• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitsers komen met standaard voor stekkersysteem

Auteur: ricardo, gepost 27 september 2010 om 09:41 – 28 Reacties

plug & play


We schreven het al eerder: EV-bouwers moeten eerst gaan samenwerken voordat ze de concurrentie met elkaar aangaan. Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen lijken dit aardig te snappen en komen daarom met een modulair stekkersysteem voor het opladen van elektrische meuk.

De bedoeling is dat er een wereldstandaard komt voor zowel oplaadpunten als stekkeraansluitingen in elektro-auto’s. De Duitse autofabrikanten nemen alvast een voorsprong en hebben besloten om een tweedelig modulair stekkersysteem te ontwikkelen.

Audi laat weten dat alle OEM’s (Original Equipment Manufacturers) zijn uitgenodigd om mee te helpen aan de ontwikkeling van deze stekkers (die als norm moeten gaan gelden in de autowereld). De stekkerverbinding schijnt geschikt te zijn voor het opladen met zowel één- als driefase-wisselstroom. En over een paar jaar moet het mogelijk zijn om ook met gelijkstroom de boel van elektriciteit te voorzien.

Voordeel: je rijdt over 15 jaar niet met talloze verloopstekkers in je kofferbak rond omdat elk merk en oplaadpunt weer een ander type stekker+aansluiting hanteert. De stekker-orgie tussen de Duitsers moet deze problemen in de toekomst voorkomen. En dan maar hopen dat de stroom niet uitvalt als we massaal onze EV’s inpluggen.

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, daimler, Elektrisch, Mercedes, Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Saab en BMW tekenen deze week overeenkomst [updated]
Volgend bericht: Niet slim: je G-Power Hurricane RS in de prak rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. VW Freak zegt

    27 september 2010 om 09:47

    Ik denk:

    Login om te reageren
    • Phoenix zegt

      27 september 2010 om 09:55

      @VW Freak: Ik denk dat het een zinloze comment is.
      Ontopic: Goed plan, als iedereen andere stekkers gaat gebruiken krijg je inderdaad het US/GB geval.
      Moet je weer té dure verloopstekkertjes kopen die weer niet goed passen en waarvan je de helft niet nodig hebt.

      Gewoon een standaard voor alle elektrische auto’s.
      Je hebt toch ook geen andere tankopening per continent

      Login om te reageren
  2. Laue zegt

    27 september 2010 om 09:47

    Kijk, en zo loopt Europa weer voorop de concurrentie.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      27 september 2010 om 14:39

      @Laue: Europa loopt eerder achter op Amerika en Japan ;)

      It’s important to note that there are other plug designs and standards in the works as well, most notably the IEC 62196-2 Type 1 (which is favored by Japanese automakers and is the same as the SAE J1772 proposal in the U.S.). In other words, there could be one standard plug in Japan and the States, and another one in Europe. Sounds familiar, no?

      Not surprisingly, the SAE has issued something of a response to this new development from Germany, highlighting that its plug and receptacle are ready to go and available now.

      http://www.autoblog.com/2010/09/16/german-oems-pick-one-electrical-charging-connector-to-rule-them/

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        27 september 2010 om 18:53

        @robbie:
        bummer :P

        Login om te reageren
  3. elpistolero zegt

    27 september 2010 om 09:50

    ‘stekker-orgie’
    hehe!
    verder geen nuttige bijdrage op deze bomenknuffel-berichtgeving

    Login om te reageren
  4. Bumer zegt

    27 september 2010 om 09:50

    Gelukkig een stekker voor al die elektrische wagentjes. Moeten ze ook doen met al die irritante verschillende stekkers in bijvoorbeeld Amerika en Engeland.

    Login om te reageren
  5. Alwood zegt

    27 september 2010 om 09:54

    natuurlijk komen de Duitsers met een standaard, de Duitsers komen al sinds het begin der tijden met standaarden. Damn, de chaos die het op de wereld was geweest zonder… Beetje Babel-achtige toestanden krijg je dan.

    Login om te reageren
  6. Harrie zegt

    27 september 2010 om 10:01

    Er was toch al een Europese standaard? De Menekkes EV plug?

    Login om te reageren
  7. boer zegt

    27 september 2010 om 10:13

    leuk, Amerikanen en Jappen komen met electrische auto’s op de markt.
    Duitsers hebben zojuist een standaard overeengekomen voor auto’s die (nog)niet bestaan;)

    Het zal nu waarschinlijk gaan als de Blueray-HDDVD battle waarbij sony met de PS3 de markt van blueray spelers voorzag en daarmee de standaard maakte.

    Als straks elke gemeente palen plaatst voor de Nissan Leaf dan is dat simpleweg de standaard geworden.

    Verder beetje jammer van de laatste zin in het artikel. komt een beetje kinderachtig over.

    Login om te reageren
  8. elcaminokid zegt

    27 september 2010 om 10:19

    SAE was ook al tot een standaard gekomen, die tesamen met Amerikaanse, Europese en Japanse constructeurs werd ontwikkeld: http://www.sae.org/mags/aei/7479

    Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    27 september 2010 om 10:27

    Gaat ze vast NIET lukken..hehe..pak de industrie van de mobiele telefoontjes er maar bij. Jongens, dát is een feest geworden ! Enne, denk je dat de auto-industrie ‘houdt’ van ‘elkaar omarmen met goede ideeën’ ????? NOT.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      27 september 2010 om 15:07

      @Megakix: Qua stroom wel maar qua stekkertjes voor de auto niet, tegenwoordig gaat alles weer wel met bluetooth maar vroeger nog met een aansluiting. Wat willen ze hiermee beeiken eigenlijk?

      Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    27 september 2010 om 10:52

    Leuk dat ze dat met elektrisch wel proberen. Met LPG moet je altijd verschillende verloopstukken meenemen als je naar het buitenland gaat… :roll:

    Login om te reageren
  11. BaySideBlueBoy zegt

    27 september 2010 om 11:29

    Tering, we hadden al twee verschillende universele EV-plugs, en nu komen de Duitsers met een andere plug. Nu heeft Renault-Nissan een eigen plug en Tesla en Toyota ook weer eigen om maar over PSA-Mitsubishi te zwijgen. En allen claimen met een universele plug te komen. :S

    Ach waar maak ik druk om, zorgt er alleen maar voor dat het een grote mislukking gaat worden het verelektriciferen van het wereldwijde wagenpark.

    Login om te reageren
  12. zdev zegt

    27 september 2010 om 14:26

    Aha, weer een DIN stekker dus (Deutsche Industrie Norm).

    Maar dan het opladen. Drie uur laden aan 220 volt. let wel met 80 ampère. Dat is 5x zoveel als je maximaal per groep in huis hebt! Laad je op met de gebruikelijke 10-16 ampère, dan ben je dus ineens 15-30 uur aan het laden?

    Laat dan maar. Het grote voordeel van benzine is dat de energie transportabel en behouden is. Je kan je auto leegrijden en dan op elk benzinestation in een paar minuten voltanken. Je kan je auto ook een maand laten staan en dan heb je de energie gewoon nog achterin klotsen.

    Urenlang aan de stekker hangen is geen serieus alternatief. Dat is achteruitgang. Terwijl we vooruitgang willen.

    De enige manier om elektrisch rijden eenzelfde kwaliteit te geven is die hele accu-zooi bij pompstations om te kunnen ruilen. Maar dat kan alleen met robots want die honderden kilo’s wissel je niet even met de hand om.

    En dan zou je dus ook auto’s met vervangbare accu-packs moeten gaan bouwen. Terwijl de accu’s nu ingebakken in de auto’s zitten. Volvo wil ze zelfs in de carrosserie stoppen. Leuk bedacht maar niet handig dus.

    Nog een probleem: men kan de levensduur van accu’s niet garanderen. Na vijf jaar zijn ze hun rendement kwijt. En dan? Je hele auto open halen om peperdure accu’s te vervangen?

    Nah, ik houd het nog maar even op benzine. Wel zo handig.

    Login om te reageren
  13. timberleek zegt

    27 september 2010 om 14:27

    @bummer

    amerika en europa wordt zeker niet zomaar gelijk gesteld.
    dan moet een van de 2 namelijk zijn hele stroomnet veranderen. Niet alleen de stopcontacten, maar ook de spanning en de frequentie.

    Login om te reageren
  14. timberleek zegt

    27 september 2010 om 14:30

    @zdev

    honderden kilo’s aan accu’s wordt nu ook met de hand gewisseld uit heftrucks etc. Gewoon heen en weer rollen.

    Maar dat gaat ook niet werken. Dan moet je accu namelijk makkelijk te verwijderen zijn en altijd dezelfde vorm, spanning en capaciteit hebben.

    Kijk eens hoe groot zulke accu’s zijn. stel je eens voor dat je zo’n blok eenvoudig kan vervangen. oftewel. een gigantisch blok dat er aan de zijkant uit kan rollen. dus waar je achterbank zit (bijvoorbeeld) zit een grote accuplaats

    Login om te reageren
    • zdev zegt

      27 september 2010 om 14:37

      @timberleek: ik bedoel maar.

      Login om te reageren
  15. pvkampen zegt

    27 september 2010 om 15:13

    Wat jammer… leek me juist handig om een paal voor mijn deur te krijgen met een mega-zeldzame stekker die alleen op mijn wagen past. Altijd plekje vrij op die manier……

    Login om te reageren
  16. T Bone zegt

    27 september 2010 om 15:24

    @alwood
    Mooie reactie!
    Wat houd ik er toch van als Duitsland geprezen wordt!
    Simpel, premium! :D

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      27 september 2010 om 15:37

      @T Bone: wel beetje jammer dat jij zijn sarcasme/cynisme niet hebt begrepen. Zou trouwens niet weten wat er premium is aan bv Opel. Wel eens met een GM diesel en/of automaat gereden..? Vast niet..

      Login om te reageren
      • six-trey zegt

        27 september 2010 om 19:02

        @Atenza:
        Over de 3taps automaat in mijn 63er kan ik toch niet klagen, kudos als je die kapot zou krijgen ;)

        Login om te reageren
  17. T Bone zegt

    27 september 2010 om 17:34

    @Atenza
    onder Premium versta ik alleen Audi, Mercedes en BMW (en VW).
    Autoblog liet zelfs al zien dat Duitsers een Opel evenveel waarderen als een wasmachine..
    http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/24/auto-niet-langer-belangrijkste-statussymbool-voor-duitsers
    en nee heb geen GM diesel gereden, ben nog geen 18 ;)

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      27 september 2010 om 17:58

      @T Bone: ah dat verklaart alles..

      Login om te reageren
  18. Dimglor zegt

    27 september 2010 om 19:39

    Is toch wel logisch…. Als ze het al beginnen doen met gsm’s.. dan is het ook logisch dat ze het zullen doen voor de auto’s ;)

    Login om te reageren
  19. Cantago zegt

    27 september 2010 om 22:34

    En waarom niet gewoon de standaard stekkers die er nu zijn gebruiken? Zoals de CEE 400V stekker???

    Login om te reageren
  20. overheidhater zegt

    28 september 2010 om 00:05

    Leuk dat ze een standaard willen maken voor EV,s…. alleen
    jammer dat niemand het gaat gebruiken. Stomme milieu gezeik…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North