Duitsland staat bekend als autoland. Maar in Die Heimat worden schrikbarend weinig auto’s meer gebouwd.
Met enige onvermijdelijke afgunst kijken wij Nederlandse autofans naar onze oosterburen als het gaat om autocultuur. In Nederland is de auto toch vooral de favoriete melkkoe van de overheid. In Duitsland is het een symbool van waar het land voor staat. Duitse auto’s zijn overal ter wereld bekend, gerespecteerd en begeerd. En dan is er nog de magie van de ongelimiteerde Autobahn en de veel goedkopere peut en belastingen…Het zou bíjna voldoende zijn om tijdens het WK een wit shirtje met een adelaar aan te doen. Ware het niet dat wij natuurlijk onze Vic hebben met Spyker.
23 fabrieken
Maaaaarrrr…De Duitse autowereld heeft het zwaar. Dingen als milieu, policor, chip- en grondstoftekorten en economische uitdagingen, worden ook in Die Heimat inmiddels gevoeld. Duitsland heeft nog steeds 23 fabrieken binnen de landsgrenzen voor de fabricage van auto’s. Maar in die fabrieken, worden steeds minder auto’s gebouwd. Nu zal je zeggen ‘ja logisch met Corona en die oorlog enzo’. Maar in 2021 werden er wereldwijd iets méér auto’s dan het jaar ervoor gebouwd, terwijl er in Duitsland nog eens 13,2 procent vanaf ging.
1975
Dat kwam nog bovenop de circa 25 procent die er door de Rona al vanaf was gegaan. Ten opzichte van 2016, zijn er vorig jaar in Duitsland zodoende 47 procent minder auto’s gebouwd. Bijna een halvering in vijf jaar tijd dus. Destijds werden er nog ruim 5,5 miljoen auto’s in Duitsland gebouwd, vorig jaar nog geen drie miljoen. Ouch. Het laatste jaar dat er zo weinig auto’s werden gebouwd in Germanië, was 1975. Die mooie oude tijd toen de Golf I net in de showroom stond en en de 930 Turbo bankiers achterwaards tegen bomen aan deed glibberen.
Duitse auto’s inruilen voor Koreaanse?
Dit jaar ziet het er in de eerste twee maanden iets beter uit. Maar met een plusje van twee procent, worden de oude niveau’s nog lang niet bereikt. Koop jij dan toch maar een Koreaan? Laat het weten, in de comments!
jippie zegt
‘Weg met ons’ is niet alleen een Nederlands fenomeen. In Duitsland zijn ze er ook heel goed in. Eigenlijk is het wel een Europees fenomeen. Wat natuurlijk ook vooral wordt aangemoedigd door totaal maloten als Frans Timmermans en Ursula von der Leije.
kevertje zegt
Verschrikkelijk, al de compromisfiguren die aan de huidige malaise liggen. Speelballen van een zeer gevaarlijk opportunisme, lobbyisme en ik vrees, ook van manipulatoren van buitenaf, zie onze plotse afhankelijkheid van Rusland. Elk inzicht in zelfs de recente geschiedenis ontbreekt daarbij. Het was belangrijker om onhaalbare doelstellingen voor burger en economie te bedenken, dan wel ons geostrategisch als wereldmacht uit de wind te zetten en de welvaart van bedrijven en burgers veilig te stellen. We voelen nu plots wat voor een zevenkoppige draak ze van de EU gemaakt hebben, van bij het kreupele Corona-beleid tot aan deze absurde energie-crisis – terwijl niemand van al deze visionairen de uitweg nog ziet?
faalhaas zegt
“Made in China” en “Engineered in Germany” toch?
jaggie zegt
Doe maar een titel… man man man
z3cabby zegt
@jaggie: Duitsland maakt amper meer auto’s. Dat was iets te moeilijk.
baserace zegt
Met de ID3/4 trek je idd geen volle zalen…
toniominestrone zegt
@baserace: neen, de ioniq is een lust voor het oog.
baserace zegt
@toniominestrone: nee de KIA pauwenveerkont is echt niet te versmaden 🤣 idd allemaal lelijke hokken
kevertje zegt
In het maximaliseren van winsten heeft de outsourcing naar ‘low cost areas’ voor een waanzinnige erosie aan jobs gezorgd. Waarbij zowat alles waar we ooit goed in waren, nu in andere en zelfs geostrategisch risicovolle landen moet gebeuren. Wat betekent bv. een Philips nog vandaag, hoeveel doen ze nog in Nederland? Het is niet alleen een drain van productie-activiteiten, maar ook van kennis, engineering, tot zelfs aan grondstoffen toe. Oer-gasland Nederland dat nu de burger vraagt om de thermostaat niet hoger te zetten dan 19° omdat nu Russisch gas door de leidingen stroomt. Hopelijk leert men uit al deze stommiteiten, ook hoe waardeloos de politici en lobbies zijn die ons bepaalde hoeken duwen tegen alle inzichten en waarschuwingen in – maar ik vrees van niet. Je kan gerust stellen als er ooit iets richting Azie verkeerd gaat, geen enkele auto, wasmachine of computer z’n weg naar de markt nog zal vinden…
pignon zegt
Moest ik nu een gemiddelde elektrobak kiezen werd het ook een Koreaan. Ioniq 5 kan ik wel waarderen
ericc zegt
Ik koop enkel auto’s van Europese fabrikanten! Op mijn verlanglijstje de nieuwe M2 van BMW en de Tonale van Alfa. Bij een groter budget de Roma!
smart2000 zegt
Mijn Kia biedt veel meer voor het geld en is veel betrouwbaarder dan die Duitse degelijke troep.
