De BMW M4 is hier, en de tuners duiken er en masse bovenop. Het Duitse Lightweight voorziet de Bimmer van spoilers, een titanium uitlaatsysteem, een een berg bonuspaarden.
Het bouwsel krijgt logischerwijs de naam LW M4 mee. De achtervleugel is van carbon en volledig instelbaar, en het titanium uitlaatsysteem is kleppengestuurd. LW laat de standaard remschijven ongemoeid, maar voegt wel een andere klauw met aftermarket zuigers en blokken toe.
De LW M4 levert nu 520 pk en 650 Nm; dit extra vermogen, gaat via Michelin Pilot SportCup 2-rubber in de maten 265/35-19 (V) en 285/35-19 (A), naar de weg. Daarnaast rolt de M4 volgens de tuner op een Bilstein Clubsport chassis. We vermoeden eerder een schroefsetje dan een volledig chassis, maar soit. De M4 oogt lekker racy, en zal ongetwijfeld zijn truukjes gaan doen op de Nordschleife, waar de laatste tijd ook al een andere mysterieuze M4 met spoiler wordt gespot, maar dat terzijde.
In de toekomst wil LW de M4 tot ras-clubsport perfectioneren, met een rolkooi, kuipstoelen, zespunts gordels en een flinke gewichtsreductie. Daarnaast moeten een gesloten onderzijde, verstelbare front spoiler blades, een carbon diffuser en een spoilerlip op de kofferbak de auto vleugels geven op de groene hel. Dat mag ook wel, want een complete ombouw kost je..wacht voor het… 89.000 euro.
Naast Lightweight sleutelen ook Manhart (550 pk) en Alpha-N (520 pk) aan een 3-/4 Serie met 500+ pk. We zijn benieuwd wat dit soort projecten in rondetijd nou echt schelen ten opzichte van een standaard-M4.
knipperlichtje zegt
Ik zou haast geld toe willen als er zo veel reclame op m’n auto wordt geplakt ;)
ardonjr zegt
@knipperlichtje: *kuch* demo model much *kuch*
knipperlichtje zegt
@ardonjr: *kuch* ;) *kuch*
ardonjr zegt
@knipperlichtje: Gezondheid ;)
nvn1993 zegt
89000? Dat is wel overdreven veel zeg.
GeoBem007 zegt
@nvn1993: Mwah, als dat voor de volledig ombouw is (dus motortuning, velgen, remmen, onderstel, interieur, spoiler, splitter, banden, …) valt dat nog mee. Nog aan de dure kant, maar meer gerechtvaardigd.
nvn1993 zegt
@GeoBem007: ja misschien wel. Voor dat geld zou ik ook wel een mooie dtm look bodykit erbij verwachten :P
michaelb zegt
Veel geld, blijft een opgeleukte 335.
lekkaah zegt
@michaelb: Tuurlek… En een R8 is een opgeleukte TT..
….Als je enkel naar peekaas kijkt, idd.
michaelb zegt
@lekkaah: ehmm nou nee, wat de M4 is in basis hetzelfde chassis en motorblok e.d.. Een R8 is ten opzichte zal een TT een totaal ander model.
GeoBem007 zegt
@michaelb: LOL. Andere motor en volledig herzien onderstel. Als je van je 335i/435i een M3/M4 wil maken ga je toch serieuze spaarpot moeten trekken om dezelfde onderdelen te bekomen.
jzaero zegt
@michaelb: grapjas, een performancewagen is altijd nog meer dan alleen het blok. Aandrijfas, onderstel, remmen, software, al dat soort dingen maakt het een hele andere auto.
michaelb zegt
@jzaero: dat zeg ik dus, een opgeleukte 335
gtwillem zegt
@lekkaah: Een R8 heeft zijn eigen alu spaceframe, word deels met de handgebouwd, heeft een V8 of V10 in de lengte in het midden liggen. De TT is een Golf coupe. Zit wel een behoorlijk verschil in. Terwijl een 335i de basis was van de M3…
werf76 zegt
Zucht, stelletje kleuters. Het is gewoon een dikke auto. Inderdaad veel geld. Maar ook niet bedoeld voor verre weg de meesten hier.
reistje zegt
Lightweight? Ligt niet echt lekker in de mond als tuner merk.
Verder best dik. En het maakt nogal een verschil hoe die extra power gemaakt word in prijs. Voor 89.000 denk ik dat ze iets meer hebben gedaan dan grotere turbo’s…
MaartenD zegt
wel een leuke sjonnie-bak! ;-)
estoque zegt
Deze kwam me afgelopen dinsdag voorbij op de Autobahn. Zat een enorm dikke brom in. Klonk erg lekker!
nofxke zegt
In de titel heeft hy 520 pk en 2 alinea’s later al 530. Straf
sir_smokalot zegt
pk-inflatie is dat ;-) Aangepast.
bastiaangt zegt
@nofxke: Dat komt door al die stickers: +10 pk.
bastiaangt zegt
“We zijn benieuwd wat dit soort projecten in rondetijd nou echt schelen ten opzichte van een standaard-M4.” Ik denk dat je nu pas de geclaimde M4-rondetijd op een normale manier kunt halen.
Ik vind de geclaimde Ring-tijden van de fabrikanten de laatste jaren minder en minder interessant worden. Neem nu bijvoorbeeld de tijd van de Leon: de auto waarmee het “record” gezet is, wijkt zo flink af van de straatversie dat zelfs Sabine Schmitz het in geen 100 jaar gaat lukken om binnen een seconde van de gezette tijd te komen met een fabrieks-Leon.
TDI-goeroe zegt
@bastiaangt: daar zou ik niet zo zeker van zijn…
bastiaangt zegt
@TDI-goeroe: http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=29599
Hier een mooi stukje van Pistonheads. ;-)
Een paar quotes:
First up, the ‘ring car was stripped of its air-con system in what we can safely assume was a weight-saving exercise curiously not mentioned in the initial press release celebrating the record.
The record car had to run on Mk2 Cupra 19-inch wheels to clear the Brembo brakes, which run four-pot fixed calipers clamping 370mm discs at the front. Standard brakes are single pot sliding calipers and 340mm discs,
the Bridgestones or Pirellis of standard cars are replaced by the Michelin Pilot Cup Sport 2s.
but, for whatever reason, the one you can buy right now won’t be capable of that sub-eight time out of the box.
Ik neem het ze niet kwalijk trouwens hoor, elke fabrikant doet het, maar je kunt je afvragen wat zo’n Ring-tijd nog waard is dan.
TDI-goeroe zegt
@bastiaangt: met je eens, maar ik bedoel, onderschat Sabientje niet ;)
bastiaangt zegt
@TDI-goeroe: Oh zo… +1!
racy zegt
Mooi en idd belachelijk duur.
De rondetijden worden net zoals de verbruikscijfers van auto’s.
Nooit haalbaar