Martin Winterkorn moet wellicht de Knast in.
Dieselgate is voor de meesten van ons een vage herinnering aan betere tijden, maar zeker in Duitsland ettert de kwestie nog even door. Hoewel de Volkswagen-top vervolging voor Herbert Diess en voormalige CFO Hans Dieter Pötsch heeft afgekocht voor 4,5 miljoen Euro per stuk, is de Duitse justitie namelijk nog niet klaar het issue. De honcho die de scepter zwaaide toen al het gesjoemel zich afspeelde lijkt de grote kop van Jut te worden.
Goed pensioen
Martin Winterkorn, ooit het helderste licht (of in ieder geval het best verdienende) van alle CEO’s van de op de DAX genoteerde bedrijven, viel immers keihard van zijn voetstuk toen dieselgate ‘uitkwam’. Het gezichtsverlies was natuurlijk zuur voor de topman, maar we leken ons verder geen zorgen te hoeven maken om Der Martin. Als dank voor bewezen diensten kreeg hij namelijk nog 1,7 miljoen Euro mee en mocht hij zijn pensioen van 93.000 Euro per maand houden.
Warme voeten
Toch wordt het nu mogelijk nog warm onder de voeten van Winterkorn, zo meldt Heise. Naast de zaken die al liepen tegen de gevallen hoogvlieger, wordt hem nu ook nog marktmanipulatie voor de voeten geworpen. Winterkorn zou immers informatie verzwegen hebben naar investeerders over de donkere wolk die boven het concern hing. Toen het gesjoemel uiteindelijk uitkwam, stortte de aandelenkoers van Volkswagen in.
De advocaat van Winterkorn beweert dat de betreffende informatie over het gesjoemel Winterkorn nooit bereikt heeft. De aanklager en het lokale gerechtshof wuiven dat verweer echter van tafel. Wordt dus vervolgd. Letterlijk en figuurlijk.
meetsysteem zegt
Helios placht elke dag de zonnewagen te bestijgen. Phaëtons grootste wens was om ook met deze wagen te rijden, en op een dag nam hij de kans waar. De paarden merkten echter dat iemand anders de teugels in handen hield en sloegen op hol. De zonnewagen scheerde rakelings langs de aarde en door de hitte ontstonden er grote dorre plekken: de woestijnen. Voordat de hele aarde in brand zou staan, besloot de oppergod Zeus in te grijpen. Hij gooide een bliksemschicht naar Phaëton, waardoor de laatste uit de wagen viel, naar beneden stortte en stierf.
Bron: Wikipedia
autopet zegt
@meetsysteem: ??
mrrobot zegt
@meetsysteem: douze pointes
chills zegt
De Helios velgen onder de Phaeton zijn overigens erg fraai.
MarcoM zegt
Wat is keihard aanpakken in deze, 8 Monate im Knast und weiter leben wie Gott in Frankreich? Vreemd dat 1 persoon hiervoor naar voren wordt geschoven, het lijkt mij dat er toch meer personen zijn geweest die mee hebben gewerkt aan de situatie waarin het bedrijf nu verkeert, of heb ik het mis. Oja, wordt al zijn vermogen dan ook onder curatele gesteld, ben benieuwd.
henkp1 zegt
Ja, dat denk ik ook. De ergste ‘Herr’ Piëch, is helaas al overleden; hij had zeker en vast voor het hekje moeten staan. Vergeet kopstukken van andere grootaandeelhouders niet, uit de families Porsche en Piëch, van Qatar en wie weet zelfs van Nedersaksen (gevoelig!)
