Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt dwingt Tesla op de knieën.
Waar zelfs Ralph Nader niet in slaagt, dat krijgen de Duitse bureaucraten van het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) wel voor de bakker. Althans, enigszins dan tenminste. De instantie die onder andere een beetje de verkeersveiligheid van de Bundes-burgers in de gaten moet houden, heeft namelijk afgedwongen dat Tesla wijzigingen doorvoert aan ‘Autopilot’.
Nu is Autopilot sowieso al een fluïde begrip. Niet alleen omdat Tesla’s frontman Elon Musk vroeger (en soms nog steeds) veelvuldig suggereerde dat Autopilot ‘volledig autonoom rijden’ inhield terwijl dat euhm…niet zo was. Maar ook omdat de ene Tesla Autopilot de andere niet is. Per land kunnen er verschillen zitten in de functionaliteit, soms omwille van de verkeerssituatie, maar soms ook gewoon dankzij regels en bureaucratie.
Zo heeft de KBA in Duitsland weer een onderzoekje gedaan naar Tesla’s Autopilot. Daarbij zijn een aantal ‘opvallende zaken’ aangetroffen. De engste woorden die een Duitse onderzoeker tegen je kan uitspreken. De KBA valt over een aantal dingen. Ten eerste is er de rijwisselhulp, die volgens Europese wetgeving op zijn minst balanceert op de grens van legaal.
Daarnaast is er het fameuze puntensysteem van Tesla, waarmee je bepaalde functies kan ‘unlocken’. Zie het een beetje als Elons sociale kredietsysteem. Als je volgens Tesla een nette rijder bent, krijg je extra goodies. Als je vaak crasht, wat op zich meerdere keren kan omdat Tesla’s behoorlijk veilig zijn (voor inzittenden), moet je het doen met basale functies. Echter is de mening van de KBA dat auto’s die op de straten worden ingezet, onder alle omstandigheden veilig genoeg moeten zijn om door iedereen met een rijbewijs bereden te worden. Dit systeem van rangen en standen vindt de KBA dan ook knaak.
Tenslotte zijn er nog de software-updates. Ook daar heeft de KBA geen hoge pet van op, daar ze ‘ongrijpbaar’ zijn. Men vindt het niet zo leuk dat deze softwareupdates niet a priori te testen zijn. Natuurlijk en valide punt. In theorie zou Tesla alle Duitse Tesla’s een update kunnen geven die ze tot bloeddorstige monsters maakt als in een slechte horrorfilm. Je wilt natuurlijk wel dat daar een ordentelijke controle op is.
Al met al is het overigens niet allemaal slecht nieuws voor Tesla. De KBA stelt dat voor een aantal van deze issues al een oplossing is gevonden en dat voor anderen beterschap in de maak is. Toch wil de KBA het punt maken dat Tesla het niet te lichtvaardig moet oppakken. Als men in gebreke blijft, dreigt KBA President Richard Damm Duitse Tesla’s aan de ketting te leggen. Tsja, als je op de cutting edge opereert, krijg je ze allemaal je achter aan…Soms een beetje overdreven, soms maar goed ook.
monsieurleloure zegt
Laten ze eerst maar eens kijken naar de softwareupdates van de ID-X serie van VW, want dat slaat als een tang op een varken…
Tesla ligt mijlen voor en dat doet pijn, begrijpelijk.
mashell zegt
Maar die software updates van de ID serie hebben ook serieus en aantoonbaar een test doorlopen om te bewijzen dat ze veilig zijn voor op straat. Dat geldt voor de prototype software en al helemaal met dat waar de klanten mee rijden.
Qua ADAS systemen ligt Tesla helemaal niet mijlenver voor en qua kwaliteitswaarborgen zelfs jaren achter. Het is gewoon wachten tot FSD in de VS de verkeerde dood rijdt en nabestaanden Tesla helemaal kapot procederen.
CYBRTRK zegt
Er is nog niemand overleden als gevolg van FSD. En aangezien je in alle tijden de controle over moet kunnen nemen en je altijd verantwoordelijk bent, zal Tesla kapot procederen dus ook niet zo snel gebeuren
none1234 zegt
Laatst was er ook een uitspraak van een rechter in de VS over mensen die waren omgekomen in een Truck doordat het dak niet voldoende sterk was.
Je zou zeggen, “so what” daarom was het toch een truck met hun aparte en mindere veiligheidseisen. Jury was blijkbaar toch een andere mening toegedaan.
none1234 zegt
Als jij de argumentatie niet snapt, ligt het echt aan jou, alles klopt gewoon wat ze daar melden. Eindelijk een instelling waar mensen met hersens werken. 5 – 8 jaar geleden zei ik dit al over updates, alleen debielen die niets begrijpen denken dat een update altijd beter is dan een voorgaande.
