Er is nog hoop voor de Autobahn zonder limiet. De Duitse VVD noemt het invoeren van zo’n limiet namelijk symboolpolitiek.
Terwijl de formatie in ons land na een half jaar doormodderen waarschijnlijk resulteert in het doormodderen van de zittende macht, is de formatie in Duitsland pas net begonnen. Na het jarenlange leiderschap van Angela Merkel, verloor de het Duitse CDA (CDU/CSU) haar positie als grootste partij van het land. Die eer gaat nu weer naar de Duitse PvdA (SPD), dat een nipte zege boekte onder leiding van Olaf Mol Scholz. Het lijkt wel de Nederlandse politiek van twintig tot dertig jaar geleden.
FDP
Zoals scherpe geesten onder ons lezerschap reeds opmerken, hebben we de Duitse VVD (FDP) nu nog niet genoemd. Waarom is hun mening dan toch relevant? Wel, dat zit zo. De SPD is alleen niet groot genoeg geworden om een meerderheid te hebben, dus zal er net als in Nederland een coalitie gevormd moeten worden. Dat zou kunnen met de CDU/CSU, maar dat lijkt op dit moment onlogisch na de net gevoerde verkiezingstrijd. Dat zou toch een beetje zijn alsof Rutte en Samsom elkaar eerst een paar maanden lang de maat nemen en dan gezellig samen gaan. Of…oh wacht…
‘Bahn
Enfin, de vorm die nu het meest voor de hand ligt is dat de SPD de nummer drie en vier inschakelt om een meerderheid te creëren. Die nummers drie en vier zijn respectievelijk die -oh gruwel- Grüne en -je raadt het al- de FDP. Die laatste partij is nu feitelijk onze laatste hoop op een blijvend bestaan van de Autobahn zonder limiet.
Symboolpolitiek
De SPD is namelijk voor een limiet van 130 kilometer per uur op de ‘Bahn en nou ja, over die Grüne hoeven we het niet te hebben natuurlijk. De FDP daarentegen beschouwt een dergelijke vrijheidsbeperking als symboolpolitiek. FDP woordvoerder Oliver Luksic zegt er het volgende over:
Als het om mobiliteit gaat, zijn de verkiezingsprogramma’s soms heel verschillend. Wij liberalen komen op voor automobilisten. In plaats van symbolische politiek zoals snelheidsbeperkingen en een verbod op verbrandingsmotoren, gaat het ons om betaalbare, duurzame en innovatieve mobiliteit. We zullen dit in alle discussies bepleiten.
Oliver Luksic, houdt van vrijheid en van auto’s
Collega Daniela Kluckert is nog wat directer:
We willen geen algemene snelheidslimiet. Dat is ook niet logisch voor klimaatbescherming of verkeersveiligheid, maar pure symboolpolitiek, die we afwijzen.
Daniela Kluckert, vrouw naar mijn hart
We moeten nu maar hopen dat de Duitse VVD iets standvastiger is dan de Nederlandse. Deze week gaat de club praten met Die Grüne, om te kijken of ze als kleinere partijtjes tot een gemeenschappelijk programma kunnen komen om daarna samen op te trekken ’tegen’ de wensen van de SPD. We houden ons hart alvast vast.
Image-Credit: twee 911-jes op autojunk.nl
r3fl3x zegt
Verbruik schiet bij mij omhoog boven de ~120. Dus echt goed zal dat rasen wel niet zijn. Aan de andere kant, als mensen daardoor het vliegtuig laten staan is het misschien zo erg niet die Autobahn.
cloverleaf zegt
@r3fl3x: een beetje vliegtuig is een stuk zuiniger per persoon per km dan een autobaanstormer met slechts 1 a 2 personen. Ja het is echt!
r3fl3x zegt
Mogelijk, ik zou dat niet zo knip en klaar durven zeggen. Loadfactor en vliegduur maken veel uit. Type auto en gewicht van de rechtervoet ook. Ik heb wel wat simpele tabelletjes gezien waarin vliegtuig naast trein en auto zijn gezet maar das maar een deel van het verhaal.
