Ze lijken in Duitsland helemaal klaar te zijn met de EV, gezien het kelderende marktaandeel.
Hey, kom op Jungs und Mädchen, nu moeten jullie wel eventjes doorpakken, hè?Milieuproblemen stoppen niet bij een grens en hebben ze te maken met de draconische maatregelen die de EU hen oplegt. Maar… het volk lijkt het er niet mee eens te zijn en beslist anders.
Want ja, ook in Duitsland lijkt men helemaal klaar te zijn met de EV. Dat beeld konden we een tijdje geleden al schetsen eind vorig jaar. Eind december verliepen namelijk diverse incentives om over te gaan op een elektrische auto. Uit de kwartaalcijfers blijkt ook in Die Heimat een beetje ondersteuning belangrijk is.
Het is niet dat het slecht gaat met de autoverkopen in Duitsland. Die stegen namelijk met 4,2 procent. In totaal kochten onze Oosterburen 694.785 auto’s afgelopen kwartaal. Dat is meer dan het Nederlandse record (iets meer dan 611.000 auto’s in 1999) per jaar!
Duitsland klaar met EV?
Het grootste probleem is dat Duitsers niet uit zichzelf een EV kopen. De verkopen van elektrische auto’s in Duitsland daalden namelijk met 14,1%. Het eerste kwartaal in 2023 werden er nog 94.736 EV’s verkocht, het eerste kwartaal in 2024 waren dat er slechts 81.337 stuks. Helemaal als een verrassing komt het niet, daar er al zat geluiden waren vorig jaar dat de Duitse overheid wel met een plan moest komen om de interesse in de EV een beetje warm te houden.
Als we kijken naar de merken zien we een paar enorme verschillen. Bij sommige merken kelderen de EV-verkopen met minimaal 40%, zoals bij DS Automobiles, Fiat, Mini en Peugeot und Porsche. Bij Citroën, Jaguar, Polestar en VW ging het ietsje minder dramatisch, met een daling van 30%. Tesla zit daar tussenin met dik 36% daling,
Dit betekent dat er ook winnaars moeten zijn en dat is ook zo. Met name BMW is een ware elektrogigant. Daarbij stegen de verkoopcijfers met 83,6%! De winst van Mercedes is dan relatief bescheiden: dik 5%. Kia deed ook uitstekende zaken met een stijging van 106%.
Autoblog Nuance!!!
Mocht je denken, ik mis hier de inmiddels roemruchte Autoblog Nuance! Dan heb je helemaal gelijk, want die krijg je nu voor keihard je plaat! We komen eventjes de boel nuanceren, dit om de Wappies & Wokies op scherp te zetten. Zoals je kunt zien werken we heel erg slim met percentages en dat zegt niet altijd zoveel. Die stijging van BMW komt ook omdat ze in 2023 nauwelijks EV’s verkochten en nu ietsje meer. Het percentage is hoog, maar qua absolute aantallen niet. Hetzelfde geldt voor Kia, dat in Duitsland minder goed scoort dan in Nederland.
Ook doen we de aanname en wervende titel bovenaan, maar moeten we wel zien hoe de verkoopcijfers zich blijven ontwikkelen. In Nederland zagen we ook altijd een tijdelijk verval in verkopen als er NET een subsidieregeling is gestopt. Het is heel erg wijzen op één heel specifiek moment.
De conservatieve Duitse minister van verkeer – Volkert Wissing – kwam van de week in het nieuws doordat hij aangaf zijn werk niet te kunnen doen (of eigenlijk dat het hem aan visie ontbrak). Ook in Duitsland moeten ze de milieu-issues zien te tackelen en het vergroenen van het wagenpark is daarbij essentieel. Volgens Wissing (geen familie van Frits Sissing) moet hij autoloze weekenden invoeren als hij zich toch aan de verlaging van de CO2-uitstoot moet houden. De kont tegen de krib-tactiek is een populaire methode voor menselijke levensvormen van 24 tot 60 maanden oud, maar werkt dus ook voor 53-jarige transportministers. We zijn dus benieuwd hoe de Duitse autoverkopen in het algemeen en die van EV’s in het bijzonder gaan ontwikkelen dit jaar en of de fontanellen van Wissing dichtgroeien de komende maanden.
Via: Carscoops
Fotocredits: het beste medicijn tegen EVeganisme door @spotcrewda via Autoblog Spots!
