Duitsland kan veel, maar de EV doelen van de Duitse overheid voor 2030, gaan onder geen beding gehaald worden. Lang niet zelfs. De vraag naar elektrische auto’s is mager.
Overschat niet wat je kan doen in een jaar, maar onderschat niet wat je kan doen in tien jaar. Het is een gevleugeld gezegde. Maar soms overschat je ook wat je kan doen in tien jaar. Zo ondervindt momenteel in ieder geval de Duiste overheid. Enkele jaren geleden zijn er fantatische doelen gesteld om de toekomst helemaal ‘groen’ te maken. Zo moesten er in de Bundesrepublik in 2030 maar liefst 15 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Maar de praktijk, blijkt weerbarstig.
Momenteel rijden er in Duitsland met nog een dikke vijf jaar te gaan…een kleine 1,5 miljoen EV’s rond. Dat aantal is mede bereikt door forse stimulering vanuit de overheid. Zowel private als zakelijke klanten kwamen in aanmerking voor duizenden Euro’s korting van de Duitse staat bij de aanschaf van een EV. Maar die stimulering is nu ernstig afgeschaald. En zoals verwacht, is de vraag daardoor ingezakt. Volgens de ACEA is de verkoop van EV’s in Duitsland in maart van jaar op jaar met 28,9 procent achteruit gekacheld.
Dit terwijl om de doelen te halen, EV’s juist de hele tent hadden moeten overnemen. Of toch bijna de hele tent. Een simpele rekensom: er moeten nog 13,5 miljoen EV’s bij om het doel te bereiken. Maar de verwachte totale automarkt in de periode die resteert, schatten experts op 20,9 miljoen auto’s. Dat wil zeggen dat vanaf nu, 65 procent van alle verkocht auto’s een EV zou moeten zijn. En dat is het lang niet. In april was het namelijk…12,2 procent.
Automobilwoche stelt dan ook dat, in het gunstigste geval, er in 2030 8,65 miljoen EV’s kunnen rondrijden. Maar in het ‘slechtste’ geval, kunnen het er ook 4,71 miljoen worden. De middenweg-verwachting komt uit op 6,15 miljoen elektrische auto’s. Aanzienlijk minder dan de helft van het doel dus. Waarvan akte.
Koop jij binnenkort wel een EV, of ruil je net als onze zoetgevooisde reporter @nicolasr juist je EV weer in voor een dieselbeuker de volgende keer? Laat het weten, in de comments!
banderas zegt
Het had zo mooi kunnen zijn. Jaren ging het harstikke goed, stroom betaalbaar en uitstekende restwaarde. Ik snap niet dat we het nu al zo snel lijken te vallen. EV rijdt fantastisch.
ghost zegt
Eens. Ik laad overigens bij tesla middels een app voor 0,21/0,22 cent – geen idee wat je verder betaalbaar vindt, maar weinig reden tot klagen mijn inziens.
petroldrinker zegt
je bedoeld natuurlijk vreselijk ipv fantastisch ;)
utregcity zegt
In Noorwegen lukt het wel.
jaapiyo zegt
Maar dat land is dan ook een petrostaat en drijft letterlijk en figuurlijk op olie en de olie- en gasindustrie. In de top-10 grootste bedrijven van Noorwegen wemelt het ervan, aangevoerd natuurlijk door Equinor wat veruit het grootste bedrijf van Noorwegen is…
Tsja met zoveel olie- en gasbaten kan je natuurlijk wel wat EV subsidie betalen…Zou in NL ook kunnen als we de gasvelden leegpompen.
pomoek zegt
Zoals minister Bruno Tobback ui België zei: ‘Ik ken de oplossingen voor het klimaatprobleem. Alleen weet ik niet hoe ik daarna nog herkozen raak’. Datzelfde geldt ook voor de politici uit Duitsië. En nog meer zelfs. Politieke moed wordt door de conservatieve kiezers afgestraft.
jaapiyo zegt
Die ‘oplossing’ voor het ‘probleem’ is dan ook ongeveer hetzelfde als de final solution die Cartman in zijn hoofd had in Southpark. Dus verstandig dat nette mensen daar een probleem mee hebben.
lincoln zegt
@jaapiyo ..
Is heel normaal hoor ..
Dat je liever wil dat de wereld vergaat dan dat je misschien ontslag krijgt ..
Ambtenaartjes doen het nml altijd voor een ander ..
pomoek zegt
Tja, ik vind problemen voor je uit schuiven en het lekker laten waaien niet echt verstandig.
jaapiyo zegt
In de regel is dat inderdaad niet zo verstandig. In dit geval zal echter blijken dat als men het ‘probleem’ laat waaien, het simpelweg wegwaait, alsof het er nooit geweest is.
Redrum zegt
Ik geloof toch liever de wetenschap, wat ik zie en m’n eigen ervaring.(zowel ICE als EV)
“De mensen moeten het niet” verandert ook niets aan het probleem. (Dat er wel degelijk is)
De oplossing is verbrandingsmotoren & brandstoffen duurder en duurder maken zodat in 2030-2035
het echt niet meer interessant is maar op wel voorwaarden dat de EV prijs daalt naar aanvaardbare prijzen.
