De controles die gedaan worden zijn slecht te noemen.
Wanneer een auto naar de garage gaat voor een APK-keuring mag je er vanuit gaan dat dit enigszins serieus verloopt. Het gaat immers om de veiligheid van je auto. Met de APK-keuring kijkt men ook naar zaken die van invloed zijn op het milieu. Bijvoorbeeld op de aanwezigheid van een katalysator of, in het geval van een moderne diesel, op de aanwezigheid van een roetfilter.
Het hebben van een roetfilter op een moderne dieselauto is verplicht. Deze filter verwijderen is dan ook niet toegestaan. Mocht een monteur ontdekken dat het filter niet meer aanwezig is dan is dat een APK-afkeurpunt. In de praktijk blijkt echter dat men nauwelijks controleert op de aanwezigheid van een roetfilter.
Tot die ontdekking kwam EenVandaag na cijfers te hebben opgevraagd bij de RDW en kennisinstituut TNO. Volgens het actualiteitenprogramma rijden er in ons land 20.200 auto’s zonder filter rond. Van slechts 397 auto’s is ook echt geconstateerd dat er een roetfilter ontbreekt. Zonder filter stoot een auto tot 150 keer zoveel fijnstof uit als een auto met filter.
Sinds vorig jaar mei is het controleren op de aanwezigheid van zo’n filter een vast onderdeel geworden van de APK. In de praktijk blijkt nu dat de invoering van deze maatregel amper effect heeft. Er zijn diverse redenen waarom zoveel dieselrijders het roetfilter laten verwijderen. Zo zou de auto zuiniger rijden en hoeft een filter in de toekomst ook niet vervangen te worden, wat weer scheelt in de portemonnee. Bovendien is het lastig controleren. Bij het verwijderen van het filter blijft de behuizing vaak zitten. Met een controle kijkt men alleen naar de buitenkant en niet of het filter nog daadwerkelijk in de behuizing zit.
Wat Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Milieu betreft komen er strengere controles. Met bijvoorbeeld meetapparatuur kan gekeken worden of er wel of geen filter aanwezig is. De vereiste voor de apparatuur is er nu niet. Voor nu is enkel koekeloeren of de behuizing van het roetfilter aanwezig is voldoende. Bedrijven die een APK-keuring uitvoeren hoeven wat de staatssecretaris betreft niet bang te zijn voor gevolgen. De verantwoordelijkheid ligt bij de automobilist, aldus van Veldhoven. En on that bombshell is het nog maar de vraag of hier concreet verandering in gaat komen. De portefeuille is nog steeds bij veel mensen belangrijker dan het milieu.
hiostu zegt
Gewoon serieus hoge boetes op dit soort praktijken zetten. Als milieu delict behandelen en net als in Zwitserland boetes van een paar duizend euro aan koppelen. Dan nog wat doen aan de pakkans en het zal gaan schelen. Zelfde geldt voor andere aanpassingen aan auto’s en motoren om ze onnodig veel lawaai te laten maken, zoals dempers verwijderen uit de uitlaat. Boetes daarvoor moeten ook gewoon serieus omhoog. Ga maar iemand thuis lastig vallen met je lawaai in plaats van alle mensen om je heen.
RiKe zegt
@hiostu: Ik ben het grotendeels met je eens, maar niet helemaal. Het is enigszins kortzichtig. Ik kan mij voorstellen dat de mensen zonder die filters daar nog in rijden omdat ze het geld niet hebben voor een nieuwere auto, hoe moeten zij die dan betalen na een boete van duizenden euro’s? Bovendien ben ik het ook niet helemaal met je eens over het geluid van een auto/motor. Dat die een beetje een sportief geluid mag maken vind ik dat het moet kunnen. Dat het volledig open gaan zijn zodat je uit je bed donderstraalt door de tering herrie van bijv een Harley-Davidson, ja daar moet gewoon een boete op komen voor geluidsoverlast want dat is helemaal niet nodig. Maar een beetje een sportief geluid moet kunnen vind ik
justsomebody zegt
@rike: op open dempers of verwijderen van de db killers staat gewoon een boete hoor
sabrerator zegt
@justsomebody:
Klopt, maar als ik in de zomer al die teringherrie hoor, heb ik toch het idee dat handhaving hierop erg laag op de prioriteitenlijst staat.
Hier in de regio zijn van die dikke eencilinder quads enorm populair en die maken me toch een herrie! De politie lijkt hier niets mee te doen en op een mooie zondag zit je hier bijkans met je oordoppen in in je tuin. Die bible belt is niet meer wat het was ?
justsomebody zegt
@sabrerator: helemaal waar! Net zo voor bellen in de auto, op de fiets, hondenpoep en ga maar door dat krijg je met zo’n bende bureau-geleerden in den haag die geen flauw benul hebben hoe dit soort dingen op de straat gehandhaafd (kan) worden.
