 2002. Balen, want de eerste grote vloot XC90’s stond op dat schip. Mede daardoor was de wachttijd van de XC90 nóg langer:
https://www.theguardian.com/uk/2002/dec/17/andrewclark.owenbowcott
@Joost: het is verbazingwekkend wat er aan schroot via omwegen uiteindelijk toch weer op de weg komt via Litouwen, Polen etc. Hele volksstammen leven daar van troep die via de havens van over de hele wereld daarnaartoe komt en met wat papier machee en secondenlijm weer rijdend gebeund wordt..
@Joost: Het gebeurt nog relatief vaak als je er op gaat zoeken. Ik zocht erop omdat ik van eentje wist, die net buiten Europa, al meteen op een paar kilometer diepte op de bodem ligt. En daarmee zeer moeilijk en niet waard om op te vissen.
Je hebt een brede relatief “ondiepe” kustlijn, en een paar honderd km uit de kust (o.i.d.) is het al meteen super diepe oceaan waarbij je het kunt vergeten om nog iets te redden. Maar dat is westelijk vanaf Frankrijk, niet UK.
@Joost: nee die is geborgen in 2003 (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tricolor_(schip,_1987))
Oei, dit is echt niet best. Ik heb wat foto’s gezien en het is vermoedelijk echt een flinke brand aan de grootte van de rookwolken te zien. Echt een bakbeest van een schip ook, maar dat moet ook wel als je zoveel auto’s mee kunt nemen. Schade zal enorm zijn; ik denk dat het schip en de auto’s straks als verloren worden beschouwd. Dat kost niet alleen bakken met geld en heel veel teleurgestelde kopers, maar is ook niet best voor het milieu. Allereerst de directe milieuschade van de brand en het mogelijk zinken van het schip. Dan alle inspanningen en energie voor het bergen en vernietigen van het schip en de auto’s. Tot slot nog alle effort en grondstoffen die nodig zijn om opnieuw zo’n hoeveelheid auto’s te produceren. Aangezien er al een flink tekort is (vooral aan chips) helpt het niet als er ineens zoveel auto’s verloren gaan. Erg triest.
Ik denk dat de toekomstige boten wel van betere brandblussystemen voorzien zullen zijn
@1000bochten: beetje voorbarig allemaal. Eerst maar eens afwachten of ze hem kunnen verslepen naar een haven
@kenner: heb je de foto’s van het rokende schip al gevonden via Google? Is echt geen klein brandje.
@kenner: in dit geval vind ik het vreselijk om “I told you so” te zeggen. Vreselijk dat het schip nu gezonken is.
Om van Duitsland naar Amerika te gaan, vaar je via de Azoren? Via de Noordzee en de Atlantische Oceaan “rechtdoor” oversteken was niet mogelijk?
Panamese vlag erop en goaaaaaaan.
Misschien hebben ze de laatste VW’s wel in Barcelona ingeladen? Dit soort schepen doen meerdere havens aan in de vertrek regio en in de aflever regio.
@benja01: het is winter hè. Of is je vandaag het effect van een storm ontgaan? Tussen oktober en april is het verstandiger om een zuidelijke route over de Atlantische Oceaan te nemen als je ruw weer wilt ontwijken. En met de kostbare lading aan boord van dit schip wil je dat, denk ik, wel.
De Reden? EV Vlammenwerpers.
https://www.autonews.com/retail/towing-boats-head-toward-burning-cargo-ship-carrying-4000-vws-porsches-bentleys-audis-lambos
Vlammen met die bolides als ze nog aan boord staan is natuurlijk ook niet handig…. Zonder gekheid wel een serieus probleempje dit voor veel partijen. Maar goed materiële schade is op te lossen.