De Duitsers van KW hebben de Polestar 2 eindelijk ‘af’ gemaakt.
Elektrische premium SUV’s zijn helemaal in. Ze zijn niet aan te slepen op het moment. Autofabrikanten zien dat ook, dus die zullen auto’s maken die aan het eisenplaatje van de klant voldoen. Bij Polestar doen ze dat het heel erg slim. Polestar begon ooit als het sportieve label van Volvo, maar is nu de elektrische en ‘hippe’ tak van het merk.
De Polestar 2 zie je in Nederland in grote getale rondrijden. De auto wordt in de markt gezet als ‘elektrische premium crossover’, maar het is eigenlijk een opgehoogde Volvo sedan waar ze een elektrische motor in hebben gelegd. Waar de Tesla Model 3 bijvoorbeeld 100% als EV is ontwikkeld, is dat bij de Polestar 2 niet het geval.
Grootste probleem opgelost door Duitsers
Het grootste probleem is nog dat ‘ie zo hoog staat. Dat is nergens voor nodig natuurlijk. Nu kun je een setje verlagingsveren regelen, maar daar gaat de auto niet beter van rijden. In veel gevallen zul je dempers ook aan moeten aanpassen en dat moet dan gemonteerd worden. Is het dan niet makkelijker om gewoon meteen schroefset eronder te leggen?
Dat is precies wat er met deze Polestar 2 het geval is. Het Duitse KW is zo ongeveer de top van de top van de ‘reguliere’ merken. In dit geval hebben ze de KW Variant 3-kit voor de Polestar 2 ontwikkeld. Daarmee is het mogelijk om de compressie, hoogte en de rebound af te stellen. De verlaging bedraagt 20 tot 45 millimieter. Precies goed, dus.Volgens KW is de Polestar nu een stuk communicatiever én comfortabeler.
Alleen ‘Dual Motor’
Wel moeten we erbij vermelden dat het gaat om een Polestar 2 Dual Motor, met vierwielaandrijving dus. Er is vanuit Polestar ook een Performance, met Öhlins-dempers. Daarbij zet deze upgrade minder zoden aan de dijk.
Het resultaat mag er zijn. De Duitsers van KW hebben meteen eventjes andere wielen gemonteerd. Deze velgen zijn de OZ Super Turismo Aero. Deze velgen moeten zorgen voor minder luchtweerstand dankzij een optimale flow. Ook kunnen de wielen beter de warmte van de remmen afvoeren. Toe maar!
Hoeveel range het extra oplevert, wordt niet vermeld door de Duitsers. Wel is er een ding jammer: die ‘centerlocks’ zijn gewoon kapjes waarachter keurig vijf reguliere wielbouten verstopt zitten. De wielen zijn voorzien van Michelin-banden in de maat 245/50 R19. Dat is dus nog een heel bescheiden maat.
Prijzen zijn bekend. Voor de KW V3-schroefset betaal je 2.440 euro. Daar komen de velgen dan nog bij. Maar hey, dan heb je wel een Polestar 2 op de hoogte waarvoor deze eigenlijk ontworpen lijkt te zijn.
Meer lezen? Dit zijn 12 opvallende feiten van de autoverkoop 2021 in Nederland!
Pascal zegt
Nooit begrepen waarom de Polestar zo hoog op z’n poten staat. Ziet er imho een stuk beter uit zo!
fanboy zegt
Nou ja, ze wilden een sportieve coupe maken maar van het sales team moest het toch een SUV worden. Zoiets?
Pascal zegt
Ja kan, wel goede polder-oplossing zo dan!
tvr1974 zegt
@Pascal: exact dat.. maar dat geldt voor meer SUV achtigen
bernoulli zegt
Omdat het in de basis een XC40 is.
mashell zegt
Ik dacht dat de problemen van de Polestar 2 het kleurenaanbod dat alleen voor uitvaartondernemers geschikt is, het niet mogelijk zijn van een schuifdak en de niet zo goede snellaadcurve waren maar het was dus de vering.
Robert zegt
Praktisch gezien is de Polestar 2 een hatchback, geen sedan 😉
Ook in standaard trim vind ik deze EV er overigens erg goed uitzien. Stiekem hoop ik dat Volvo er ooit nog eens een Estate versie van op de markt gaat brengen, want dat zijn die Zweden wel haast aan hun stand verplicht.
Ram-G-maN zegt
Nee het is ook geen hatchback maar een liftback. 😉
ghini zegt
1: het is net niks, auto staat juist op een vreemdere hoogte, ziet er niet uit. 2: ik moet altijd hard lachen als kleine tuners dingen gaan roepen dat die velgen betere luchtstroom en koeling hebben. Ik durf te wedden dat ze dat niet met windtunnel test kunnen aantonen. Alsof zo’n in vergelijking kleine tuner daar meer verstand van heeft of meer geld en onderzoek naar doet dan het merk/concern wat die auto heeft ontwikkeld.
willeme zegt
@ghini:
KW is ongeveer het beste merk als het aankomt op schroefsets. Als je een Porsche, BMW M ofzo wil verbeteren, kom je uit bij KW, Ohlins of je moet naar hele specifieke specialisten zoals AST. Of Custom. KW is ongeveer de grootste speler in de markt.