Redrum zegt
Overlaatst richting Griekenland gevlogen met een 737 Max. De piloot riep het even om en het zou voor die vlucht 1,8l/100km per persoon geweest zijn.
tinnemans zegt
@cloverleaf; Als je op beide plaatsen vlak bij het vliegveld moet zijn is dat correct, maar als je op beide locaties nog een uur, of meer, aan reistijd hebt, dan verwatert dat verschil snel.
Als ik naar Berlijn of München zou willen en ik moet daarvoor eerst naar Schiphol of Düsseldorf, dan is vliegen geen serieuze optie. Niet qua tijd, maar ook niet voor het milieu.
hotze zegt
Als het een privéjet betreft heb je gelijk.
tinnemans zegt
@r3fl3x; Bij mijn E65 stijgt het verbruik redelijk lineair tot ongeveer 170km/u. Bij 80 a 90 constant haal ik 1 op 15, bij 160 a 170 op cruisecontrol is het verbruik ongeveer 1 op 7.5. Bij hogere snelheden, en boven de 3500rpm, dan verandert het gedrag van VANOS en begint de luchtweerstand een veel grotere factor te worden en is 1 op 4, of dramatisch slechter ;), opeens heel normaal.
Vliegen is zuiniger, mits je op beide plekken vlak bij het vliegveld zit. En dat geldt, in mindere mate, ook voor de trein. Zit je wat verder van een vliegveld dan is een auto al snel logischer.
r3fl3x zegt
Denk dat jouw auto sowieso wat meer gemaakt is voor hoge snelheden. Mijn E91 318i is helemaal prima voor Nederland maar het houdt in Zuid Duitsland niet over. Moet echt terug naar z’n 4 om van ~100 naar 150 te versnellen zonder het verkeer al te veel op te houden. Zou me niks verbazen als een 330i onder dat soort omstandigheden zuiniger is. Fijner sowieso.
monsieurleloure zegt
Deed de VVD maar eens iets aan symboolpolitiek….
En dan doel ik niet op die onzinnige 100km/h regel op snelwegen.
VeniVidiVici zegt
@monsieurleloure: Doen ze toch met die QR code flauwekul…
faalhaas zegt
Geen last van, want ik tank toch in Nederland.
retetikker zegt
Inhaalverbod boven de 130, iedereen blij?
Variomatic zegt
@Fokus: leuk voor je
Variomatic zegt
Heerlijk dat dit dorpje Galliërs ondanks alle milieudrammerij voet bij stuk houdt. Buiten de spits, drukke zomervakantiedagen en de krokus/kerstvakantie om is het nog heerlijk doorkachelen op heel veel plekken in Duitsland, ondanks alle Baustellen. Een keertje een limiet rond de 180 kan ik nog wel in komen uit oogpunt van verkeersveiligheid omdat je daarmee de extreme snelheidsverschillen wat reduceert, maar verder hoop ik dat het nog lang zo blijft..
hotze zegt
180 kun je in NL ook wel rijden, ’s avonds net binnen de rijbewijsafpakkerij.
kadett83 zegt
Je weet neem ik aan dat Galliërs in het huidige Frankrijk woonden ;)
joosstra zegt
130 is snel genoeg. Met SPD en die Grűnen in een coalitie zal de FDP van ongelimiteerd weiter rasen geen breekpunt maken. Kun je eindelijk zonder gevaar voor eigen leven weer door Duitsland rijden.
Variomatic zegt
@joosstra: je kunt er gewoon niet dezelfde comateuze rijstijl op nahouden als in Nederland, maar als je gewoon goed oplet, netjes rechts houdt en spiegelt (zoals je überhaupt allemaal altijd hoort te doen..) is er geen ‘gevaar voor eigen leven’..
maotje zegt
@variomatic: zoals je uberhaupt allemaal hoort te doen. Daar zeg je nou iets moois. Kijk eens om je heen hoeveel mensen er tegenwoordig geen richting aangeven bij afslaan of veranderen vab rijbaan.
r3fl3x zegt
Nou nou, dat valt toch wel mee? Als je een beetje meerijdt met het verkeer is er niet zo veel aan de hand. Meeste verkeer rijdt rond de 150-160 viel me op afgelopen zomer. En iedereen let goed op. Ook opvallend.
