Een nieuw idee: tolpoortjes door heel Europa. Altijd leuk als Duitsers zich met infrastructuur gaan bemoeien.
Het is het laatste bastion voor petrolheads: de Duitse Autobahn. Zeker als deze naar de Nordschleife of de Hockenheim leidt. Terwijl je in een achterwielaangedreven sportcoupe zit met handbak en atmosferische motor. Het automobiele Nirvana. Bijzonder maar waar: anno 2020 is bovenstaand getekende beeld nog altijd mogelijk.
Heimat
Maar links en rechts begint dit droombeeld telkens meer scheurtjes te vertonen. Ditmaal gaan we het niet hebben over de afschaffing van de maximum snelheid, iets waartegen De Groenen zich in Die Heimat al jaren verzetten. Nee, nu gaat het om een andere manier om het milieu te redden: tolgeld.
Andreas Scheuer
Nu gaan er al langer geluiden rond over betaling van tolgeld en de Autobahn. In dit geval gaat het een stuk verder, aldus Reuters. Andreas Scheuer, de Minister van Transport wil namelijk dat héél Europa over gaat op een tolsysteem. Als het aan hem ligt, komen er tolpoortjes door heel Europa.
Acht jaar
Het is de bedoeling dat binnen acht jaar alle auto’s, vrachtwagens en busjes geld moeten gaan betalen om Europa door te mogen. Daarentegen moeten bussen, touringcars en motorfietsen wel gratis door Europa kunnen reizen volgens deze nieuwe plannen.
Andere maatregelen
Of het zover gaat komen dat er tolpoortjes door heel Europa komen, valt nog te bezien. In Duitsland is niet iedereen fan van het systeem. Sommigen denken dat andere maatregelen meer effect gaan hebben om de CO2-uitstoot te verminderen, zoals het verhogen van de accijnzen.
Niet vreemd
De gedachte is op zich niet heel erg vreemd. In veel Europese landen, zoals Italië en Frankrijk betaal je al tol voor de betere snelwegen. In Duitsland zijn ze al langer op zoek naar een manier om meer verdiensten te kunnen genereren. Het is een typisch ‘doorreisland’ en plaats van de eindbestemming, zoals in Nederland vaker het geval is. Om dit gemis van omzet goed te maken, is tol een oplossing.
Via: The Truth About Cars
Fotocredit: 9ff GT2 GT750 bij afslag Dortmund door @tombarry via Autojunk.
retetikker zegt
Europese kilometerheffing op basis van alleen voertuigmassa pls.
dutchneon zegt
Ik vind het prima om flink meer te betalen, zelfs in NL. MAAR doe dit met visie, niet met tolpoortjes!
Bedenk iets toekomstbestendigs, want over een paar jaar moeten anders al die obstakels weer weggehaald worden wegens het autonoom rijden.
Er zou zoiets moeten komen als een carkit, je telefoon gaat er in en registreerd dat je aan het rijden bent. Voor die kilometers betaal je. Zonder die telefoon in de houder, kun je niet rijden, of slechts 10km voor emergency doeleinden (ik noem maar even wat)
En als je je tel bent vergeten kun je een code intoetsen of op iemand anders zijn telefoon registreren dat jij aan het rijden bent.
potver7 zegt
@dutchneon: waarom moet het wegens autonoom rijden weer weggehaald worden? Het gaat om voertuigverplaatsingen, niet om wie er gas geeft…
flutterby zegt
@retetikker: spitsheffing voor knelpunten en/of grenzen en de rest alles in de brandstof (en de toekomst snelladen). De vervuiler betaald.
Wanneer een boete van Frankrijk naar mijn huis kan komen dan moet een factuur voor knelpunten geen probleem zijn, echter ga aub niet zoals in Frankrijk overal tolpoortjes plaatsen. Laatste moest ik 80ct betalen (bij grens van Spanje), waanzin.
pomoek zegt
Op zich logisch. Kosten op basis van uitstoot aub. Waarom worden motoren uitgesloten? Niets tegen motorrijders maar is toch voornamelijk, voor de meesten, een hobby?
