Ook in Duitsland keert de wal het schip. Subsidie voor elektrische auto’s komen er eerder dan gepland tot een einde.
De wereld en Europa in het bijzonder krijgen langzaam de rekening gepresenteerd voor het jarenlang op de pof leven. De geldpersen hebben de afgelopen jaren volle polle open gestaan. Enerzijds om de Corona-crisis een beetje zachter in te laten slaan. Maar ook om hoogdravende klimaatfondsen te spekken. En daarbij natuurlijk, om de status quo in stand te houden. Als je een crisaaas echt hard laat inslaan, weet je immers maar nooit welke nieuwe stromingen de tent overnemen.
KTF
Maar wat je weet als je op te grote voet leeft, is dat vroeg of laat, de rekening gepresenteerd wordt. Jan Modaal voelt die al fors in de vorm van inflatie. Maar ook traditionele begrotingstekorten horen erbij. Duitsland kampt naar nu ook mee. En dat heeft zijn weerslag in het beleid. Zowel op de ‘normale’ begroting als op het ‘Klimaat en Transitiefonds’ (KTF) wordt beknibbeld. Alle mooie plannen ten spijt, gaat men de subsidie op elektrische auto’s zodoende ook eerder dan gepland afbouwen in Die Heimat.
Schluß
Oorspronkelijk was het de bedoeling om vanuit dit fonds de omschakeling naar EV’s te stimuleren tot eind 2024. Maar sommige programma’s uit het KTF lopen nu ‘eerder dan verwacht’ af. En daar hoort dus ook de subsidie op elektrische auto’s bij, zo laat het Duitse Ministerie van Economische Zaken weten. Bestaande aanvragen worden nog in behandeling genomen. Daarna is het Schluß.
The Dude
Marktanalist Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat dit betekent dat er in Duitsland volgend jaar liefst 200.000 EV’s minder worden verkocht. Dat is dus ongeveer de helft van de volledige Nederlandse markt voor nieuwe auto’s dezer dagen. Volgens het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) zijn er dit jaar tot en met november 470.000 nieuwe EV’s verkocht in Duitsland. Dat is 18 procent van de totale automarkt. Maar Dudenhöffer zegt:
Zonder de subsidie zijn ze aanzienlijk te duur voor kopers van nieuwe auto’s. De lagere premie en het einde van de commerciële financiering hebben de opmars van e-mobiliteit al een halt toegeroepen.
Ferdinand Dudenhöffer, geen familie van The Dude
EV Subsidies in Duitsland
Dat zit zo. In 2016 besloot Duitse overheid tot een aankoopbonus om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Maar begin dit jaar werd er al gekort op de premie voor puur elektrische voertuigen. Plug-in hybrides krijgen sinds het begin van het jaar geen overheidssteun meer. En sinds september kunnen alleen particulieren nog een beroep doen op overheidsfinanciering. Voor commercieel gebruikte auto’s, is deze niet meer beschikbaar. Dit heeft volgens Dudenhöffer al een forse impact gehad en die zal zich in zijn ogen alleen maar extra doorzetten.
Autotop
Eind november kwam de auto industrie bijeen voor een ‘autotop’ met Bundeskansler Olaf Scholz (SPD). Volgens ingeweiden was er overeenstemming dat de aanschafkosten van elektrische auto’s omlaag moeten om de uitbreiding van e-mobiliteit te bevorderen. Reeds tijdens de bijeenkomst waarschuwden velen uit het bedrijfsleven dat het onwaarschijnlijk was dat het doel van de overheid zou worden bereikt.
Doelen niet bereikt
Tegen 2030 zouden er 15 miljoen elektrische voertuigen op de weg moeten zijn. Volgens informatie uit de sector, bedroeg het aantal puur elektrische auto’s begin november ongeveer 1,3 miljoen. De verkoop van EV’s zou dus de komende jaren nog flink moeten stijgen om het doel te behalen. Maar nu zal het aantal naar verwachting eerder sterk dalen. Ook de Duitse ANWB (ADAC) verwacht een instorting van de EV markt. De auto’s zijn simpelweg te duur voor Otto Normalverbraucher:
De onmiddellijke intrekking van de milieubonus zal de elektromobiliteit vertragen, omdat veel mensen zich geen elektrische auto meer kunnen veroorloven.