William zegt
En dan te bedenken dat je in Duitsland enorme kortingen kunt krijgen (Rabatt) op een nieuwe EV. De site van AutoBild staat er vol mee. Bijna 11.000 euro korting op een Enyaq, of bijna 10.000 euro op een nieuwe Cupra Born.
Nederlanders die in eigen land een nieuwe EV kopen betalen echt veel teveel.
Wat met de dalende nieuwprijzen een dubbel zo harde afschrijving met zich mee brengt.
potver7 zegt
Er zijn in Nederland verdomd weinig mensen die een EV kopen. 80% van de nieuw-geregistreerde auto’s in 2023 werd zakelijk aangeschaft, en ik kan me niet voorstellen dat dat percentage voor EV’s lager is. Integendeel…
Svda zegt
Aangezien ze met een grote voorraad zitten die niemand eigenlijk wilt moeten ze wel. Subsidies zijn ook al niet meer daar.
Stefje zegt
Je krijgt ook mega kortingen op non-EV’s. Net een splinternieuwe Q3 Sportback gekocht met ongeveer 20% korting. Zonder eerste registratie, huidige modeljaar, zwart vol S-Line. Goedkoper dan een gebruikte van vorig jaar. Haast too good to be true.
Er is teveel geproduceerd. Bullwhip effect. En die benzines houden hun restwaardes wel, kan je bij EV’s niet zeggen. Duitsers kochten alleen maar EV’s vanwege de bijgelling. Maar niemand die er echt op zit te wachten. Daar rijden ze gewoon te grote afstanden voor.
W115 zegt
Oorlogen stoppen zou een enorme co2 besparing opleveren.
lekkerlinksrijden zegt
dat klopt wel, echter wordt er vreselijk veel geld verdiend op het moment aan die oorlogen dus dan is CO2 iets minder belangrijk. Kwestie van prioriteiten stellen.
mashell zegt
Wie verdient er geld aan de oorlogen? De wapenhandel, de olieboeren, de lokale begrafenisondernemers maar wie verder nog?
lekkerlinksrijden zegt
Overheden ook, China met goedkope Russische olie die ze weer door verkopen met winst, doet India trouwens ook enz enz
maotje zegt
Aan de andere kan kost een oorlog enorm veel geld aan hulp en wederopbouw.
lekkerlinksrijden zegt
waar ook weer mensen veel geld aan verdienen
Dutchdriftking zegt
Moet er wel eerst een duidelijke winnaar zijn, anders blijft het door etteren…
lekkaah zegt
Die winnaars heten Lockheed Martin en General Dynamics
pomoek zegt
En wat dacht je van Uralvagonzavod, en Obyedinyonnaya Aviastroitelnaya Korporatsiya?
Robert zegt
Vergeet ook niet de Kaukasische republieken. De export met landen als Georgië, Kazachstan, Azerbaijan en noem verder maar op, is sinds medio 2022 werkelijk geëxplodeerd. Gek hè?
petroldrinker zegt
“Het grootste probleem is dat Duitsers niet uit henzelf een EV kopen.” dat is geen probleem, dat heet niet als een mak schaap volgen wat de overlords willen, eigenlijk is het gewoon slim! Nu hier nog. Haal hier alle subsidies en voordelen weg vd EV (hallo wegenbelasting debacle vd overheid nu ze het langer gratis houden) dan zal je zien dat ze ook hier vallen als bakstenen, logisch ook want zijn mega ondingen
audirs3 zegt
@petroldrinker Dat hebben ze in DE dus gedaan, alle subsidies eraf, en de schade valt dus op zich mee, 15% minder verkoop van EV’s. Zo’n daling wordt kennelijk meteen door figuren als jij aangegrepen om te zeggen dat het “mega ondingen” zijn, maar als je het omdraaid zie je dat de EV die subsidie dus helemaal niet eens zo hard nodig heeft. En nu de techniek steeds beter wordt en goedkoper (meer 800V snelladen, meer range, lagere lithium prijs) zal het aandeel in de toekomst wel weer meer gaan groeien.
Svda zegt
Ik geef ze geen ongelijk en zo zijn er wel meer mensen die er klaar mee zijn. Vraag naar diesel is ook nog steeds enorm in duitsland en ook gelukkig nog leverbaar in de nieuwe auto’s/
pietertje123 zegt
-thanks!-
Goed om die groeipercentages even na te kijken op de onderliggende getallen. Van nul naar iets is al een hele grote groei, verkeerd beeld als een vergeleken getal van iets naar iets meer is en een lager percentage geeft.
