Een gezinswagen van bijna 4,6 meter lang voor iets meer dan 100 euro per maand in de lease met een Volkswagen ID.4. Een spectaculaire deal.
De nieuwe Volkswagen ID.4 kan zomaar een hit worden in Nederland. Althans, onder de leaserijders. Als privé aanschaf is het veel geld dat je in één keer moet ophoesten voor de elektrische auto. In Nederland beginnen de prijzen momenteel bij 40.690 euro.
ID.4 goedkoop in de Duitse lease
In Duitsland zijn niet alleen de prijzen lager, maar weten ze ook nog af en toe te stunten met leaseprijzen. Dat is zeker het geval met de Volkswagen ID.4. De goedkoopste uitvoering, de Pure met de 52 kWh batterij, is er vanaf 36.950 euro bij onze Oosterburen. Echter hoef je in de lease slechts 103 euro netto per maand te betalen. De instapper heeft een bereik van 345 kilometer WLTP.
Het contract zit als volgt in elkaar. Je dient ten eerste 6.000 euro aan te betalen als je het contract aangaat. Deze 6k krijg je weer teruggestort na afloop van het contract. Zie het als een soort zekerheid voor de leasemaatschappij. Het contract is gebaseerd op 24 maanden en 10.000 kilometer per jaar. In totaal komt de prijs neer op 3.010 euro. Dat is inclusief 538 euro aan eenmalige implementatiekosten. Je moet dus 103 euro keer 24 maanden rekenen, plus die eenmalige bijdrage van 538 euro.
Het lease product is niet inclusief alle kosten. De verzekering moet je zelf regelen, net als de elektriciteit voor de auto. Het contract is puur gericht op de auto. Desalniettemin is het een scherpe aanbieding voor de Duitsers. De lage prijs brengt ook andere nadelen met zich mee. De levertijd is vier maanden en een eigen kleur uitkiezen is er niet bij, tenzij je bereid bent om extra te betalen. Alle ID4’s met dit leasecontract komen in de kleur Moonstone Gray. (via Autobild)
MrHyde zegt
De Duitse private lease is niet te vergelijken met de NL’se private lease.
In Duitsland zit inderdaad de verzekering en wegenbelasting er niet bij in.
Desalniettemin, voor €200 /maand (om het vergelijk recht te trekken met NL’se private lease) is dit nog steeds heel scherp.
Helaas dat de Duitse private lease maatschappijen allemaal als voorwaarde hebben dat dit niet kan als niet-Duitser op een niet-Duits adres.
Anders zou je dit in NL kunnen rijden (wel aanmelden bij de belastingdienst, maar je hoeft niets bij de betalen omdat het voertuig niet MRB of BPM plichtig is)
rulefollower zegt
ja en nee,
Ik heb ivm een etron daar contact met de belastingdienst over gehad. Je kan de MRB niet aanmelden omdat deze er niet op zit. Ze sturen niet eens een bevestiging.
Idem met BPM.
Ze adviseerde me om gewoon alle papieren (arbeidsovereenkomst etc) maar aan boord te houden.
v60germany zegt
@rulefollower:
Je krijgt na aanmelding van het Duitse kenteken altijd een beschikking als document waarin de verklaring van verplichtingen staat vermeld vanuit de Nederlandse belastingdienst. Al dan niet 0,00 euro betaald. Het feit van kosten staat hier nergens vermeld, enkel of de verplichtingen zijn voldaan. Het is een sluitend iets, dus nogal vrij onwaarschijnlijk wat je hier nu verteld.
Ik heb met twee hybrides destijds beide een verklaring gehad op basis van het Duitse kenteken. Copy bij de papieren in van de auto en rijden maar… tot 2x toe in 5 jaar moeten tonen (en daarna prima mogen doorrijden).
rulefollower zegt
Ik heb er anderhalf jaar geleden uitgebreid met de belastingdienst over gesproken. Vreemd dat ze het toen niet wisten. Ik neem aan dat u het over de bpm hebt (of over de mrb)?
Johanneke zegt
Stel je gooit het aantal km’s wat omhoog, verzekering en elektriciteit erbij, en je komt op 250 per maand. Spotgoedkoop voor zo’n auto. Minder dan ik per maand kwijt ben aan mijn antieke d segment station, inclusief alles, dus ook de (geringe) afschrijving. Zal in Nederland niet kunnen voor deze prijs jammergenoeg.
Dutchdriftking zegt
Ja dit is heel goedkoop. Verwacht VW een extreem goede restwaarde van de auto, of zit er heel veel subsidie op?
timberleek zegt
Denk dat het deels ook een investering is.
