
Is de verkiezingsuitslag toch nog goed nieuws voor Elon Musk.
Duitsland heeft een nieuwe regering en – tot ongenoegen van Elon Musk – is niet de AfD, maar de CDU/CSU de grootste geworden. Ironisch genoeg kan dit nu alsnog goed uitpakken voor Musk. De nieuwe coalitie wil namelijk EV’s (en dus ook Tesla’s) weer subsidiëren.
De CDU/CSU en de SPD hebben een coalitieakkoord bereikt en daarin is ook aandacht voor EV’s. Zoals bekend was de aanschafsubsidie op EV’s per 2024 afgeschaft. Dat was direct terug te zien in de verkoopcijfers, die flink kelderden. We moeten er echter ook bij zeggen dat ze inmiddels weer opkrabbelen. In het afgelopen kwartaal werden er weer 35,5% meer EV’s verkocht in Duitsland.
De aankooppremie lijkt geen comeback te maken, maar er zijn wel andere subsidies. Zo worden EV’s tot 2035 vrijgesteld van Kfz-steuer, oftewel wegenbelasting. Bovendien moeten er belastingvoordelen komen voor elektrische auto’s van de zaak tot €100.000 en het wordt voor bedrijven mogelijk gemaakt om EV’s in een kortere periode af te schrijven.
De Duitse regering wil niet alleen volledig elektrische auto’s stimuleren, maar ook plug-in hybrides en EV’s met een range extender (voor zover die er zijn). Hoe dat precies ingevuld gaat worden is nog niet bekend. Sowieso zijn alle plannen nog niet definitief, maar het is duidelijk dat de Duitse regering weer de portemonnee wil trekken om EV’s te subsidiëren.
Om nog even terug te komen op de intro: het is nog maar de vraag in hoeverre Tesla hiervan kan profiteren. Duitsers hebben Elon Musk helemaal uitgekotst. De verkoopcijfers spreken duidelijke taal: terwijl de verkoop van EV’s – zoals genoemd – steeg met ruim 35%, daalde de Tesla-verkoop met 62%.
Foto: Elektrische Porsche Macan in Düsseldorf, gespot door @spotcrewda
Tot 2035 geen wegenbelasting is wel een flinke termijn zeg. Al heb ik geen idee wat ze in Duitsland betalen. Is dat zoals in NL al snel 70-80 euro voor een beetje auto, of een stuk minder per maand?
Stuk lager wat ik mij herinner te hebben betaald, 235€/jaar. Dan heb je voor diesel een hogere belasting, EV nauwelijks, bovendien is er ook een verschil van waar de auto geregistreerd is.
Ik betaal in België voor mijn twee oldtimers elk 35 euro per jaar.
Voor mijn cadillac cts komt het neer op 500 euro per jaar of zo als Nederlanders rekenen 42 per maand.
466€ voor een VW Touareg 3.6 FSI 280pk van 2015
200€ voor een DS7 1.6 225pk van 2019
650€ voor een A8 4.2 TDI 326pk van 2007.
Per jaar.
Heb je zo een beetje een indruk ;-)?
Tering wat goedkoop. Ik betaal 190 per maand ofzo voor 3 auto’s.
Momenteel heb ik alleen de eerste twee nog. Maar daarmee zit ik dus op 55 p/m samen. Dat gaat nergens over.
In Duitsland doet het gewicht van je auto er niet toe. Maar goed ook want de Touareg weegt 2.200kg.
Dat de Tesla-verkopen niet meestijgen is logisch: de Duitse merken bieden inmiddels ook prima EV’s aan, die vaak wat mooier zijn en ook qua interieur meer aanspreken. Het sentiment is door Musk zijn gedrag sowieso behoorlijk anti-Tesla..
Off-topic: zo recht van voren lijkt de Macan behoorlijk op de Renault 5..