Ulrich Lange, ADAC honcho
Waarvan akte.
Robert zegt
Het meest interessante zal zijn, hoe de zakelijke markt hier op zal reageren. Ik ben niet op de hoogte in hoeverre de Duitse situatie te vergelijken is met de Nederlandse (lease)markt, maar het is geen geheim dat bij ons de ‘vergroening’ van ons wagenpark vooral een onverholen vorm van rijkelui-subsidie voor leaserijders en verkapte overheidssteun aan de autodealers is geweest.
Richmond zegt
is toch niet anders dan met de bijtellingskorting op de zuinige diesels of zuinige benzine motoren. De overheid probeert via kortingen de markt te controleren
mashell zegt
“Onverholen vorm van rijkelui-subsidie”? Waar heb je dat opgepikt, ik de rij voor de voedselbank? Want rijkelui, is dat is ook echt zoals de Model 3, Skoda Enyaq of ID.3 rijder zichzelf ziet? Of ziet die zichzelf eerder als een Jan Modaal die gewoon de meeste auto voor zijn budget kiest waarbij hij/zij/diverse het minste bijtelling betaald?
Robert zegt
Zo’n beetje elke elektrische leaseauto wordt gereden door iemand met een inkomen van twee keer modaal en daarboven. En alhoewel een dergelijk salaris voor veel mensen als een fooi wordt beschouwd, is zoveel geld als vast inkomen voor driekwart van het werkende deel van onze bevolking bij lange na niet weggelegd.
En laten we wel wezen, dat zijn inkomens die profiteren van significante belastingvoordelen die we wel door ons allemaal moeten worden opgebracht. Dus óók door de mensen die ondanks een salaris van minder dan modaal.
mashell zegt
Ga nou niet doen alsof twee keer modaal veel is. Overigens denk ik dat de meeste mensen met een elektrische lease auto dichter bij modaal dan bij twee keer modaal zitten.
Modaal is 79% van het gemiddelde, lijkt me niet dat driekwart er dan onder zit, misschien als je een parttimer inkomen als volwaardig rekent.
Robert zegt
@mashell:
Ik heb eens wat gegoogeld en het CBS komt met duidelijke statistieken (2022):
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83931NED/table?ts=1700570009144
Het aandeel ‘beneden modaal’ (inkomens tot 40k/jaar) is ‘slechts’ 65%.
Het aandeel ‘1-2,5 keer modaal’ (40-100k/jaar) is 31%
Het totaal aantal mensen van het werkende deel van de bevolking dat minder verdient dan tweeënhalf keer modaal is dus 96%. De statistieken gooien de inkomens tussen de 50k en 100k op één hoop, maar mijn eerdere aanname van 75% acht ik zeker niet ongeloofwaardig.
Ik ken overigens niemand die minder dan twee keer modaal verdient, die van diens werkgever een auto mag leasen vanaf 45-50k catalogusprijs, wat zo’n beetje de vanaf prijs is voor een redelijke EV.
mashell zegt
Ik ken juist heel veel mensen die minder dan twee keer modaal verdienen en een leaseauto rijden van 45k – 50k, namelijk vrijwel al mijn Nederlandse collega’s. Immers leaseauto’s zijn geen cadeautje, die betaal je gewoon zelf. Het voordeel zit in de zorgeloosheid en de privé kilometers, niet in het geld, daarom vinden de mensen de bijtelling ook zo hoog.
Vergeet ook niet dat een vrij normaal Nederlands vinex wijk Netflix S3E6 gezin een auto van de zaak van de net iets meer dan modaal verdiende hoofdverdiener heeft en daarbij nog een parttime werkende partner met een inkomen ruim onder modaal. Juist de parttimers zorgen er voor er zoveel mensen onder modaal verdienen.
madmarky zegt
Lekkere generalisaties weer zeg. Deze ‘arme sloeber’ heeft zich een tweedehands EV gehaald, gebruik gemaakt van SEPP subsidie om de aanschafkosten iets te drukken en rijdt nu voor 6ct/km woon-werk verkeer. Mensen die hun oogkleppen afzetten én een beetje kunnen rekenen zullen volgen, al ben ik bang dat die poel een beetje opgedroogd is.