RiKe zegt
@justsomebody: En daar ben ik het ook mee eens, alleen wordt er vaak ook moeilijk over gedaan als een auto een sportief geluid maakt. Dat is iets anders als het verwijderen van DB killers. Maar een Remus einddemper is gewoon netjes qua sound en iets harder als de standaard uitlaat
justsomebody zegt
@rike: je hebt gelijk, maar dingen als sportief en iets harder zijn moeilijk meetbare begrippen wat dat betreft geniet ik ook wel als ik de db killers uit mijn akrapovic haal om een ochtendje met mijn s1200rr een rondje om de kerk te blazen!
shogun zegt
@justsomebody: Als je t over t*ringherrie hebt….
wel hele lekkere t*ringherrie, dat dan weer wel.
torsen zegt
@rike: Volgens mij ben je zelf kortzichtig. Het gaat hier over het verwijderen van filters die op moderne auto’s verplicht en dus af-fabriek aanwezig zijn.
sbmmaxx zegt
@rike: leuk dat je die Harley Davidson eigenaren benoemd, werkelijk belachelijk wat er in Nederland mee gebeurd, scooter en brommerrijders krijgen direct een boete bij een “coole” uitlaat. (onschuldige) jongeren die er niets mee proberen te bewerkstelligen/ intimideren moeten hun zuur verdiende centjes afstaan en dat volk met open uitlaatsystemen kunnen ongehinderd mensen intimideren! De politie zou wat mij betreft de motor direct door een shredder moeten halen, enkel al bij het vermoeden van te hoge geluidsproductie..
Zo dat lucht op!, verder prima gasten natuurlijk (-;
lekbak zegt
@hiostu: iedereen is wel eens iemand tot last. Jij ergert je aan geluid van sportieve voertuigen, ik krijg het Spaans benauwd als er een vrouw (of man) met teveel chemische geurmiddelen voorbij komt. Weer een ander ergert zich mateloos aan iemand op klompen of aan kleine kinderen. Hoort bij het leven, deal with it…
wheelzzz zegt
@lekbak: met dat verschil dat het op doen van een geurtje niet bij wet verboden is en te veel lawaai maken wel. Dus je vergelijking gaat natuurlijk helemaal niet op, maar diep van binnen wist je dat zelf ook wel denk ik.
lekbak zegt
@wheelzzz: de meeste auto’s die veel lawaai maken overschrijden de norm ook helemaal niet. Trekkers maken ook lawaai (als je in de stad woont en je klaagt over lawaai lach ik die persoon recht in z’n gezicht uit), jeugd wat uit de kroeg komt ook.
En zoals je zegt: maak je het te bont dan staat oom agent nu ook al klaar met een bon.
baardmijt zegt
@lekbak: Dat laatste vind ik ook onprettig, maar me eraan ergeren doe ik niet, dan blijf ik me de hele dag aan van alles en nog wat ergeren. Maar bovendien is er geen wet die voorschrijft hoe een persoon wel of niet moet rieken. Dus de vergelijking gaat mank. Ik houd van motoren, auto’s, bromfietsen, tractoren, etc. en kan genieten van geluiden van al dan niet potente motoren. Maar dat geldt nu eenmaal niet voor iedereen. En voor de maximale geluidsproductie van een voertuig zijn wel regels. Als je er dan voor kiest die regels bewust te overtreden om één persoon, jezelf, te plezieren en potentieel heel veel andere mensen overlast te bezorgen, dan is dat in mijn ogen niet bijzonder sociaal. En bij motoren is het ook geen uitzondering dat dit gebeurt, me name in de zomer rijden er op de ‘leuke’ dijkjes serieus veel mensen met behoorlijk veel geluid rond. Daar mag van mij best wat meer tegen worden opgetreden.
cloverleaf zegt
@lekbak: ik erger me aan binnenvaartschippers die gelijk hebben..
evo2 zegt
@hiostu: Ongelooflijke moraalridder? maak je dan druk om zaken die echt aangepakt dienen te worden en wat echt effect sorteert op termijn. Ipv auto en auto hobbyist pesten…..
pielemuis zegt
@evo2: een blérpijp heeft niets met hobby te maken. Stel ik heb drummen als hobby, dan vind je het ook niet grappig als ik je buurman ben en om 02.00 aan een heftige drumsolo begin. Zo zijn auto’s met heftige blérpijpen ook niet grappig, maar ronduit asociaal.
oxidizers zegt
@evo2: Wat een onzin het is gewoon f*cking asociaal.