Als je de prijzenevolutie en de technische vooruitgang ziet, gaat dit zeker geen 6 jaar meer duren.
Ach verandering is nooit makkelijk
Ps: misschien dat ze in DE de snelheid ook naar 130 zouden kunnen brengen.
pomoek zegt
Klopt. In het geval van Duitsland waait het probleem dus onder andere naar Nederland.
William zegt
De Duitse kerncentrales open houden en alle kolencentrales sluiten was 100 x effectiever geweest dan (voornamelijk) Chinese EVs importeren.
cdlop01 zegt
Vlgs National Geographic, uitgave van vorig jaar over India, worden er tot 2030 in Azie, voornamelijk China en India, 600 kolencentrales erbij……600! Daar hoor je Brussel niet over, Jetten, Timmermans. Teneur van artikel was dat streven India klimaatneutraal te zijn in 2075….meer waarschijnlijk 2100…..met als dan 2 miljard inwoners, nu 1,4 mrd. 2e conclusie, klimaatverandering moet komen uit Azie en Usa, Europa”s inspanningen, effecten hiervan, volstrekt verwaarloosbaar…..
maotje zegt
Hoe kun je verwachten dat het uit azie komt? Azie is over het algemeen arm. En het hele gebeuren kost gewoon enorm veel geld.
atrak zegt
Ik kan geen nieuwe Aston Martin Vantage bestellen, dus volgens mij ben ik dan ook niet rijk.
lincoln zegt
De “experts” zijn het er over eens iig ..
Klimaat is de onzichtbare vijand ..
EVs zijn veilig en effectief ..
Redrum zegt
Nee, maar sowieso beter dan olie verbranden in een uitontwikkelde ICE om tot hetzelfde resultaat te komen.
HZW zegt
Het grootte deel van de bevolking kan niet op een verantwoorde manier een EV kopen, om nog maar te zwijgen van de oplaad problemen die er ontstaan in de stroom voorziening.
Een auto kopen die meer kost dan je jaar inkomen, is financieel onverantwoord om te doen.
Een tweedehands EV is ook een risico als bv de accu vervangen moet worden, dan zijn de mensen ook klaar, want ook dat kunnen ze niet betalen.
De EV transitie is 15 jaar te laat begonnen, en nu willen ze je het in minder dan 10 jaar door de strot stampen.
Een EV is leuk voor mensen met een eigen huis en oplaat mogelijkheid thuis, maar de rest van de mensen moeten aan laatpalen waar de stroom belachelijk duur is.
lincoln zegt
@HZW ..
Een landmassa altijd beoordelen op haar staatsschuld ..
Zo moeilijk is het allemaal niet ..
jaapiyo zegt
Inderdaad ..
Hoe meer schuld ..
Hoe geavanceerder de massa ..
Redrum zegt
Of je moest gas in de grond hebben steken en nog steeds niet zo’n geweldig resultaat halen.
Michel-GR zegt
“Duitsland gaat EV doelen voor 2030 never nooit halen”…oftewel ze gaan het dus zeker halen want never nooit is altijd
ericc zegt
Zag je van ver aankomen. Niet alles blindelings aanvaarden wat de overheid door je strot duwt! In Duitsland weten ze wat dit betekent aan verlies van arbeidsplaatsen en dat slikken ze daar niet. ICE moet blijven!!!!
audirs3 zegt
@ericc Alles wat de overheid ‘door de strot duwt’ is dus per definitie slecht. Airbags? Weg ermee. Voetgangers veiligheid? Onzin zeg, ik wil de Cybertruck in NL. De katalysator? Wat een onding. Loodvrije benzine? Wat een troep.
Het volk is nou eenmaal dom en egoïstisch, en de markt denkt alleen maar aan geld verdienen en niet aan milieu of innovatie. Je moet ze dus een beetje sturen, hebben we altijd al gedaan en werkt helemaal prima. Ook andere ongezonde dingen als dat je niet meer mag roken in het vliegtuig of in de trein. Is toch helemaal normaal nu of niet?
lincoln zegt
@audisr3 ..
Goede meuk behoeft geen reclame ..
En zeker niet van half tamme influencers ..
Redrum zegt
Oei wil je nu zeggen dat Tesla goed is?
audirs3 zegt
@lincoln Je hebt gelijk als die “goede meuk” voordeel geeft aan het individu, zoals de smartphone vs dumbphone, of een HDTV vs SDTV.
Echter dat gaat helaas niet op bij “goede meuk” voor het algemeen belang. Zo interesseerde zich niemand in CFK-vrije spuitbussen, voordat de CFK-houdende verboden werden. Ook zijn de consumenten kortzichtig, en bleven ze goedkopere gloeilampen kopen terwijl LED 10x zo zuinig was maar duurder bij aanschaf. Dus dan moet je de markt helaas sturen. Is altijd al zo geweest, en zal altijd zo blijven.