notsobig zegt
@marcomanta: Er zijn meerdere redenen dat iemand aan top van een bedrijf meer verdiend als iemand onderaan de ladder, de grootste reden is hiervan verantwoordelijkheden. Als die persoon onder aan de ladder een fout naakt is degene bovenaan de ladder verantwoordelijk. Vind het ergens dus wel begrijpelijk dat iemand van zo’n groot bedrijf dan ook veel verdiend. Echter moeten ze dan ook wel hun verantwoordelijkheden dan ook nemen en niet proberen te ontlopen…
9000cse zegt
@notsobig De CEO. Vroeger heette zo iemand gewoon algemeen directeur. De baas dus. En dat was iemand, die een erg goede opleiding had genoten, zich kwalitatief had bewezen, verstand van zaken had en in zijn carrière had bewezen te weten waarmee hij/zij bezig was. Verder wist hij de aandacht op zich te vestigen door in vergaderingen beleidsveranderingen voor te stellen, die algemeen overtuigden en geaccepteerd werden. Aldus wist hij ook de Raad van Bestuur ervan de overtuigen dat hij een leider was. Na dat over enkele tientallen jaren vol te hebben gehouden en vriendjes gevonden te hebben op het hoogste niveau, werd hij uiteindelijk aangewezen als de baas van het hele gebeuren. En toen begon het keiharde werken om zijn gigantische inkomen te rechtvaardigen. Dat bestond hoofdzakelijk uit vergaderingen met zijn allerbeste adviseurs. Details interesseerden hem niet. Alleen maar de uitkomsten van wat het bedrijf er financieel van beter kon worden. Want dat hing samen met de bonus die hij aan het eind van het jaar zou krijgen. Zijn vraag bij het voorstel van de nieuwe technische verbeteringen m.b.t. de uitstootverbeteringen moet dan ook geweest zijn: Wat doet het precies en hoe groot is de kans dat “ze” erachter kunnen komen? En toen moest hij natuurlijk nog harder gaan werken door zich met zijn chauffeur naar het allerduurste restaurant te laten rijden voor een “belangrijk” diner met de CEO van de toeleverancier. Daar werd toen besloten om die techniek te gaan toepassen. Er kon immers nooit iets fout gaan! Na weer een vergadering ging heel het team van “belangrijke” adviseurs ermee akkoord en werd de “verbetering” ingebouwd.
Zo moet het ongeveer gegaan zijn en je kunt het wenden of keren, maar hij MOET ervan geweten hebben! Niet de details, maar wel wat het voor hem op zou leveren als het zou slagen: Zijn miljoenen! En zijn bezigheden zijn dan ook een bewijs van “keihard” werken! Bekaf ben je toch van die bezigheden! Als je dat vergelijkt met het werk van die mensen, die elke dag aan de lopende band staan, dan zijn dat toch de mensen die niet meer waard zijn dat het CAO-bedrag? Wat jij presteert met praten is in verhouding toch zeker het 100-voudige waard? En nog véél meer? Vooral een afscheidsbonus van € 1,7 miljoen en een pensioen van bijna een ton vanwege je bijzondere prestaties!
Laat me niet lachen! Natuurlijk heb je als algemeen directeur (sorry! Als CEO!) grote verantwoordelijkheden, maar Martin heeft voor mijn gevoel zeker geweten waarmee ze bezig waren en waar ze mee bezig waren. Maar ik begrijp ook, dat hij er onderuit probeert te komen door aan te geven dat hij niets over de details wist. Ik betwijfel dat, omdat een CEO zich zeker heeft laten inlichten over wat het toeleveringsbedrijf zou gaan leveren.
Ik hoop, dat de waarheid boven zal komen te drijven en dat Martin de straf zal krijgen, die hij verdient. Ook al kost hem dat zijn vermogen en gigantische pensioen! Fout is immers fout en daarbij hoort ook een betreffende straf.
flutterby zegt
@9000cse: binnen dit formaat organisaties is het ook heel normaal dat midden managers bewust informatie achterhouden voor het hogere management omdat vanwege aansprakelijkheid. Als midden manager kost het hooguit je baan en reputatie.
erikabarth zegt
@9000cse ach fout deden het bij Saab daarom bestaan ze niet meer, wat jij verder vind is niet belangrijk.
