Gaat Volkswagen de moeilijk beslissing maken en duizenden mensen ontslaan middels een ontslagronde?
Inmiddels ben je vast goed op de hoogte dat het alles behalve lekker gaat met de auto-industrie. De afgelopen jaren hebben fabrikanten miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Helaas voor hen blijven de verkopen achter, waardoor ze broodnodige omzet en uiteindelijk winst missen. Doorgaan op deze manier is niet mogelijk.
Volkswagen ontslagronde
Vroeg of laat moeten stevige beslissingen worden genomen. Op dit moment is er geen indicatie dat we spontaan allemaal een nieuwe (elektrische) auto gaan kopen. Kortom, wat gaat er gebeuren? De Volkswagen Groep trok eerder deze maand al aan de bel en dat was al een voorbode dat er iets staat te gebeuren.
Het einde van een verdrag was het eerste teken dat er mogelijk een ontslagronde komt. Nu heeft Volkswagen in het Duitse blad Manager Magazin bekendgemaakt dat er 30.000 banen op de tocht staan. Er is nog geen keiharde beslissing genomen om inderdaad afscheid te nemen van al die medewerkers, maar kijk niet gek op als op de korte termijn dit toch wordt doorgezet.
Voor Volkswagen lijkt een reorganisatie noodzakelijk om gezond voort te blijven bestaan. Bij zo’n reorganisatie zijn gedwongen ontslagen onvermijdelijk. Er moet gesneden worden in kosten.
Volkswagen is de grootste werkgever van Duitsland, zo’n 130.000 mensen hebben er een baan. Dat zou betekenen dat VW na een reorganisatie doorgaat met ongeveer 100.000 man om de boel weer op de rit te krijgen.
De komende periode krijgen we hier vast meer over te horen. Het gaat natuurlijk niet zo makkelijk voor het concern als het klinkt. Denk aan protesterende medewerkers, vakbonden die er zich mee gaan bemoeien en waarschijnlijk wil de Duitse overheid ook wat zeggen. Dat laatste is niet ondenkbaar, gezien de grote economische impact van een concern als Volkswagen op de Duitse economie.
Johanneke zegt
Ben een paar dagen in Duitsland, net even broodjes halen in de supermarkt. Iedere krant die ik zag kopte met iets in de trend van 30k banen weg bij VW?
Zou niet best zijn voor de mensen hier, maar ergens denk ik ook dat VW zelf schuldig is aan de huidige situatie. De Golf 8 was matig, id.3 en id.4 ook. Ze zullen vast klandizie verloren zijn na de rekkende kettingen en ploffende TSI motoren van rond 2010.
Richmond zegt
Dat laatste zal wel meevallen. Ondanks alle thp en puretec ellende kopen mensen nog steeds Peugeot, Citroen, Opel.
Johanneke zegt
Toch heb ik bijvoorbeeld iemand gezien, werd geïnterviewd over haar gloednieuwe audi die 1 op 100 reed. Olie wel te verstaan. Heel veel gezeik met PON. En toen was het okay doei nooit meer Audi, en ze heeft een Mazda gekocht.
Geen idee hoeveel mensen daadwerkelijk zo zijn.
pier zegt
Uiteindelijk een goede keuze.
Jurgen zegt
Onze T-cross is de eerste en meteen de laatste Volkswagen die we hebben gekocht, auto is op zich prima, maar wat een verschrikkelijk infotainment zit daar in zeg, en dan de tobservice die van Mossel heeft, echt vreselijk. Begon al met het compleet scheef inzagen van het gat voor de afneembare trekhaak, deden ze altijd zo zeiden ze…gratis een nieuwe bumper afgedwongen en maar zelf gedaan.
Ze hebben het echt grotendeels aan zichzelf te danken. Als ik dan zie hoe de service op mijn BMW geregeld is, dat is echt wel vele malen beter.
pier zegt
Vergeet dieselgate niet 🙂
O plaat zegt
De regeltjes drang van de EU zorgt er voor dat de economie zal instorten in de EU. Een plan economie werkte niet voor de soviets en het zal hier ook niet werken. De enige tech industrie die we hebben, de automobiel industrie draaien we de nek om omwille van ideologische redenen, de enige innovatie op andere gebieden dat in Europa bedacht werd in de laatste 20 jaar zijn kartonnen rietjes.
mashell zegt
Regeltjes jagen innovatie aan. Gebrek aan regels maakt bedrijven lui en maakt dat ze door niet te investeren streven naar winstmaximalisatie, dat is leuk voor de korte termijn maar op de lange termijn is dat funest voor je concurrentie positie.
