Als je straks de Ausländer-tol van Duitsland wil ontwijken ben je twee keer zo lang onderweg als nu.
Dat berekende de ANWB in samenwerking met de Deense wegenwachtorganisatie FDM. Ze schrijven daarom een brandbrief naar de nieuwe Eurocommissaris van Transport, omdat ze het (niet alleen vanwege de reistijd) een oneerlijk systeem vinden. Het bereiken van een bestemming in Duitsland duurt gemiddeld 50% tot 100% langer als er straks geen gebruik gemaakt wordt van de nieuw ingestelde tolwegen.
De Duitse overheid gaat tol invoeren op alle A- en B-wegen in Duitsland. Duitsers krijgen een compensatie via de belasting, maar buitenlanders betalen afhankelijk van hun auto en de duur van het verblijf tot ongeveer €140 euro voor hun bezoek. Meer informatie over de nieuwe tolheffing is hier te vinden. Ach, in ieder geval heb je nu meer tijd om je baard te laten staan.
awesome zegt
Als ik naar Duitsland ga is dat via een binnendoor weggetje, en die baard groeit gestaag verder hoor.
dennise zegt
Als mn opa voor die 140 euro zn fiets terugkrijgt, vind ik het prima
gregorius zegt
10 – 20 eur voor kortste ticket (zal wel een dag of 10 zijn)
Max 120 voor een jaarticket. En voor de gemiddelde muesli leasetopper van zeikend NL zal het eerder richting de helft gaan.
Mensen: LEKKER BOEIEND. Je betaalt nog meer aan benzine die je verbruikt in Duitsland. Je betaalt meer voor wintersport in Zwitserland. 1 keer naar Zuid Frankrijk over de peage en je bent 50 – 100 euro verder. En in Belgie komt ie ook, alleen moeten de Walen en Vlamingen nog even 5 jaar doorruzien over de verdeling van t geld.
En het maakt geen moer uit of die wegen nou van Duitsland zijn of semi-privaat. De EU burger wordt elke dag/week verteld dat we voor andere mensen in arme landen betalen. Dus dan moet je het ook niet gek vinden dat politici zonder problemen een nationaal besluit nemen om van de buitenlanders meer geld te krijgen.
Moet NL het ook doen: laat het CPB ff met wat cijfertjes kloten en kijken of er veel Duitsers zijn die niet meer kuilen gaan graven in Zandvoort in de zomer. Zal wel meevallen. Dus gewoon een sticker invoeren, zelfde prijs als die van de Duitsers. NL kennende is het belastingvoordeel in de opvolgende kabinetsperiode opeen weg.
desjonnies zegt
@gregorius:
Ik begrijp je wel maar ben het niet met je eens.
Ik zie dit meer als een beperking van onze vrijheid.
Nederland en vooral Denemarken hebben Duitsland nodig om goederen te kunnen doorvoeren; maar ook voor uitjes en korte vakanties naar Duitsland zal dit een domper kunnen geven.
Het staat zo verdomde ongastvrij, terwijl we elkaar nodig hebben, het gaat mij niet zo zeer om de poen, maar om het gebaar.
Daarnaast zijn de Franse Peages particulier eigendom en heb je altijd een goede keuze om gebruik te maken van de Route Nationale en/of de Route Departementale, die vrij zijn en over het algemeen uitstekend te berijden zijn.
In Duitsland worden ook de Bundesstrassen belast.
Me zou qua politiek het eerder spelen op het beperken van onze vrijheden om te gaan en te staan waar we willen.
En voor andere mensen betalen, ach laat ik die mening maar voor me houden, want da’s een gebed zonder end.
gregorius zegt
@desjonnies: Ongastvrij. Zeker. Natuurlijk.
Te begrijpen: ook: gratis geld en makkelijk te verkopen aan de Duitse belastingbetaler: jullie moeten ook vaak betalen in het buitenland!
En als 10-20 meer betalen voor je tripje naar Duitsland je doet twijfelen of je wel of niet moet gaan, is het misschien ook wel verstandiger om niet te gaan.
En om t ook op de B-wegen te doen: ben ik persoonlijk ook tegen, maar ik snap t vanuit hun politiek: straks krijg je de burgers die gaan zeiken dat al die domme buitenlanders voor meer file zorgen op de B-wegen.
Uiteindelijk lijkt het me toch een EU issue: dit bevordert de Europese integratie niet!
stephanotis zegt
@desjonnies: “om goederen te kunnen doorvoeren” brengt al jaren een miljard of 5 op in Duitsland, en Denemarken vraagt flink meer voor een vergelijkbaar uitje naar Zweden (en vice versa). Maar je hebt gelijk, Kapitalismus hat Folgen.
mashell zegt
@gregorius: “En voor de gemiddelde muesli leasetopper van zeikend NL zal het eerder richting de helft gaan.”
In de rekenvoorbeelden die ik gezien heb zit je met een diesel al heel snel aan de max van 130 euro. Met een Fiat 500 ben je met een paar 10tjes klaar, maar daar wil je dan ook de Autobahn niet mee op.
freezzr zegt
@gregorius: hahaha, er is altijd wel iemand die de leaserijder er weer bij betrekt.
joost1990_2 zegt
De nieuwe trend onder hipsters en studenten is gecreëerd.
granlusso zegt
Als die 140 inderdaad voor een jaar is, vind ik het nog wel meevallen. Daar ga ik niet voor omrijden
mazdarx zegt
En waar betaal je dan voor? Voor die 50.000 x baustelle die je onderweg tegenkomt? Want lekker doorrijden in Duitsland is niet meer aan de orde als je richting Oostenrijk gaat… Gemiddelde snelheid die ik afgelopen zomer haalde was iets minder dan 100 km/h (pauzes niet meegerekend) over ongeveer 600 km autobahn… Dat haal je in NL ook.