Het feit dat Tesla je range teruggeschroefd als je accu het dreigt te begeven tijdens de garantie is al ludicrous. Als ik een Tesla zou hebben zou ik meteen de antennes verwijderen.
CYBRTRK zegt
Bron?
none1234 zegt
check zerohedge.com als je het niet kunt vinden, gebruik je logica en realiseer je dat als Tesla mensen in bosbrandgebieden tijdelijk meer range kunnen geven, ze ook het omgekeerde kunnen doen. En sinds Tesla geen charitatieve instelling is zijn hun/investeerders belangen belangrijker dan die van een consument die al betaald heeft.
mikee368 zegt
Hahaha, en dat heeft hersenen….
Sorry maar hoeveel ongelukken gebeuren er met Tesla’s? Hoeveel worden er voorkomen? Statistische onderbouwing?
Merk weinig van statisticstische onderbouwing en veel onderbuik gevoel.
William zegt
Geweldige foto! Die amerikaner wollten ja Horst und Fritz verarschen. Herr Oberinspektor sagt nein! Geen ‘Harry hol schon mal den Wagen” mehr, da den Wagen sich selbst fahren kann, scheisse ja
Robert zegt
Horst bleek fout te zijn geweest in de oorlog. Daarom is de eindeloze stroom van herhalingen aus der Reihe Derrick destijds gecanceld
doublechevron65 zegt
“Harry hol schon mal den Wagen“, heeft der Oberinspektor schijnbaar nooit gezegd. 😉
CYBRTRK zegt
Dat stukje over het puntensysteem is wel bijzonder. Want voor Autopilot en Enhanced Autopilot is er geen puntensysteem om bepaalde functies te unlocken. Een puntensysteem wordt alleen gebruikt om te bepalen of iemand mag deelnemen aan FSD Beta, welke alleen nog maar in Amerika en Canada beschikbaar is. Dus ik ben wel benieuwd welke Autopilot functies door KBA dan bedoeld worden.
flutterby zegt
Inderdaad wel bijzonder dat een Duitse instantie zich bezighoudt met de wetgeving van de VS. Nu heeft Musk ook genoemd aan het eind van het jaar de FSD naar Europa te halen en mogelijk dat daarom de KBA zich hiermee bemoeit. Hoewel ik wel gecharmeerd ben van Tesla als bedrijf denk ik niet dat Europa klaar is voor de FSD beta, laat ze dat eerst in de VS maar voor elkaar krijgen. Rijden daar is nou eenmaal een stuk makkelijker gezien het aantal lesuren benodigd om de weg te mogen betreden.
none1234 zegt
Volgens mij houden zich bezig met Duitse en Europese regelgeving en gezien de argumenten lijken ze er meer van af te weten dan wie dan ook hier.
Dieseltor zegt
Jij bewijst wel dat je de naam cyberturk waardig bent. Scherpe opmerking.
lexis zegt
In feite geen slechte zaak, alleen is dit geen Europese materie? Het wordt misschien wel eens tijd (misschien wordt dit al gedaan) dat al die safety features bij nieuwe autos eens onafhankelijk getest worden door bv een ncap of zo..
Bert M3 zegt
Weer lekker tendentieus tieteltje bedacht. Tesla op de knieën 😀. Allesbehalve dus als je dit stukje leest. Dat Kraftfahrt-Bundesamtes is een nogal bureaucratische instelling met hoge gemiddelde leeftijd. Nog erger als ons CBR. Nieuwe techniek, vooral van buiten Duitsland, is per definitie doodeng.
Maar het leukste is nog dat ze zelf een punten systeem hebben voor chauffeurs; iets waar ze Tesla dus op aanvallen… https://www.kba.de/DE/Themen/ZentraleRegister/FAER/Fahreignungs_Bewertungssystem/fahreignungs_bewertungssystem_node.html
doublechevron65 zegt
KBA is niet gelijk aan CBS. En als je veel punten in Flensburg hebt ben je daarentegen geen goede bestuurder. Bovendien gaat het vergelijk een beetje mank.
none1234 zegt
Het voordeel van een hoge gemiddelde leeftijd is dat er ervaring en kennis zit. Als jij ouder was, wist je dat er helemaal geen sprake is van nieuwe techniek. Zie hier het voordeel van leeftijd, kennis en ervaring.
mikee368 zegt
Toen ik las dat Musk Autopiloot als FSD zou benoemen wist ik al wat het niveau van de schrijver was. Laag en onder de gordel.
Het feit dat deze al niet eens snapt dat AP niks anders is dan een ADAS systeem en dat FSD iets anders is is zelfs bijna lachwekkend. Of schokkend.