De slooppremie is bij onze Oosterburen een denderend succes. De auto-industrie heeft er een leuke impuls gekregen, Dacia’s waren zelfs even uitverkocht. Het succes brengt echter ook een nadeel met zich mee. De Overheid is inmiddels een gigantisch bedrag kwijt aan de slooppremie. Nu in Nederland duidelijk wordt dat €1000,- maximaal ook een leuk retourbedrag voor een wrak is, gaan ze in Duitsland de premie bijstellen.
In totaal is er 1,5 miljard euro door de Duitsers ‘gereserveerd’ voor de slooppremie. De huidige vergoeding van €2500 kan dus maximaal 600.000 keer uitgegeven worden. Nu, in maart, komen er 400.000 nieuwe auto’s in Duitsland op de weg, 40% meer dan vorig jaar. Een aanzienlijk deel hiervan zal gebruikt hebben gemaakt van de slooppremie. Laat het 150 tot 250.000 stuks zijn en de helft van je startkapitaal is al bijna op. Aangezien de economie nog niet aan lijkt te trekken binnen een half jaar zal het resterende bedrag dus over een langere periode moeten worden uitgesmeerd.
De huidige premie van €2500,- zal tot eind mei blijven bestaan. Vanaf Juni zal er vervolgens een nieuw bedrag worden vastgesteld dat tussen de €1000,- en €2000,- moet liggen. Op die manier zullen er minimaal nog zo’n 300.000 man gebruik kunnen maken van de premie en hebben de dealers en fabrikanten als het goed is nog bijna een jaar lang een redelijke omzet. (bron: autozeitung.de)
WieAndersDasAuto zegt
Het kost wel wat, maar het stimuleert de verkopen wel. Als er wat meer geld beschikbaar was dan had het nog een positief effect gehad denk ik.
///M zegt
erg leuk voor VW /Mercedes/ BMW/ Audi en natuurlijk Dacia :D
lincoln zegt
auto,s gratis weggeven ..
kom je ook snel van je geld af ..
straks de garagisten die zonder werk zitten ook effe bijspringen ..
en de dealers die straks nog minder verkopen ..
JanJansen zegt
Erg leuk als je zelf een auto-industrie hebt.
In NL wordt alleen de staatsschuld verhoogd.
creative zegt
en in nederland groeit een enorme afvalberg door een slooppremie..
maar hey, we komen in de hemel omdat inze auto’s minder uitstoten…
*zucht*
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ AB.nl: wat zijn de reacties weer enooooooooooooorm traag.
Dit is een test, zal zo ff melden over hoeveel uur deze doorkomt…
X zegt
Ik ben dan geen proffessor of geleerde in de duitse belasting stelsel, maar ik denk dat de duitste overheid ook zal profiteren van de inverdieneffecten van dit succes. Eigenlijk zouden ze dat bedrag dan weer moeten reserveren voor nieuwe slooppremies in de toekomst, maar oke ik denk dat ik nu weer een beetje te ver door draaf.
tripple zegt
als je een auto nieuw koopt krig je zelfs voor je fiets of step, ook wel 1000 euro voor
Citrofiel zegt
Hoe kleiner het bedrag van de slooppremie, hoe minder mensen er over blijven die genoeg bij kunnen leggen, hoe minder goed het werkt. Ach, uiteindelijk valt er over het langetermijneffect van die hele slooppremie te twisten.
sodomoratomes zegt
chill, waar komt die Ferrari-foto vandaan?
badidea zegt
@Citrofiel, Lange termijn visie en politiek gaan wel vaker niet samen.
Elke Duitser die een nieuwe auto nodig had, heeft er ondertussen 1 gekocht. Dus als de premie verlaagd wordt en gestopt, dan word er een jaar lang niet 1 auto meer verkocht?
En laten we het al helemaal niet over dat zogenaamde milieu voordeel hebben. Als een nieuwe auto al minder uitstoot, dan wordt dat waarschijnlijk helemaal teniet gedaan door de productie van die nieuwe auto.
GELULINDERUIMTE.NL zegt
@X Gezien je grammatica heb je zelfs je lagere school niet eens afgemaakt, laat staan dat je professor bent.
onuris zegt
zijn dat ferrari s?
Thijs zegt
@Onuris,
Jup, ik gok dat ze gebruikt zijn voor crashtests. Doet pijn he, om dat zo te zien ;)
X zegt
@ GELULINDERUIMTE.NL
Mijn lagere school heb ik wel degelijk afgemaakt, heb alleen tussentijds 5 jaar in de VS gewoond en daar heb ik altijd in het engels les gehad, op dit moment doe ik eindexamen VWO.