ICE VW’s rijden overal. Dat draagt ook bij aan de restwaarde. Al ze ook zorgen dat overal EV VW’s komen loopt dat straatbeeld gewoon door. Daarnaast hebben ze dus over 2 jaar een enorm blik jonge EV occasions die ze scherp in de markt kunnen zetten voor de particuliere koper
simonbv zegt
Hoe kan je deze dan scherp in de markt zetten als je maar €3000 aan inkomsten hebt gehad. €3000 onder de nieuwprijs voor een 2 jaar oude auto met 20.000 km erop lijkt me dan niet echt een goede deal voor een particulier.
wimof zegt
Ik vrees dat we onmiddellijk een infarct krijgen mochten we weten tegen welke prijs ze die hebben gekocht.
specialveloce zegt
@simonbv: Ik verwacht dat het hier ook gaat om de overhead en garages aan de gang te houden. Zolang er genoeg van die dingen rond rijden blijft de componenten fabriek ook roken.
slickrick zegt
@dutchdriftking: nee, VAG moet een x-aantal zero emission voertuigen verkopen om een gemiddelde CO2 uitstoot te behalen, waardoor ze geen miljoenen boete riskeren van de EU
Dutchdriftking zegt
@slickrick : Is het middel dan niet erger dan de kwaal? Of ze doen dit tot eind april, quotum gehaald en actie voorbij?
mrporter zegt
Schone Preis!
marcomanta zegt
Zo komt VW van de onverkochte auto’s af, wel slim trouwens, want ik denk dat er velen zullen zijn die hun oude gebakje inruilen cq verkopen om het inleg geld daarmee te betalen. Slim idee VW.
harrie zegt
Lijkt inderdaad op dumpen.
alfapeter zegt
Dit is absurd goedkoop, zelfs met een minimale afschrijving kunnen ze daar toch niets op verdienen. De leasingmaatschappij zal wel een fikse korting gekregen hebben van VW die deze misschien gegeven om er om publicitaire redenen zo snel mogelijk veel op de weg te krijgen.
pyrat zegt
Op autobild staan regelmatig dit soort aanbiedingen (niet alleen van VAG), vraag me ook af hoe dat zo goedkoop kan. Verzekering en wegenbelasting zitten er dus niet in, onderhoud wel?
Opvallend ook de korte termijn van 24 maanden met deze lage prijs.
Dan heeft kopen niet zoveel zin meer als je dit ziet.
Turbo S zegt
@pyrat: onderhoud is in Duitsland ook voor eigen rekening. Bovendien moet je niet vergeten dat je ook nog die 6000€ betaald hebt. Als je de auto vervolgens na 2 jaar inlevert en geen nieuwe VW wilt, zullen ze heel nauwkeurig die auto onder de loep nemen en voor ieder krasje of deukje of meer kilometers iets van die 6000€ aftrekken. Mocht je wel een nieuwe VW willen doen ze precies hetzelfde en kan zogenaamd die 6000€ als nieuwe aanbetaling gelden, echter wordt dan het in mindering gebrachte bedrag door krasjes, deukjes etc. bij je nieuwe maandbedrag geteld. Zo wordt het maandbedrag bij iedere auto alsmaar duurder. Ik heb het zelf allemaal al meegemaakt.
ttr6 zegt
Klopt, ken dat verhaal van een goede vriend in D die al jaren Audi’s least. Nu dus niet meer omdat Audi bij de laatste inruil het te bont maakte en elke kras verdisconteerde in de meerprijs die hij mocht dokken. Was echt schandalig.
marcomanta zegt
@pyrat: massa is kassa heet dat.
edward330d zegt
Auto rijden voor iedereen bereikbaar maken… Alleen lange wacht tijden en de kleur niet zelf kunnen bepalen. Oude Duitse tradities worden weer uit de kast gehaald.
mashell zegt
De ID.4 wordt dan ook in Zwickau geproduceerd, in de fabriek die eerder de Trabant produceerde…
bernoulli zegt
Je kunt de kleur wel zelf bepalen. Tegen meerprijs. Zoals zo’n beetje bij elke auto.
edward330d zegt
@bernoulli: ik heb het artikeltje ook gelezen dus geen paniek. Het stond er alleen zo mooi geschreven dat ik er even een grapje over heb gemaakt.
marcomanta zegt
@edward330d: net als de Trabant destijds, wilt u een witte of een witte.
birdnerd84 zegt
Tja Duitsland met NL vergelijken is ook wat krom natuurlijk. De ID.3 krijgen ze iig niet verkocht. Uit registratiecijfers van RDW en Bovag (dealers en garagehouders) blijkt dat 18% van de wagens nog op naam staat van dealers of autobedrijven. In totaal gaat het om ruim 2000 voertuigen. Die dus in 2020 op kenteken zijn gezet. We zijn inmiddels in de 4e maand van het nieuwe jaar en ze staan er nog weg te rotten.
alfapeter zegt
Ik heb geen idee hoe de subsidieregels in Duitsland zijn maar zou het kunnen dat Leasingbedrijven extra voordelen krijgen als een bepaald percentage van hun vloot elektrisch is?
karhengst zegt
Volgens mij is het iets anders dan dat wat het artikel suggereert. De aanbieding stelt namelijk dat je de 6.000€ elektrosubsidie van de staat direct over te boeken hebt. Deze kan je dan, omdat je een BEV rijdt, bij de staat weer terugvorderen.