Alfonso_Alfist zegt
Als je Duitsland geen elektrische auto als leasewagen hebt ben je dief van je eigen portemonnee. Betaal nu 0,5% (0,25% regulier + woonwerkverkeer wat extra wordt belast) bijtelling per maand op een auto Volvo XC40 P8 die op €100 na minder dan €60k kost. €150 Netto per maand, heel verschil in vergelijking met de BMW 330d waar ik 2% op €65 k bij moest lappen. Van die €500 per maand die ik bespaar heb ik me nog een leuke prive auto gekocht en kan nog mooi op vakantie voor rest van geld.
Echter zijn veel Duitsers sceptisch geweest vanwege het rijbereik van een EV en zijn blijkbaar vele toch nog voor de diesel of plug-in hybrid gegaan(ook met iets gunstigere bijtelling)
Nu was de beschikbaarheid van EV’s net onder de €60k in de tijd dat ik mijn auto kreeg (Q1 2022) ook matig dus in zoverre destijds geluk gehad.
Johanneke zegt
Maar echt op de pof geleefd. Heb je die grafieken wel eens gezien wat de europese bank en de federal reserve hebben bijgedrukt de afgelopen jaren. Dat was sinds 2012 ofzo al best wat om uit de crisis te komen, maar sinds corona is het een verticale lijn geworden. Goh wat gek dat je dan hoge inflatie krijgt. In de USA kreeg iedereen ook 3000 dollar oid. Moet je ergens van betalen, excuus, printen.
Flutterbear zegt
De gaskraan dicht had ook bijzonder veel impact, tot ver buiten Europa.
mashell zegt
Dus sinds de financiële crisis van 2008 is er “geld bijgedrukt” om de schulden te kunnen herfinancieren en de inflatie aan te wakkeren want die was te laag. Dat inflatie aanwakkeren lukte niet totdat in 2022 er een oorlog in Oekraïne kwam die de energieprijzen enorm omhoog stuwde, daarna kwam er serieuze inflatie en dan is het de schuld van het bijdrukken? Dat is echt alleen maar logisch als je de “econoom” van FvD bent.
jaapiyo zegt
Ah de grote PR truc van het linkse establishment. Alleen zijn de feiten dat de inflatie al was opgelopen naar tegen de 10% voordat het eerste schot gelost werd.
Richmond zegt
De grote pr truc van rechts alles op links afschuiven terwijl we 13 jaar Rutte hebben gehad met een overweegend centrum rechts kabinet
jaapiyo zegt
De grote PR truc van links is VVD een rechtse partij noemen.
mashell zegt
De grote PR truc van rechts is net doen of de VVD een onschuldige middenpartij is. Het een flink rechtse partij die hoofdzakelijk de belangen van het grootkapitaal dient, sociale voorzieningen afgebouwd heeft, straffen verhoogd, streeft naar een kleine overheid en buitenlander onvriendelijk is.
jaapiyo zegt
Het is een keurige WEF club met leiders die streven naar een mooi plekje in een van de vele supranationale organen die we inmiddels hebben zoals de NAVO of de EU. Hun beslissingen worden daar dan ook op geijkt. En daar die clubs vol voor de linkse ESG-bijl zijn gegaan, is de VVD dat ook. Afgelopen jaren het hele programma van D66 uitgevoerd met voorspelbare gevolgen. En daarom nu ‘afgestraft’. Ik ben, begrijp mij niet verkeerd, lang niet zo blij met de winst van Geert als men wellicht denkt. Puur vanwege idd de racistische uitspraken die hij heeft gedaan. Mijn club wordt geleid door een leraar uit Flevoland en haalt 3.000 stemmen (LP). Maar ik vind het wel erg sneu dat het volk naar hem moet uitwijken om maar iemand te hebben die NL belangetjes niet uitlevert aan de promotie van de eigen carrière. Bij Geert weet je in ieder geval dat hij geen NAVO topman of EU klimaatpaus gaat worden. Denk dat dat bewust of onbewust de mensen heeft aangesproken.
ronnys zegt
De grote PR truc van rechts, we zeggen voor de landbouw en handel te zijn, maar jagen zoveel werknemers het land uit dat de helft van de bedrijven vanzelf om valt. We zeggen tegen klimaat te zijn, maar als het te duur wordt om de polders leeg te pompen wordt Limburg weer een aantrekkelijke provincie om te wonen.