tfsi zegt
@hiostu: Man man, je kan beter in de Himalaya’s gaan wonen.
marinepower zegt
@hiostu: heb je die jankerd weer!
hiostu zegt
@marinepower: mr small penis is back!
waterisnat zegt
dit komt nogal over als een propaganda stukkie van Eenvandaag. Als het getal van 20,200 autos zonder roetfilter bekend is (hoe?), dan kunnen ze dit toch aanpakken. Vaag verhaal.
lekbak zegt
@waterisnat: dat is allemaal natte vinger werk van TNO. Ze zullen wel tien auto’s gecontroleerd hebben, daar wat statistiek op losgelaten hebben en woezee: een getalletje.
berlinetta zegt
Wat mij betreft mag de overheid deze auto’s meteen in beslag nemen en na plaatsing van een roetfilter weer verkopen. De opbrengst mogen ze weer gebruiken voor andere milieumaatregelen. Win-win voor iedereen, behalve de eigenaar van de auto.
theblazerunner zegt
@berlinetta: Dat zou de overheid niet eens kunnen regelen, al zouden ze het willen.
Dutchdriftking zegt
Hoe is dit gemeten? Ik neem aan dat het aantal gewoon een wilde gok is…. Bij een APK test men toch ook de roet en uitstoot? Als deze te hoog is (wat deze zou moeten zijn zonder roetfilter) kan je verder gaan zoeken.
Robert zegt
@dutchdriftking: ik denk dat de controle gaat zoals met de meeste uitstootmetingen: men schroeft net zo lang aan het lucht-brandstof mengsel totdat de norm wordt gehaald en als er geen steekproef is, stelt men e.e.a. weer bij zodat de stationaire loop zowel als de belastte loop weer optimaal is voor het rijden – ongeacht de dan geproduceerde uitstoot.
Dutchdriftking zegt
@rrrobert: Ik ben niet heel technisch onderlegd, dus geloof je op je woord.
madridsta zegt
@dutchdriftking: auto’s van af 2006 hoef je geen roer meting te doen. Alleen maar uitlezen op fout codes. Als hij geen code heeft dan is hij gewoon goed.
melv zegt
@rrrobert: Dit ligt iets ingewikkelder, het zogenoemde ”schroeven” kan namelijk niet meer bij de moderne injectie systemen
Het probleem ligt aan de meetapparatuur. De roetuitstoot kan hier prima mee gemeten worden, echter de meeste moderne diesels roeten amper dus dat is altijd goed.
De fijnstof waar men het hier over heeft is echter zo klein dat dit niet gemeten kan worden, en op deze manier dus ook niet afgekeurd kan worden.
Het RDW is wel aan het testen met apparatuur om fijnstof te meten en dit zal er uiteindelijk ook zeker gaan komen. Maar op dit moment is die apparatuur nog veel te duur om elk garagebedrijf te verplichten om aan te schaffen. Dus de middelenen zijn er gewoon nog niet.
nietcreatief zegt
@rrrobert: jij leeft nog in 1980? Sinds elektronische injectie een ding is valt er niet zoveel te schroeven.. de auto’s waaraan nog te schroeven valt (zoals die van mij) moeten voldoen aan minder dan 3,5% co bij stationair.
Er valt nog wel te stoeien met een laptop en ECU instellingen bij nieuwere auto’s hoor, maar de manuren van iemand die weet wat ie doet (100,- ex per uur) en het benodigde materiaal (merkgebonden uitlees en schrijfapparatuur, meestal abonnement gebonden met verplichte certificaten en jaarlijkse cursussen) zijn ècht niet beschikbaar bij een gewone merkloze garage, meestal niet eens bij een dealer. Laat staan dat het tevoorschijn komt voor een APK-tje
techniekmeneer zegt
@RRRobert: We leven in 2019 hè… Er valt niks meer af te stellen.
reistje zegt
@RRRobert: valt weinig te schroeven bij moderne auto’s. Zo ging het wel bij mijn Golf 2 GTI. Zelf heb ik er geen probleem mee, het haalde de test.
superfred zegt
@dutchdriftking: nee dus. Bracht laatst de MiTo ter keuring en vroeg bij ophalen hoe de uitstoot was, of ze op basis daarvan iets konden zeggen over toestand van het filter na 2,5 ton km. Ze meten niet. Ze kijken of ie er op zit en lezen foutcodes uit (mag geen storing geven). Das al. Geen meting. Redelijk bizar als je het mij vraagt…
Thomas20vt zegt
@dutchdriftking: zelf bij mijn vorige Passat het roetfilter uit laten bouwen, weg laten schrijven en op de bank af laten stellen. Tijdens de APK komt er geen foutmelding naar boven dus is alles ok. Een keer als test een roetmeting laten doen, kwam 0,01 uit. Zelfde als een auto met filter. Een roetmeting als controle zegt dus niet zoveel.
