Wat krijgen we nou, een cross-over in de bergen?
Als je een avontuurlijke reis gaat maken naar barre oorden denk je waarschijnlijk niet in de eerste plaats aan een Volkswagen ID.4 als vervoersmiddel. Sterker nog: je denkt waarschijnlijk überhaupt niet aan een elektrische auto. Maar sommigen zien daar juist een uitdaging.
De Duitser Rainer Zietlow bijvoorbeeld. Hij wilde namelijk graag zijn naam vereeuwigd hebben in het Guinness Book of Records. Daarom wilde hij met een auto naar een recordhoogte rijden. Nu kun je dat doen met een benzine- of dieselauto, maar dan ligt de lat heel hoog. Op 6.694 meter om precies te zijn.
Wat je ook kunt doen: de trip maken met een elektrische auto. Dan heb je namelijk te maken met een specifiek record voor elektrische auto’s. En daarbij ligt de lat een stukje lager. Het voordeel is dat je ook geen vermogen verliest op grote hoogte. Wel brengt dit natuurlijk wat andere uitdagingen met zich mee.
Het bestaande record is trouwens in handen van het Chinese NIO. Zij reden in 2019 met de ES8, een elektrische cross-over, naar een hoogte van 5.715 meter. Dit deden ze gewoon in eigen land, namelijk in Tibet. Hiermee wisten ze een plekje in het Guinness Book of Records te bemachtigen. Een slim stukje marketing, zeker voor een start-up.
Is de nieuwe recordpoging nu een marketingstunt van Volkswagen? Nee, want Zietlow heeft op eigen initiatief gehandeld. Hij heeft uiteraard wel wat sponsors verzameld, maar Volkswagen is er niet bij betrokken voor zover wij weten. Een gemiste kans wellicht.
Hoe dan ook, de Volkswagen ID.4 GTX krijgt alsnog publiciteit, want Zietlow slaagde in zijn recordpoging. Op een vulkaan in Bolivia wist hij een hoogte van 5.816 meter boven de zeespiegel te bereiken.
De keuze voor de GTX is wel begrijpelijk, want dat is de enige ID.4 met vierwielaandrijving. Wel zo prettig als je bergen gaat beklimmen, net als het koppel van 460 Nm. Helaas is het niet de versie met de grootste range. De theoretische actieradius van de GTX is ‘maar’ 482 km en in de bergen zul je niet met de ideale omstandigheden te maken krijgen.
Maar goed, het kan dus. Dat heeft Rainer Zietlow bewezen met zijn ID.4. Mocht je zelf een ID.4 GTX hebben, dan heb je bij deze dus inspiratie voor de volgende autovakantie. Zietlow heeft een blog bijgehouden van de hele avontuur, dus daarin kun je lezen hoe hij het geflikt heeft.
Johanneke zegt
Heb de blog niet gelezen, maar schat de kans hoog in dat ie ook op diesel heeft gereden.
rutgerg zegt
Dat valt wel mee… om op 5800meter hoogte te komen hoef je toch geen 400+km te rijden lijkt mij zo… dus een aggregaat (waar je denk ik op doelt) lijkt me niet nodig.
mmax zegt
Misschien moet je de blog even lezen. Het gaat namelijk om een elektrische auto.
Voordat er weer eens een discussie losbarst over wel of niet groen. Ja hij is vast opgeladen aan iets wat draait op koolwaterstoffen, net zo als werkelijk alles andere batterij-elektrische autos
madmarky zegt
Er is sowieso 1x geladen met het dieselaggregaat dat de stroomvoorziening regelt in het laatste dorpje en er is ook een VW Amarok gebruikt als support vehicle.
basman147 zegt
Hij heeft wel lekker kunnen regenereren op de terugweg gok ik zo.
Gulli zegt
Ik wilde net zeggen, die kon gewoon weer door naar huis met zijn volle accu bij terugkomst :)
sanki zegt
Toch wel benieuwd hoe hij het laden steeds heeft gedaan. Dat staat er niet bij hier.
Dieselaggregaatje?
rutgerg zegt
Als je t blog opent en de foto’s bekijkt per dag zie je dat hij de eerste dagen gewoon kon snelladen. Daarna bij mensen thuis zo te zien met een wallbox… nog verder in de rimboe met een omvormer o.i.d. Geen diesel aggregaat zo te zien.
madmarky zegt
Behalve in het laatste dorpje, waar hij speciaal een tijdslot heeft moeten regelen voor het laden met hun aggregaat omdat anders de dorpelingen zonder stroom zaten.
fanboy zegt
Ik heb wel eens op 5600 meter hoogte gereden, was letterlijk de helft van mijn vermogen kwijt (Landcruiser diesel)
Dan moet elektrisch rijden erg goed werken.
flyerbunch zegt
Hij heeft met behulp van Enel X (Chileense Ionity), gewoon volk, Volkswagen garage, hotels en diesel aggregaat (zie dag 10 bij verhaal onderaan ivm diesel) kunnen laden. Blijft in elk geval knap, de man heeft ook een Tour door de VS gedaan 6mnd geleden met de gewone ID4.
HFdude80 zegt
“Een Chinees deed dit in eigen land Tibet.” Heb je enig besef welke controverse er achter deze opmerking schuilt?
cloverleaf zegt
Sarcasme is niet aan iedereen besteed blijkt wel
rutgerg zegt
Precies, volgende record wordt door een Rus in eigen land gereden, namelijk in Kiev.