PrettyAwesome zegt
@mashell +1!
audirs3 zegt
Volkswagen doet het voornamelijk slecht op de Chinese markt, waar hun concurrenten betere en goedkopere EV’s maken.
Het is dus belachelijk dat u de schuld nu bij de EU legt omwille ‘ideologische redenen’. Sterker nog, minder strenge emissie doelstellingen in Europa zal onze auto fabrikanten nog minder prikkelen te investeren in EV’s, en daardoor zullen ze nog meer marktaandeel kwijt raken.
Wereldwijd is de enige groei in EV’s, dit jaar al 14% ten opzichte van 2023. Als je die boot mist ben je gedoemd.
gilettelubbers zegt
Hoi Toyota!
THSD zegt
@audirs
Even een wiskunde vraag voor jou:
1% van een miljoen of 10% van 1000…wat is in absolute aantallen meer 😉
cdlop01 zegt
Dieselgate, ID fiasco, China debacle, zwaar verlies VW marktaandeel Usa, bonden die bedrijf in wurggreep houden, arrogante managers en rat race met Toyota volledig verloren.
Rokende Wielen zegt
Kortom, het bestuur/management heeft nogal wat laten liggen zeg maar. Het is te hopen voor de werknemers die daadwerkelijk iets produceren dat ze zoveel mogelijk gespaard blijven en dat het bestuur/management daar eens flink uitgedund wordt want dat soort organisatielagen zit doorgaans vol gebakken lucht en Excel-overzichtjes die in de hogere salarisschalen zitten maar niets daadwerkelijk produceren wat een klant koopt.
mashell zegt
Hahaha. Rat race met Toyota verloren? Hoe kun je verliezen van Toyota als die zo ongeveer uit de Europese markt gestapt zijn?
cdlop01 zegt
Ben je wel helemaal aangesloten????
mashell zegt
Niet bij de “ik juich voor Toyota alsof het Tesla is” club. Waarom jij eigenlijk wel?
cdlop01 zegt
Vw was even, 5 jr geleden, groter dan Toyota….ze wilden ook koste wat het kost de grootste zijn….niet voor niets ‘ Duitsers’, ze verkochten beiden om en nabij de 9 mln auto’s……inmiddels 1,5 mln minder voor VW en bijna 3 mln meer voor Toyota, die afstevent op bijna 12mln verkopen…… . Toyota verliest ook in China maar groeit heel hard bijvoorbeeld in India, Afrika, Zuid Amerika daar waar de Duitsers in al hun arrogantie alle kaarten hebben gezet op China, zelfs hun hele designteam afgestemd hebben op China, met name Bmw…. . Daarnaast heeft VW alle kaarten gezet op EV’S….voor een multi pathway benadering zoals Toyota doet, heeft VW de middelen domweg niet voor. Ze hebben geen allianties zoals Toyota heeft met Byd, Faw, Suzuki, Subaru, Mazda binnenkort verregaande samenwerking met Hyundai, eind oktober reist Toyoda op verzoek Hyundai naar Zuid Korea.
Ja ik denk echt dat de Japanners beter huiswerk afleveren…..
THSD zegt
Verder gaat het wel goed?
Er is meer dan NL en Europa…dat valt onder het kopje “wereldwijd”
GJZ zegt
En niet te vergeten hele matige software die ontwikkeld is, moeten ze maar niet alles in schermen stoppen die goedkoper zijn.
Goedkoop is duurkoop
mashell zegt
Maar die schermen zelf moeten crash zeker zijn en zijn dus helemaal niet zo goedkoop en software is gewoon duur om te ontwikkelen vandaar dat ze dat steeds meer in lage lonen landen willen doen.
mashell zegt
Met de verliezen die VW maakt moet dat natuurlijk ook wel…
Je moet natuurlijk reorganiseren voordat je verlies maakt en doordat EV’s eenvoudiger zijn zul je op termijn minder personeel nodig hebben.