intimrasiert zegt
Vrachtwagens laten ook massaal het filter uitbouwen, vreselijk goor. Wat mij betreft mag een auto die overmatig roet gelijk van de weg worden gehaald door de autoriteiten, want daar klopt zeker iets niet met de uitstootwaarden.
kennone zegt
@intimrasiert: alles voor 2011 dus, was nog niet verplicht toen
maxidyne zegt
@intimrasiert: dat heb ik destijds ook laten doen aan mijn TGX V8. Veel storingen aan het adblue systeem. Kwam wat roet uit, maar niet veel. Volgens mij is roet minder schadelijk dan fijnstof.
dondeboer zegt
@maxidyne: roet = fijnstof…
knapzuur zegt
@dondeboer: … als je niet weet waar je het over hebt en toch iets moet zeggen..
dondeboer zegt
@knapzuur:
Roet
Eén van de fracties van fijnstof noemt men roet. Fijnstof bestaat voor enkele procenten uit roet. Uit onderzoek blijkt dat van alle fracties van stoffen in fijnstof, juist deze component de meeste milieu- en gezondheidsschade kan veroorzaken. Met de term ‘roet’ wordt een combinatie van koolstof en koolstofverbindingen bedoeld. Deze komen vooral vrij bij de verbranding van fossiele brandstoffen (dieselmotoren) en organisch materiaal (biomassa, bosbranden).
Roet definieert men empirisch. Dat wil zeggen dat de meetmethode bepaalt wat men precies met roet bedoelt. Veel gehoorde synoniemen voor roet zijn zwarte koolstof (black carbon of BC), zwarte rook (black smoke) en elementair koolstof (EC). De nuance tussen deze begrippen zit vooral in de meetmethode.
Bron: https://www.infomil.nl/onderwerpen/lucht-water/luchtkwaliteit/thema'/fijn-stof/fijn-stof/
Twee seconden googlen voordat je roept dat anderen onzin uitkramen, dan kom je zelf een stuk minder dom over.
lekbak zegt
@dondeboer: stuifmeel is ook fijnstof. Zelfs zand is soms fijnstof. Mensen zijn gemaakt om met fijnstof om te kunnen gaan, we hebben er filters voor in het lichaam.
Ultrafijnstof daarentegen is een heel ander verhaal. En dat stoot je dus meer uit als je een roetfilter hebt.
dondeboer zegt
@lekbak: ik beweer ook nergens daar dat niet zou kloppen. Ik zeg alleen dat roet weldegelijk fijnstof is, met bron. Zand en zout vormen over het jaar gemeten, afhankelijk van waar je bent, het belangrijkste deel van de achtergrondconcentratie in Nederland. En daar kan je lichaam inderdaad prima me overweg. Maar dat wil niet zeggen dat dat automatisch voor alle fijnstof geldt. Roet is kankerverwekkend,simple as that. En natuurlijk zijn er ook stoffen die nog veel slechter zijn. Maar het ging hier over roet.
knapzuur zegt
@dondeboer: én toch is die oude Mercedes met zichtbare roet minder schadelijk dan de moderne file rijdende diesel.
dondeboer zegt
@knapzuur: Ik zei alleen dat roet tot de fijnstof moet worden gerekend, maar ik zie dat je de discussie nu breder probeert te trekken. Prima.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat oude diesels heel veel viezer zijn dan nieuwe. Het zou ook wel heel ernstig zijn als dat niet zo was. Sterker nog, de nieuwste generatie diesels is zelfs schoner dan auto’s op benzine. Maar dat wil niet zeggen dat diesels daarmee heilig zijn. Bij het verbranden van fossiele brandstoffen komen er nou eenmaal carcinogene stoffen vrij, ongeacht de brandstof, ongeacht de toegepaste verbrandingstechniek.
Ik vermoed dat je het niet met me eens bent, maar tenzij je met een betrouwbare bron aankomt die je gelijk bewijst, blijft het bij een mening. Oude auto’s zijn gewoon vies. En dat is jammer, want oude auto’s zijn ook heel leuk.
Enkele bronnen:
https://phys.org/news/2017-07-diesel-gas.html
https://theconversation.com/fact-check-are-diesel-cars-really-more-polluting-than-petrol-cars-76241
https://www.carsdirect.com/car-buying/how-clean-are-diesel-cars-5-facts-based-on-pollution
e38ossie zegt
@intimrasiert: had begrepen dat veel (bedrijfs) auto verhuurbedrijven de roetfilters er van te voren al uit haalden om kosten te drukken. Die moeten ze het eerst aanpakken vind ik.
