In Duitsland is het oorlog met EV-rijders, als we hun maatregelen goed interpreteren.
Het moet ergens rond 2012-2013 zijn geweest. Bij een symposium in Detroit zitten de bazen van alle autobouwers bij elkaar. Elon Musk komt er eventjes vertellen dat we met zijn allen elektrisch moet gaan en dat de wereld er klaar voor is. Uiteraard lachen ze hem uit. We zijn nu tien jaar verder en de autobranche ziet er compleet anders uit.
Met name in Duitsland hebben ze het er zwaar mee. Het is niet dat er niet is geïnvesteerd en EV-techniek, het is alleen wat laat. Dus ze moeten gigantisch veel investeren, terwijl de afzet heel erg matig is. Om te overleven worden ‘oude’ modellen opgelapt om als nieuw door te gaan. Denk aan de ‘nieuwe’ Porsche Panamera en ‘nieuwe’ Volkswagen Passat.
Duitsland verklaart de oorlog aan de EV_rijder
Maar gelukkig gaat de Duitse overheid ze een beetje helpen, want Duitsland gaat de oorlog aan met EV-rijders. Want volgens de Duitse overheid zijn we er nog lang niet klaar voor om elektrisch te rijden. Niet zozeer om hun eigen economie te redden door de ICE-auto salonfähig te houden, maar voornamelijk door een voorstel van de Duitse overheid. Die hebben namelijk een ‘elektriciteit rantsoen’-motie ingediend.
De Duitse overheid voorziet namelijk dat het elektriciteit-netwerk overbelast gaat raken wanneer alle Duitsers hun Golfjes en E-Klasses inruilen voor ID3’s en EQE’s. Deze nieuwe wet moet ervoor zorgen dat de EV’s niet te veel kunnen laden. Let op: het gaat om thuisladers en laadpalen bij kantoren en dergelijke. Deze mogen niet meer dan 50 km per twee uur laden op het moment dat het net overbelast is of dreigt te raken.
Uitwerking
Wat de precieze uitwerking van deze wet gaat worden, weten we niet 100% zeker. Snelladen blijft op snellaadstations gewoon mogelijk. Wel weten we dat de wet is ingediend door het CDU/CSU plus de FDP en in moet gaan op 1 januari 2024.
Nu is het wellicht niet extreem spannend, maar vergeet niet dat JUIST het thuisladen het grote voordeel van een EV is. Als je moet wegrijden met een halfvolle accu, moet je alweer gaan rekenen of je het wel gaat redden.
Uiteraard is dit artikel van hersenspinsel van een broodschrijver, waarbij het vermaken bijna net zo belangrijk is als het informeren. Het kan natuurlijk zijn dat we hier broodnodige nuance missen, dus hopelijk klimt autobloglezer @steeph in het toetsenbord om het toe te lichten. Oh, en uiteraard mag Tjeerd de Groot in de commentsectie ook toelichten wat er mis was met de professionele mening omtrent stikstof van Professor Han Lindeboom (stikstofspecialist met uitspraken over stikstof die niet strookten met de goegemeente). Dan is dat ook uit de lucht.
Via: Greg Cable op X en Bundesnetzagentur
Met dank aan Martijn voor de tip!
Fotocredit: Audi Q7 V12 TDI, het beste medicijn tegen elektricitus, door @spotcrewda via Autoblog Spots.
TheMaster zegt
Maximaal 50km per 2 uur… Interessante waarde. Bij een E-tron kan je dus nog prima een 22kw lader gebruiken thuis om aan die 50km te komen.
Voordeel voor zuinige EV’s met “weinig gewicht” (hier is in mijn beleving te weinig aandacht voor). Neem een Model Y; als je een verbruikt hebt van 150wh/km, dan heb je ongeveer 1kw voor 7km. Dan mag je dus gewoon op 3,5kW laden (7*3,5kW*2uur). Gewoon op 1 fase laden, dat is echt prima.
