Wij duiken voor onze rij-impressies geregeld even over de Duitse grens. Het ontbreken van een maximum snelheid is één van de zaken waar ik onze Oosterburen om benijd. Dit zou eigenlijk een grondrecht van de mens moeten zijn, maar toch zijn er ook nog behoorlijk wat stukken Autobahn waar zelfs de Duitsers zich netjes moeten gedragen. De Duitsers (en overigens ook alle niet-Duitsers) die daar niet zo goed in zijn, zullen dat vanaf volgend jaar een stuk steviger in hun portemonnee voelen op het moment dat ze worden betrapt.
De verkeersboetes in Duitsland gaan in een aantal gevallen wel tot 100 procent omhoog. Met alcohol achter het stuur kan oplopen tot 1500 euro. Een rood verkeerslicht negeren kost dan 200 euro. Langer dan noodzakelijk links blijven hangen gaat van 40 naar 80 euro boete. Bumperkleven gaat van maximaal 200 euro naar 320 euro. En dan natuurlijk de boetes voor het overschrijden van de maximum snelheid. 70 km/u te hard kost nu nog 425 euro en daarvoor mag straks 680 euro worden afgerekend.
Het is voorlopig nog geen 1 januari, maar de tijd vliegt voorbij en een gewaarschuwd mens telt voor twee let nog beter op wanneer hij/zij te hard rijdt.
Met dank aan Joan voor de tip!
Jimmie zegt
Jammer dat al die linkse partijen dit soort dingen doordringen om de begrotingstekorten aan te vullen…
ZwerverRoodbaard zegt
Niks jammer, is hartstikke terecht.
Ik rij ook vaak zat auf die Deutsche Autobahn en af en toe komen echt laagvliegers langs. Denk ik toch van ja wat gebeurt er als hun tegen mijn achterkantje klappen.
Door zulke verhogingen zullen mensen wel iets harder denken voordat ze top gaan rijden met hun Lambo terwijl er ook nog Polo’tjes enco door het verkeer heen rijden.
Donstil zegt
@hierboven,
nou dit is niet helemaal terecht.
Nederlanders zijn hier niet op berekend. en daarom krijg je dit soort reacties,
als ik keihard aankom en er schiet een duitser voor, dan knipper ik even met me licht en dan gaat hij terug naar rechts, in nederland gebeurd dit nooit
hier hebben we zo een “je mag maar 120dus die man achterme moet maar wachten als ik met 101 inhaal regel”
over de grens is het gewoon wat veiliger hard rijden dan hier
bruistablet zegt
het geld om de nieuwe EU landen op gang te helpen moet toch ergens vandaan komen.
Snoepie zegt
das heel slim…… niemand zal er te hard rijden…. das pas goed voor de staatskas : NOT dus hahaha
mercedes zegt
Dit vind ik terecht, ook al ben ik compleet tegen het linkse anti-autobeleid.
Ze laten in Duitsland al veel toe, dus als je dan nog een (zware) verkeersregel overtreed, vind ik wel dat je goed gestraft mag worden.
En die boetes vind ik helemaal niet hoog hoor,.. 650€ voor 70kmu te hard, dat moet je in Belgie eens proberen..
haha
Schneller zegt
Met hoge snelheden rijden als in Duitsland vraagt om discipline en het vermogen om te anticiperen. De meeste Nederlandse slakken hebben geen van beide en zullen dat ook nooit hebben.
Ringfan zegt
Zolang de wegen richting de Eiffel maar gespeend blijven van een maximumsnelheid (is 1 woord Dennis) vind ik het best…!!!
Voor de rest is het terecht dat de boetes omhoog gaan voor deze vergrijpen…
@ Donstil: hier sluit ik me voor de volle 100% bij aan…
ZOEF zegt
Mja dat veel toelaten is ook al fel geminderd. In deelstaat euh Bremen denk ik? is de ongelimiteerde maximumsnelheid al afgeschaft. Veel secundaire wegen zijn doortimmerd verzeventigd zoals in België en afgepaald met flitsbakken.
(Een kruisraket op de Gatso fabriek in Zwitserland, iemand?)
En over de grens in Limburg, Herzogenrath, is er een secundaire weg van minstens tien kilometer waar je maar 50 mag.
Als de groenen en alle door hen geïnfecteerde andere partijen eindelijk door de kiezer zullen uitgespuugd zijn moeten ze maar gauw die groene streep op hun politiewagens vervangen door een blauwe of zo…
joske (porschefan) zegt
is duitsland het enige land waar je op sommige stukken onbeperkt mag rijden?of zijn er ng landjes?
Fiskmas zegt
@ZwerverRoodbaard
Even Apeldoorn bellen?