Geen idee of leasingbedrijven voordelen krijgen, maar fabrikanten hebben natuurlijk wel normen en eisen die gehaald moeten worden, ook met betrekking tot het percentage elektrische wagens wat ze op de markt brengen en gemiddelde CO2 uitstoot. Is het niet vanwege goede marketing, dan is het wel om EU boetes te kunnen voorkomen.
v60germany zegt
@alfapeter: nee. Aannemelijke vraag die ik ook al eens heb geopperd bij unsere Steuerberater. Het blijkt het overproductie te zijn volgens de meningen. Er zijn echte geen feiten naspeurbaar.
Dus het verhaal draagt de gelijke vraagtekens als Evert Santegoeds eindredactie.
pignon zegt
Een probleem oplossen (voorraad), doen alsof het heel gewild is en dan, als de markt een beetje op gang is gekomen, tweedehands auto’s met lage km-standen kunnen aanbieden. Best slim lijkt het. Moet de prijs straks wel omhoog anders wil iedereen alsnog een nieuwe. Oh ja en de kwaliteit moet goed op orde zijn . . . .
bernoulli zegt
Best slim, al zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan deze prijs. Lijkt wel een reisbureau van een jaar of 20 geleden.
Zal waarschijnlijk flink schelen op de milieuboete over 2021.
harrie zegt
Moest er weer een of ander Co2 compensatie norm gehaald worden, of krijgen ze ze gewoon niet verkocht?
mashell zegt
Met die kleine batterij is deze perfect om de kinderen mee naar school te brengen…
arta zegt
Ja; €6000 Euro subsidie is wel erg lekker!
In NL waren we koploper en nu hangen we er wat achteraan. Bijtelling gaat omhoog geen subsidie meer op nieuwe auto’s en de subsidie was al lager dan in DTL en strenger….
Als je in NL €6000 subsidie van de overheid zou krijgen zou je ook een eind moeten komen om de resterende afschrijving te dekken met een honderd Euro per maand.
€8400 afschrijving in twee jaar en 20k km is toch niet heel gek? Denk dat het meer is, maar zal niet gek veel meer dan 10k zijn?
gullwing zegt
Toch een belangrijk punt wat hier nergens beschreven wordt dit is alleen voor zakelijke lease is (Gewerbekunden) en dus niet hetzelfde is als private lease. De kosten voor private lease liggen een stuk hoger.
911targa zegt
Over jaartje of 2 dus een ID.4 uit Duitsland importeren voor weinûgh. Voor de langere afstanden/vakantie rij ik wel met mijn benzinestoker.
Echt prima ontwikkeling en lekker ruime auto. Een sprintje van 0-100 in 4 of 8 sec boeit mij voor geen ene-meter.
Fer-4S zegt
Het is een buitengewoon gunstige deal om elektrisch te gaan rijden. Ook vanuit de fabrikant, zeker omdat geld momenteel “gratis” is. Zover mij bekend is er in Dsl ook nog een 6000€ subsidie op de aanschaf van een EV. Die 6000€ (niet te verwarren met de 6000€ die je borg stelt), icm de genoemde 3010€, zorgt ervoor dat deze deal ook voor iedereen goed past. De directe investering is (36.950€-Mwst=31.050€)(-6000€subsidie,- 6000€ Borg)= 19.050€ daar gaat dan in 24 maanden nog 3010 € af.. Voor afschrijving en rente over de investering, is 3010€+6000€ subsidie= 9010€ beschikbaar. Die auto levert na 2 jaar en max 20.000 km echt nog wel 28.000€ op (incl. BTW). En dan wordt de marge voor de fabrikant nog even buiten beschouwing gelaten.
rumour zegt
Alleen zakelijk bedrijven. Niet voor particulier / private lease.
b088y zegt
Gewoon een volume model die voor 15-20k in elkaar word geschroefd.
Na 2 jaar worden ze waarschijnlijk verkocht voor 28k.
Eerste gebruiker is blij omdat hij goedkoop een nieuwe auto kan rijden.
Tweede eigenaar (de anti-Lease rijder, want als je de auto niet-blanke betalen mag je ook niet leasen) is blij omdat hij een 2 jaar oude auto 10K kan goedkoper aanschaffen.
VAG blij want maakt nog steeds goede marge, staan minder voor lul aangezien het minder zichtbaar is dat het ze niet lukt om een EV te verkopen en ze krijgen geen CO2 boete omdat ze de uitstoot van vloot naar beneden hebben gekregen.
Iedereen grote blij 😀
leasevergelijker zegt
Er wordt wel vaker verwezen naar Duitse leaseprijzen, maar vaak gaat het dan om ‘financial lease’. Zo wordt lease hier in NL ook nog wel eens verkocht. In Nederland hebben we het bij private lease eigenlijk altijd over ‘operational lease’. Dat houdt in dat alle kosten excl. brandstof (gaan we daar nog eens een universele naam voor verzinnen..?) in het leasecontract zitten. Desalniettemin, ook bij financial lease is het een heel mooie prijs….