Maar hier lijkt iets heel anders aan de hand te zijn, eerst werden enorm China auto’s gehyped, bijna niemand koopt ze echt maar ze beheersen wel het nieuws. Dan wordt gedaan alsof niemand nog een EV wilde, terwijl het gewoon een golfbeweging is rondom het afschaffen van subsidies. Dan wordt gedaan alsof Cariad vervangen wordt door Rivian. En dan doen we alsof het heel slecht gaat met VW terwijl ze prima winsten draaien. Het lijkt een proactieve reorganisatie te zijn die past in een kunstmatig beeld dat het nu heel slecht gaat met VW en de gehele autoindustrie terwijl dat in werkelijkheid niet echt zo is. Deze reorganisatie zal de winsten wel flink gaan verhogen.
De autoindustrie leeft door de rechts populistische verschuiving in de politiek in onzekerheid, moeten we EV’s met de stand van de techniek van nu ontwikkelen, verbrandingsmotorvoertuigen met de stand van nu omdat Euro 7 niet veel anders is dan Euro 6 of kunnen we beter wachten op een andere tijd waarin de eisen weer duidelijk zijn en EV techniek voortgeschreden is? Het lijkt er op dat ze kiezen om te wachten en dat met zo min mogelijk personeel.
audirs3 zegt
@RubenPriest Weer lekker anti-EV geschreven. Terwijl VW’s grootse probleem nu is dat ze enorme verliezen marktaandeel hebben in China, waar ze links en rechts door goedkopere en betere EV’s van eigen bodem worden ingehaald. Dat halfslachtige beleid van VW doet ze nu de das om. Ze zijn te laat en te lafjes de transitie ingegaan. Nu hopen ze krampachtig dat de EU nog wat langer de ICE gaat tolereren, maar dat zal hun lijdensweg alleen maar verlengen ben ik bang. Wereldwijd zit de EV nog enorm in de lift.
cdlop01 zegt
Nee, dieselgate, teveel personeel, alle kaarten op EV’S en marktaandeel verliezen in Usa, Europa en China etc etc etc etc en verliezen van Toyota….
audirs3 zegt
@cdlop01 Alle kaarten op EV’s? Maar waarom zijn de Chinese EV’s dan beter en goedkoper? Mijns inziens hebben ze juist veel te weinig aandacht besteed aan EV’s. Too little too late. Wel veel marketing rondom de ID modellen, maar technisch achterhaald. Bij het PPE platform lijkt het alsof ze het eindelijk een beetje goed voor elkaar hebben, maar is te duur voor Jan Modaal.
cdlop01 zegt
De Chinese overheid heeft 230 miljard gestopt in subsidie van de eigen auto industrie waardoor de EV’s onder kostprijs worden verkocht……. . China voert ‘ oorlog’ nog niet met wapens, kwestie van tijd, maar economisch. Of Chinese EV’S beter zijn weten wij niet want geen ervaringscijfers inzake betrouwbaarheid…..
marcomanta zegt
Eerlijk gezegd was het te verwachten, ik was meer dan 10k kwijt met de CFCA motorrevisie in de Transporter aangezien deze olie zoop en geen coulance of anderszins ondanks alle beurten. Bus na revisie ingeruild met dik verlies op een Mercedes Sprinter. Had ik de Transporter niet laten reviseren dan was het een enkeltje sloperij. Jammer dat door de hele VW misere na al die jaren 30.000 man mogelijk op straat komen te staan.
debeier100 zegt
Bijvoorbeeld € 5000 ,- subsidie voor alle niet chinese auto’s en de verkopen schieten omhoog.
Eigenlijk moet deze subsidie uit brussel komen geldig voor de gehele EU.
Dit is de enige mogelijkheid om het tij te keren, het gaat allemaal sneller dan ik verwacht had.
Alles draait om geld, dus zoek hier de oplossing
pier zegt
Maandag crisisberaad voor de Duitse auto-industrie (vooral VW en Mercedes worden genoemd) met o.a. de minister van economische zaken. Mogelijke staatssteun voor de grote Duitsers, wie had dat gedacht.
maotje zegt
Een groot deel van de nederlanders hier denkt dat duitsland nooit afgaat van de onbeperkte snelheidslimiet omdat de grote autofabrikanten daar vooral de macht zouden uitmaken. 🤔maar wel vragen om staatssteun.
KEV9 zegt
De Duitse autoindustrie verkeerd in crisis. Jarenlang dachten ze almachtig te zijn, enkel voor de naam al 15.000 euro extra te vragen. Auto’s leveren die meer dan normaal storingen hebben en vooral schreeuwend duur zijn.
