Duitsland trekt een extra blik belastinggeld open om Otta Normalverbraucher in een EV te tillen.
Niet ieder land volgt ons lichtend voorbeeld om 28 miljard uit te geven voor 0,000036 graden minder opwarming van de aarde. Maar buurland Duitsland probeert tenminste een beetje met ons mee te doen. In Die Heimat regeren de Groenen dezer dagen samen met de plaatselijke VVD. Het resultaat is best voorspelbaar. Er wordt flink met de knip getrokken om de burgers een (liefst natuurlijk Duitse) EV te laten kopen. Op papier goed voor het milieu en op papier goed voor de Duitse industrie. Wat wil je nog meer.
Toch ligt de subsidie voor elektrische auto’s ook in Duitsland onder vuur. Er wordt met duizenden Euro’s (tot 9.000 Euro) per auto gesmeten en dat telt natuurlijk wel op. Daarbij kan nog altijd lang niet iedereen een EV kopen. Dus gaat er miljarden belastinggeld naar mensen die toch al niet op een houtje bijten.
De plaatselijke D66-stemmer zeg maar, die met zijn splinternieuwe groene veren pronkt bij de lokale padel-vereniging. En ondertussen in een moddervette nieuwe Duitse premiumbak rijdt. Daar is nogal wat gemor over, ook in Duitsland. Bovendien werd er, zoals bij elke subsidie, ook gesjoemeld door handige Harry’s.
Dus ging de subsidie voor dit jaar enigszins op de schop. Plug-in hybrides komen helemaal niet meer in aanmerking voor gratis geld. En vanaf 1 september komen alleen nog privépersonen in aanmerking voor de subsidie. Leasebedrijven en anderszins zakelijk ingezette auto’s moeten dan de volle mep betalen. Momenteel ligt het percentage subsidieaanvragers die particulier zijn op 48 procent.
De beperkingen ten spijt is er dit jaar alweer 1,72 miljard uitgegeven aan EV subsidies door de Duitse overheid. Dat is minder dan in voorgaande jaren, maar nog steeds meer dan verwacht. En tevens ongeveer het bedrag dat voor het hele jaar begroot is. De koek is dus eigenlijk op.
Maar niet getreurd! De Duitse overheid maakt nu namelijk 400 miljoen extra beschikbaar om ook in de rest van het jaar nog wat subsidie uit te delen. Onze in Duitsland woonachtige lezers die privé een auto kopen, kunnen dus met een gerust hart voor de Taycan gaan. En dat is dan ook weer goed nieuws voor de Nederlander die over een jaar of drie die Taycan wil overnemen. De keiharde onderhandeling over de prijs zal er ongetwijfeld makkelijker door worden…toch?
willemveenstra zegt
Goede spullen verkopen zichzelf die hebben geen subsidie nodig.
audirs3 zegt
@willemveenstra Dat is dus echt niet waar. De consument denkt alleen in hele korte termijn en kijkt vooral naar zijn portemonnee bij de aanschafprijs. Dat een EV op langere termijn goedkoper is ik verbruik en onderhoud zal ze een wordt wezen. Daarnaast ontmoedigt de overheid wel meer slechte dingen, zoals tabak met accijnzen. Dus ze kunnen ICE ook zeker ontmoedigen (of EV aanmoedigen).
Hubert zegt
Het zal mij zeker geen worst wezen en weet dat electrisch rijden op termijn goedkoper is.
Ik zou dolgraag electrisch willen rijden, maar heb er gewoon het geld niet voor.
fanboy zegt
Tesla’s worden ook in Duitsland in elkaar geschroefd en is toch een wat aantrekkelijkere aanbieding dan de ID modellen. Ik denk dat ze het wel liever zien vloeien naar Volkswagen.
9000 euro lijkt me een beetje veel trouwens, zit dat dan op luxe modellen? Die je sowieso niet zou moeten subsidiëren..
exclusivecarspotter zegt
Alleen valt de Taycan vanwege z’n hoge vanaf prijs buiten de premie.
Door voldoende laadcapaciteit in Europa (ook Duitsland) is Tesla het enige merk dat een goed alternatief is voor een brandstof auto. Geen gedoe met pasjes, de super chargers doen het altijd en er is immers altijd plek spreek uit ervaring. Ondanks dat deze voor alle merken zijn opengesteld wordt er nog weinig gebruik van gemaakt.
