China is dan ook groter dan Duitsland…Eigenlijk geen wonder dus dat de Duitsers in China ook meer auto’s bouwen. Stukje lokaal produceren.
Het mag eigenlijk niet meer in deze tijd, maar toch is het gewoon zo. Terwijl zo’n beetje iedereen een Duitse auto wil hebben, zit (nog) niemand echt te wachten op een Chinese auto. Het heeft allemaal te maken met imago natuurlijk. Met zo’n premium Duitser ben je helemaal het mannetje. Zo’n Chinese auto daarentegen, dat is nog een onbekende grootheid. Chinese producten zien we toch vaak vooral als goedkoop en (daardoor) als minder premium. Deels hebben de Chinezen dit over zichzelf afgeroepen. Wij autoliefhebbers kennen immers allemaal die Fronteraesque Landwind nog. Dat ding was zo onveilig dat je nog niet tegen een rubber stoeptegel aan kon rijden zonder te sterven.
Maar ja, allemaal leuk en aardig, maar in deze wereld van globalisering moet je je natuurlijk wel afvragen hoe Duits zo’n Duitser eigenlijk nog is. De premiumjongens zijn immers ook niet vies van goedkoop produceren en duur verkopen. Dit heeft zijn weerslag op de productieplaatsen, zo blijkt uit een studie van Deutsche Bank. Vorig jaar werden er door de Duitse autoconcerns namelijk voor het eerst meer auto’s in China gebouwd dan in Duitsland zelf. In China werden 5,08 miljoen units gefabriceerd, in die Heimat ‘slechts’ 4,67 miljoen auto’s.
Als redenen hiervoor gelden naast de lagere loonkosten ook de hoge prijs van energie in Europa en allerlei belastingen. Ondanks het -jawel, sorry- Coronavirus zal de trend zich naar verwachting voorlopig niet omdraaien. Dat is niet zozeer reden tot zorg voor de Duitse autofabrikanten, maar wel voor mensen die belang hebben bij de productie van auto’s in Duitsland.
Dutchcarwizard zegt
Made in China, sold in China.
wimof zegt
Ik zie nog steeds een Audi.
potjak zegt
Zolang de kwaliteitseisen gelijk zijn aan die van Duitsland is er ook helemaal niets mis met ‘made in china’.
HIM zegt
@potjak: Duits en kwaliteit gaat lang niet meer op hoor. Mooi en netjes afgewerkt (kwaliteit) uitstraling maar technisch en duurzaamheid is helaas verleden tijd.
gasskaas zegt
@him: dit is het probleem van zo ontzettend veel rotzooi die nu verkocht word. We hebben de premium-feel ontwikkeld, maar duurzaam ho maar…
HIM zegt
@gasskaas: precies dat !
ghost zegt
@gasskaas: voor veel dingen is het bewust zo. In de jaren 90 had je wasmachines van Miele, die simpelweg 25+ jaren meegingen, Mercedes 190d die rustig een miljoen kilometers op de klok halen met prima onderhoud. Tennisracket met snaren die nooit braken, het was er allemaal ooit…
Echter zijn de fabrikanten zelf tot inkeer gekomen. Als je product te goed is, verdien op een bepaald moment niks meer…mensen blijven het product tot aan afschrijving gebruiken en kopen geen nieuwe. Ideaal voor de ideale wereld maar het past simpelweg niet in het verdienmodel van het kapitalisme.
Niets meer en niets minder.
Gulli zegt
@ghost: planned obsolescence
ghost zegt
@gulli: zoals Apple al jaren doet. Na 1,5 jaar begint je iPhone altijd afbreken sterven, half jaar erna is er altijd weer een nieuwe…
Groninger zegt
@ghost: nee hoor. Ken genoeg mensen die nog met een 5S rondlopen. Het is vooral de menigte die met de mode mee wilt doen en het nieuwste model wilt hebben omdat ze er bij willen horen.
luxaeterna zegt
Bwah, auto’s uit de jaren 70 waren na 2 jaar soms al doorgeroest. Nu rijden Polootjes en Yarissen uit 2002 nog keihard rond.