Maar kennelijk denkt de politiek dat het volk genoeg hulp heeft gekregen en het nu zelf wel oppakt, dat met dat vergroenen van het particuliere wagenpark dat naar en van de werkplekken rijdt. Moet je toch best een flinke plaat voor je kop hebben als je je dit in het Ruhrgebiet voorstelt: rokende chemiefabrieken en dan een rijtje EV’s er voor want die stoten zo fijn weinig uit.
Robert zegt
Dat Duitsland meer auto’s per kwartaal kopen dan Nederlanders per jaar, is niet zo vreemd; er zijn in Duitsland ook vijf keer zo veel inwoners als in Nederland. Nuance!
arta zegt
Misschien kan Autoblog een forum starten waarin alle wijzen hun ideeën kunnen geven.
Minder veeteelt wil men niet
Schonere auto’s wil men niet (v8 powerrrrrr)
Belasting betalen wil men niet
Maar wel een verzorgingsstaat, gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur, etc.
Dat er maatregelen worden genomen die niet voor iedereen leuk zijn snap ik, maar als de overheid iets aan duurzaamheid wil/moet doen dat gaat dat knellen.
Dus in Nederland en Duitsland moet de overheid iets met een wortel of stok om keuzes in de gewenste richting te bevorderen. En als je alleen wortels gebruikt zijn die op een gegeven moment op en als je dan geen stok wil gebruiken krijg je niet het gewenste gedrag….
Het is allemaal niet zo makkelijk
harrie zegt
‘maar als de overheid iets aan duurzaamheid wil/moet doen dat gaat dat knellen.’
.
Het enige wat de overheid moet, is het volk vertegenwoordigen.
Top down zelf bedachte plannetjes en ideetjes opleggen aan het volk is het tegenovergestelde daarvan.
Oopelkadet zegt
Maar dat directeur VNO-NCW ons kabinet ‘zwabbergedrag’ verwijt, en de eerste kamer zelfs Jetten terugfluit over extra co2 taks, laat zien dat het 1 is om te zeggen: het is niet zo makkelijk maar dat zwabberbeleid ook erg slecht is.
Vervoer is maar een stukje van de uitstoottaart maar politici lijken te denken o als we alles daar nu maar genoeg kapot belasten gaat het spook vanzelf weg. Dat gebeurt gewoon niet en de consument zegt toedeledokie. Terecht. regel een flinke reductie over alle schijven of stop met deze onzin. Zo niet: via la democratie en de populisten zullen elke verkiezingen groter worden.
harrie zegt
Welke populisten, de linkse emo populisten, de rechtse onderbuik populisten, of midden opportunistische populisten?
Oopelkadet zegt
Maakt het uit? Ik denk dat de linkse emo populisten weinig kans maken. Er is sowieso niet veel links meer.
pomoek zegt
Lastig om hier nu een reden aan te hangen, maar net als in NL denk ik dat: “de vooroplopers” inmiddels een EV hebben gekocht en dus, voorlopig, geen nieuwe auto meer nodig hebben; Door de relatief hoge kosten de knopentellers wat vaker voor een ice auto kiezen zolang deze goedkoper zijn of vergelijkbaar in prijs; er een groep mensen is die last heeft van ” range angst”, ” wat als de batterij kapot gaat en ik heb geen garantie angst”, ” kan mij garage mijn EV wel onderhouden angst” en daarom, zolang de kosten van een EV hoog zijn, voor een benzine auto blijven kiezen.
En tenslotte zijn er mensen die praktische bezwaren hebben. De laadpalen infra is, zelfs in Nederland, een beetje een zooitje. Als er al een laadpaal beschikbaar is, en dat is nog steeds een ding: Palen die niet werken met je pas, palen die het om onduidelijke redenen helemaal niet doen, onduidelijkheid over tarieven, PHEV’s die de laadpalen in beslag nemen, en laadpaalklevers in zijn algemeenheid.
en vergeet niet dat voor veel mensen een ” eigen” laadpaal gewoon geen optie is omdat ze hun auto gewoon op straat moeten parkeren. Dus ’s nachts ff opladen is er niet altijd bij.
En dan tenslotte de pollentiek. In NL zijn de formerende partijen het over veel niet eens, behalve het klimaat. Want dat is niet eens een onderwerp op de formatie tafel. En dat zal in Duits-“de autofabriek van Europa” land niet anders zijn op dit moment.
dat gezegd hebbende. En even afgezien van het hele klimaatverhaal: Er zijn op dit moment nog maar heel weinig gas en olie producerende landen die geen oorlog voeren, niet massaal mensenrechten aan de laars lappen en waar Europa geen conflict mee heeft. En aangezien ik leven in vrijheid nog altijd leuker vind dan het rijden in een (ice) auto denk ik dat we er niet aan ontkomen om door te gaan met de EV transitie. Maar ik zal eerlijk moeten zijn: niet voor iedereen is de EV een uitkomst.