Niels zegt
@smart2000: Gefeliciteerd…
smart2000 zegt
Dank, wij begrijpen mekaar. Laat die andere domoren maar “degelijk” duur Duits spul kopen.
Variomatic zegt
@smart2000: en schrijft twee keer zo hard af, daar gaat je voordeel..
smart2000 zegt
Gelukkig niet op een Picanto.
Svenska II zegt
@variomatic: zo, dat is een ouderwetse reactie! Dat is al lang niet meer zo. De mate van afschrijving wordt bepaald door kwaliteit, betrouwbaarheid en populariteit. Al jaren zijn deze eigenschappen flink dalend bij de Duitse merken, en flink stijgend bij de Koreaanse. Probeer maar eens een 6 A 7 jaar oude Audi met TFSI en DSG in te ruilen…
Variomatic zegt
@svenska2: flink dalend 😂.. totale nonsens. Op de tweedehandsmarkt maalt niemand om een Kia. Marktaandeel Kia in de EU: 4%, dat vertaalt zich in een heel schraal aanbod op de tweedehandsmarkt waar kopers -als ze er al toevallig tegenaan lopen- alleen overstag gaan als de prijs significant lager ligt.
Redrum zegt
Is dan idd ook geen auto maar een vervoersmiddel…..next
schreute01 zegt
Mag ik even samenvatten? Niet alleen door de rona gaat het achterwaards met de autoproductie in Germanië. Wat vind je hiervan? Laat het weten in de comments.
Mini Joe zegt
Misschien moeten ze in Duitsland weer originele automobielen ontwerpen i.p.v. de saaie grijze pkw’s die in de jaren 80 zijn ontworpen in Frankrijk en Italië
Privee zegt
Die grappenmakers zijn tegenwoordig echt goed in hun markt verzieken. Het l8jkt erop dat ze dat kunst hebben verheven. Eerst wat liegen dan bedriegen met dieseltjes enzo. Dan ga je electrisch de markt op en gelijktijdig krik je de prijzen van okazies fors op. Oh ja, je zegt die electrische te willen verkopen maar huur is mooier daar gaan ze dus voor! De geïnteresseerden die voor kopen komen die wijzen ze gewoon de deur joh.
Niet zo heel vreemd dat de kopers dan voor andere merken kiezen toch want kopen zit in de genen, door de opvoeding van diezelfde oosterburen, dat dan weer wel
Variomatic zegt
Eh.. je becijfert wat er in Duitsland wordt gefabriceert, maar de Duitse fabrikanten hebben toch ook heel veel fabrieken buiten de landsgrenzen..?? Raar artikel. En de Koreanen hebben in de EU maar een paar procent marktaandeel, alleen in NL ietsje meer omdat we zo graag kleine rotautootjes als de Picanto kopen..
frederikvc zegt
Mijn volgende zal ook niet meer uit Europa komen. 2014 volvo met slecht ontworpen olieschraapveren met olieverbruik als gevolg. Ingeruild voor Audi A4 EN NU ZIT IK IN OLIEWEGING DOOR KLEPSTEELDICHTINGEN DIE SLECHT ONTWORPEN ZIJN. PRUTSERS
Redrum zegt
Olie, kleppen?… toch maar eens een EV overwegen dan?
frederikvc zegt
@Redrum: vermoedelijk slaagt VAG erin om die EV s ook oloe te doen verbruiken
rs999 zegt
Minder auto’s is prima
Minder consumptie is prima
————————————— +
Polar bear safed !!!
In de zin dat ik als enige in een M2 zou willen rijden
Al zegt
Osborne effect.
Steeds meer mensen beseffen dat een verbrandingsmotor over een paar jaar niets meer waard is. De tweedehandsmarkt zal instorten omdat er massa’s tweedehands beschikbaar zullen komen en Robotaxis/deelwagens voor de meerderheid een eigen auto obsoleet maken. Bijna iedereen die een eigen auto wil zal elektrisch kopen. Dus is het logisch om nu nog wat langer met de “oude” auto te rijden of een tweedehands te kopen tot elektrische betaalbaarder zijn en/of Robotaxis rondrijden. Nog niet iedereen heeft het door (daarom is de verkoop slechts gehalveerd) maar het wordt steeds duidelijker.
Variomatic zegt
@Al: tuurlijk, en een chiptekort speelt geen rol zeker..?
HelldogBE zegt
Uitstel aankoop heeft m.i. meer te maken met onzekerheid hoe lang je nog kan rijden als je nu een splinternieuwe EU 6D-temp ICE koopt, naast het feit dat wagens van de laatste 10-20j reeds erg uitontwikkeld zijn en over alle comfort & goede betrouwbaarheid beschikken. Denk niet dat EV’s met een nieuwprijs van 2x modale auto voor de particuliere koper nu al veel Osborne effect teweegbrengen. Zonder het zakelijke voordeel zou EV nooit van de grond geraakt zijn…
Mijn diesels uit 2014 (EU5 en EU6) zullen nog nooit zo snel obsolete geweest zijn door klimaathysterische maatregelen zoals de LEZ. Ik stel een ICE aankoop in ieder geval uit tot de Euro 7-motoren op de markt zijn.