In Nederland is autorijden zo makkelijk geworden dat niemand nog oplet.
mwti zegt
@joosstra: misschien moet je een keertje niet (onnodig) links rijden. Dat is heel veilig.
Ot92 zegt
@joosstra Spreek voor jezelf. Cruisen met 160 a 180km/h is veel comfortabeler in Duitsland.
Daarnaast, als je eens de echte Nederlandse mentaliteit opgeeft door meer in je spiegel te kijken en niet onnodig links te rijden, dan zouden we hier in Nederland ook een stuk harder kunnen rijden.
petroldrinker zegt
@joosstra: ik ben toch altijd angstiger int verkeer in nl dan in DE, hier let echt niemand op, en gooid iedereen de auto zo naar links want “niemand die harder mag rijden dan ik dus jirmand die mij inhaalt”… kan je beter ongelimiteerd hebben dat mensen geforceerd worden die spiegels te gebruiken (de enige waar ik ooit issues mee gehad heb in DE op ongelimiteetd stuk snelweg droegen altijd gele platen met NL in de blauwe banner)
Variomatic zegt
@petroldrinker: onderschat niet-Duitsers (toeristen, zakenreizigers) in een huurauto met Duits kenteken in Duitsland ook niet, die hebben ook geen idee wat ze moeten doen en kunnen ook heel verraderlijk uit de hoek komen..
PunicaOase zegt
Begrijp het als het verdwijnt, maar jammer vind ik het wel.. Even een paar stukjes plankgas was toch wel heel leuk ;-)
slickrick zegt
Gelukkig is de Duitse autoproducenten lobby bijna net zo sterk als de pharma lobby , dus ik denk dat de snelheidslimiet ongewijzigd blijft. Wie betaalt die bepaald
maotje zegt
@slickrick: zou het? Waarom zijn ze dan wel gezwicht voor de electrificatie vanuit de EU opgelegd?
petroldrinker zegt
@slickrick: nou dat zien we niet terug in het EV beleid van europa tegenwoordig…
vaakbenjetebang zegt
Dit is toch een beetje een achterhoedegevecht, denk ik. Die Tempolimit zal er binnen de afzienbare toekomst wel gaan komen, nu men alle pijlen richt op elektrisch rijden. Er zijn al heel wat fabrikanten die diverse auto’s in hun gamma beperken tot 180km/h. Zelfs BMW doet dat met de iX3 al, en als één van de parels in de kroon van de Duitse auto-industrie dat al vrijwillig doet, kun je er haast op wachten dat de overheid volgt.
frederik zegt
Ik vind het wel mooi dat Duitsers zich heel netjes aan alle snelheidslimieten houden (ook omdat het al snel punten op je rijbewijs kost), en dat dat samengaat met dat je af en toe even geen limiet hebt.
Wat mij betreft houden ze de Freie Fahrt nog lange tijd. Heerlijk — zolang je auto tenminste snel genoeg is.
frederik zegt
@Fokus: Wat doe je hier?
frederik zegt
@Fokus: Ik was gewoon oprecht verbaasd.
hotze zegt
😂😂😂
pindakoning zegt
Vervalt het dan weer als de meeste elektrisch rijden?
Richmond zegt
@pindakoning: denk het niet, voor ev is het helemaal niet interessant omdat je dan zo door je actieradius heen bent en mensen daarover weer gaan klagen
Redrum zegt
Voorlopig nog wel maar niets zegt dat dit zo in de toekomst ook zo zou zijn dus laat het maar zoals het is 🤫
pomoek zegt
Meh, alle politiek is in principe symbolisch. Het niet opheffen van de snelheidslimiet is net zo goed symbolisch. En, ik ben daar zelf veel te lui voor, ik weet zeker dat als je het verkiezingsprogramma van de FDP door spit je struikelt over de symbolisch politieke gebaren die ze willen maken.