RiKe zegt
@pomoek: kosten op basis van uitstoot hebben wij al, dat heet BPM, daar zit de milieu toeslag in verwerkt
okdoei zegt
@rike: ook in de accijns op brandstof.
Immers, over het algemeen: hoe meer een auto uitstoot, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe vaker je moet tanken.
RiKe zegt
@okdoei: exact, dus er zitten al op z’n minst 3 belastingen op een auto (brandstof accijns, BPM, en wegenbelasting) en nog is het niet genoeg voor onze graaiers
pomoek zegt
Ja, dat is een idiote heffing waar we van af moeten. Zoals tol op basis van uitstoot. Nog niet ideaal overigens. Als je toch aan Europese belastingen gaat denken doe dan de accijns in heel Europa omhoog!
sollie1984 zegt
@pomoek: kosten op basis van gebruik. Ook EV’s mee betalen. Geen gezeik met kortingen of wat dan ook.
pomoek zegt
Nee dat is een slecht idee!
Baroen zegt
@pomoek: Nee, da’s een goed idee! Absurd die vrijstellingen.
pomoek zegt
Verkoop van ev’s stort in, CO2 uitstoot omhoog, compensatie door alles wat beweegt. Is een slecht plan.
goodvibrations zegt
@pomoek: die co2 besparing is peanuts.. Echt waar.. Wellicht had je een andere indruk omdat elektrisch vs ice zo “tastbaar” is.. Maar met minder moeite (subsidie) haal je deze besparingen ergens anders..
pomoek zegt
Klopt. Maar dat zou denk ik wel anders zijn als de kosten voor het Ice rijden zouden worden doorberekend in de prijs van brandstof of op een andere manier van co2 heffing.
petroldrinker zegt
Opzich voor, maar dan ook voor iedereen, dus ook motoren, bussen en touringcars, niemand mag er aan ontkomen dan in mijn optiek, beter dan de wegenbelasting zoals wij dat hier kennen, de EV’s die zwaarder zijn zijn (zover ik weet nogsteeds) goedkoper pm ondanks hun hogere gewicht wat gewoon vd zotte is. De gebruiker betaald toch roepen ze altijd hier?
Aan de andere kant worden de leukere weekendjes weg naar de ring ofzo nog duurder dan…. blijft een moeilijk iets.
Edge zegt
@petroldrinker: Als dit wordt gedaan vanuit een milieu- en klimaatoogpunt moet je de bussen en touringcars juist vrijstelling geven van de tol, zodat het OV en andere vormen van groepsreizen niet duurder wordt. Eigenlijk zou je die bedrijven zelfs moeten subsidiëren, zodat busvervoer zo spotgoedkoop wordt dat mensen met alle liefde de auto laten staan.
Jantje_555 zegt
mij ga je niet snel meer op een flixbus of ander openbaar vervoer zien. En dat weten ze dat de meeste zo gaan worden, dus daarom wordt het autorijden nog wat duurder!
petroldrinker zegt
ik doe het alleen niet vanuit een milieu en klimaatoogpunt… dat zou voor mij echt de laatste reden zijn.
laarhovenn zegt
Hoe zit dat dan met de interne markt en haar verkeersvrijheden??
kle500 zegt
@laarhovenn: huurrr durrrr europa wil alleen maar inze ekenemie stuk maken net als Rutte en de linkse elite en de buitenlanders! Want Nederland en de Nederlanders zijn het beste met onze cultuur!
tttijn zegt
@kle500: nee maar wij zijn tot een aantal jaar geleden wel een soevereine staat geweest met een democratie waar een aantal mensen zich redelijk prettig voelden met elkaar. Hear hear…dat is volledig kapot.
kniesoor zegt
Alle europese staten op 1 noemer krijgen . . . wordt een interessante exercitie. Komt vermoedelijk geen reedt van terecht.
davido89 zegt
Een Europa betekent vermoedelijk dat wij hier de hoofdprijs aan tol gaan betalen zodat ze op het platteland van Bulgarije acceptabele wegen kunnen aanleggen..
monsieurleloure zegt
Duitsland kan beter eerst zorgen dat de Autobahn eens goed berijdbaar wordt zonder al die Baustelle voordat ze tol durven te vragen ??
