Koop je als jonkie een EV? Dan krijg je € 6.500 van de staat.
Het leven is duur voor jongvolwassenen. Waar twintigers vroeger zonder teveel gedoe een dikke hypotheek konden afsluiten, is de jeugd van tegenwoordig bijna verplicht om te daten voordat ze een huis kunnen kopen. Om jongeren in Duitsland een steuntje in de rug te geven, wil de auto-organisatie Zentralverbands Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK) een speciale EV-subsidie voor de jongelui.
Net als in Nederland zijn de Duitse jongeren geïnteresseerd in elektrisch rijden, maar volgens ZDK-voorzitter Arne Joswig hebben deze mensen niet het geld om een EV te kopen. “Gerichte steun aan jonge bevolkingsgroepen kan effectief helpen nieuwe koperssegmenten voor elektrische voertuigen te openen, de acceptatie van deze aandrijftechnologie naar een bredere basis te vergroten en zo de elektrische markt de broodnodige impuls te geven”, voegt hij toe.
EV-subsidie in Duitsland
Een financiële impuls is inderdaad nodig. Vorig jaar was 18 procent van de nieuwverkochte auto’s in Duitsland volledig elektrisch. Hier in Nederland was dat ruim 30 procent. Daar kwam eind vorig jaar nog bovenop dat de EV-subsidie in Duitsland stopte. De regering had een gat in de begroting te vullen en gebruikte daarvoor het overgebleven geld voor EV-subsidies.
Toch had het staatsgeld wel nut voor de verkoop van elektrische auto’s. Volgens het Duitse Instituut voor Economisch Onderzoek is de vraag naar voertuigen met verbrandingsmotor merkbaar verminderd ten tijde van de EV-subsidie.
Voor wie en hoeveel subsidie?
Het plan van de organisatie is om stagiairs, studenten en jonge professionals tot 29 jaar te ondersteunen. Ook jonge gezinnen met minderjarige kinderen maken aanspraak op de geplande subsidie. Er moet in totaal € 500 miljoen komen voor het plan. Uit deze pot moeten subsidies komen voor de komende drie jaar. Per jaar worden de subsidies verlaagd.
In het eerste jaar kunnen jongeren volgens het plan aanspraak maken op maximaal € 6.500. Deze subsidie geldt alleen voor nieuwe EV’s die maximaal € 45.000 kosten. Voor dat geld heb je in Duitsland bijvoorbeeld een ID.3 Pro S. Voor gebruikte auto’s tot € 30.000 krijgen jongeren € 3.250 van de overheid. Met dat bedrag kun je op de Duitse tweedehandsmarkt al prima een Tesla Model 3 Performance of een Mini Cooper SE scoren.
Het Duitse plan ligt nu bij de regering aldaar. Als de Duitse overheid graag wat meer EV’s op de autobahn wil zien, wordt het tijd voor actie. Zeker als het EV’s moeten zijn die in eigen land geproduceerd zijn.
O plaat zegt
Ik prijs mij gelukkig dat ik die leeftijd had in de jaren 2000-2010. Toen leuke wagens nog een optie en betaalbaar waren. Een spuuglelijke ID of een product van apartheid Elon, nee bedankt.
waterisnat zegt
Heerlijk. Gratiez geld. Net zoiets als eenhoorns en een leven zonder tegenslag. Mooi mooi.
“there is no such thing as a free lunch.”
lekkerlinksrijden zegt
Riekt een beetje naar leeftijdsdiscriminatie
kromatic zegt
Hoeveel mensen tot 29 jaar kunnen een wagen van 40k aftikken? Bar weinig lijkt me. De subsidie voor gebruikte auto’s is dan wel een stuk interessanter.
reactief zegt
Het probleem met aankoopsubsidie is dat de markt niet echt veranderd.
Het blijft vraag en aanbod, dus de prijzen gaan gewoonweg omhoog en de verkopende partijen pakken minimaal een deel van de subsidie als winst.
Dus je moet het vooral bij het stukje overheidskosten houden. Dus vrijgesteld van MRB, BPM etc etc (wat ze daar ook mogen hebben in DE). Of voordelen met rijbanen, parkeren in de stad.
Fernando zegt
MRB (KFZ Steuer) is hier in Duitsland een lachertje.
Saab 9-3 cabrio met LPG is 127€ per jaar!
Ford Mustang Fastback 5.0 (2024) met LPG is 678€ per jaar !
BPM kennen we niet, waardoor de Mustang hier een vanaf prijs heeft van 59,900 ipv 131,900€ in NL.
Stroom is duur en laadpalen zijn hartstikke duur.
RiKe zegt
Wanhopige regeling om de EV’s nog aan de man te krijgen, bovendien toch wel knap lullig dat dit gebonden wordt aan leeftijd.
Richmond zegt
Toen de sloopregeling er was, riep niemand dat het een wanhopig regeling was
RiKe zegt
Omdat men nog steeds binnen de omgeving van de ICE bleef, en men niet naar een niet genoeg doorontwikkeld concept moest veranderen waarbij de infrastructuur achterloopt.
Richmond zegt
B.s. je kan prima “leven” met een ev alleen moet je wat concessies doen. Alleen de mens in zijn aversie tegen verplichte verandering gaat altijd meteen met de hakken in de zand..
caprio zegt
Wat een onzinnig plan. Toen ik in de 20 was kocht ik op 25e mijn eerste auto, een Citroën van 12 jaar oud waar ik 5 jaar met veel plezier in rond heb gereden. Met het stijgen van het inkomen werden de auto’s erop steeds nieuwer, totdat ik op mijn 44e mijn eerste nieuwe auto kon kopen. Wat is daar mis aan, aan geleidelijk beter verdienen en verwerven? Waarom op 25e al een nieuwe auto? Wat moet het dat op 44 zijn, een Ferrari met Rolex?
MarcoM zegt
Jongeren die zijn al blij dat ze een woning kunnen betalen, bovendien rijden ze liever in een Zafira, Touran of iets dergelijks.