Tesla moet in Duitsland een boete van 12 miljoen euro betalen. Het heeft, hoe ironisch ook, te maken met een milieudelict.
Duitsland sommeert Tesla een miljoenenboete te betalen omdat de Amerikaanse autofabrikant zich niet aan een afspraak heeft gehouden. Het automerk heeft zich niet aan de Duitse wet gehouden om afgedankte batterijen van auto’s terug te nemen en deze op een milieuvriendelijke wijze te recyclen. Het gaat ze 12 miljoen euro kosten.
De Duitse federale milieuagentschap heeft de aanklacht ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Of Tesla de boete ook gaat betalen is nog afwachten. Tesla is in beroep gegaan tegen de boete van Duitsland. Het automerk zegt de uitkomst van de zaak niet te kunnen voorspellen, maar verwacht dat het allemaal wel losloopt. Het zou hier gaan om een administratief misverstand, want Tesla neemt naar eigen zeggen wel batterijen terug van oude auto’s in Duitsland.
Tesla ziet de zaak dan ook met vertrouwen tegemoet. Op dit moment is de Amerikaanse autobouwer in Duitsland druk met de bouw van een Europese fabriek. De fabriek komt in de buurt van de Duitse hoofdstad Berlijn te liggen. Als alles volgens schema verloopt rollen de eerste Tesla’s volgend jaar juli hier van de band. (via Die Welt)
mp014 zegt
EV en milieuvriendelijk… het blijft in mijn ogen een vreemde, zo niet onmogelijke, combi die vooral van hogerhand gepusht en gesubsidieerd word.
flutterby zegt
@mp014: het is een stap in de goede richting, maar het is niet het eindstation. Zonder die eerste EVs die minder milieuvriendelijk waren dan hun brandstof varianten waren er nu nooit EVs geweest die milieuvriendelijker zijn over de gehele looptijd. Zonder stimulans was het komen tot een winstgevende EV ook nooit gelukt.
Een nacht vorst maakt ook geen elfstedentocht. Daar is meer voor nodig.
knapzuur zegt
#okboomer maar wat is een elfstedentocht?
berlinetta zegt
Een sprookje waar ze in Friesland in geloven.
stekel zegt
zul je zien dat er dit jaar een elfsteden tocht georganiseerd kan worden vanwege het weer, mag er niemand naar toe door de corona maatregelen.
hotze zegt
Misschien een zwemvariant of crosscountry.
Schaatsen wordt lastig. We verlaten gestaag de laatste ijstijd wat de temperatuurstijging gelijk verklaart.
Mark my words, CO2 heeft er bar weinig mee te maken.
sizedoesmatter zegt
@hotze: klopt helemaal; Co2 is zeker geen probleem, de plantjes groeien er wel beter van.
bitflip zegt
Dat werkt alleen tot een bepaalde concentratie voor plantjes/boompjes, vervelender is dat de huidige co2 waardes nooit eerder zijn voorgekomen op Aarde terwijl er ook mensen op rondliepen, dat doet meer ter zake dan de vraag of het fijn is voor planten. Naar het schijnt doen ook plantjes het doorgaans minder lekker onder water.
dalmore zegt
Mensen hebben het begrip uitstoot-vrij omgetoverd maar milieuvriendelijk. Iets wat kán maar zeker niet zo hoeft te zijn!
C220AMG zegt
@dalmore: in mijn ogen is uitstoot vrij een utopie. Het is verdomd lastig om in de gehele cyclus van, in dit geval een auto, 0 uitstoot te genereren. Het elektrisch rijden an sich mag dan wel schoon zijn, de productie van de auto is dat verre van en dan hebben we het nog niet gehad over het aloude laad argument en waar je energie zijn oorsprong heeft. Ja elektrisch rijden is een leuke imago bouwer maar momenteel ook simpelweg een verplaatsing van het probleem. Wat niet betekend dat het niet bevorderlijk is voor de locale gezondheid, maar een oplossing tot het “probleem” is het zeker nu nog niet, en ik twijfel eraan of de BEV ooit de oplossing wordt. Dus; elektrisch rijden, ja lost een probleem op, maar de BEV is daar eerder geen onderdeel van.