Robert zegt
Enigszins off-topic, maar wel weer een typisch voorbeeld van ‘selectieve handhaving’ van milieuwetgeving: de N325 rondom Arnhem is deels afgesloten voor groot onderhoud. Alternatieve routes zijn vooral om de stad heen gepland (A325-A15-A50-A12), maar zoals te verwachten viel, rijdt een groot deel van het verkeer dóór de stad heen. En wat doet de overheid: de handhaving op de voor het centrum geldende milieuzone wordt opgeschort. Met andere woorden: de pot verwijt de ketel…
(bron: Omroep Gelderland)
berlinetta zegt
@rrrobert: Volgens mij doen ze dat, omdat de hele stad anders vaststaat. Ze zijn namelijk niet alleen bezig met de N325, maar ook met andere grote (toegangs)wegen. En dat allemaal tegelijkertijd. Om de binnenstad nog enigszins bereikbaar te houden, moeten ze wel.
Robert zegt
@berlinetta: vertel mij wat, ik woon pal naast de Pleyroute en kwam vorige week m’n woonwijk amper in of uit. Ik ben in ieder geval blij nu vakantie te hebben want normaliter moet ik er zelf ook twee keer per dag over heen.
De ellende is dat men -in weerwil van alle toegezegde voorbereiding en planning- toch zaken niet goed hebben aangepakt. Zo had men het vrachtverkeer kunnen verplichten om te rijden (net zoals Nijmegen nu doet met de renovatie van de Waalbrug) en in de eerste week was de Apeldoornseweg (belangrijke toegangsweg in Arnhem-Noord) óók nog deels afgesloten voor groot onderhoud. Dit zorgde vorige week op elke dag voor een compleet verkeersinfarct. Waanzin.
berlinetta zegt
@rrrobert: Ik woon dus in de buurt van de Apeldoornseweg en daar zijn ze al weken bezig en dat zal ook nog wel een paar weken doorgaan. Volgens mij hebben ze nu pas één richting af en nu dus de andere nog. En inderdaad, dat samen met de N325 en de Pleijroute. Degene die dat heeft bedacht, is niet goed bij z’n hoofd. Volgens mij zitten er veel van die onbenullen in de gemeente. Ik woon er nu 4 jaar zoiets, maar ik heb me heel vaak verbaasd over verkeerssituaties in Arnhem.
Robert zegt
@berlinetta: ik ben er vanmiddag nog overheen gereden, zag het allemaal. Wát een bizarre planning zo, zeg.
007 zegt
Ik heb vooral het idee dat de roetfilters bij (zzp)busjes van Franse fabrikaat of bij die jongens van koeriersdiensten ontbreken. Altijd roetwalmen bij het verkeerslicht.
cappie zegt
@007: Klopt.
Gulli zegt
@007: en oudere VAG diesels kunnen ook goed walmen
Robert zegt
@007: ook verhuurbedrijven maakten (maken?) er zich schuldig aan:
https://www.autoblog.nl/nieuws/grootste-autoverhuurder-van-nl-doet-aan-dieselsjoemelen-108665
lekbak zegt
Zet eerst maar eens druk op de fabrikanten dat ze een filter ontwikkelen wat niet stuk gaat. Het is tamelijk hopeloos zoals het nu gaat. Ik snap dan ook heel goed dat je die rotzooi eruit sloopt als je als vloot eigenaar al tig keer vele euro’s daaraan uit hebt moeten geven.
widodh zegt
@lekbak: Stemmen met je portemmonnee. Ofwel, de auto’s van die fabrikant gewoon niet meer kopen.
volvov7025t zegt
Met enige regelmaat kom je zo’n auto tegen die bovengemiddeld veel stinkt. Het ruikt dan naar “ stad in derdewereldland”” . Ik vermoed dan altijd dat de katalysatator eruit is. Kan dat kloppen?
berlinetta zegt
@volvov7025t: Ik vind scootertjes ook heel vaak stinken. Ik begrijp ook niet waarom er wel wordt opgetreden tegen auto’s, maar dat scooters ondertussen niet worden aangepakt.
michiel_vandelft zegt
@berlinetta: scooters niet aangepakt? Lees het nieuws in Amsterdam maar eens dan :)
berlinetta zegt
@michiel_vandelft: Scooters mogen gewoon nog rijden in Amsterdam? Ik zou voorstellen om vervuilende scooters allemaal te verbieden in het hele land. Die dingen zijn totaal niet nodig, maar vervuilen wel flink en zorgen voor lawaai. De mensen die van een scooter afhankelijk zijn vanwege bijv. werk, zouden van mij een subsidie mogen krijgen om een elektrische scooter aan te schaffen. De rest gaat maar fietsen.
nietcreatief zegt
@volvov7025t: hangt ervan af, de mijne ruik je wel. Carbs, geen kat, geen computer. Maar het is niet echt mogelijk dat je met enige regelmaat tegen zo’n auto aanloopt. Auto’s van richting 30 jaar oud als dagelijks vervoermiddel zijn zeer zeldzaam. De mijne rijdt bijvoorbeeld een kleine 3000 km per jaar..