De velgen zijn afkomstig van OZ. Dat is een van de betere wielmerken. Die doen hun research wel en kunnen het ook aantonen.
https://www.ozracing.com/alloy-wheels/oz-racing/i-tech/superturismo-aero
In veel gevallen komen de betere spullen van autofabrikanten ook vandaan bij dit soort bedrijven. Bij BMW M modellen zijn er meer onderdelen van Bilstein, BBS en dergelijke. Simpelweg omdat het beter is dan de off-the-shelf producten. Het is een grootverschil, een automerk is vooral bezig alles zo goedkoop mogelijk te doen. Merken als OZ en KW zijn kwalitatief juist beter dan die van fabrikanten. Dus je gaat er sowieso op vooruit. Of het je smaak is en of je het belangrijk vindt, is natuurlijk een tweede ;-)
avocado zegt
@willeme: dat een OEM alles zo goedkoop mogelijk doet klopt alleszins, maar met name luchtweerstand kun je niet los zien van de rest van de auto. En daarom zul je een windtunnel in moeten of zeeer veel CFD moeten doen op minimaal een halve auto. Je kunt wel aannemen dat de luchtstroom ongeveer zo over het wiel loopt en dat 1 op 1 met het origineel vergelijken, wat ze vast gedaan hebben. Maar daarom weten ze de absolute verbetering in range ook niet. Dat is een systeemtest (wltp).
Richmond zegt
@avocado: niet zo goedkoop mogelijk, maar er moet een balans zijn tussen inkoop/verkoop en marge.
DeWitteCondor zegt
@ghini: het zou natuurlijk wel kunnen. Een windtunnel kun je huren voor een paar testen. En iets over je product roepen wat feitelijk onjuist is lijkt me ook niet handig, zeker niet als relatief gerenomeerd bedrijf als KW. Bovendien spelen er voor een fabrikant meer dingen zoals productiekosten voor het totaalplaatje van de pricing. Daar hoeft een tuner natuurlijk niet op te letten.
Dieseltor zegt
Wat je nu beweert is klinkklare onzin natuurlijk.
faithnomore zegt
Enorme vooruitgang. Ik moet zeggen dat ik dacht dat die polestar zo hoog was om op die manier de batterijen goedkoper weg te krijgen. Wist niet dat het bewuste esthetische zet was. Want ja, mooi is dat toch echt niet. Wat een walgelijk ding is het toch. Op deze manier is het oneindig veel beter. Prestaties en range zullen ongetwijfeld ook stuk beter zijn. Nu geely nog uitleggen hoe ze dit zelf kunnen doen.
avocado zegt
@faithnomore: het is allebei.. als je enkel alle hatchbacks met 12cm verhoogd rijden we esthetisch gezien allemaal in mpv’s. Dat trekken de meesten vrij slecht, is toch een beetje patsen zo’n nieuwe auto hè?
AudiRS zegt
Stance is goed. Wielen lelijk.
bernoulli zegt
Vind hem recht van voren schitterend, van opzij raar en van achteren ronduit lelijk. Puntje twee is met deze verlaging deels opgelost.
RAW zegt
Zou ik toch de Performance set van 6000 euro nemen, heb je de Ohlins valve flow dempers, Brembo remmen en 20″ gesmede wielen. Het geheel heb ik op Circuit Zandvoort gereden en dat niveau zul je niet met een schroefsetje halen.
ralfast zegt
Grappig om te zien dat er zo een focus is op remkoeling en remmen, waar bij dit type auto de mechanische remmen maar een klein deel van remprestaties bepalen. Liever had ik gezien dat de tunert de koeling van de generator of keramische generator remblokken zou aanbieden…
avocado zegt
@ralfast: gaan we in de toekomst geilen op dikkere koelribben op een controller ipv grotere gaskleppen, grappig
lebeaunl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
DeWitteCondor zegt
Ik vind de normale rijhoogte wel echt een verbetering. Standaard ziet ie eruit alsof ie voor de zuid amerikaanse markt gebouwd is.
Velgen niet mijn smaak. Voor de rest is het eigenlijk een vrij saaie auto. Als er seat leon op had gestaan had ik het ook geloofd.
hotze zegt
VW Golf dan, de Leon is wel wat spannender dan de Duitser.
sizedoesmatter zegt
Ik was de lijn van het verhaal al snel kwijt; toen deze auto SUV werd genoemd…..hûh?
bmwfe zegt
Blijft Chinees.