De Model Y is een doorslaand succes en de facelift Model 3 gaat ook nog van de volledige premie profiteren….
gdjnl zegt
Zelf (non-Tesla rijder) gebruik ik de super chargers eigenlijk alleen in noodgevallen. Vgm kun je daar nog steeds enkel met de tesla app laden en niet met je reguliere laadpas… best irritant als je zakelijk rijdt en alles weer moet declareren.
mashell zegt
Precies. Leuk dat Tesla de superchargers voor andere merken open stelt maar zolang je er als (niet) Tesla rijder niet met een laadpas kunt betalen en in een onhandig declaratie scenario terecht komt (of onhandig starten met een app) dan zeg ik laat maar. De andere aanbieders hebben gezamenlijk een veel royaler netwerk.
ghost zegt
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar feit is dat ik zelden tot nooit bij die tesla laders kom omdat ik €0,80/kWh gewoon duur vindt. Kan je zeggen, doet FastNed ook maar via bmw krijg ik met de laadpas korting en kost het €0,39/kWh. Dus toch beetje op de kleintjes letten…anders was het gewoon dikke prima idd.
audirs3 zegt
Eigenlijk wel een goede subsidie, alleen voor EV’s (en niet de vreselijke PHEV’s) en alleen voor particulieren. Niks mis mee.
Fernando zegt
Als je vaak lange afstanden doet en sneller gaat dan 180 dan ben je met een accumobiel niets.
Heb met een Taycan gereden en is best een fijne auto maar niet geschikt voor mijn zware rechtervoet,
Ieder uur aan de paal gaan hangen is echt niets voor mij.
audirs3 zegt
@Fernando Elk uur is wat overdreven, met een gemiddelde snelheid van 150km/h (knappe jongen die dat haalt) stop je elke 2 uur, voor 12 minuten ofzo met een Taycan. Niks mis mee.
Stefje zegt
2x per week rij ik in 1 stuk minimaal 430-450km. Ik haal dan meestal een gemiddelde van 125. Dat doe ik nu in een diesel hybride heen en weer zonder te tanken.
Vertel mij waarom ik naar een elektrische auto over zou gaan waarbij ik dan minimaal 3-4x 12 minuten moet laden?
steephh zegt
@stefje Goed om te weten: voor een trip van 430-450 km hoef je met de huidige aanbod elektrische auto’s absoluut niet 3 tot 4 keer te laden. De Hyunday INONIQ 6 Long Range heeft 495 km qua bereik en doet qua snelladen maar liefst 1290km/h. Neemt niet weg dat dat met 125km/h gemiddeld natuurlijk wel iets lager zal uitvallen. 1 keer laden zal dan méér dan voldoende zijn.
En je moet natuurlijk niets – zeker niet nu – maar in de toekomst zijn er genoeg keuze’s qua auto’s waarmee je met voldoende range ook díe round-trip kan maken. Je auto laad je overnight, naar het tankstation hoef je dan ook nooit meer.
audirs3 zegt
@Stefje Als je op de bestemming kan laden met een 22kw lader, dan denk ik dat je met 2 laad sessies (beide tripjes 1x) wel uit zal komen. En sowieso wordt geadviseerd elke 2 uur even een kleine pauze te nemen.
Er staat ook tegenover dat je in NL, waar ik zelf nooit een snel lader gebruik, nooit meer onderweg naar werk of huis langs een tankstation moet. In totaliteit staat een EV rijder minder lang langs de weg stil dan een ICE rijder.
Hubert zegt
Dan doe je het toch lekker niet.
Mij heb je er niet mee.
Jantje_555 zegt
zo zou dit in heel europa moeten zijn. Eerder zelfs nog subsidie uitsluitend voor een particulier die een Europese EV koopt onder de 50 000 euro. Enige nadeel wordt dan dat bedrijven een duurdere prijs aan hun werknemers aanrekenen om een bedrijfswagen te mogen gebruiken.
ghost zegt
Over 3 jaar een Taycan betekent in NL evenveel wegenbelasting als een G-klasse betalen. Nee bedankt…
maotje zegt
Denk dat dat wel
Los zal lopen. Zeker straks met rekeningrijden.