Daarnaast wordt het motormanagement van een moderne auto helemaal panisch zonder catalysator en is die zonder absoluut niet door de apk te krijgen.
Het enige wat ik me zo gauw kan bedenken is een diesel die onder belasting gaat roeten en stinken. Daar kan alles uitstootbeperkend gerelateerd nog gewoon op aanwezig zijn en ‘soort van’ werken. Maar de versleten onderdelen tonen zich niet bij het in rust stationair testen bij de apk. Enkel onder belasting.
En dan nog is roeten onder belasting voor een diesel een x aantal seconden toegestaan.
En die grauwe pluimen bij het regenereren van een roetfilter horen er schijnbaar gewoon bij..
bmwe46m3balling zegt
@nietcreatief: jij lijkt er heel veel verstand van te hebben dus ik heb een vraag:
Ik heb een 530d 2009 170000 waarvan het roetfilter verwijderd is (door de 1e eigenaar) ik heb toen geleerd wat regenereren bij een diesel is en doet die van mij ook ondanks dat er geen roetfilter aanwezig is. Laatst kwam er een particle filter melding dat het waarschijnlijk vervangen moest worden mogelijk vermogensverlies enzo. Ik heb daar allemaal geen last van maar hij regenereert nu niet meer. Als ik een stuk lang (20-40) km rustig 100 cc rijdt en dan ineenkeer plankgas geef dan komt er een zwarte walm uit, best wel wat als ik het terug laat lopen tot 100 en dan weer plankgas geef dan komt er niks en de 2 pogingen erna ook niet. Alleen als ik lang aan een stuk door 100 ga dan komt het voor.
Nu is mijn vraag waarom gebeurd dat bij het gas geven en als roetfilters verwijderd worden maar de auto regenereert wel denkt de auto dan dat de filter er nog is, is dat dan softwarematig aangepast?
nietcreatief zegt
@bmwe46m3balling: heel veel verstand is fors overdreven, ben een beetje op de hoogte van de achterliggende technieken en processen. Die pluim is er alleen na de eerste keer planken? Dan zijn in ieder geval je verstuivers nog wel goed en krijgt de motor genoeg lucht.
Ik heb geen flauw idee hoe zo’n roetfilter nou regenereert.. of die dat doet door de uitlaatklep timing te vervroegen zodat de boel heet wordt, of dat ie meer, of juist minder brandstof injecteert dan normaal. Geen idee.
Dat roetfilter zit er niet meer, dus wat normaal in dat filter ging zitten totdat deze weer schoon gebrand werd gaat nu naar je uitlaat, waar het een beetje kan aankoeken. Als je dan enthousiast gas geeft gaat er een enthousiaster uitlaatgassen stroom doorheen die dan het roet van de uitlaat wand lostrekt en naar buiten blaast. Bij de 2e keer planken is de uitlaat alweer schoon en dus geen pluim.
Is wat ik gok hoor.
bmwe46m3balling zegt
@nietcreatief: hartstikke bedankt, ik snap dat het gokken is maar het geeft een wat beter beeld op de manier hoe je het uitlegt dus het plaatje is wat scherper nu.
joki zegt
Laat je roetfilter eens uitschrijven door een chiptuner. Die kunnen dit zonder probleem. Normaal heb je nadien geen zwarte rookpluim hoor. Ik liet dit ooit doen bij een e60 520d na verwijderen roetfilter en chiptuning. Nooit problemen gehad. Nadien echter maar 50000km meer gereden wegens ongeval, dus effecten op lange termijn???wat wel opviel is dat na het verwijderen van het filter de gasrespons van de motor echt verbeterde en hij ook vlotter in toeren klom, en ook hoog in de toeren veel vlotter doortrok. Echt een vinniger motor, en dit niet alleen door de chiptuning. @nietcreatief:
nietcreatief zegt
@joki: dat wil ik eigenlijk wel geloven, er is toch een stuk weerstand uit de uitlaat gehaald waardoor de motor vrijer kan ademen. De einddruk na de uitlaat slag zal lager zijn en de luchtstroom bij de inlaatslag(de klep timing van die 2 overlapt een beetje zodat de uitgaande gasstroom helpt de ingaande luchtstroom op gang te trekken) zal wat lekkerder gaan. Wat een efficiëntere motor heeft.