Of nog beter, tussen 16:00-22:00 op 1 fase, en tussen 22:00-06:00 (of wat dan ook daltijden zijn), op 3 fase.
ometom zegt
Wat een stompzinnige meeteenheid inderdaad. Hoe kun je nou in de praktijk stroomverbruik in kilometers gaan meten?!
Dutchdriftking zegt
Dit gaan we de komende jaren natuurlijk nog veel meer horen… Een interessante blik op deze ontwikkelingen: https://youtu.be/kbafU4DRECw?si=PA__d2qGdI2NLBCK
potjak zegt
Mooi gezegd. Er zijn altijd meer waarheden.
Joris24 zegt
Ja, ik snap het wel. Als ik naar onze gasloze woning kijk, is de energiebalans totaal zoek. In de zomer leveren we 100 kwh op een dag en daar zit niemand op te wachten, in de winter trekt de warmtepomp tot 40 kwh op een kouwe dag weg en leveren de zonnepanelen 3 kwh op. Ik houd mn hart vast als het salderen echt verdwijnt… Maar dankzij onze overheid hadden we geen keus met nieuwbouw.
Als we dan ook nog eens een e-auto zouden moeten laden, zou het in de winter helemaal waanzin worden qua verbruik. Want die zou dan in het donker, na werktijd, aan de lader mogen.
Johanneke zegt
Als we nou eens hadden geïnvesteerd in manieren van energie opslag de afgelopen tientallen jaren. Maar nee, te moeilijk, te duur, te denken op korte termijn.
Al jou overtollige stroom in de zomer had waterstof kunnen zijn om in de winter je huis mee te verwarmen, of weer stroom mee op te wekken, om maar wat te noemen. Het is allemaal niet zo moeilijk. Enige wat je moet hebben is alle neuzen dezelfde kant op. Maar dat is zo moeilijk. Want je blijft van mijn 7e gehaktbal gemaakt van geïmporteerd stikstof in een varken die geen daglicht heeft gezien van deze week af potjandrie. En ik wil slavenarbeiders in dubai financieren door meer benzine te verbranden in mijn benzinemotor met 30% rendement. Vooruitgang is eng. Fuck jou achterkleinkinderen. Ik ik ik ik.
launchcontrol zegt
Poeh, wat ben jij toch weer fantastisch en is de rest toch weer fout en slecht!
waterisnat zegt
Sorry, voordat je over opslag zulke domme dingen gaat zeggen zou ik eerst de studies op dat gebied van de afgelopen 30jr eerst lezen. Dan zeg je niet zulke rare dingen.
#nucleair4thewin
vondick zegt
Dat zou ik ook doen als ik jou was. Zelfs in de jaren 50 hadden ze hier al een oplossing voor: hogere dijk om het ijsselmeer en waterniveau op/leeg pompen. Prima opslag van energie.
vondick zegt
Jij verdient een pluim voor deze reactie
Robert zegt
Nog steeds wordt (collectieve) stroomopslag, in welke vorm dan ook, tegengehouden door de machtige energielobby van Eneco, Essent en Vattenfall, die niet zitten te wachten op concurrentie. Zij houden de noodzakelijke wet- en regelgeving tegen die dit mogelijk moet maken. Tevens wordt er vanuit de netwerkbeheerders al minstens 20 jaar gewaarschuwd voor de grenzen aan onze netwerkcapaciteit. En ook hierin faalt de overheid om enige vorm van verbetering en bespoediging te faciliteren.
Reinier zegt
Het is totaal niet rendabel om een waterstof fabriek te bouwen die alleen in de zomer overdag wat oplevert. Het is nog veel minder rendabel om die waterstof vervolgens op te slaan tot de winter. Waterstof sla je namelijk niet makkelijk op. We kunnen ook gewoon accepteren dat je een deel van de piek zonnestroom gewoon weggooit. Dat is verreweg de goedkoopste oplossing.