Kortom: nächste!
punt666 zegt
Iedereen die ik hier spreek is gek genoeg voor een Tempolimit. En daar zitten veel mensen bij met minimaal 300pk onder de kap. Duitsers zeggen dat je door de slechte bruggen en viaducten, de Baustellen en de drukte (zeker hier in NRW) niet meer verantwoord kan jagen met je auto.
Ik kan goed begrijpen wanneer het verdwijnt maar ga er -voorlopig- nog niet vanuit. Dit omdat het een soort van “Unique selling point” is voor Duitsland. Net als Bratwurst en Bier…..
Houthakker zegt
@punt666: klopt, het zin in de genen. Net als wapens in Amerika bijvoorbeeld. Ik ben er ook blij mee maar inhoudelijk is er natuurlijk eigenlijk geen enkel argument te verzinnen om dit in stand te houden
Shaw zegt
@houthakker: De mythische kracht die uitgaat van het niet hebben van een strikte bovengrens, maar waar natuurlijk alle andere verkeersregels even zeer, of nog eigenlijk veel meer van kracht en gehandhaafd worden, de symbolische waarde is voor heel erg veel mensen, en heel erg veel landen die zich er toch aan afmeten, groot en kan bijna alleen maar worden onderschat.
Het gaat aantoonbaar prima samen, hoge pieksnelheden en snelheid verschillen op, toegegeven, de veiligste wegen die er zijn: zonder gelijkvloerse kruising et cetera: snel rijden op snelwegen. De automobielindustrie plukt er in Duitsland wel heel erg goede vruchten van. Zelf rij mijn Mercedes-Benz omdat deze zo prettig rijdt ook boven 130 de snelweg op een lange auto reis.
Er zijn in Duitsland niet meer verkeersdoden dan in landen met limiet, de uitstoot van die paar auto’s die snel rijden ligt niet zoveel gewicht op de weegschaal, en tenslotte: genoeg mensen voor wie de auto een alternatief is als de reis door Duitsland gaat, maar naar Frankrijk of Spanje met het vliegtuig gaan.
Voor veel nederlanders gaat het boven de pet het getalletje 200 is immers het dubbele van 100 of een stuk meer dan 130. Maar eenieder die wel eens door Duitsland reist weet: in de dagelijkse praktijk in Duitsland bewijs dat het prima in vernunft en veiligheid gaat.
Ik ken veel Duitsers en heb een heel andere ervaring dan hierboven beschreven: de mensen die ik ken veelal Baden Württemberg, NRW, Beieren, Sachsen, Hessen, zijn vrijwel allemaal tegen starre tempolimit
pomoek zegt
@shaw: Precies mijn argument. Geen snelheidslimiet is ook symboolpolitiek.
joost1234 zegt
@houthakker: je geeft een prima argument, het maakt mensen blij en het is gewoon leuk. Maar leuk mag tegenwoordig niet meer helaas, de hele maatschappij moet rationeel worden ingericht…
Shaw zegt
100 op de snelweg werkt niet
Waar een strikte bovengrens in Duitsland niet zoveel voordelen brengt als verbodfetishisten (fokus, zelfs hier!?) beweren, zelfs integendeel, meer kapot kunnen maken dan nu te overzien is en mijn lief is, voor Nederland zou 130 overdag prima zijn. ‘s-Nachts 160. Facebook.com/Overal130
r3fl3x zegt
Het zou in ieder geval helpen als de limiet wat consistenter is. Nu is het, na 19:00, dan weer 130, dan weer 120, 100, 80, 120, etc…
Helpt ook niet dat vaak niet duidelijk is of de limiet geldt vanwege geluid, veiligheid of milieu.