Hawkeye72 zegt
Der Untergang, teil zwei.
mashell zegt
Yep, na ons zelf jaren lang vergiftigd te hebben met de uitlaatgassen van verschrikkelijk inefficiënte verbrandingsmotoren is er nu eindelijk hoop. Natuurlijk is het eerst moeilijk maar deel twee zal glorieus eindigen!
Onehp zegt
Jammer met dat sarcastisch toontje @autoblog, subsidoes zijn gewoon nodig. En jammer van de foutieve informatie want op een Taycan krijg je gewoon geen subsidie.
@Hubert subsidies zorgen ervoor dat er meer BEVs in omloop zijn zodat je, uiteindelijk, er sneller eentje 2e-hands kunt veroorloven.
Subsidies zijn belangrijk om een snelle overgang naar EV te bewerkstelligen zodat er een tweedehands aanbod is wanneer nieuwe ICE verboden worden. Iedere ICE die vandaag nog gemaakt wordt kan anders potentieel anders nog 30 jaar meegaan als er geen 2e hands aanbod is, en in die tijd enorme hoeveelheden “brandstof” aka vloeibaar koolhoudend materaal onherroepelijk verbranden/vergassen in de atmosfeer. En dat hebben slimme mensen, wat oliemaatschappijen al in de jaren 60-70 wisten, beslist dat we dat niet meer willen, maar het heeft lang geduurt voordat de politiek en de industrie (dank u Tesla) hiervoor klaar waren. In tegenstelling tot wat sarcastische stukjes als dit laat uitschijnen, is de strategie wel doordacht maar de implementatie blijft moeilijk met menselijke sjoemelaars.
Ook autoliefhebbers hebben een leefbaar klimaat nodig….
utregcity zegt
Hear, hear 🙏
Stefje zegt
Fossiele brandstoffen moeten we vanaf. Daar heb je mij aan boord. Maar er zijn al meerdere ideeën om brandstoffen te kweken/produceren gekaapt door fossiele maatschappijen om winstderving te voorkomen, tot Porsche er recentelijk mee begon. Die zagen dat ze niet konden wachten tot olie op is, maar nu al iets duurzaams moeten produceren om benzinemotoren te redden.
Laat hen lekker opschalen, blijf je benzine rijden, en schakel alles wat emotieloos is over op elektro. En leer leven met een warmere wereld. Dat is een stuk realistischer dan 28 miljard uitgeven voor letterlijk niks. Klimaatverandering komt best wel vaak voor namelijk. Misschien niet in het tempo wat het nu is, maar nieuw is het niet.
maotje zegt
Vraagje.
Heb je enig idee wat de gevolgen zullen zijn van een warmere wereld voor jouw (toekomstige) kinderen en kleinkinderen?
Het warmere weer is toch iets waar ik me dan weer geen zorgen om maak. Maar de rest van de gevolgen die daar aan vast hangen weer wel.
Daarom ben ik toch benieuwd of je enig idee hebt van de gevolgen?
slisse zegt
Die Taycans zullen wel massaal uit België komen. Elke kleine bedrijfsleider kan nu een Taycan rijden en die 100% inbrengen…. Uiteraard een belachelijk succes hier.
marcomanta zegt
Wat denken onze Europese regeerders; is de gewone man in staat om 25k of meer neer te tellen voor een EV? Nee natuurlijk niet, die is blij dat hij z’n Golf, Astra etc kan betalen. Als je in de grote steden kijkt, dan is 80% een auto met een waarde van hooguit 15k.
arta zegt
Ik ben wel benieuwd naar de precieze inhoud van de regeling. Krijg je gewoon €9000 terug van de overheid of is dit een korting bij de dealer of…
Wel echt een mooie regeling en dit kan voor velen een verschil maken.
In deze fase is een stimulans nodig! In Nederland zou er ook wel beter gestimuleerd mogen worden.
rc1990 zegt
Ik woon in Duitsland en zou hier theoretisch dus gebruik van kunnen maken. Feit wil dat ik voor de voor mij interessante modellen alsnog zo’n 20K naast inruil moet bijbetalen. Zou graag doen alsof ik het in overweging kan nemen, maar dat zit er dus echt niet in.