cappie zegt
En wat dacht je van al die oude zooi auto’s en vrachtwagens wat er naar het buitenland gaat. Ik zit hier op Curaçao en ben al een paar keer oude Nederlandse vrachtwagens tegen gekomen de snelheid begrenzer wordt er vanaf gehaald want die dingen rijden keihard en een rookwolk wat die dingen hebben echt stinken. Al die afgedankte zooi gaat naar het buitenland ze moeten het verplicht laten vernietigen.
ghost zegt
Ik zeg dit al een jaar of 5 en blijf erbij; een diesel hoeft niet enorm schadelijk en vies te zijn. Vooral oudere diesels zijn vies, mede ook omdat hordes eigenaren EGR-kleppen hebben laten verwijderen. Mijn eigen A180d Diesel voldoet aan een vd nieuwste dieselnormen en stinkt totaal niet. Hoe ik dat weet? Onlangs eens getest en erachter gaan liggen na een koude start en daarna na 50km rijden nog een keer. Zeker niet die olieboot geur die je hebt achter een Transporter T3/4 of een oude sprinter.
Helaas overigens snappen hele hordes mensen dit niet. Inclusief onze overheid. Diesel moet dood, en voor de overheid vooral omdat het goedkoper is als je meer rijdt en hen dus inkomsten scheelt.
Als nieuwe auto’s voordeliger zouden zijn, zouden de oude diesels verdwijnen uit het straatbeeld (om vervolgens de uitstoot te verplaatsen naar Afrika daar niet van), maar het beleid is al met al gewoon zo krom als een hoepel!
mashell zegt
@ghost: klopt. Maar je loopt wel het risico dat als nieuwe auto’s voordeliger zouden zijn je ook meer auto’s op de weg krijgt. Misschien moeten we wegenbelasting elk jaar dat een auto ouder wordt met 10% verhogen, mensen ontwijken graag belastingen en zullen dan waarschijnlijk vrijwillig het wagenpark gaan vernieuwen.
lekbak zegt
@mashell: zullen we dat eens niet doen? Mensen gaan echt niet meer auto’s kopen als nieuwe auto’s goedkoper worden hoor. Bezit is namelijk gewoon beide keren even duur. Kwestie van oude auto’s slopen i.p.v. exporteren en ondertussen dus zorgen dat er zoveel mogelijk nieuw word gereden.
mashell zegt
@lekbak: daarom stel ik voor het bezit van een ouder, meer verontreinigend voertuig, juist steeds duurder te maken. Dan krijg je “die youngtimer wordt steeds duurder, ik ga op zoek naar een nieuwere”. Op die manier verjong het wagenpark zonder nieuwe auto’s goedkoper te maken. Ook wordt het vergtoten van de omvang van het wagenpark zo niet gestimuleerd.
lekbak zegt
@mashell: weder
lekbak zegt
@mashell: wederom iets wat alleen mensen met kleinere portemonnee treft. Dat is bijna elke maatregel er bedacht kan worden en ik ben daar dus keihard tegen.
Het is namelijk alweer iets waarbij je geld moet betalen omdat je geen geld hebt en daardoor nooit het geld zult hebben om dat geld niet te hoeven betalen.
berlinetta zegt
@lekbak: Ik zou er misschien nog eerder voor pleiten om goedkope auto’s nog goedkoper te maken en duurdere auto’s nog duurder. Zo wordt het voor minder vermogende mensen misschien aantrekkelijker om een nieuwe en schonere auto te kopen en de rijkere mensen kopen de auto’s toch wel.
lekbak zegt
@berlinetta: ik ben gewoon voor eerlijke prijzen. Ik zie ook geen reden om mensen die wel geld voor iets leuks hebben te pesten.
markie123 zegt
@lekbak: Ten dele mee eens. Ik rijd oude auto’s (heb een a3 1.9TDI zonder roetfilter (ook op kenteken geen roetfilter) voor dagelijks gebruik, een audi 90 Quattro uit ’87 voor de hobby en een audi s2 sedan met 315 pk (RS2 spec) voor de hobby), en kan me echt wel een schonere of zuinigere auto veroorloven. Maar ik ga liever elk jaar een paar weken luxe op vakantie en zo nu en dan lekker uit eten dan dat ik het geld in een auto steek. Er zijn zeker mensen die het niet kunnen betalen, maar ook mensen die het niet willen betalen. Hoe dan ook zou ik er de pest in hebben als de overheid mij dwong om andere keuzes te maken.
mashell zegt
@lekbak: een kleine portomonee is op zich geen excuus voor vervuilend gedrag. Door onze sociale systemen heeft iedereen in dit land genoeg geld om van te kunnen leven. Je bent verder vrij om zelf te bepalen hoe je je geld uitgeeft, daar hebben we geen wetten of regels voor en zelfs niks over te zeggen. Maar als we bepaald gedrag willen sturen dan is ongewenste dingen onaantrekkelijker (in het geval van sigaretten, drank en autorijden komt dat neer op duurder) maken en gewenste dingen aantrekkelijker wel de manier om dat te doen.