In dat opzicht doet Frankrijk dat een stuk beter
mashell zegt
Ze hebben juist geld nodig om al die Baustellen en op instorten staande bruggen eens goed aan te pakken.
lekbak zegt
@mashell: misschien moeten ze dan het eigen wagenpark net iets meer gaan belasten. Wij betalen in Nederland heel erg veel, maar in Duitsland is het natuurlijk een lachertje. Er bestaat zoiets als de gulden middenweg…
mashell zegt
@lekbak: daar ben ik het helemaal met je eens. Maar de Duitse politicus die durft te zeggen dat auto rijden te goedkoop is in Duitsland die wordt niet herkozen (tenzij het er één van de Grünen is natuurlijk).
dutchneon zegt
ja precies, ik betaal met liefde 50 euro extra voor een fijne 3 baans peage waar de cruise gewoon op 140 kan en het lekker op schiet zonder baustelle!
Turbo S zegt
Ook als je iedere dag zou moeten rijden?
dutchneon zegt
Dan zou ik zorgen dat dat niet hoeft, of iemand anders het betaald als van me gevraagd word om toch te rijden.
Dat is eigenlijk het probleem en met COVID19 is gelukkig aangetoond dat bijna alle kantoorwerk ook vanuit huis gedaan kan worden!
bpc zegt
Liever tol dan snelheidsbegrenzing, dat motoren minder of niet betalen vind ik vrij logisch, ze veroorzaken geen file, amper schade aan het wegdek door het lichte gewicht en zijn als je alleen reist mileuvriendelijker. Die bussen en touringcars vind ik dubbel…
Ik kom op mijn woonwerk een drukke baan tegen die altijd vast staat terwijl er een lege busbaan naast me licht, ik hb al vaker gedacht, als ik nu eens een bus koop om mijn woonwerk verkeer mee te doen dan spaar ik daar zeker een half uur uit! Anders gezegd, die bussen zouden alleen gratis mogen zijn indien er ook passagiers opzitten… Anders zou ik als transportbedrijf mijn vrachtwagens inruilen voor bussen…
Hubert zegt
@bpc
Een motor milieuvriendelijker?
Mij lijkt de uitstoot smeriger dan van een auto.
En mijn motor verbruikt 1 op 17, terwijl ik met de auto makkelijk 1 op 20 haal (beide benzine)
Plus dat ik in auto meerdere mensen tegelijk kan vervoeren.
Ik zou de motoren juist meer belasten.
mashell zegt
@Hubert: als motoren aan dezelfde milieu eisen moesten voldoen als auto’s dan konden er geen motoren meer verkocht worden. Motorrijden is milieu technisch gezien een vieze hobby. Maar omdat het slechts een klein deel van het verkeer uit maakt is het geen echt probleem. Op dezelfde manier is een container schip absoluut heel smerig maar per vervoerde kilo per kilometer juist weer heel schoon.
flutterby zegt
@mashell: elektrische motoren ;)
mashell zegt
Het zou een oplossing zijn. Voor de toerritjes is de actieradius al snel genoeg, de acceleratie is nog sterker dan wat motorrijders nu gewend zijn en van het lawaai op de dijkwegen zijn we dan ook af.
e39540itouring zegt
@Hubert: bij dezelfde omstandigheden? Je zou zeggen dat dat natuurkundig erg moeilijk te verklaren is. Tenzij het een hele oude motor is…
Jantje_555 zegt
een motor milieuvriendelijk…komaan man! Vele hebben daarboven op, nog een rechte uitlaatlijn omdat er toch nooit naar de keuring moet worden gegaan. Net zoals bij speedboten trouwens.
