Detroit ontvangt een keiharde klap.
General Motors (GM) heeft vandaag aangekondigd dat het een flink aantal ingrijpende veranderingen gaat doorvoeren. Hoewel dit op lange termijn positieve gevolgen moet hebben, kan het vanavond eigenlijk alleen als negatief worden geïnterpreteerd. Niet alleen worden er ruim 10.000 banen geschrapt, tevens sluit het bedrijf liefst zeven fabrieken in de komende twee jaar.
De aanpassingen zijn onderdeel van een grote herstructurering die in het leven is geroepen om de Amerikaanse autofabrikant het hoofd boven water te laten houden. Hoewel GM, waar niemand zijn telefoon mag gebruiken, recentelijk nog goede cijfers noteerde, heeft het bedrijf alsnog besloten om door te zetten. Dit is volgens de autobouwer namelijk noodzakelijk, wil het de komende jaren winst kunnen blijven maken. Door de kostenbesparingen moet GM liefst 6 miljard euro in de portemonnee houden. Dit geld wordt de komende jaren vervolgens geïnvesteerd in gebieden waar dat hoognodig is. Met name bij nieuwe technologieën voor autonome en elektrische auto’s loopt GM ver achter op de concurrentie.
Hoewel er vooralsnog geen exact cijfer is genoemd, zullen er om en nabij de 14.000 werknemers de deur worden gewezen. Dit komt overeen met ongeveer 15 procent van het volledige personeelsbestand. Tot deze duizenden werknemers behoren overigens een groot aantal managers. GM heeft laten weten dat niet minder dan een kwart van alle managementfuncties worden geschrapt.
Voor wat betreft de fabrieken waarvan GM de deuren zal sluiten, is nog weinig bekend. Wereldwijd betreft het zeven fabrieken, waarvan er liefst vier in de Verenigde Staten liggen. Een vijde fabriek in Noord-Amerika wordt eveneens gesloten. Deze ligt in Ontario, Canada. In drie van de vijf fabrieken in Noord-Amerika worden auto’s geproduceerd, de andere twee fabrieken produceren ondedelen. Het is nog niet bekend welke twee andere fabrieken gesloten zullen worden.
Met dank aan Luc voor de tip!
Boomer zegt
Ah Trump zijn beleid begint vruchten af te werpen…
hplh zegt
@airc: want?
dawwg zegt
@hplh: Trump gebruikte GM regelmatig als succes-voorbeeld van zijn beleid.
Daarnaast heeft GM gezegd dat Trumps import-tarieven Amerikaanse banen ging kosten.
hplh zegt
@dawwg: deze reorganisatie had er sowieso gekomen. Heeft niets met politiek te maken maar met meebewegen om winstgevend en concurrerend te blijven.
fordnut zegt
@hplh: Dus Trump mag wel roepen dat dankzij hem de economie goed draait (de weg naar boven was al ingeslagen) maar het tegendeel mag niet over gesproken worden. Je bent wel een trouwe aanhanger.
Jantje_555 zegt
@hplh: Had sowieso gebeurd hoor, oftewel bij onze Obama of onze Amerika 1st Trump
eklasse zegt
@airc: Ja, want Trump is de schuld van alles!
..zucht
cpp1 zegt
@eklasse: nee dat is de Rabobank
pomoek zegt
@eklasse: natuurlijk niet, maar de hoge import tarieven hebben hier wel degelijk mee te maken:https://www.google.nl/amp/s/amp.theguardian.com/business/2018/nov/26/general-motors-set-to-cut-workforce-as-slowing-sales-and-steel-tariffs-bite
frank2b zegt
@pomoek: Alternative facts! Fake! :)
henk_he zegt
@eklasse: niet alles. Maar een kapotte klok staat ook 2 keer per dag op tijd.
mashell zegt
@eklasse: nee joh gekkie, het zijn Russische hackers die Trumps Twitter account gehackt hebben en zo een handelsoorlog met China en Europa ontketend hebben en daarmee staal in de VS zo duur gemaakt hebben dat je er veel minder gunstig auto’s kunt produceren.
tjorque zegt
@airc: de vruchten vallen rot van de boom bedoel je ?
kunstomdathetmoet zegt
@airc: dat mag je even uitleggen.
karaya zegt
@airc: Onder Hillary had GM twintig fabrieken extra gebouwd in de VS.
Komt u er niet meer uit? Geef de schuld aan Trump!
lekkaah zegt
@airc: yep, GM +5,01% vandaag
tjorque zegt
Ik denk dat die duizenden jobs binnen een paar jaar gewoon in een lagelonenland zitten…
Trumps politiek heeft de werkloosheid opgelost… kortstondig volgens sommige experts. Dit zou wel eens een eerste teken van die kortstondigheid kunnen zijn.
laptom zegt
@tjorque: werkloosheid nam af tijdens Obama. Daar heeft Trumph nog even plezier van gehad. Zijn beleid ga je nu merken en zien.
tortuga zegt
Deze ligt in Ontario, Canada. In drie van de vijf fabrieken in Noord-Amerika worden auto’s geproduceerd, de andere twee fabrieken produceren ondedelen. Een r vergeten in het laatste woordje.voor de rest wel spannend… Is de economie nu aan het groeien of is de zware klap op komst?
desjonnies zegt
@tortuga:
De Chinezen komen met hun auto’s, de Japanners deden er pakweg 40 jaar over, de Koreanen een goeie 20 de Chinese merken zullen het in een jaar of 10 – 15 doen.