@ topic
helaas dat ze het omhoog gooien. ondanks die hoge limieten staat de duitse autobahn al jaren lang bekend om de efficiency, het lage aantal ongevallen en de kwaliteit van het wegdek en de infrastructuur er omheen (rustplaatsen etc). bij dit laatste zul je misschien denken, wtf heeft dat er mee te maken, maar doordat mensen gemiddeld op de autobahn meer rusten ( met name de transport sector ) en beter rusten dalen de ongelukken daar ook mee.
RenJie zegt
“70 km/u te hard kost nu nog 425 euro en daarvoor mag straks 680 euro worden afgerekend.” +1
beter dan rijbewijs innemen en vervolgens nog meer betalen. [NL]
Birger zegt
Duitsland gaat ten onder aan het communisme. Denk ik.
mercedes zegt
@ Schneller
Exactly!
met hoge snelheden rijden vraagt om discipline!
bozewolf zegt
Hilarisch, al die oproerkraaiers die de “linkse rakkers” weer betichten van zakkenvullen.
Dit zal de Duitsers zelf de reet roesten. Die lui rijden over ’t algemeen heel gedisciplineerd. En daarbij zijn deze boetes in vergelijking met de rest van Europa echt niet giga-hoog ofzo.
M.a.w., ik krijg de indruk dat hier meer politiek gal wordt gespuwd dan dat er daadwerkelijk op de maatregels worden ingegaan. Gewoon even lekker kankeren op links, want ja, “we motte toch allemaal hard kunnen rijden vet cool man hjuhuhuh”.
Ik voel me ondanks mijn jonge leeftijd soms gewoon volwassen op dit forum. Dat zegt veel over de meeste users hier. =)
RenJie zegt
@Birger
???? Wat bedoel je daarmee.. wat heeft het verhogen van de boetes met het communisme te maken?
Timmah zegt
@ Joske,
Op het eiland Man mag je zo goed als overal onbeperkt , behalve in de dorpskernen en een stukje eromheen. Die zones zijn voornamelijk allemaal 50
Birger zegt
RenJie,dat zie je toch? Door het verhogen van de boetes heeft het de communistische partij weer centen om door te gaan met de onteigening van het land, zodat ze zelf het graan kunnen verkopen aan China.
En zo is de cirkel weer rond.
dennis zegt
jmmr dat die boetes omhoog gaan, lkkr vlammen auf den deutsche autobahn ik ben er met 5min.. en rij veel in deutschland..
de mensen die het hier mee eens zijn moeten niet zo piepen en lkkr in hun vetrouwde trage en file landje blijven en daar zich netjes aan de snelheid houden.
die duitsers snappen in iedergeval het principe DOORRIJDEN!!!! en als iedereen hier in nederland nou eens een voorbeeld aan zou nemen!!
Erdem zegt
zwerverRoodbaard je moet ook niet met een polo in Duitsland rijden, dat ding is bestemd voor in Nederland.En ook in Duitsland verpesten de Nederlanders dus wij behalve de doorrijders in het verkeer( dus ook IK ). Ook daar gaan ze met 101 km inhalen, kom je aan rijden met lichten aan toeteren etc etc nog gaan ze niet opzij. En ja dan klapt er wel iemand op je achterbumper.
Ze moeten het hier in Nederland ook de snelheid omhoog krikken.Auto’s van tegenwoordig remmen veel en veel beter dan toen ze jaren terug de snelheid hebben beperkt. ik rij vaak naar A’dam en heb je een stuk weg met 4 banen. mag je er maar 100 km. NIET TE GELOVEN, gewoon een ramp om hier in Nederland lekker door te rijden.
Maar goed wie zijn wij om hier wat over te zeggen.
Benjamin1 zegt
Hebben julie nooit het verschil gemerkt tussen een Nederlander op de weg en een Duitser. de Duitsers rijden over het algemeen veel netter dan de NL’ers. Ze houden meer afstand, rijden alleen hard als de situatie het toelaat en ze zijn altijd beleefd. Nederlanders op de Autobahn rijden daarentegen als kippen zonder kop. Ze zijn niet gewend aan de snelheden die daar gereden worden, en trekken of het nu kan of niet het gas gewoon vol open, omdat het mag, niet omdat het kan. Ik rijd zelf daarom ook veel liever in Duitsland dan in Nederland, en dat ligt niet alleen aan het feit dat je daar zo hard mag als je kunt.
Benjamin1 zegt
@ Dennis, en jij hebt je rijbewijs??
Je gedraagt je als een kleuter, en zit denk ik iedere dag op marktplaats te kwijlen bij plaatjes van een zwarte Golf GTI met spoiler en dikke uitlaatshizzle.
mashell zegt
“de Duitsers rijden over het algemeen veel netter dan de NL’ers.”