PS, die spellingsfouten waren mij ook al opgevallen maar jammer genoeg zit hier geen edit knop of iets dergelijks waarmee ik het kan verandere
Vinny_93 zegt
@Thijs, dat heb je goed gezien.
De arme auto’s, het doet pijn in mn hart.
Jan C. zegt
Dit bericht is achterhaald. RTL meldde gisteravond nog dat de premie voor het zelfde bedrag dat nu ook wordt uitbetaald zal blijven bestaan tot het einde van het jaar.
pim zegt
Abwrackpremie in de praktijk: Na 5 jaar trouwe dienst op de deutsche Autobahn, heeft mijn 16 jaar oude volvo 440 een week of twee geleden (een paar maanden eerder dan gepland :( ) het hemelsche asfalt opgezocht. Een mooi einde, al zeg ik het zelf, hij heeft lekker door kunnen karren in plaats van zijn laatste jaren in regenachtige files tussen utrecht en amsterdam door te brengen.
Ik dus naar de sloop, tot vorig jaar een plek waar zo’n 100 auto’s ruim stonden opgesteld om leeggeruimd te worden, ondertussen staan de auto’s 5 hoog gestapeld en kan je je kont op het terrein bij wijze van spreken niet meer omdraaien. Omdat er dus aan onderdelen niks meer te verdienen valt en ook de schrootprijs een factor 10 gezakt is betaal ik 100 euri om alleen al van m’n auto af te komen.
Alleen de Audi/BMW’s komen nog in de stapel met uit te zoeken auto’s, mijn trouwe volvo lag na 3 uur al op de hoop naast de graaier, dezelfde middag was ie een blok schroot.
Dan eens rondkijken wat er te krijgen is. De meeste dealers halen ondertussen nieuwe auto’s uit oostenrijk, frankrijk, en italie omdat ze in duitsland gewoon op zijn, levertijd tot 3 maanden. De Mazda dealer vertelt dat ie zijn verkoopquota die voor dat jaar was gepland al half maart heeft gehaald, bij wijze van spreken kan hij naar huis.
De situatie hoe het verder gaat is op het moment nogal onduidelijk, er is nog geen definitieve beslissing genomen. De autoindustrie in Ŕoemenie, Tschjechie, Frankrijk en Japan vaart er wel bij. Duitse fabrikanten blijven een beetje hangen, de nieuwe E-klasse zal door deze premie niet als warme broodjes over de toonbank gaan :p dus daimler mekkert dat het wel genoeg is. VW komt eindelijk van zijn Fox af, die kregen ze voorheen aan de straatstenen niet kwijt.
Ikzelf ben er nog niet over uit! Ik wilde eigenlijk tot 4000 eur besteden aan een 2e hands A3 of zo, om dan ineens zo’n >10000 euro neer te kwakken voor een mazda2 fo VW polo zie ik niet per se zitten. Dat moet dan weer gefinancieerd, volkasko verzekerd voor de komende 3-5 jaar, en de banenmarkt zit nou niet bepaald florrissant bij. Alle tips zijn welkom, ik heb waarschijnlijk nog tot het eind van het jaar :p
Pamela zegt
Mijn 12 jaar oude Ford Ka is vanwege onze emigratie naar Duitsland nu ca. een maand ingevoerd, maar staat al 10 jaar op mijn naam. Ik betaal thans duitse wegenbelasting. Heb ik recht op de abwrackpramie in Duitsland? In Nederland natuurlijk niet meer. Tot nu toe heb ik hierop geen duidelijk antwoord verkregen. Wie weet hoe het zit?
RomeoS zegt
@Pamela: Misschien dat wanneer je schriftelijk kan aantonen dat het 10 jaar op jouw naam stond in Nederland, dat je dan recht op die premie krijgt?
Die regel is immers alleen ingevoerd om mensen er van te weerhouden om snel een oude auto op te kopen en zo te profiteren van deze premie.
Pamela zegt
RomeoS
Veel dank voor je reactie die helemaal klopt.
Bij de autosloop in mn woonplaats wisten ze echter toch vrij stellig te vertellen dat een abwr.premie er voor mij niet inzit. Bovendien moet je bij de aanvraag een koopovk. van je nieuwe auto bijvoegen. Nogal riskant dus om zo een nieuwe auto aan te schaffen en vervolgens af te wachten of je inderdaad de premie wel krijgt. Heb op safe gespeeld en mn oude Ka ingeruild bij de Fiat Dealer die nu op een Fiat Panda 2200 Euro korting geven! Voor mn Kaa kreeg ik nog een mooi bedrag terug, maar helaas bij lange na geen 2500 Euro.
Klaus zegt
Abwrackpremie werkt perfect 100 tot 120 auto’s per dag!
onze omzet in verdubbeld!
http://www.automobil-recycling.eu