We zeggen er voor alle nederlanders te zijn, behalve als je ….
We zeggen voor de rechtsstaat te zijn, zo lang ze maar uitspraken doen waar Geert het mee eens is. We zeggen voor de democratie te zijn, maar wie niet tegen Geert is mag een bakje Russische thee komen drinken
barchettadriver zegt
De oorzaak daarvan lag in de verstoorde supply chains door Covid19, de daarop vollopende havens en incidenten als die met het schip in het Suez kanaal. Het goedkope geld zal niet hebben meegeholpen, maar de primaire oorzaak lag elders.
Robert zegt
@jaapiyo: dat aanwakkeren van de inflatie vóórdat de Russen hun expansiedriften niet meer konden beteugelen, heeft werkelijk niets met het ‘links establishment’ te maken. Dat was een direct gevolg van de totaal verstoorde wereldwijde marktverhouding tussen vraag en aanbod voor heel veel grondstoffen en halffabricaten, variierend van elektronica-onderdelen en constructiehout tot staal en non-ferro metalen.
En dát was weer een neveneffect van a) de plotseling aantrekkende economie, na twee jaar afkoeling als gevolg van de covid-pandemie en b) een na-ijleffect van de protectionistische maatregelen die Trump tussen 2017 en 2021 invoerde ten gunste van zijn ‘America First’ politiek. Tel daarbij op dat de wereldwijde transportcrisis (het Suez kanaal zat in 2022 vier maanden dicht en in China bleven de containers soms een half jaar langer op de kade staan als gevolg van de daar nog aanwezige lockdowns) die de prijs van containertransport soms 10 tot 15 keer hoger opstuwde dan voorheen, en die prijsstijgingen zijn in eens volkomen verklaarbaar.
Ik heb hier in mijn werkgebied bijzonder veel last van gehad; projectplanningen moesten soms wel een jaar verder vooruit geschoven worden vanwege de levertijden en kostenoverschrijdingen. Ik ben daarmee maandenlang druk mee bezig geweest met het zoeken naar alternatieve leveranciers en routes.
mashell zegt
Tuurlijk feiten… Het was in januari 2022 geen 10% maar 6,4% en de inflatie begon op te lopen toen de russen hun militairen aan de grens met Oekraïne stationeerden: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/70936ned/table?ts=1702905780548
Maar het ligt natuurlijk aan het bijdrukken door de ECB dat al sinds 2008 gedaan wordt…
Wat rechts feiten noemt zijn blijken telkens weer gewoon leugens te zijn.
jaapiyo zegt
De inflatie liep zowel in Murica als in de EU al langzaam op vanaf zomer 2021. En dat bijdrukken deed men al, maar niet op hetzelfde moneyprinter go brrrr niveau als sinds de Rona.
Het is overigens hét meest simpele economische principe ooit: vraag en aanbod. Er is veel meer aanbod gecreëerd uit ijle lucht en dus wordt de prijs lager (ergo elke Euro minder waard). Nu heb ik toevallig economie gestudeerd maar dat is natuurlijk niet nodig voor dergelijke evidente logica.
Als je het breder trekt zie je dat ook maar dan moet je vergelijken met nette landen zoals Zwitserland. Net voor de Euro was de Zwitserse Frank iets meer dan een gulden waard. Nu is de Zwitserse Frank iets meer dan een Euro waard. Met name vanaf 2008 is dat inderdaad knalhard doorgezet.
Johanneke zegt
Nee er werd geld bijgedrukt om de rente laag te houden. Negatief zelfs. Want omdat geld goedkoop was konden bedrijven makkelijker investeren, uitbreiden, dus meer werkgelegenheid, hoppa je komt uit de crisis. Toen kwam corona en werd er echt extreem veel bijgedrukt.
Geld bijdrukken = geld wordt minder waard = inflatie. Dat ken je toch wel? Dit soort grafieken:
https://images.livemint.com/img/2020/06/16/original/FED_1592323230126.png
mashell zegt
De lage rente was noodzakelijk zodat de ECB de schuldenpakketen konden opkopen en zo de staten hun schulden tegen een lage rente konden herfinancieren. Overigens moet er in geval van economische groei geld worden bijgedrukt om de geld waarde stabiel houden.