Johanneke zegt
Je laatste alinea zegt het precies. Ik snap niet dat mensen graag zo afhankelijk willen zijn van mensen met een volledig gestoorde visie over slavernij, oorlogen, onderdrukking van minderheden. Als ik van de fossiele brandstoffen en made in China af kon zou ik het direct doen.
waterisnat zegt
Mooi hoe EV rijders zichzelf blijven identificeren als “vooroplopers”. Heerlijk
pomoek zegt
Want?
imaginenl zegt
Zou t ook niet komen omdat ze in Duitsland gek zijn op Duitse auto’s en de Duitse EV’s eigenlijk standaard er minder aantrekkelijk uitzien dan de ICE aangedreven auto’s? Op wat uitzonderingen na natuurlijk.
marcomanta zegt
Verbaasd mij niets, ook daar hebben ze de korting onlangs opeens stopgezet. Blijkbaar snapt men daar ook niet dat het niet om het milieu gaat maar om de knikkers.
audirs3 zegt
@marcomanta Dat is dus maar voor een kleine minderheid, de verkopen zijn slechts met 14% gedaald. Met andere woorden, 86% had die subsidie dus helemaal niet nodig.
marcomanta zegt
@audirs3: de dealers hebben in december een fikse korting gegeven omdat de kopers hun order had ingetrokken, kortom, vreemde ontwikkelingen allemaal.
gallardogt zegt
Weet iemand hier wat een duitser in eigen land moet betalen aan een AC laadpaal in de straat. Dat is voor mij nog steeds niet duidelijk. Ik heb meerdere malen in Duitsland geladen aan zo’n AC laadpaal voor €0,58 per KW, nooit minder. Ik kan zelf gunstig laden op mijn werk en bij mij thuis om de hoek kost het €0,35 per KW. Via Youtube etc hoor je die duitsers nooit over voordelig AC laden in de buurt. Dan is de lol voor Otto Normalverbraucher er snel af lijkt mij.
Alfonso_Alfist zegt
Het ligt aan de aanbieder van de laadpas met mijn ENBW pas betaal ik €0,55 egal snellader(van ENBW of openbare laadpaal) Ze hebben de tarieven in 2024 gelijk getrokken betreffende AC en DC. Bij sommige supermarkten kun je nog voor €0,35 laden, in 2022 was die nog gratis..
harrie zegt
De gemiddelde afstand tussen stad A en stad B is in Duitsland ook wel ietsje groter.
Kunnen we vanaf ons moraalpaard wel gaan roepen hoe fantastisch EV’s zijn en dat de hele wereld daar aan moet, maar wij hebben makkelijk lullen vanuit ons postzegel landje.
audirs3 zegt
@harrie het aandeel verkochte EV’s is slechts 14% gedaald, dus voor 86% was het kennelijk niet zo’n probleem.
ericc zegt
Hoop dat de Duitsers volhouden en meer ICE auto’s kopen. EV moet eruit om de Europese economie te redden! Veel te veel banen gaan verloren door komst van EV.
harrie zegt
Precies, net als met de lantaarn aanstekers, ook al zo’n beroepsgroep die totaal onnodig het onderspit moest delven.
jensoffbutton zegt
De mens koopt ook gewoon met zijn portemonnee. Al het spaargeld van corona is ondertussen ook al bij iedereen doorgejaagd, en bedrijven doet het minder goed door inflatie die nu aan’t kenteren is in een opkomende crisis.
Door al het oorlogsgeweld heeft ook iedereen het gevoel dat hij beter wat aan kant heeft staan ipv te balanceren rond de 0.
Vanaf je voor 25.000-30.000 een normale gezinswagen kan kopen zal het wel terug versnellen.
audirs3 zegt
@willeme Lekker clickbait titeltje weer. Je kan het ook omdraaien: kennelijk heeft 86% van de EV kopers die subsidie dus helemaal niet nodig! Slechts een 14% afname in de verkopen. En nu de markt steeds volwassener wordt (meer 800V snelladen, meer kleine voertuigen, goedkopere lithium prijs) zal Q1 2025 vast wel weer rooskleuriger zijn.