tjorque zegt
Als je die in warmte opslaat, dan hoeft dat geen immense investering te zijn en dan kan je die best over het seizoen heen tillen…
V8Vantage zegt
Er was toch al eerder eens sprak van ‘op rantsoen’ zetten in Duitsland? Tijdens Corona dacht ik, dus niet ~80 jaar geleden…
slickrick zegt
Dit artikel mist alle context en heeft vrij weinig te maken met de auto fabrikanten. Duitsland is zwaar afhankelijk van fossiele brandstoffen om Electra op te wekken, zeker nu ze ook kern reactoren hebben gesloten. Maw totaal mismanagement van de overheid en de VS hebben nog een schepje bovenop gezet met het uitschakelen van Nordstream
gilettelubbers zegt
Wat een héérlijke Q7 V12 TDI trouwens! Dat mag gezegd worden
MarcoM zegt
Ergens zit daar wel een kern van waarheid in, er zijn ook in ons land al diverse wijken waar geen aansluiting kan komen, of bedrijven die op een wachtlijst staan. Het hebben van een thuisaccu is nog ver weg en ga zo maar door.
pramm zegt
Prima keuze daar. Om het even in perspectief te plaatsen, een EV staat, wanneer deze aan een lader staat, daar veelal meer dan 10 uur aan, maar hoeft in de praktijk veelal minder dan 400 km te laden. Dat past dus prima binnen dit beleid. Ik ben van mening dat we in Nederland ook laadpalen moeten uitrollen waar achter 1 aansluiting van 3x25a, in totaal 4 a 6 auto’s kunnen laden. Met 1x12a kan je in 12 uur tijd makkelijk 30 kW laden. Genoeg om weer 180 km af te leggen. Omdat t gros van de auto’s minder dan 100 km afleggen per dag, heb je op zo’n laadpunt meer dan genoeg capaciteit om alle 6 de auto’s op te laden.
mashell zegt
Je wilt dus langzamer laden… Maar welk probleem los je daarmee op? Elektrische auto’s laden veelal s’nachts waneer er geen capaciteitsproblemen op het net zijn.
zjos zegt
Door het groeiende aantal mensen met zonnepanelen kost het energieleveranciers steeds meer geld om het overbelaste stroomnet in balans te houden. Wanneer de zon overdag schijnt, wordt er massaal stroom opgewekt. Het huidige stroomnet kan die toename helemaal niet aan. Momenteel betalen ook klanten zonder zonnepanelen hieraan mee. Dat is niet eerlijk dus leg dieoplossin en of de rekening maar bij de veroorzaker van de problemen. De zonnepanelen bezitter en de de private grootverbruikers waaronder EV bezitters. Zij veroorzaken gezamenlijk die enorme schommelingen in het energie netwerk.
djv80 zegt
De opgedwongen transitie mislukt omdat er nog geen superieure techniek is om fossiel te vervangen. Zodra deze er is volgt de transitie vanzelf
degrotemuis zegt
Beetje krom om 50km per 2 uur te noemen. Volgens welke norm? WLTP? Autobahn snelheden, werkelijk verbruik? Zelfs met een 100% electrisch wagenpark krijg je zo probleempunten. In wijken met overwegend lompe SUV EVs kan dat nog steeds een flinke last zijn, waar wijken met overwegend kleine zuinigere EVs dan lager uitvallen. Plus dat dit ook maatschappelijke ongelijkheid in de hand werkt. Over het algemeen verbruiken grotere, duurdere EVs meer, dus meer geld is meer recht op een zwaarder electriciteitsnet? En natuurlijk sowieso falend beleid dat deze noodgreep nodig is en er niet tijdig is ingezien dat het stroomnetwerk hier niet op ingericht is. Maar Duitsland doet tenminste iets.