Maar als je de grafiekjes hier ziet en je koppelt de inflatie aan iets anders dan de gestegen energieprijzen, geloof je echt teveel in Forum verzinsels.
https://indeflatie.nl/inflatie-afgelopen-10-jaar/
lekkaah zegt
Inflatie komt vooral door (het printen van schuld i.v.m.) de lockdown, niet zozeer door de oorlog. Dit komt de politiek trouwens wel erg goed uit om Rusland als schuldige aan te wijzen van de inflatie, in plaats van hun eigen faalbeleid.
JelmerS zegt
In een land als Nederland met de hoge BPM is een stukje subsidie nog te betalen voor de overheid, zeker waneer de prijzen van ICE al dichterbij de EV liggen heb je geen idioot hoge subsidie nodig. In landen waar de ICE prijzen voor aanschaf, bezit en gebruik gewoon veel lager liggen dan de EV moet je jezelf wel kapot subsidiëren om een aantrekkelijk aanbod te krijgen voor de EV. Een land als Duitsland zou de ICE zwaarder moeten gaan belasten, maarja dat schaad de eigen economie waarschijnlijk teveel als alleen de Chinezen en Tesla gunstig prijzen kunnen vragen
ronnys zegt
Dan is het makkelijker om gewoon de brandstof duurder te maken. Dan wordt de EV ook aantrekkelijker.
Of de fossiele subsidies afschaffen dan komen er ook vele miljarden vrij om elders te besteden.
gregorius zegt
Het ging om zo’n 10% aan subsidie bij een auto onder de 40k. Stel dat je dus zeg 36k uit gaat geven voor een nieuwe auto, maar dat is nu 40k; gaat dat precies het verschil zijn om van je EV keuze naar een benzine keuze?
En dan moeten we er ook nog rekening mee houden dat EV nog goedkoper gaan worden in de nabije toekomst.
potenza zegt
Lagere verkoop, productie moet op peil blijven. Wat gaat dat doen voor onze prijs? Bijvoorbeeld ID7 (toch al tikje duur) maar ook voor lijnen die al langer op de markt zijn. Bij deze prijzen gaan ze aandeel verliezen op Azië.
Prijzen moeten wel flink zakken nu.
mashell zegt
Dus de Duitse regering bestaande uit SPD/die Grünen en FPD (vergelijkbaar met PvdA/Groenlinks en VVD) stimuleren wel elektrische auto’s maar niet tegen elke prijs. Kunnen wij ook zo’n verstandige regering krijgen?
jaapiyo zegt
Nu de partijtjes die het wel willen subsidiëren tegen elke prijs gedecimeerd zijn, zit die kans er wel in.
mashell zegt
De verkiezingen zijn gewonnen door partijen (PVV en BBB voorop) die financieel meer op sinterklaas dan op vaardige bestuurders lijken. Overigens is de tweede partij de PvdA/Groenlinks. Als de NSC en VVD de PVV zien voor wat het echt is en niet met dat opgewarmd stuk nationaal socialisme willen regeren zal er een regering van nationale eenheid moeten komen onder leiding van de PvdA/Groenlinks.
ronnys zegt
Gelukkig zijn er nog mensen die wel naar feiten kijken en zich niet laten misleiden door loze woorden.
mashell zegt
Klopt, de meerderheid van de mensen stemden gelukkig nog altijd niet op een populistische partij.
jaapiyo zegt
Sinterklaas? Dat was toch Joop Den Uyl? De gasbel opsouperen en alsnog een begrotingstekort van 8%. Lekker man.
mashell zegt
Lag er misschien aan dat de energie crisis van 1973 met daarop volgende enorme toename van de werkeloosheid in de regeerperiode van den Uyl viel. Feiten zijn iets anders dan handige weetjes. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Den_Uyl
jaapiyo zegt
https://www.youtube.com/watch?v=SFN3tD8d5Ro
raoufff zegt
Ojee, wat moeten die Congolese kindertjes nu gaan doen nu het rijke Westen geen elektrische auto’s meer gaan kopen???