Dus GM is straks lean & mean voorbereid op de toekomst.
Maar Trump de schuld geven lijkt me logisch en het boerka verbod natuurlijk!
pomoek zegt
@desjonnies: https://www.google.nl/amp/s/amp.theguardian.com/business/2018/nov/26/general-motors-set-to-cut-workforce-as-slowing-sales-and-steel-tariffs-bite
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: GM straks lean & mean? Eerst nog zean…
rs6issnel zegt
@Esprit_de_Flandre: lekke lekke sexmachien
moveyourmind zegt
Knap dat Trumps beleid de oorzaak zou zijn dat het slecht gaat met General Motors…
Terwijl het concern al jaren voordat Trump aan de macht kwam al op omvallen staat en zonder de staatssteun tien jaar geleden allang niet meer bestond.
Feit is wel dat de kans klein is dat Trump GM gaat redden. Maar voor een groot gedeelte heeft GM het aan zichzelf te danken dat ze van een concern met toonaangevende merken zijn afgegleden naar waar ze nu zijn.
pomoek zegt
@moveyourmind: het heeft er wel deels mee te maken. Maar er zijn inderdaad ook andere factoren. https://www.google.nl/amp/s/amp.theguardian.com/business/2018/nov/26/general-motors-set-to-cut-workforce-as-slowing-sales-and-steel-tariffs-bite
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: “dat de kans klein is dat Trump GM gaat redden.”
Denk je? Als ze – alweer – aan de afgrond staan, zie ik Trump direct communistisch worden. En miljarden staatssteun erin pompen. Het is dat, of overgenomen worden door, everyones favorite villian, China…
dwfc zegt
Heel de automobielsector staat voor uitdagende tijden.
De elektrificatie van wagens gooit heel de sector ondersteboven.
De assemblagetijd van een wagen gaat met 30% naar beneden volgens het autoblad AMS.
Minder onderdelen, dus hogere productieaantallen … en dus meer capaciteit per autofabriek.
GM speelt hier al op in, dus goed management kunnen we stellen.
Zo ook voor de dealers, minder inkomsten via onderhoud … en moet de instroom
zich dit verplaatsen naar de verkoop.
Iemand enig idee hoeveel liter olie je bij een Tesla moet verversen bij een onderhoud ??
poes zegt
@dwfc: precies dit inderdaad. Ik vind het ontzettend moedig (en goed!) om dit soort beslissingen juist nu te nemen. Zoveel organisaties grijpen te laat in. GM niet. Deze maatregel gaat ook wel even duren, maar ze hebben er gelukkig even de tijd voor.
pomoek zegt
@poes: GM loopt toch echt, weer, achter de feiten aan. Dat heeft de overheid in de VS al 11 miljard gekost. Ik kan mij voorstellen dat er in de VS niet enthousiast wordt gereageerd: https://www.thebalance.com/auto-industry-bailout-gm-ford-chrysler-3305670
porsche928 zegt
@dwfc: alleen ruitenwisser- en koelvloeistof.
dwfc zegt
Ik noem onderstaande uitspraak deugdelijk bestuur van de CEO.
In goede tijden de nabije toekomst van de fabriek veilig stellen.
We are taking this action now while the company and the economy are strong to keep ahead of changing market conditions,” Barra said in a conference call.
riddertevoet zegt
In Gunsan Zuid-Korea heeft GM dit jaar ook al een fabriek gesloten. Ik sluit niet uit dat ze GM Korea helemaal opdoeken. Er hoeven immers geen Chevrolets en Opels voor de Europese markt meer gebouwd te worden.
nautique206 zegt
Misschien stoppen ze ook met hun sjoemeldiesels
porsche928 zegt
MAGA ??
macready zegt
GM rammelt natuurlijk al jaren, dus Trump is niet de hoofdoorzaak van de problemen, maar misschien wel de uiteindelijke doodsteek of spreekwoordelijke druppel, via o.a. handelsoorlogen.
GM staat ironisch genoeg ook redelijk symbool voor hang naar het verleden van Trump (ondanks de Bolt, te weinig, te laat). Leunen op fossiele brandstoffen, een schier eindeloze honger naar externe subsidies en kapitaalinjecties, afgeven op alles en iedereen die het anders probeert (hello Bob Lutz) en denken dat je via de eigen markt de broek kunt blijven ophouden (goodbye dochtermerken).
Als GM een auto op kolen had geïntroduceerd, was Trump lintjes komen knippen.
In het grotere geheel is GM de General Electric van de Amerikaanse autoindustrie. Samen met Sears, JC Penny’s, Macy’s, Fry’s, Toys R Us, etc. langzaamaan te dik geworden voor een kleiner wordend gaatje. Een beetje duwen door de man met de rode pet, laat de dikzakjes op z’n best wat sneller vastlopen.
Jantje_555 zegt
minder 10 a 15 jaar ligt heel de transportsector en toeleveringsbedrijven volledig op zijn gat. alles wordt onderhoudsvriendelijk en alles wordt geautomatiseerd dus er zullen nog veel banen sneuvelen in de komende jaren
frank2b zegt
@esprit_de_flandre: erger nog, de PSA-groep.