Gaat Volkswagen de moeilijk beslissing maken en duizenden mensen ontslaan middels een ontslagronde?
Inmiddels ben je vast goed op de hoogte dat het alles behalve lekker gaat met de auto-industrie. De afgelopen jaren hebben fabrikanten miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Helaas voor hen blijven de verkopen achter, waardoor ze broodnodige omzet en uiteindelijk winst missen. Doorgaan op deze manier is niet mogelijk.
Volkswagen ontslagronde
Vroeg of laat moeten stevige beslissingen worden genomen. Op dit moment is er geen indicatie dat we spontaan allemaal een nieuwe (elektrische) auto gaan kopen. Kortom, wat gaat er gebeuren? De Volkswagen Groep trok eerder deze maand al aan de bel en dat was al een voorbode dat er iets staat te gebeuren.
Het einde van een verdrag was het eerste teken dat er mogelijk een ontslagronde komt. Nu heeft Volkswagen in het Duitse blad Manager Magazin bekendgemaakt dat er 30.000 banen op de tocht staan. Er is nog geen keiharde beslissing genomen om inderdaad afscheid te nemen van al die medewerkers, maar kijk niet gek op als op de korte termijn dit toch wordt doorgezet.
Voor Volkswagen lijkt een reorganisatie noodzakelijk om gezond voort te blijven bestaan. Bij zo’n reorganisatie zijn gedwongen ontslagen onvermijdelijk. Er moet gesneden worden in kosten.
Volkswagen is de grootste werkgever van Duitsland, zo’n 130.000 mensen hebben er een baan. Dat zou betekenen dat VW na een reorganisatie doorgaat met ongeveer 100.000 man om de boel weer op de rit te krijgen.
De komende periode krijgen we hier vast meer over te horen. Het gaat natuurlijk niet zo makkelijk voor het concern als het klinkt. Denk aan protesterende medewerkers, vakbonden die er zich mee gaan bemoeien en waarschijnlijk wil de Duitse overheid ook wat zeggen. Dat laatste is niet ondenkbaar, gezien de grote economische impact van een concern als Volkswagen op de Duitse economie.
Johanneke zegt
Ben een paar dagen in Duitsland, net even broodjes halen in de supermarkt. Iedere krant die ik zag kopte met iets in de trend van 30k banen weg bij VW?
Zou niet best zijn voor de mensen hier, maar ergens denk ik ook dat VW zelf schuldig is aan de huidige situatie. De Golf 8 was matig, id.3 en id.4 ook. Ze zullen vast klandizie verloren zijn na de rekkende kettingen en ploffende TSI motoren van rond 2010.
Richmond zegt
Dat laatste zal wel meevallen. Ondanks alle thp en puretec ellende kopen mensen nog steeds Peugeot, Citroen, Opel.
O plaat zegt
De regeltjes drang van de EU zorgt er voor dat de economie zal instorten in de EU. Een plan economie werkte niet voor de soviets en het zal hier ook niet werken. De enige tech industrie die we hebben, de automobiel industrie draaien we de nek om omwille van ideologische redenen, de enige innovatie op andere gebieden dat in Europa bedacht werd in de laatste 20 jaar zijn kartonnen rietjes.
mashell zegt
Regeltjes jagen innovatie aan. Gebrek aan regels maakt bedrijven lui en maakt dat ze door niet te investeren streven naar winstmaximalisatie, dat is leuk voor de korte termijn maar op de lange termijn is dat funest voor je concurrentie positie.
PrettyAwesome zegt
@mashell +1!
audirs3 zegt
Volkswagen doet het voornamelijk slecht op de Chinese markt, waar hun concurrenten betere en goedkopere EV’s maken.
Het is dus belachelijk dat u de schuld nu bij de EU legt omwille ‘ideologische redenen’. Sterker nog, minder strenge emissie doelstellingen in Europa zal onze auto fabrikanten nog minder prikkelen te investeren in EV’s, en daardoor zullen ze nog meer marktaandeel kwijt raken.
Wereldwijd is de enige groei in EV’s, dit jaar al 14% ten opzichte van 2023. Als je die boot mist ben je gedoemd.
cdlop01 zegt
Dieselgate, ID fiasco, China debacle, zwaar verlies VW marktaandeel Usa, bonden die bedrijf in wurggreep houden, arrogante managers en rat race met Toyota volledig verloren.