Pardon? Ze gaan vaak veel te vroeg naar links, meestal zonder richting aan te geven en blijven dan nog een een flink stuk onnodig links rijden voordat ze weer naar rechts gaan. Dat Duitsers beter anticiperen is echt onzin, dat doen ze net zo min als Nederlanders. Wat Duitsers wel beter doen is als ze met een traag voertuig rijden (vrachtwagen, busje, auto met aanhanger) dat ze dan minder ondoordacht (lees: als een blinde) van rijstrook wisselen.
“Auto’s van tegenwoordig remmen veel en veel beter dan toen ze jaren terug de snelheid hebben beperkt.”
Helemaal waar, maar we hebben ook zo ontzettend veel meer auto’s dat het verhogen van de maximumsnelheid slechts een theoretische actie zou zijn, fatsoenlijk 160 rijden kan gewoon niet eens in ons drukke landje.
Benjamin1 zegt
@ mashell
Misschien heb jij andere duitsers in gedachten dan ik. in NL rijden ze meestal netjes, en ik hun eigen land anticiperen ze zeker vele malen beter dan de gemiddelde nederlander.
Een ex-buurman van mij die gooide zijn auto expres onnodig naar links als er een andere auto met een beduidend hogere snelheid aankwam, gewoon om te pesten, in Duitsland is men dat toch beter opgevoed als het op verkeer aankomt.
Benjamin1 zegt
mashell schrijft,
6 May 2008 om 22:50
”Ze gaan vaak veel te vroeg naar links, meestal zonder richting aan te geven en blijven dan nog een een flink stuk onnodig links rijden voordat ze weer naar rechts gaan.”
Ze gaan dus tijdig naar links, en niet op het allerlaatste moment,zonder richting aan te geven doet niemand nergens op dit hele continent,als je vind dat zij te lang links blijven rijden, reed jij te hard, of was de Duitse bak niet dik genoeg :P
Peter zegt
ik ben dan 22 en heb mijn rijbewijs pas 3 jaar…. maar ik heb ondertussen net zo veel km gemaakt in het buitenland als ik tot nu toe heb gedaan in NLD (handig als je in italie woont) en ik ga toch best vaak met de auto op en neer naar NLD… en de duitsers vind ik toch een stuk beter opletten dan nederlanders… owkee tuurlijk heb je daarin rotte appels tussen, en zo zijn er in NLD ook personen die wel normaal kunnen autorijden.
Toch vind ik het rijvaardigheids nivo van de duitsers hoger liggen dan in NLD.
en italianen kunnen amper autorijden als je het mij vraagt. :D
Bart zegt
Met alcohol achter het stuur kan oplopen tot 1500 euro.
Gooi dat maar gerust nog een stuk omhoog. Ook hier graag.
Thijs zegt
70 kmh te hard rijden dan ben je ook behoorlijk aan het doortrappen vind ik. Aangezien de limieten bijna overal 130 zijn en bij uitzondering kom je nog wel eens een verdwaald 100 bord tegen. De boetens van het door rood rijden en alcohol mogen ze van mij verhogen wat ze willen. Met name de mensen met alcohol op mogen wat mij betreft direct het rijbewijs afdragen.
Verder vind ik duitsers wel beter rijden. Ik word soms wel wat moe van die witte kentekenplaten dragers die dan perfect rijden (30 op een doorgaande asfalt weg waar in verband met het huidige anti-auto beleid een bord neergezet is). Maar als je in duitsland rijd vind ik het een stuk efficienter rijden, niet van die vage gedragscodes. Nee gewoon als je traag bent of je wil niet hard rijden heb je links niets te zoeken. Mocht je dan toch naar links willen dan controleer je tijdig en goed of je echt niemand hindert. Maar in verband met sommige reacties dat mensen vinden dat duitsers niet kunnen rijden, daar ben ik het helaas mee oneens. Ze rijden anders, agressiever, maar ze rijden ook wel een stuk defensiever dan de gemiddelde nederlander. Er word bij mij nooit gekleeft, iets wat in Nederland constant gebeurt. Verder rijden ze zodra ze van de Autobahn af zijn vrijwel precies volgens de regels, dat ben ik ook niet zo gewend van hier.
johnnyt-jet zegt
mashell , je komt zeker niet vaak in duitsland . Im mijn achtertuin ligt de A 31 naar emden en verbaas me elke keer weer hoe de duitsers met die snelheden omgaan. Ik let altijd maar op een gegeven : als er rechts een auto met geel kenteken rijdt , heeeel goed in de gaten houden. Wij wensen ons niet aan te passen namelijk …….
ogerr zegt
ik woon ook dicht bij de grens, en tijdens mijn rondes van +- 210km per uur op de autobahn rem ik ALTIJD wat af zodra ik een geel kenteken zie. ongeacht wat voor type of model het is, doe je dit niet dan speel je gewoon met je leven vind ik
vaak genoeg meegemaakt dat een randdebiel eerst wacht tot ik nader om vervolgens links in te voegen omdat ie zn cruisestand van 120km per uur niet wil verbreken
Summer Sky zegt
@totaal off-topic
Tegen die enorme mongolen in NL die expres de linkerbaan blokkeren helpt maar 1 ding: 5 seconden respijt en dan VOL en continu het groot licht erop. En als het kan flink laten schrikken daarna.
