Smaakvol & stijlvol?
Na regen komt zonneschijn. Na het kaasplankje komt het dessert en na de introductie van een nieuwe BMW komt AC Schnitzer met hun visie op de desbetreffende auto uit München. De laatste BMW die het tunen waard is, is natuurlijk de BMW 8 Serie. De prijzige dikke Duitse auto leent zich uitstekend ervoor. Dan is het natuurlijk de vraag: is het een verbetering of niet?
Het is net wat je wenst van een 8 Serie. De interpretatie van AC Schnitzer is duidelijk. Ze willen de auto sportiever maken. Het resultaat is de AC Schnitzer ACS8 en we kunnen er kort over zijn: stijlvol is het niet, wel dik. De koolstofvezel splitter en skirts zijn nog niet eens zo verkeerd. Met name die splitter geeft de ACS8 absoluut uberhol-prestige. De vleugeltjes aan de zijkant lijken echter net even teveel van het goede. Heeft een 8 Serie dat nu echt nodig? Hetzelfde geldt voor de spoiler. Het zal ongetwijfeld zijn nut hebben, maar mijn god wat is het een afgrijselijk ding. Zelfs in een jaren ’90 AutoStyle gids zou deze spoiler iets te fout zijn voor op je Mazda 323F.
De velgen zijn wel erg gaaf, er is keuze uit de AC1 (gesmeed) en de AC3 (gegoten) sets. Motorisch zijn er twee opties. De eerste is de ACS8 4.0d, op basis van de 840d. Deze drie liter zes-in-lijn met dubbele turbo levert dankzij AC Schnitzer 380 pk en 780 Nm. Ter referentie, standaard is dat 320 pk en 680 Nm. De tweede is de ACS8 5.0i. Deze is gebaseerd op de M850i. Onder de kap huist een 4.4 liter V8 met twee turbo’s, goed voor 600 pk en 800 Nm, een stijging van 70 pk en 100 Nm. Wat het doet met de prestaties is niet duidelijk, maar reken er maar op dat deze 8 Series meer dan vlot zullen zijn. Bij beide upgrades krijg je garantie van AC Schnitzer.
Uiteraard hoef je niet het hele pakket te bestellen. Je kan ook zelf kiezen welke onderdelen je wel en niet op je 8 Serie wil. Zolang je die spoiler er maar aflaat, vinden wij alles goed. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken erop dat het niet heel goedkoop zal zijn.
Meer lezen? Check dit lijstje met de gaafste oude 8 Series!
Brigadier Broekhoest zegt
Die voorkant begint te wennen, ondanks die enorme barbecue voorop.
Die achterkant blijft IMO echt veel te druk. en met name die enorme uitsparing voor de kentekenplaat is ruk.
drdre1 zegt
@kapiteinknalgordel: precies ook mijn gedachte. ’t Is niet echt een lelijke auto, maar hij had wellicht veel beter gekund.
beast95 zegt
Haal de spoiler en de canards weg en dan is die wat mij betreft af. Less is more bij deze auto naar mijn inziens
elemento zegt
@beast95: ik begrijp de kleine lelijke spoiler ook niet
berlinetta zegt
Na het kaasplankje nog een dessert? Jij bent vast een grote eter Willem!
OT: De motorische opties vind ik niet mis. Die zou ik ook op mijn denkbeeldige 8-er laten schroeven. De uiterlijke aanpassingen van AC Schnitzel mogen (zoals altijd) achterwege blijven. Of misschien in mijn dromen toch maar even wachten op een Alpina B8?
ikleesookoverautos zegt
Andere achterspoiler en velgen en dan heb je een dikke bak.
karhengst zegt
Uberhol, is dat de parkeergarage waar snorders treffen?
ghengiskhan zegt
@Willeme: uberholungs-prestige verhogen met een (aan de achterzijde gemonteerde) diffuser? Dat moet je me toch eens uitleggen. Ik heb nl altijd gedacht dat uberholungs prestige iets te maken had met wat je in de achteruitkijkspiegel aan ziet komen.
mashell zegt
@ghengiskhan: het artikel heeft het over het überhol-prestige door de splitter, die zit aan de voorkant. Een diffusor is allemaal leuk voor je 8 serie omdat een Volvo V40 in R-design er ook eentje heeft.
ghengiskhan zegt
@mashell: je hebt helemaal gelijk. Niet goed / te snel gelezen.
juniorclk zegt
Nog steeds niet 8 serie waardig
iphonistvongates zegt
Ik ben een fan van AC en Hartge als het om BMW tuning gaat maar de 8-serie heeft het niet nodig. Gewoon wachten op de M8 Competiton en/of LeMans uitvoeringen.
osmo zegt
Die veel te drukke achterkant doet mij aan een Civic type-R denken…
De rest valt goed mee
alpinafanb10 zegt
Gewoon wachten op de Alpina
kniesoor zegt
Vermoed, dat de basisversie van BMW zelf (de niet-M versies dus) het prettigst op het netvlies liggen. Deze AC Schitzel is me veel te barok.
berlinetta zegt
@amghans: In de configurator kun je de normale versie zien.
kniesoor zegt
@berlinetta: zal er bij gelegenheid eens een blik op werpen ??
davelepeef zegt
Wat een obees, vadzig ding is het toch :/ En die rare platte daklijn achter… Ik zie wel meer matigs dan dat spoilertje en dat is niet Schnitzers schuld…
vroaaar zegt
Het is net een schnitzel van aan elkaar gelijmde stukjes vlees….