Mijn vriendin haar iPad is 5 jaar oud en werkt nog steeds.
goodvibrations zegt
Niets mis mee.. (Met daar produceren). Al had Europa nooit toe mogen staan dat Europese bedrijven gedwongen worden/werden intellectueel eigendom af te staan/open te stellen.. Dat heeft de ontwikkeling in China een vliegende start bezorgd.. En Europese autobedrijven toegang tot een grote markt.. Ook profiteert China nog steeds van allerlei subsidie (Bijv gratis verzending vanaf Europese grens)..
henkp1 zegt
Dat ik China abject vind, heeft niet zozeer te maken met hun kwaliteitsimago, want volgens mij kunnen zij produceren wat er wordt gevraagd (‘wil je troep, krijg je troep; wil je wat goeds, kan dat ook), maar alles met die vermaledijde politiek aldaar: mensenrechten gelden nauwelijks, mensen worden door de totalitaire staat onderdrukt en vergaand gestuurd en gecontroleerd. Daarnaast is er natuurlijk sprake van uitermate oneerlijke concurrentie en ook nog eens de drang om wereldwijd zowel economisch als cultureel èn politiek dominant te worden. Het is een erg enge ontwikkeling en het is verontrustend dat vele westerlingen dat niet (willen) zien en zich maar suf blijven kopen en e.e.a. vergoeilijken onder het mom van ‘ik heb toch niks te verbergen..’
Trieste nog van ‘Duitse’ producten: blijkbaar is er een regel dat als een product in Duitsland is ontworpen maar in China gemaakt, er toch ‘Made in Germany’ op mag staan.
ericc zegt
Dit komt door de regelgeving van Europa. Indien bv een wagen bijna af is, is het al voldoende om de naamplaatjes erop te hangen om “made in …..” erop te hangen! Dit gaat ook op voor bv. wasmachines, grasmaaiers,…
moveyourmind zegt
Niks mis met de kwaliteit van producten uit China…
Zelfs de Autoblogapp wordt daar tegenwoordig gemaakt.
Dutchdriftking zegt
Best logisch toch? Auto’s produceren in de omgeving waar deze ook verkocht worden? Scheelt een boel kosten en milieu belasting….
Groninger zegt
Dit slaat kant noch wal. Zolang de auto’s worden geproduceerd naar duitse maatstaven, kwaliteit en design maakt het niet uit waar ze geassembleerd worden. Al doen ze het op Texel.
barry355gtb zegt
Als je auto in China maakt, dan is het nonsens om ze in Europa te leveren. De auto die in Europa gemaakt wordt, gaat in Europa geleverd worden. De Chinese producten worden in Aziatische landen en Zuid Amerikaanse landen geleverd.
nietcreatief zegt
Wat voor product dan ook in China produceren tegen de daar normale loonkosten, door de overheid gesubsidieerde energie, tezamen met een relatief gebrek aan Arbo en milieuwetgeving om het vervolgens te verschepen en in Europa te verkopen is vaak goedkoper dan lokaal produceren en verkopen.
Daarnaast blijven de beelden van walmende schoorstenen en vervuilde rivieren grotendeels hangen achter de great firewall of China. Kun je in Europa lekker verantwoord produceren als imagomaker en de hoofdmoot uit China laten komen.
1000bochten zegt
“Dat ding was zo onveilig dat je nog niet tegen een rubber stoeptegel aan kon rijden zonder te sterven.” LOL LOL
ericc zegt
Ik hoop dat het Coronavirus bij vele Europese fabrikanten (niet alleen auto’s maar ook medicijnen, kleding,…) de ogen heeft geopend en dat ze inzien dat we te afhankelijk zijn geworden van 1 (dictatoriaal bestuurd) land. Zeker medicatie vind ik een groot probleem. Ook de komende boetes naar uitstoot die de constructeurs hier gaan krijgen geeft een aanzienlijk verlies van arbeidsplaatsen. Maar de dure ambtenaren moeten wel vergoed worden. Waar gaat dit eindigen, deze industriële leegloop?