Rokende Wielen zegt
Kortom, het bestuur/management heeft nogal wat laten liggen zeg maar. Het is te hopen voor de werknemers die daadwerkelijk iets produceren dat ze zoveel mogelijk gespaard blijven en dat het bestuur/management daar eens flink uitgedund wordt want dat soort organisatielagen zit doorgaans vol gebakken lucht en Excel-overzichtjes die in de hogere salarisschalen zitten maar niets daadwerkelijk produceren wat een klant koopt.
mashell zegt
Hahaha. Rat race met Toyota verloren? Hoe kun je verliezen van Toyota als die zo ongeveer uit de Europese markt gestapt zijn?
cdlop01 zegt
Ben je wel helemaal aangesloten????
mashell zegt
Niet bij de “ik juich voor Toyota alsof het Tesla is” club. Waarom jij eigenlijk wel?
GJZ zegt
En niet te vergeten hele matige software die ontwikkeld is, moeten ze maar niet alles in schermen stoppen die goedkoper zijn.
Goedkoop is duurkoop
mashell zegt
Maar die schermen zelf moeten crash zeker zijn en zijn dus helemaal niet zo goedkoop en software is gewoon duur om te ontwikkelen vandaar dat ze dat steeds meer in lage lonen landen willen doen.
mashell zegt
Met de verliezen die VW maakt moet dat natuurlijk ook wel…
Je moet natuurlijk reorganiseren voordat je verlies maakt en doordat EV’s eenvoudiger zijn zul je op termijn minder personeel nodig hebben.
Maar hier lijkt iets heel anders aan de hand te zijn, eerst werden enorm China auto’s gehyped, bijna niemand koopt ze echt maar ze beheersen wel het nieuws. Dan wordt gedaan alsof niemand nog een EV wilde, terwijl het gewoon een golfbeweging is rondom het afschaffen van subsidies. Dan wordt gedaan alsof Cariad vervangen wordt door Rivian. En dan doen we alsof het heel slecht gaat met VW terwijl ze prima winsten draaien. Het lijkt een proactieve reorganisatie te zijn die past in een kunstmatig beeld dat het nu heel slecht gaat met VW en de gehele autoindustrie terwijl dat in werkelijkheid niet echt zo is. Deze reorganisatie zal de winsten wel flink gaan verhogen.
De autoindustrie leeft door de rechts populistische verschuiving in de politiek in onzekerheid, moeten we EV’s met de stand van de techniek van nu ontwikkelen, verbrandingsmotorvoertuigen met de stand van nu omdat Euro 7 niet veel anders is dan Euro 6 of kunnen we beter wachten op een andere tijd waarin de eisen weer duidelijk zijn en EV techniek voortgeschreden is? Het lijkt er op dat ze kiezen om te wachten en dat met zo min mogelijk personeel.
audirs3 zegt
@RubenPriest Weer lekker anti-EV geschreven. Terwijl VW’s grootse probleem nu is dat ze enorme verliezen marktaandeel hebben in China, waar ze links en rechts door goedkopere en betere EV’s van eigen bodem worden ingehaald. Dat halfslachtige beleid van VW doet ze nu de das om. Ze zijn te laat en te lafjes de transitie ingegaan. Nu hopen ze krampachtig dat de EU nog wat langer de ICE gaat tolereren, maar dat zal hun lijdensweg alleen maar verlengen ben ik bang. Wereldwijd zit de EV nog enorm in de lift.
cdlop01 zegt
Nee, dieselgate, teveel personeel, alle kaarten op EV’S en marktaandeel verliezen in Usa, Europa en China etc etc etc etc en verliezen van Toyota….
marcomanta zegt
Eerlijk gezegd was het te verwachten, ik was meer dan 10k kwijt met de CFCA motorrevisie in de Transporter aangezien deze olie zoop en geen coulance of anderszins ondanks alle beurten. Bus na revisie ingeruild met dik verlies op een Mercedes Sprinter. Had ik de Transporter niet laten reviseren dan was het een enkeltje sloperij. Jammer dat door de hele VW misere na al die jaren 30.000 man mogelijk op straat komen te staan.
debeier100 zegt
Bijvoorbeeld € 5000 ,- subsidie voor alle niet chinese auto’s en de verkopen schieten omhoog.
Eigenlijk moet deze subsidie uit brussel komen geldig voor de gehele EU.
Dit is de enige mogelijkheid om het tij te keren, het gaat allemaal sneller dan ik verwacht had.
Alles draait om geld, dus zoek hier de oplossing