Pascal zegt
Ondanks de grote innovaties waarvan we al weten dat die op korte termijn nog komen, is de BEV nu al “cradle to cradle” stukken schoner dan een ICE, zelfs als je ‘m 100% op kolenstroom laat rijden. Grote oorzaak daarvan is hoeveel efficienter een BEV met energie omgaat. Hierdoor komt bij een BEV zo’n 80% van de energie ten goede aan de aandrijving van de wielen, terwijl dat bij een ICE rond de 30% al ophoudt; dan gaat het hard! Bij de ICE wordt trouwens ook regelmatig vergeten om het proces brandstofwinning, transport en raffinage mee te nemen welke nodig is voordat men uiteindelijk brandstof kan tanken. De BEV zal vast niet het eindstation zijn, maar is wel degelijk onderdeel van de oplossing.
bbfix zegt
@Pascal: dat zijn steekhoudende argumenten… stel je voor dat het hele – tankstation/olietankers/raffinaderijen/transport/oliewinning- gebeuren in duigen valt… dan heb je pas winst voor het milieu.
Ik was laatst bij een lezing over het opwekken van stroom dmv aardwarmte welke overal ter wereld op een diepte van ongeveer 2 km onder de aardkorst zit. Dus dmv stoom, stroom opwekken op een zeer milieuvriendelijke manier. Klinkt mij als een oplossing
mikee368 zegt
En de huidige olie industrie (boren in de grond) kan daar ook nog een goede helpende hand in hebben plus ze kunnen overstappen zodat ze niet 100% failliet gaan met het wegstoppen van olie producten. Zelfs plastics kunnen meer en meer zonder aard olie gemaakt worden.
dalmore zegt
@c220amg: met uitstoot vrij bedoelde ik inderdaad uit de uitlaat van het voertuig. Ben het helemaal met je argumenten eens
potver7 zegt
Met genoeg kilometers onder de wielen is een EV waarschijnlijk wel milieuvriendelijker dan een ICE. Grootste probleem is nog steeds de productie van nieuwe accu’s, en het verantwoord recyclen van afgedankte accu’s. Maar ook dan kán het.
Waar ik mij nog het meest over verbaas, is dat mensen het voor elkaar krijgen om het woord ‘milieuvriendelijk’ in één adem te noemen met een auto van 2500 kg die in 4 seconden op de 100 km/u te trappen is. Hoe je het wendt of keert, dat wringt.
Laten we wel wezen, Tesla heeft het in z’n eentje voor elkaar gekregen de EV op de kaart te zetten. De combinatie van range, snelheid, megaschermen in het interieur en allerlei electronische foefjes waarmee ze de ’traditionele’ autofabrikanten te slim af zijn geweest – dat hebben ze gewoon erg goed gedaan.
Maar ondertussen hebben ze dus wel een wedloop op acceleratievermogen ontketend; zo’n beetje iedere EV wordt langs die meetlat gelegd. M.a.w., milieuvriendelijkheid is leuk, maar juist Tesla speelt vooral op de emotie (en de portemonnee) van de klandizie.
bitflip zegt
Ik begrijp dan weer niet waarom sommige mensen denken dat milieuvriendelijk en sportieve prestaties wringen.
Is het omdat je altijd gewend bent dat sportieve brandstof auto’s minder zuinig worden naarmate ze sportiever worden?
EV’s zjin ook wel ietsje minder efficient bij sportief rijden (meer energie die in hitte verdwijnt), maar dat is minder erg dan wat brandstof voertuigen ervaren. Gezien het almaar stijgende aandeel groene energie, en de doelstelling om energie opwekking helemaal duurzaam te maken… is het moeilijk te begrijpen waar dat dan moet wringen.
bpc zegt
Ook groene energie heeft een voetafdruk en meer vermogen is meer energie
bitflip zegt
Energie efficient gebruiken is goed, correleert met stijgende welvaart, economische bedrijvigheid en comfort.
Je voordeur heeft ook een voetafdruk, ga je nu extra nadenken bij het openen en sluiten?
degrotemuis zegt
@potver7 Het kan milieuvriendelijker, maar zelfs een Model X is toch echt energiezuinig vergeleken met benzinestokers. Zelfs met aanhanger red je wel 2,5-3 km per kWh. Een liter benzine bevat ongeveer 9kWh energie. Dus een model X loopt ruim zuiniger dan 1 op 20 omgerekend naar benzine equivalent.
Natuurlijk kan het wel nog veel beter, Hyundai Ionic electric doet in gunstige omstandigheden 8-10 km per kWh bijvoorbeeld…
pvg100 zegt
@mp014: die hogerhand subsidieerd ze dan ook alleen maar uit onwetendheid over de technische aspecten en dat verandert hopelijk wel, net zoals met diesels…hoop ik.
laptom zegt
@pvg100: hogerhand begint wel te begrijpen dat diesels nooit schoon kunnen zijn. Nu de rest van NL nog.
joki zegt
Dus als je genoeg betaalt is het geen probleem… Zoals altijd… En wij, burgers, worden als onnozelaars uit stadscentra geweerd of betalen betalen extra als onze auto wat ouder is…
flutterby zegt
@joki: zeg dat maar tegen Volkswagen met het dieselschandaal. Lang niet alles los je op met geld.
breakingpoint zegt
Hoe bedoel je? Na Diesel gate in 2015 is de omzet nog ieder jaar gestegen, van 213 miljard in 2015 naar 252 miljard in 2019. Hun boetes en uitbetalingen zullen in 2021 uitkomen op ongeveer 33 miljard euro. Is maar een kleine setback die ze al lang incalculeerden.
flutterby zegt
@breakingpoint: dat klinkt als geld. Oliver Schmidt betaalt met zijn vrijheid.