Overigens stel ik me wel eens de vraag of we de mensen met de kleine portomonee met zorgtoeslagen, huursubsidies en voedselbanken niet zo ver pamperen dat ze gaan denken een recht te hebben op allerlei luxe.
lekbak zegt
@mashell: lul niet zo man. Ik word er gewoon kwaad van als mensen zo de denken. Dankzij het sociale systeem, wat er inderdaad voor zorgt dat niemand honger heeft, moet de grootste groep mensen krom liggen voor belastingen en heeft een hele grote groep daarom geen geld voor luxe zoals een jonge auto. Een kleine portemonnee is opzich geen excuus om te vervuilen maar er is geen alternatief. De enige oplossing is om schoner leven betaalbaar te maken. Het absolute tegenovergestelde van wat jij nu zegt!
p3r0x zegt
Vergeet ook het uitvoeren van het AdBlue-systeem niet. Gebeurd ook vaak, vooral bij vrachtwagens. Meteen een bak meer gevreesde nox uitstoot extra.
p3r0x zegt
@p3r0x: *uitcoderen van het AdBlue-systeem* #damnyouautocorrect
reistje zegt
Roetfilter, EGR, AdBlue, het zorgt allemaal voor een hoop storingen, kosten en gedoe. Zonder doet je auto het vaak beter, je inlaat zit niet vol met stront, geen storingen, soms zelfs zuiniger.
Oude auto’s komen vaak zonder ook wel door de APK. En in 2006 hebben ze het extra makkelijk gemaakt door alleen op foutcodes te checken. Laat de codes wegschrijven en zorg dat er een leeg roetfilter in zit en je kan doen wat je wilt.
maotje zegt
@reistje: en lekker de gezondheid van een ander extra schade toe brengen. Sympatiek hoor !
markie123 zegt
Mijn a3 1.9TDI uit 2006 heeft geen roetfilter, ben er niet trots op maar ik heb echt geen behoefte om een prima functionerende, volledig afgeschreven auto zomaar te vervangen. Ding heeft meer dan 4 ton op de teller maar geeft nooit problemen, onderhoud is goedkoop en het rijdt lekker. Gescheiden climate control, cruise control, BT radio met hansfree. Die auto gaat pas weg als de MRB nog eens significant verhoogd wordt (15% wordt volgend jaar een grensgevalletje) of als hij uit mekaar dondert. Bij mijn vriendin hetzelfde…
Maargoed dat is geen fraude, de auto’s hebben op kenteken ook geen roetfilter. Als je ‘m hoort te hebben en verwijdert, wordt het wel een heel ander verhaal. Dat is gewoon fraude. Mogen ze van mij ook beboeten.
maotje zegt
@markie123: eens!
evo2 zegt
Te hard rijden mag ook niet en te hard rijden zorgt ook voor meer uitstoot…..
maotje zegt
@evo2: dus dat vind je een goed argument om de egr en roetfilter ook maar weg te halen?
sirprize zegt
@rubenpriest apk-keuring: algemene periodieke keuring-keuring? https://youtu.be/ylFgnAn2-7U (01:30min)
superfred zegt
@sirprize: ???waar is die +100 knop?!
retetikker zegt
De aromaten die in diesel zitten helpen ook niet met het omlaag brengen van de roetuitstoot…
gerritjan_rath zegt
Dat schone diesels in Nederland niet bestaan is geen nieuws. Overal boetes opleggen werkt negatief en bovendien worden ze bijna nooit opgelegd, pakkans nihil.
Er zou 100% ingezet moeten worden om de escooter mee te nemen in de woon werkverkeer subsidieregeling, net als de ebikes. Dan pak je iedereen die s’morgens en s’avonds met die diesel in de file staat. Hier ligt nog een groot aandeel voor de regering om dit in te voeren. Wie is het met me eens?
GreenWays electrische scooters doet nu ook in zakelijke operational lease. Voor €6.90 per weekdag! Dat zouden meer mensen moeten doen. Je kan hem ook kopen, levenslange garantie en 5 jaar garantie op de lithium Ion accu! Dit helpt Nederland vooruit. Ik heb dit nog niet eerder gezien! Top!