Endlezz zegt
Ik kwam zondag terug van Duitsland: 600km aan gemiddeld 160km/u, iedereen reed heel correct, geen enkel probleem gehad. Ik rij de Nederlandse grens over en nog geen minuut later hangen er auto’s een paar kilometer naast elkaar, zogezegd aan het inhalen. Wat verderop reed ik dan tenslotte België binnen en daar werd het zo mogelijk nog erger.
Het stoort me verschrikkelijk dat mensen in mijn eigen land zo slecht rijden. Waarom moet je inhalen met 5km/u verschil? Blijf dan achter de auto voor je of geef voor dat korte stukje iets meer gas. Ik word ziek van dat soort asociaal gedrag. Dan schrikken ze als ik na een halve minuut mijn geduld verlies en in hun gat ga hangen.
Respect voor Duitsers en hun rijgedrag. Ze kennen daar nog richtingaanwijzers, ze houden steevast rechts aan en als je ze voorlaat kan er soms nog een bedankje af. Chapeau!
Benjamin1 zegt
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties, ben ook blij dat veel meer mensen hetzelfde idee hebben. Duitsers kunnen gewoon beter rijden, of het nou heel hard gaat of dat het nou gewoon op normale snelheden is.
RenesisHP zegt
Duitsland is een prachtig land met prachtige wegen. Mocht ik daar een boete ontvangen voor een te hoge snelheid, dan betaal ik hem met plezier(is toch mijn eigen fout). Reizen is daar veel efficienter dan hier in Nederland. Laatst naar Oberhausen straight via Venlo gegaan. Naar Venlo vanuit Rotterdam duurde dik 3!uur. Vanuit Venlo naar Enschede via Oberhausen straight duurde nog geen 3 kwartier en kostte een halve tank. :twisted:
Heb ook de andere kant gezien.
Vanuit Koblenz terug naar Rotterdam en dus gewoon constant in de file staan. De oorzaak, juist, Nederlanders.
Wij Nederlanders hebben inderdaad de vervelende neiging ons rijgedrag ook in het buitenland te laten gelden. Op de Autobahn met 110 blijven plakken op de linkerbaan gebeurt ook daar, door Nederlanders welteverstaan. Nu had ik dus de pech dat 1op3 van de vele auto’s die er reden een Nederlander was. De reis naar huis duurde zo’n 8uur, waarvan een uurtje eten en tanken gerekend. Dit is zo’n 450km, dus dat is best bizar veel reistijd. Dit was wel met de mx5, maar dat is ook niet echt een stakker kwa vlot reizen.
Boeteverhoging is eigenlijk peanuts vergeleken met het beleid hier in Nederland, dus waar zeurt men over?
dennis zegt
@ benjamin
en jij hebt denk ik dagelijks nix beters te doen dan reageren op andermans reacties, get a life!
en maak je maar nie druk om mij rijbewijs denk dak er wel heel wat meer op mijn passie heb staan dan jou, en rij golf 4 tdi 150pk mzzls
topg zegt
lol, golf 4 tdi 150 pk is passie :)
Paupere diesels ook.
Hoe praat je ook over ‘passie’… (zoals de meeste hier). Door wat te bloggen, de ‘expert’ uit te hangen, en te ranten op alles wat los en vast zit, ben je auto-passioneel, en anders niet. Wie is hier dan puberaal.
Benjamin1 zegt
-Edit: nutteloze bijdrage-
blacksmoke zegt
Zwerverroodbaard blijf met je polo rechts rijden dan, ik irriteer me mateloos aan mensen die anderen in hun doen en laten willen beperken (meestal uit jaloezie, zou je wel wille he een lambo roodbaard). Spiegels zitten verplicht in autos, gebruik ze dan ook en je zult zien dat het veel veiliger wordt, ik dat in nederland spiegels er zijn om te zien wie er achter je rijdt wat diegene doet, zodat je er lekker op los kunt kankere terwijl rechts gaan uit den boze is en een dot gas geven om snel in te halen zit er ook niet bij. JULLIE KUNNEN NIET RIJDEN. De boete voor onnodig links rijden moet de hoogste boetebedrag zijn kijk dan hoe de rijgedrag verandert, zou een hoop ellende oplossen.