Dutchdriftking zegt
@joki: Ook voor jou als burger geldt dus : genoeg betalen, dan kan het gewoon.
berlinetta zegt
Dat geldt voor ons toch ook? Met je ouwe diesel een milieuzone inrijden mag gewoon. Je betaalt er alleen voor.
mcshine zegt
Ik zou nog wat populistisch commentaar willen neerzetten maar ik vrees dat ik hiervoor niet geleerd heb…..Ow wacht…
berlinetta zegt
Ja we wachten nog steeds…
toniominestrone zegt
Het zal wel om iets meer gaan dan de veronderstelde administratieve fout.
Dutchdriftking zegt
Wat doen ze dan wél met die batterijen?
E550 zegt
Het is eindelijk bizar hoe weinig ik Tesla’s zag in Duitsland twee weken geleden. Welgeteld 2 stuks.
goodvibrations zegt
Tjah.. Niet alles is rozengeur en maneschijn bij Tesla.. Als je die aandeelhoudersvergadering ziet schrik je best wel van alle problemen.. Discriminatie, kinderarbeid.. Genoeg ellende..
Maar toch denk ik dat ze al met al de wereld wel wat verbeteren met hun EV’s. Dit soort slordigheidjes schaden hooguit de naam een beetje. Maar verder stelt het natuurlijk weinig voor..
Pascal zegt
Enige wat ik weet is dat het gebruik van cobalt in de accu’s een heikel punt was. Ook al gebruikte Tesla er in vergelijking met bijv. VAG maar weinig van, wilde men het er toch zsm uit hebben en is dat inmiddels ook gelukt. Wat speelt er momenteel dan nog op gebied van ‘discriminatie en kinderarbeid’?
goodvibrations zegt
Kan het me niet meer exact heugen helaas.. Maar dit kwam naar voren tijdens het vragen rondje.. Waar overigens rustig op werd gereageerd.. Zou ik het even online voor je op moeten zoeken..
Heb ook niet echt het idee dat ze erger hierin zijn dan anderen.. Maar de druk (vanuit management) om te leveren/presteren is wel hoog volgens mij.. En niet altijd 100% ok..
Pascal zegt
-edit: hoe vind je de discussie zelf gaan? Houd het vriendelijk aub.-
goodvibrations zegt
https://youtu.be/l6T9xIeZTds
goodvibrations zegt
https://ir.tesla.com/static-files/c715b577-171c-46c5-997d-d342b9f373c9
goodvibrations zegt
Altijd goed om wat bronnen te tonen.. Maargoed.. @Pascal hoop dat je me niet ziet als Tesla basher.. Blijft een mooi merk.. Maar 100% perfect zijn ze niet.. Maar dat is/was VW ook niet.. Gevoelsmatig heb ik het idee dat VW aardig in opkomst is.. Of aan het inlopen maar kan het niet met data onderbouwen ?
Pascal zegt
Dank voor de bronnen @goodvibrations! Ik was oprecht geïnteresseerd en als het klopt, dan moet er zeker iets aan gedaan worden. Natuurlijk moet de waarheid altijd gedeeld kunnen worden. Ik vind Tesla ook een mooi merk, ondanks hun tekortkomingen (en ja inderdaad, dat zijn er wel een paar…).
goodvibrations zegt
Nog een stukje over human rights dat afgelopen aandeelhoudersvergadering werd besproken.. O.a. over child labour..
http://www.iradvocates.org/news/cobalt-mining-case/proposal-issued-tesla-shareholders-meeting
vacano zegt
Zijn de Duitsers zijn een nul of twee vergeten?
1.2miljard of 120 miljoen was de moeite geweest maar ocharme 12 miljoen, dat doet mijn vrouw maandelijks op aan boodschappen en shopping
jdeboer zegt
Tja, je moet wat om je eigen industrie te beschermen, dan verzin je toch een milieudelict.
Alsof het de schuld van Tesla is dat VuilnisWagen AG 10 jaar achterloopt.
wimof zegt
Als jonge snaak mocht je toch weten dat Google bestaat, wij kennen Ask Jeeves nog. Was je toen al geboren?