Ze willen gewoon het prive bezit van de auto aan banden leggen. Maar ze zorgen er zo alleen maar voor dat mensen minder weekendjes weg gaan en meer met vrienden en familie thuis zullen afspreken. Opnieuw een domper voor de economie.
koekwaus zegt
@Jantje_555: waarom willen ze het privébezit aan banden leggen?
mashell zegt
Haha. Je hebt een transportbedrijf en je vindt het logisch dat je voor een motorfiets minder betaalt omdat deze minder weegt en zo de weg minder belast. Dan is het toch ook logisch dat je voor een 40 tonner vrachtwagen een paar zoveel betaalt als voor een auto van 1200 kilo? Zo ja, dan kan Den Haag eindelijk de vrachtwagens eens wat zwaarder belasten want die betalen nu zelfs minder wegenbelasting dan die auto. Het pamperen van bedrijven heeft in Nederland echt absurde vormen aangenomen.
wijsneus zegt
@bpc: Op nederlandse busbanen mag je in de regel niet rijden met je privé-bus. Kan je beter een taxi-vergunning regelen.
RiKe zegt
Als dat er al doorheen komt dan zal dat volgens Nederlandse traditie gewoon een extra belasting bovenop alle huidige ridicuul hoge kosten komen. Alles om de automobilist leeg te trekken
87sandyd zegt
Ik snap Duitsland deels wel. Ontzettend veel verkeer maakt gebruikt van de wegen in Duitsland.
Sprak bijvoorbeeld eens een Poolse vrachtwagen chauffeur die naar Frankrijk moest maar via Nederland ging want dat was goedkoper.
Ik vind dat wij voor dat soort verkeer ook gewoon tol moeten eisen. Zelfde geldt voor mensen die niet in Nederland wonen maar wel dagelijks gebruik maken van onze wegen. Die betalen dus niets, dat is toch vreemd?
Een geautomatiseerd tol systeem die in alle landen hetzelfde is zou een prima oplossing kunnen zijn. Maar dat is denk ik wel een utopie.
mashell zegt
Eigenlijk hadden we al lang een goed universeel systeem in de EU, iedereen betaald in zijn thuisland en heeft verder recht op vrij verkeer in het buitenland. Maar de Duitsers hebben de boel qua onderhoud laten verslonzen en willen niet de eigen burgers om een eerlijker bijdrage vragen. Wat ze eigenlijk nodig hebben is geen tolpoortjes door heel Europa maar BPM in Duitsland.
Maar als ze dit Europees voorstellen (ik ben er voor om zoveel mogelijk Europees te regelen) dan ook meteen universele Europese verkeersregels en verkeersborden afspreken.
Jantje_555 zegt
Iedereen een postbus in Bulgarije dan…daar betaal je amper voor je dikke 6 cilinder terwijl je hier al stevig moet aftikken voor je 1.0 3 cilinder…
mashell zegt
Uiteraard is er de regel als je meer dan een aantal maanden aaneengesloten in een buitenland verblijft je dan de auto moet omschrijven naar dat land. Dat (bijna) geen Bulgaar, Pool of Roemeen dat ooit doet is een andere zaak.
911targa zegt
Logisch plan. Dld transitie land.
mashell zegt
Duitsland is inderdaad een transitie land. Quq energie transitie, weg van fossiel en kernenergie naar duurzame energie lopen ze voorop. Een transit land, zoals in het artikel gesuggereerd wordt, is het niet echt. Het is de grootste economie van Europa. Dus is het veelal de eindbestemming. Veel van wat er in de haven van Rotterdam aankomt gaat naar Duitsland. Nederlandse bedrijven doen het meeste zaken met Duitsland. Dat je er met de twee vakantieritjes naar Italië voor de zomervakantie en naar Zwitserland voor “de wintersport” er doorheen rijdt zet maakt het nog geen transit land.
kniesoor zegt
@mashell: @mashell: “weg van … kernenergie naar duurzame energie” is een soort contradictio in terminis. Zie recente publicaties in diverse media.