Maarja, ik zal het wel weer gaan betalen… Ik zal weinig keus hebben ben ik bang.
granlusso zegt
@mazdarx: Misschien is dat in de zomer anders, maar toen ik vorig jaar op wintersport was, hebben we toch regelmatig kunnen 200 plussen, en cruise control op 180 vaak. Het zijn er wel veel, maar ik vind het oponthoud van de Baustelle reuze meevallen (en ja ik kom meer dan eens per jaar in Duitsland).
eMbe zegt
@granlusso: Deze ervaring heb ik dus ook. Lekker door kunnen rijden en snel op de bestemming en snel thuis. Als al die gierige OIlanders nu lekker binnen door gaan rijden, kan ’t nog sneller :D
mashell zegt
@granlusso: daar wordt ik nou bang van. Nederlanders die 200 rijden op winterbanden. Ik werk al een kleine 9 jaar in Duitsland en rijd in de winter op winterbanden flink minder snel (max 140 ipv 180) dan in de zomer op zomerbanden. De remweg is zoveel langer dat het gewoon gevaarlijk is. Doodmoe van het skieen, de apres ski, met een te vol gepropte skihut op het dak, in winterse omstandigheden, dat zijn niet de juiste precondities om 200 te kunnen “plussen”.
granlusso zegt
@mashell: Klopt wat je zegt. En het is misschien een slecht excuus, maar alleen als er echt genoeg ruimte voor is, de weersomstandigheden het toelaten en de auto geschikt is (dus geen lichtgewicht Corsa ofzo), is het moeilijk om je in te houden ;)
En uiteraard wordt er op de terugweg netjes gereden, dat is inderdaad verstandig.
maik96 zegt
@mashell: ik werk ook al een tijdje in duitsland en rij ook in de winter met winterbanden snelheidscode V (=240) dan rij ik gewoon 200 en wanneer de weg nagenoeg leeg is ook regelmatig 220 (helaas stopt het dan voor de lease diesel)
mashell zegt
@maik96: die snelheidscode zegt niks, remweg daar gaat het om. En die is al lang vanaf hoge snelheid en met winterbanden dramatisch.
maik96 zegt
@mashell: klopt met winterbanden is de remweg inderdaad een stuk langer. Daarom moet het andere verkeer het ook toelaten om harder te kunnen rijden. Snelheidscode zegt wel degelijk iets ik kom regelmatig mensen tegen die met H (=190) winterbanden op wintersport gaan en dan op de terug weg wel lekker gaan 200 plussen….
maik96 zegt
@mashell: nu ben ik het wel met je eens dat zowel de conditie van de wegen en persoon het toe moeten laten
oxymoron zegt
@granlusso: Dat doorgassen op weg naar de wintersport kan binnenkort ook voorbij zijn. Oostenrijk heeft inmiddels op de Autobahnen in Tirol een Vmax van 100 km/h ingesteld die gaat gelden als de weersomstandigheden erom vragen (als er Föhn in de lucht hangt, als het zicht slecht is, als er te weinig wind is om de Abgase behoorlijk weg te blazen, kortom er is altijd wel wat te vinden). Wordt aangegeven op matrixborden en de boetes zijn enorm. In Beieren loopt een studie om hetzelfde te gaan doen, ter beperking van de luchtvervuiling. Geïnterviewde Duitsers vonden het maar onzin: “bij 140 is mijn diesel niets vuiler dan bij 100”, maar juist de diesels schijnen het probleem te zijn (te veel fijnstof).
tjopstick zegt
-edit: check-
giss zegt
Wintersport met het vliegtuig wordt steeds aantrekkelijker(ik kom verder nooit in duitsland). slechte ontwikkeling imho
rolov zegt
Er zijn er hier genoeg die dat nog niet hebben dus dat Is leuk voor ze. ;)
henkhupelschoten zegt
Waarom niet netzoals in Oostenrijk die videomaut stelle, kost niets meer als gewoon in de rij gaan staan. Ik doe het elk jaar op de brenner richting alta badia voor wintersport. Werkt perfect!
ijsjesverkoper zegt
Kan iemand die grammaticale fout uit de eerste regel halen?
-edit: zo dan-
norge zegt
Ik ga wel een keertje poepen als ik over Mofrika heen vlieg…
trustmeiamanengineer zegt
Als ze het maar via kentekens doen in plaats van nog zo’n tering sticker op het raam kan het me verder weinig schelen. Die paar tientjes verdien je wel weer terug met de goedkopere benzine.
trustmeiamanengineer zegt
Overigens wel weer een lekker voorbeeld van het verenigde gelijke Europa… Toch te triest voor woorden dat dit in deze tijd nog kan.
fijnkonijn zegt
Wat een huilie-gelul weer. Als je in Zwitserland geen Vignette wil betalen, en dus over kantonale wegen rijd, ben je ook véél langer onderweg. Luzern -> Bern zou dan bijna 3 uur duren ipv. 1 uur.
De mofrikaantjes willen geld zien, begrijp ik. Net zoals de Zwitsers en de Oostenrijkers. Die doen dat al jaaaaren en niemand mekkert. Nu komt Duitsland en ineens is het continent te klein…
Als je niet wilt betalen, ga je er niet heen. Dan rij je toch lekker om. Voor die paar tientjes per jaar.
xenonlampje zegt
Lang leven het duiten kenteken. :D
xenonlampje zegt
@xenonlampje: DUITSE!! Manmanman.