Een sportauto verbeteren met de aandrijflijn van een elektrische hatchback…
Wat doe je als je een snelle GT86 wil, maar Toyota weigert die te maken? Dan maak je er zelf maar een! Dat is precies wat Duitser Philip Schuster dacht, toen hij aan zijn Toyota GT86-project begon. In het verleden heeft hij al meerdere engine-swaps gedaan, datzelfde wilde hij ook met zijn Japanse sportauto doen. Alleen daarvoor pakte hij wel een ietwat opvallende donorauto…
Hij wilde zijn GT86 namelijk verbeteren, door een Nissan Leaf te slopen. Specifiek eentje van de eerste generatie, uit 2014. Om de pk ging het hem niet – dat is met 200 namelijk precies gelijk. Nee, het ging hem om het koppel. De Leaf produceert namelijk 400 Nm van het spul, praktisch twee keer zoveel als de 205 Nm koppel die de GT86 normaliter maakt. En die koppel is er ook nog eens meteen en niet pas boven in de toerenteller.
De Toyota GT86 is echter wel een echte drivers car, eentje die er om vraagt om bestuurd te worden. Een auto die dus eigenlijk alleen maar als handgeschakeld geleverd zou moeten worden. Schuster deelde die puristische gedachte, want hij had een opvallende gedachte: de standaard, handgeschakelde zesbak van zijn GT86 koppelen aan de motor van de Leaf. Dat was uiteraard geen makkelijk idee, ook het vinden van de juiste koppeling bleek lastig. Uiteindelijk gooide hij het Toyota-exemplaar weg en verving hij deze door eentje van Honda.
En als je onder de motorkap geen motor meer hebt, kan je daar weer mooi accu’s kwijt. In totaal heeft de Leaf86 er zestien in de neus, twaalf in waar vroeger de benzinetank was en twintig in de kofferbak. Moet hij maar geen platte band krijgen.
Helemaal klaar is Schuster er nog niet, de 86 EV kan dus nog niet op de openbare weg. Wel heeft hij alvast een dynotest gedaan en een testritje gemaakt, hij lijkt dus al aardig ver in het project te zitten.
Via Carscoops.
Onehp zegt
Leuk project!
ukbob zegt
Gaaf! Sommige EV-toepassingen zijn zo gek nog niet..
fanboy zegt
Mooi!
Vooral de vraag of hij nou in gewicht is toegenomen. Ik denk dat het meevalt.
vaakbenjetebang zegt
Zo, dat is een beste puist werk… gaaf gedaan! Youtube-filmpjes kan ik niet aanzien en in de carscoops-link zie ik het ook niet genoemd, maar wat zou dit wegen? En hou zou de balans zijn?
fmgarcia zegt
Flipping hel wat gaat dat hard tussen 100/160
Onehp zegt
Rollenbank, op de weg zal het niet zo hard lopen vermoed ik…
niex zegt
Sja volgens mij zijn er echt nuttigere dingen te bedenken…
tazmania zegt
@niex: dat geldt meer voor jouw bijdrage. Wat een gaaf en knap project.
racerx zegt
Ik denk dat ik een Turbo oo het boxerblok had geschroef… of een tweedehands Tesla gekocht.
racerx zegt
@racerx: op* geschroefd*
melcon zegt
Een eerste generatie Leaf heeft 109 pk / 280 Nm… Alleen van de tweede generatie zijn er exemplaren met meer vermogen (150 pk / 320 Nm & 217 pk / 340 Nm). Er is geen Leaf met 400 Nm dus de vraag is waar hij op baseert dat het ding 200 pk / 400 Nm levert.
ohoogeveen zegt
@melcon: dat kan je toch redelijk makkelijk softwarematig opvoeren?
trolle zegt
@melcon: de leaf e heeft 218pk en 340nm
trolle zegt
@trolle: de e-plus dus
Dutchdriftking zegt
Hij is leuk. Een elektrische auto met toerenteller is sowieso best humor. Wat betreft de handbak, gebruikt hij ook echt meerdere versnellingen?
fanboy zegt
Als je een elektromotor op een handbak schroeft is die toerenteller pure noodzaak!
Dat is geen humor hoor.
melcon zegt
@ohoogeveen Motorsturing is uiteraard afgesteld op het ontwerp van de motor, hogere stroom laten lopen en/of spanning verhogen kan uiteraard (als je de controller kan benaderen / software kan aanpassen). Dat zal uiteraard ten koste gaan van de levensduur van de e-motor en heeft ook direct invloed op de actie radius die significant zal afnemen (tegen-EMK neemt bijvoorbeeld enorm toe om maar wat te noemen buiten om de de hogere stroom die er loopt die van zichzelf al direct invloed heeft op de actie radius).
@trolle die staat in mijn reactie vermeld (217 pk overigens), maar die komt niet uit 2014 maar 2019.
JanJansen zegt
“Die koppel” valt toch een beetje in de categorie “die meisje”