mashell zegt
Kernenergie is bijzonder duurzaam… van het afval kom je nooit meer af. En de centrales zijn onverzekerbaar zodat de staat garant moet staan. Nuchter beschouwd is het een nog nooit rendabele energiebron geweest met een naar afval probleem. Weg ermee! Kom maar terug als koude kernfusie eindelijk werkt.
xjs678qr zegt
Goed plan. Kan je direct belastingen aan je thuisland betalen voor je kilometers in het buitenland…
Alex_79 zegt
“Het is het laatste bastion voor petrolheads: de Duitse Autobahn. Zeker als deze naar de Nordschleife of de Hockenheim leidt. Terwijl je in een achterwielaangedreven sportcoupe zit met handbak en atmosferische motor. Het automobiele Nirvana. ”
Mooie wervende opening, maar hij klopt inmiddels allang niet meer. Continue wegopbrekingen, omleidingen, werkzaamheden, snelheidslimieten flitspalen. Om maar te zwijgen over de kwaliteit van het wegdek. De laatste twee roadtrips heb ik de autobahn zelfs compleet vermeden ten zuiden van Keulen,voor een paar stukken in Thüringen en Oberfranken na waar het echt niet anders kon.
dees zegt
Probleem is dat onderhoud aan de autobaan betaald moet worden door de overheid.
Maar die hebben daar het geld niet voor.
Dus word het op diverse plekken betaald door de lokale overheid die er ook het geld niet voor heeft. Dus wat doen ze? Ze beginnen en als het geld op is stoppen ze en gaan dan verder wanneer er weer geld is. Met als resultaat dat het niet opschiet.
Ander leuk probleem is dat ze daar vrij vaak met werkzaamheden beginnen voor nieuwe wegen terwijl al het benodigde land nog geeneens in hun bezit is.
bmwpowerm5 zegt
en als je door België moet krijg je dan geld toe
bruinwerker zegt
Dan pak ik wel het vliegtuig voor het milieu. Al het verstookte bruinkool voor de tolpoortjes…
crashingduke zegt
Prima idee. Als alle andere auto gerelateerde belastingen ook rechtgetrokken worden.
RiKe zegt
@crashingduke: je hebt het over Nederland, dat komt er gewoon bovenop.
frank2b zegt
Supertoll!
deSjonnies zegt
En in Hambach Duitsland, koud 40 kilometer ten oosten van Heerlen ligt de grootste bruinkoolmijn van Duitsland. Zo groot dat de autobahn er omgelegd is en je een omweg van 10 kilometer maakt, en in de verte zie je de twee centrales staan, schijnt de meest Co2 uitstotende plek in Europa re zijn.
Maar vooral door ouwehoeren over de auto de die overal de schuld van geven.
Het gaat om de poen, niets anders.
En doorrijden doe ik in het westen van Frankrijk of de doodstille Spaanse autopistes.
De Duitse autobahn is één grote farce.
dees zegt
Dat de Duitsers hier nog steeds meer bezig zijn.
Ze moeten miljarden investeren in de eigen infrastructuur, maar hier is geen geld voor.
Ze hebben dat geld niet omdat ze al 30 jaar van plan zijn om de accijnzen op brandstof te verhogen en wegenbelasting.
Maar dat word telkens niet gedaan om zieltjes te winnen bij de verkiezingen.
Resultaat is dat hele stukken van de autobaan er zeer slecht bij liggen. Dat wegen die ze al dertig jaar aan het plannen zijn niet aangelegd worden met als resultaat spits in woonwijken.
Etc.
Dus de oplossing is dat anderen van betalen ervoor.
wijsneus zegt
@dees: Precies, en als ze eenmaal iets aan het bouwen zijn duurt het 3x zo lang als in Nederland om get af te maken. In Duitsland richten ze liever een Baustelle in voor een jaar of langer, dan de weg te 2 weekenden te sluiten (of wat mij betreft 10 dagen) zoals het in Nederland vaak gaat.