Richmond zegt
Kobalt opgraven zoals al deden voor de ev golf, om olie te rafineren tbv de brandstof productie
mashell zegt
Naar school gaan?
jelmer zegt
De Duitse staatsschuld is de afgelopen tien jaar fors gedaald, dus dat op de pof leven valt nogal mee.
lexis zegt
Dit zet de deur open voor nog meer geodkope ev uit China. De transitie kan he niet meer tegenhouden. Die premies waren een zegen voor de Duitse autosector. Die gaat sombere tijden tegemoet zonder steun.
ronnys zegt
Zoals we rechts wel vaker hebben horen roepen, Ach dat komt wel goed, hoe we dat doen zien we wel. Nu eerst een beetje besparen. De rest is voor later.
MarcoM zegt
Dat worden veel, heel veel export EV’s voor de Duitsers.
Bert zegt
Begrijpelijk.
EV bouwers hebben 1 doel en dat is geld verdienen en dat geldt ook voor de importeur, de dealer en de leasemaatschappij
Daar is niets mis mee, maar maakt de auto duur. Zij die 50K te besteden hebben (koop/lease), is de subsidie niet van doorslaggevend belang. Voor die 2950 euri neen je net diegene die iets luxer is
En wat ruilen ze in? Dait is die auti die al aan euro 5 of 6 norn voldoet of een EV.
Subsidie moet naar hen gaan die minder te besteden hebben, niet bij koop,maar middels belastingteruggaaf. Liever 10 EV’s verkocht van onder de 30K dan 1 van rond de 50K.
Niet dat het bijdraagt, zolang China, Rusland, India e.d. die goed zijn voor 95% van CO2 uitstoot, gewoon hun eigen ding doen
mashell zegt
De belastingdienst is niet zo goed in teruggaves, laten we ze niet nog meer belasten daar mee. En die ingeruilde leaseauto’s zijn de “nieuwe” auto’s van mensen die net iets minder te besteden hebben.
Je kunt wel zeggen dat subsidies moeten gaan aan hen die minder te besteden hebben. Maar gaan hen die minder te besteden hebben nou echt een nieuwe auto kopen? Nee, die kopen een gebruikte. En hoeveel moeten we hen die minder te besteden hebben nou nog pamperen, ze worden met huurtoeslagen, zorgtoeslagen etc al royaal gepamperd. Dat aan de onderkant corrigeren zorgt er voor dat als je net niet meer in de gunst van de toeslagen valt je netto lager uitkomt en als je ruim meer verdiend dat de toeslagen norm je netto helemaal niet veel meer overhoudt omdat je niet gepamperd worden. Subsidies en belasting kortingen moeten evenredig over de populatie verdeeld worden. Die kun je dus inzetten om door middel van hypotheekrenteaftrek een eigen woning betaalbaar te maken (ohh shit, met dat voordeel zijn de gemeenten en bouwbedrijven mee aan de haal gegaan). En die kun je inzetten om te sturen welke auto’s je op de weg wil hebben.
THSD zegt
En terecht!!
Als je zo in bent voor een ev en het allemaal om het “groene” doet heb je geen subsidie nodig.
Hier in NL gaat het bij het merendeel ook niet om het groene aspect maar om de lage bijtelling want particulier wordt zo’n ev nauwelijks verkocht.
audirs3 zegt
Je moet EV’s ook niet gaan subsidiëren, maar ICE gewoon duurder maken of verbieden.
ronnys zegt
Dat verbieden gebeurt vanaf 2030, maar elke opstart fase gaat met kosten gepaard.
Zoals je bij Tesla ziet als de schaal grote omhoog gaat gaan de kosten naar beneden. Om de bedrijven wat te gemoed te komen en te zorgen dat ze in 2030 pas beginnen met omschakelen en ondertussen allemaal links en rechts voorbij gestoken worden door de chinezen is een overgangsvergoeding helemaal niet zo raar.
Bovendien is de fossiele subsidie tot op heden nog altijd 100 keer zo groot.
Dus zo dramatisch is het allemaal niet. Maar de populisten storen ons liever de afgrond in als dat ze iets van de overheid moeten aannemen of willen dat dat er wat gestuurd word.
lekkaah zegt
LOL, da’s exact hetzelfde..