Hier leggen we gewoon nog nieuwe zonneparken aan, regelmatig voor bijbehorende datacenters die ook in de winter energie uit ons net halen, maar zo op papier tenminste energieneutraal zijn. Verder willen lokale en landelijke overheden iedereen binnen een paar jaar van het aardgas af en moet iedereen liefst gisteren nog aan de EV, nóg een extra last op het elektriciteitsnet. Dat terwijl netbeheerders al jaren aangeven dat t niet past met het huidige electriciteitsnet. Iedereen voelt op de klompen aan dat het zo niet gaat passen, maar de transitie moet door, kop in het zand en doorzetten dus. De transitie op zich hoeft niet slecht te zijn, maar het zou wel helpen als we zorgen dat ons net het ook aankan door daar in te investeren voor we straks echt over de grenzen van ons net gaan met alle ellende van dien.
mashell zegt
In elke bedrijfstak waar de vraag toeneemt wordt er geïnvesteerd om aan die vraag te voldoen. Behalve bij de Stedins, Lianders en Enexissen daar wordt geroepen “kan niet, wil niet, heb geen zin”. En we gaan daar we massaal in mee. Waarom eigenlijk?!?! Het is gewoon management incompetentie in de semi overheid. Je betaald je blauw aan leveringskosten en krijgt niet waar je recht op hebt. De volgende minister van economische zaken moet eens wat aan de lanterfanthouding bij deze bedrijven doen. Dit is een technisch probleem, vrij eenvoudig op te lossen. Dat kost geld maar dat geld is er. Als ze gewoon eens aan het werk gaan kan het in vijf jaar opgelost zijn.
pomoek zegt
haha, stikstofonderzoeker die in 1979 is gepromoveerd :-)
steephh zegt
@pomoek Emiritus Professor sinds 2018 zelfs. Persoonlijk krijg ik het gevoel dat die Han zich een beetje laat gebruiken.
Er zijn tegenwoordig vele andere wetenschappers actief op dit gebied die zich >nu< actief bezig houden met onderzoek naar de stikstofcyclus. Gewoon in Nederland (in plaats van een pinguïneiland op de Zuidpool) en waarbij er veel meer wordt gemeten dan 50 jaar geleden, maar die worden door vele belanghebbenden nooit aangehaald omdat ze niet het gewenste narratief uitdragen:
https://nos.nl/artikel/2441643-36-wetenschappers-trekken-aan-de-bel-pak-door-in-stikstofcrisis
Niet voor niets kwam in 2020 het Mesdagzuivelfonds al tot dezelfde cijfers kwam als het RIVM:
https://nos.nl/artikel/2329170-mesdagfonds-komt-nu-toch-uit-op-zelfde-stikstofcijfer-als-rivm-trekt-kritiek-stil-in
steephh zegt
@willeme mooi stukkie en zonder er inhoudelijk in te duiken:
“Let op: het gaat om thuisladers en laadpalen bij kantoren en dergelijke. Deze mogen niet meer dan 50 km per twee uur laden op het moment dat het net overbelast is of dreigt te raken. ”
Dat klinkt alsof dat enkel het geval is op het moment dat het net overbelast is of dreigt te raken. Buiten die “gevallen” kan je gewoon prima met meer dan 50 km per twee laden. Ik denk zelf dat de impact daarvan an sich wel meevalt. Maar wanneer uitbreiding stagneert, dan loop je daar natuurlijk wel steeds vaker tegenaan.
Overigens: ik denk dat – net als in Nederland – er best door de netbeheerder overigens een manier gezocht kan worden om het bestaande aanbod allereerst zo optimaal mogelijk te verdelen. Want nu kan het volgende het geval zijn: Bedrijf A heeft een grote elektriciteitsaansluiting (3x 480A oid) vanwege een hal vol met machines en werknemers die van 07.00 – 19.00 aan het werk zijn. Bedrijf B heeft een kleine elektriciteitsaansluiting en een hal vol met busjes die er elke dag op uit zijn voor lokale bezorging. Wil je die laatste vervangen door EV-bussen die van 19.00 – 07.00 laden, dan zit het lokale net al theoretisch vol, terwijl in de praktijk op het lokale net er nog best wat ruimte is omdat de buurman ’s nachts niet werkt).
Tuurlijk werkt dit voorbeeld niet 1-op-1 overael om alle netcongestie op te lossen, maar het is wel een manier om slimmer naar de zaken te kijken.