Tractie2000 zegt
Ik heb pas mijn diesel ingeruild. Niet omdat ik mijn diesel beu was, maar omdat weer eens de mrb omhoog gewipt is en ik nergens meer een nieuwe roetfilter kon vinden. Bij de laatste apk hebben ze met de nieuwe deeltjes test bij mijn ex 740 milli dingetjes gemeten en je mag 1000 hebbu. Is goedgekeurd, maar ja, wat is volgend jaar?
Dus ik terug naar benzine, dus Clarkson kan weer juichen omdat er weer één minder rijdt op de brandstof van satan.
Werkelijk waar, zo schoon als een beekje, rijdt als een speer, maar ze willen je uit de diesel.
Nou als particulier is het huilen en dan inruilen, maar je zou maar als ondernemer een wagenpark met diesel bussen hebben die gekocht zijn inplaats van geleased.
Nu ik weer tuf op benzine, had ik uiteraard een EV kunnen kopen, huren, delen, leasen etc.
Maar omdat ik gehuurd zit en ik 1 2 3 de woningbouw vereniging geen fase 3 oplaadpunt zie aanleggen voor de huurders, en ik echt geen nieuwe auto aan de paal hang 10 blokken verderop, is benzine beter.
Wel vindt ik het schuren, want diesel is niet altijd dat stinkende ding met roetwolken uit de pijp.
Ik weleens op bio diesel gereden met zogoed als puur plantaardig, reedt probleemloos.
audirs3 zegt
Qua CO2 is diesel niet eens zo slecht, maar het geeft wel het enorme stikstof probleem. Dus goed dat we het uitfaseren.
Lood in benzine reed ook prima, maar is ook iets wat we nu liever niet meer doen.
lincoln zegt
En daarom verdien jij margarine ..
Crosscabouter zegt
Heerlijk zo ultra bewerkt smeersel op je brood…. Doe dan maar gewoon ouderwetse (smeerbare) roomboter.
Wolflow zegt
In het meest gunstige scenario rijden er een stuk minder elektrische hokken rond dan de 1,5 miljoen die er nu zijn
Specht zegt
Goed nieuws dus.
De EV transitie is gewoon onhaalbaar en onbetaalbaar. Laat ze eerst in de rest van de wereld maar is schoner werken en minder vervuilen. En zo niet, dan gaan we allemaal maar naar de klote over 100 jaar.
Zolang macht en rijkdom de grootste drijfveren zijn bij de elite zal er op korte termijn niets veranderen waar wij als klootjesvolk invloed op hebben.
De EV markt is nu ook ingezet met een verdienmodel, en dat werkt niet als doel is om de planeet schoner te krijgen.
Habanero zegt
Het valt me steeds op dat al die ‘groene’ gekte wel geen einde maakt aan de uithaal in de frituur (de grootste biologische rommel verpakt in 10 plastiek bakskes), de grootste stapel worsten en steak op de barbeque, de verre reis naar één of andere Zuid Amerikaanse uithoek, Of de nieuwe in China gemaakte smartphone of laptop. Natuurlijk heeft dat laatste allemaal niets met CO2-emissies te maken, we redden de wereld wel flink doorduwend op een eiland vol toxische metalen.
lexis zegt
Dat ze eens beginnen met de max snelheid op 130 kmh te zetten. Nu zijn nog veel Duitsers overtuigd dat ze een zware diesel nodug hebben om aan 200 kmh van A naar B te fietsen.Auto’s die na einde lease nergens nog kunnen verpatst worden in Europa trouwens, buiten misschien de Baltische staten waar het allemaal zou nou niet steekt.
Ev rijden is een mindset change eenmaal gewend valt het allemaal wel mee denk ik dan toch. En je krijgt er fancy geluidjes bij van componist Zimmerman wel grappige in een BMW.
atrak zegt
Ik kan je vertellen die geluidjes zijn best storend. Gewoon op stil zetten rijdt veel relaxter. En ik zal je ook even mededelen dat een EV met 130kmh ook heel snel leeg is. Een EV is op zijn best in de stad. Ik rijd voornamelijk vanuit Rotterdam in de Randstad en tot Brussel, ik heb nog nooit hoeven snelladen (BMW iX1 30).
Alfonso_Alfist zegt
Het zal ook wel met de mentaliteit van de Duitsers te maken hebben. Zijn redelijk conservatief en willen onzekerheid vermijden, daarom voor alles oververzekerd en hebben geen zin laadstress. De Nederlander is veel meer penny wise en laat zich met bijtellingsregels lokken. Heb hier in DE ook een EV en wil niet meer terug 75% korting op de bijtelling en 400pk’s
lincoln zegt
Misschien is een scam gewoon een scam ..
Veel plezier in je gehuurde scootmobiel iig ..
Redrum zegt
Die gaat in 2 richtingen he Lincoln. Je wordt misschien wel gebruikt…
In ieder geval, veel plezier in je dinobarrel 😉
lincoln zegt
Brawndo .. its got electrolytes ..
Redrum zegt
Goh ja, in Duitsland wisten ze er achteraf met z’n allen ook niets van he.
Men had een vijand nodig, nu is het blijkbaar het klimaat.
petroldrinker zegt
Zoals clarkson zou zeggen: GOOOOD NEWS! laat ze maar lekker mislopen die geforceerde onzin maatregelen voor een niet bestaand probleem