Zonder een goede CEO draait een toko niet en heeft het personeel geen werk.
Dus deze man is meer dan zijn geld waard geweest.
mashell zegt
@notsobig: zo zit dat. De CEO is geen CEO omdat deze nou zo’n briljante strateeg is maar omdat deze bereid is de verantwoordelijkheid voor het falen van anderen te dragen.
Pascal zegt
Sluit die sjoemelboys maar lekker op!
erikabarth zegt
@pascal moet je elke autofabrikant daar de ceo van opsluiten onderhand. Mercedes/Opel/FCA zijn al bewezen.
Pascal zegt
Lijkt me prima. Gewoon eerlijk zaken doen of anders wegwezen.
moveyourmind zegt
.Met het vermogen wat die man heeft verschijn je toch niet meer op de rechtszitting…
Van mij zouden ze bij de rechtbank een ansichtkaart kunnen krijgen vanuit een lekker warm land zonder uitleveringsverdrag met een foto van mezelf erop met mijn dikke pens in de zon en een dikke middelvinger.
autogeak zegt
Net als Taghi in Dubai
deSjonnies zegt
@moveyourmind
………….Terwijl er ondertussen beslag wordt gelegd op al je bezittingen en je pensioen in Duitsland en je de rest van je leven mensen moet omkopen om je uitlevering te ontlopen.
erikabarth zegt
@desSjonnies Dan heb je niet goed opgelet de laatste jaren, zijn vermogen is allang en breed ondergebracht bij zijn vrouw.
jmeverts zegt
Lekker pensioentje hoor
goodvibrations zegt
Geldboetes zijn niet effectief bij dit soort personen.. Gewoon de cel in.. Zouden ze bij alle CEO’s moeten doen als er bewijs is dat ze willens en wetens de boel belazeren.. Die baas van Vestia ook des tijds.. Bizar hoeveel personen daarmee zijn geraakt… Meer dan een aantal ramkraken of drugs labs.. Dus keihard aanpakken..
bsxc2 zegt
Verplicht 1 jaar in een Up! laten rijden.
SpiderIV zegt
@bsxc2: dat is marteling!
mout zegt
4,5 miljoen pp. Dat is dus een paar jaar pensioenuitkering…
vacano zegt
voor dergelijke personen is persoonlijk bankroet en xx jaren cel een straf, met al de rest lachen die zich verrot.
93.000€ pensioen per maand? Dat is gewoon CRIMINEEL of het nu om een CEO of om GOD gaat
erikabarth zegt
@vacano nee hoor dat is puur legaal en onderdeel geweest van zijn arbeidsvoorwaarden, er zijn nu eenmaal mensen die wat slimmer zijn dan de rest.
Niet janken beter je best doen ;)
mark997gt3 zegt
@erikabarth: het is legaal, maar het zijn ook de excessen van het kapitalisme. Is het moreel dat de top in het bedrijfsleven elkaar miljoenen toe bedeeld? Een vermogen van tientallen miljoenen opbouwen in loondienst vind ik persoonlijk buiten proportioneel. Ik geloof echter wel dat de CEO niet overal van af weet, niet elke software regel in elke auto kent. Er zijn ook afdelingsdirecteuren die bonussen willen halen door slimmigheidjes toe te passen.
Maar als hij er van wist dan is er vast genoeg mail verkeer of documenten over te vinden.
erikabarth zegt
@mark997gt3 we zullen we zien, voor mij is het vrij simpel, mocht hij schuldig zijn gewoon aantal jaartjes knorren.
henkp1 zegt
Gewoon massaal de komende vijf jaar geen Vag-mobiel meer kopen.
Werknemers vinden heus wel elders een baan, bij Tesla, Opel, Mercedes enzo.
erikabarth zegt
@henkp1 ach wat jammer nou voor je VW groep verkoopt veruit de meeste auto’s in de EU en is de grootste autobouwer ter wereld.