Nu ze links en rechts voorbij worden gestoken door Chineze en Koreaanse autobouwers is de paniek zo groot dat volgende week maandag er crisis beraad is over hun toekomst. V.A.G. , BMW zeiden al eerder vorige week fabriek(en) in Duitsland te gaan sluiten, en vandaag kwam ook Mercedes met een soort gelijk bericht
De mensen willen geen 45.000 euro voor een Golf of 70.000 euro voor een 3-serie BMW betalen waar amper accessoires bij zijn. Bij BMW moet je ze zelfs huren.
Vergelijk: KIA EV6, bomvol luxe, sterkere accu, veel langere garantie, veel betrouwbaarder, vanaf 36.000 euro. Een gelijksoortige BMW, de i4 vanaf 58.000 euro. En dan mag je daar nog zeker 12.000 euro bij optellen wil je net zo luxe rijden als de KIA.
Ander voorbeeld, die nog bizarder is: KIA EV9 GT-line, met alle mogelijke accessoires… prijs 79.000 euro, een vergelijkbare Audi… vanaf 78.000 euro en dan ben je nogeens 23.740 euro kwijt om op hetzelfde accessoires niveau van de EV9 te komen. Daar naast krijg je bij KIA 7 jaar garantie en bij Audi 2 jaar. Heeft de KIA meer accupower en verbruikt ook nog eens minder.
ps. ik heb zowel de KIA EV9 als de vergelijkbare Audi gereden, kan je melden dat de KIA een zeer comfortabele reiswagen is met ontzettend veel luxe en zuinig is dan de Audi
gilettelubbers zegt
Een Kia EV vergelijken met een Golf, of nog erger een 3-serie. Vergeet niet dat die Kia EV vrijwel is vrijgesteld van BPM en je de Nederlandse prijzen noemt die niet rechtvaardig zijn aan de prijzen elders in Europa. Ook zou ik persoonlijk niet een Kia EV vergelijken met bijvoorbeeld een Audi A6 (die op brandstof), het model dat Audi gelukkig ook gewoon nog maakt
Jurgen zegt
Ja, maar dan rij je wel in een Kia, dan ga ik toch echt liever fietsen, vind de designs echt lelijk.
THSD zegt
Diegene die dus in de Kia rijdt lacht jou op jouw fiets uit.
Jurgen zegt
Dat mag altijd, gelukkig kan ik als alternatief voor de fiets ook gewoon in mijn auto stappen, dan heb ik in ieder geval een big smile want die rijdt heerlijk.
DeWitteCondor zegt
Heb je aandelen Kia? Je nickname suggereert ook weinig objectiviteit. Je doet alsof Kia en Audi in elkaars vaarwater zitten. Ik zou zeggen, probeer er gewoon eens goed naar te kijken. Dan zie je wel waarom Kia Kia is.
audirs3 zegt
@DeWitteCondor Heb je er zelf wel goed naar gekeken? De EV6 of Ioniq5 zouden je echt verbazen. Doen echt niet onder voor een Q4 etron of Model Y, zitten net zo goed in het premium segment.
Het is jammer dat ze Ioniq toch niet een los merk hebben gemaakt (zoals eerst misschien de bedoeling was), want er blijven kortzichtige mensen die nooit in een Hyundai zouden willen rijden vanwege het i10 en Kona Imago.
ty5500 zegt
De laatste autoreviews van de huidige Kia’s en Hyundai’s zijn objectief gezien gewoon steengoed.
De Ioniq 5N is volgens veel reviewers de eerste echt leuke (en razendsnelle) ev. De EV9 is auto van het jaar geweest en wordt eveneens enorm verhemeld in alle reviews.
Je kan dan wel lopen roepen dat de auto’s niet vergelijkbaar zijn. Maar als er makkelijk 30.000 euro meer moet worden stukgeslagen op een vergelijkbaar uitgevoerde Duitser die zeker niet beter is en dikwijls ook niet zoveel luxueuzer, dan gaan er toch veel mensen zwichten voor de Koreanen. Ik zie best veel volledig uitgevoerde ev9’s tegenwoordig (een auto van 80.000 euro). Dat is normaal Audi/BMW/Mercedes territorium.
potenza zegt
Er is toch ook niets meer geïnvesteerd in de merkwaarde van Volkswagen?
Wanneer heb je nu het hoofd gedraaid omdat je een vette VW zag? Lang geleden hoor.
917 Porsche + Audi zegt
@ potenza: Arteon en arteon shooting brake.
Roskampies zegt
Effe naar Hornbach…. Tochtstrips halen…
herve11f zegt
Yippee ya ya yippie yippie yeah