Psa /opel/Renault zijn in 2019 fors gekrompen , ach kan verkeren .
mashell zegt
@henkp1: waarom zou je de werknemers straffen voor foute management beslissingen?
johnhert zegt
@mashell: Omdat die altijd de eerste klappen vangen, zo zit het systeem in elkaar.
henkp1 zegt
Als een bedrijf zelf niet in staat is om een malafide directie (en eigenaren) te reorganiseren (en dan echt), dan zal er toch iets anders moeten gebeuren. Je zou de tent dan kunnen nationaliseren, verkopen of sluiten. In het laatste geval zullen de werknemers elders heus wel weer een baan vinden, want de weggevallen productie zal ergens anders opgevangen moeten worden.
mashell zegt
@henkp1: Volkswagen is overigens prima in staat geweest te reorganisaren. De top hebben ze gewoon vervangen. Al een tijdje terug zelfs.
mashell zegt
Claims van gierige aandeelhouders over marktmanipulatie leiden maar zelden ergens toe. Dit is het laatste staartje van het dieselschandaal.
net10 zegt
Dieselgate was de grootste fraude ooit in de autoindustrie. Het is heel goed dat ze de hoofdrolspelers keihard aanpakken. De hoofdrolspelers lieten duidelijk zien dat winst op korte termijn veel belangrijker vonden dan het milieu en de volksgezondheid.
Slecht van VW vind ik dat ze nog 4 maal zoveel kobalt gebruiken in de accu’s van de ID3 vergeleken met bijvoorbeeld Tesla in de Model 3. Als je reclame’s maakt over hoe groen je bezig bent, dan moet je dat ook echt doen. Of is de volgende sjoemelaffaire al weer aan de gang ?
erikabarth zegt
@net10 dat is helemaal niet de grootste fraude ooit geweest, dat komt bij de onwetende reaguurders en journalistiek vandaan, lees je beter in!
Alle autofabrikanten van verbrandingsmotoren doen het nog dagelijks hetzelfde trucje met hun defeat devices thermal windows.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/autofabrikanten-gebruikten-massaal-sjoemelsoftware-in-hun-diesels~b200ec82/
net10 zegt
Erikabarth ik weet erg goed waarover ik praat, sterker nog ik ben erg goed ingelezen. Er is maar een merk die volledig terecht vele miljarden aan boetes heeft moeten betalen en dat is …. juist Volkswagen. De enorme fraude van Volkswagen is gewoon niet te ontkennen, ik word er moe van dat mensen dit nog steeds bagatelliseren, of wijzen naar anderen.
Sommige andere merken waren creatief, of hadden een ruime interpretatie van de regels, zeker niet goed maar van een hele andere orde.
VW verkocht zijn diesels als “clean diesel”, terwijl ze alleen schoon waren aan de testkast, en in de dagelijkse praktijk vele malen viezer.
De top van Volkswagen die verantwoordelijk is voor deze mega fraude, horen voor lange tijd opgesloten te worden, en ook financieel flink geplukt te worden. Dit mag gewoon nooit meer gebeuren.
erikabarth zegt
@net10 u leest dan wel erg selectief.
In de praktijk waren euro 5 diesels van andere autobouwers net zo vervuilend of zelfs vervuilender, u weet wel wat er uit de uitlaat komt en wat jij en ik inademen. In die zin is het krommer dan krom dat alleen VW beboet is in eerste instantie. Mercedes /Opel en FCA zijn al toegevoegd aan het lijstje van bewezen sjoemelaars trouwens.
Die hebben al hun wagens moeten fixen en boetes moeten betalen.
henkp1 zegt
Net10 heeft wel gelijk hoor. VW is, nog steeds, gewoon ècht fout. Op diverse fronten zelfs. Overtreden diverse regels en wetten, misbruiken van subsidie, manipulatie, omkoperij etc.