Vanochtend omstreeks 05:30 uur is een Touringcar op de A12 bij Arnhem vol in een zogeheten botsabsorber van Rijkswaterstaat gereden.
Het ongeval – gemeld door de VID – gebeurde bij werkzaamheden rond het knooppunt Grijsoord, dat de A12 en A50 met elkaar verbindt. De chauffeur merkte om onbekende redenen niet op dat er aan de weg werd gewerkt, negeerde een rood kruis, en de absorber – een vrachtwagen met een soort van groot stootkussen dat voor de veiligheid tussen het verkeer en de wegwerkers wordt geplaatst – deed gelukkig zijn werk.
Wel moest er een traumaheli aan te pas komen, omdat de chauffeur naar verluidt bekneld raakte. Op bovenstaande foto van Weginspecteur Harold is te zien waarom. Het is het zoveelste incident dat bewijst hoe risicovol het werk aan en langs de weg is.
Nu willen we geen hetze tegen Duitse touringcarchauffeurs beginnen, maar vorige week werd er in Lisse al één starnakel van de weg geplukt, en vanochtend voorkwam een veiligheidsmechanisme dat een oosterbuur over onze wegwerkers walste. Laten we hopen dat het incidenteel is; de Duitsers grappen vaak over de gevaarlijke gele platen op hun wegen, maar ze zijn zelf ook niet bepaald zonder zonde, zo blijkt.
jrk68 zegt
Ach, zelfs hier zijn er van die types die het onzin vinden dat er banen worden afgekruist.
Zie het ergenissen artikel van eerder deze week….
Ik kijk er niet raar van op als de chauffeur in dit geval gewoon was ingedommeld.
tombe zegt
@jrk68: iedereen zal met de vinger wijzen maar niemand weet of wil weten wat echt gebeurt is
agera zegt
@tombe: als je het bekijkt met de informatie die je nu hebt dan neem ik aan dat het een aso is die denkt dat de tegels niet voor hem gelden, maar ik kan het ook fout hebben
jrk68 zegt
@agera:
Lees de 2de zin eens heeeeel aandachtig, daar staat de hint over wat ik denk dat er mogelijk gebeurd zou kunnen zijn.
Wij Duitsers zijn keurige gedisciplineerde bestuurders, wij negeren geen kruizen omdat we vinden dat de regels voor sukkels ziin.
Duitsers verschillen daar in significant van Nederlanders….
Dutchdriftking zegt
@jrk68: Dat zou idd heel goed kunnen!
ghost zegt
Botsabsorber klinkt best gek, moest ook echt even opzoeken wat ermee werd bedoeld. Dacht eerder dat het een flauwe hint was naar een ander soort airbags/botsabsorbers.
postzegel zegt
@ghost: Jij komt nooit op de (snel)weg? Rimpelbuisobstakelbeveiliger: zoek ’t eens op. Ook leuk voor scrabble!
ghost zegt
@postzegel: haha ik had ze wel eens gezien, wist gewoon niet dat het zo heette.
escort77 zegt
Ik denk dat je je beter druk kunt maken om het rijgedrag van Polen en Roemenen, dan van Duitse touringcars.
postzegel zegt
@escort77: Ik wil niet generaliseren, maar over het algemeen hebben Duitsers gelijk.
jrk68 zegt
@postzegel:
Als ie dat maar in je oren knoopt….
Regel.1: ik heb…..
Robert zegt
@postzegel: over het algemeen hebben veel Duitsers nog steeds een vorm van superioriteitsgevoel over andere Europeanen. Niet alleen tonen ze vaak hun minachting voor rode kruizen of onze snelheidslimieten, ik zie ze bij ons (regio Arnhem) omgekeerd ook vaak de opengestelde spitsstrook mijden als de pest, terwijl ze zich wél aan de snelheidslimiet houden, en dan bewegen ze zich voort als rijdende chicane over ons ‘superieure’ asfalt.
henrie zegt
@RRRobert: Je bedoelt de spitstrook op de A50 zeker? Nou, daar zijn het zeker niet alleen de Duitsers die met 100km/h op de middelste baan blijven hangen. En elders op de Nederlandse snelwegen ook niet overigens…
tombe zegt
@escort77: in het algemeen zijn ze in Duitsland heel streng dat klopt. Niemand weet wat hier exact gebeurt is maar er zal volop met de vinger gewezen worden, hieronder het bewijs, wat natuurlijk de makkelijkste oplossing is. Ik zie dagelijks van beide kanten fouten, ik wijs naar niemand maar wederzijds respect zou al veel helpen.
tombe zegt
“Slechte” chauffeurs heeft niks met nationaliteit te maken.
Ik kan zelfs hetzelfde van wegenwerkers zeggen en dat kan die “weginspecteur (alias patroonheilige) Harold” ongetwijfeld ook alvorens van moord te schreeuwen.
Hij oefent een job uit waar hij idd blootgesteld wordt aan meer risico’s, zoek dan wat anders, hij mag het hebben.
Ik let op bij wegenwerken, maar eerlijk gezegd moet de fout niet altijd bij automobilisten gelegd worden.
Ik word dagelijks simpelweg verblind bij werken dat ik m’n grootlichten als tegen-licht moet gebruiken.
Wegenwerkers die simpelweg m’n vak oplopen zodat ik met m’n 40tonner volop de ankers in moet. Roekeloos zijn sommige, maar om altijd alle schuld bij de automobilisten te schuiven is ook mis.
Mensen worden ook non-chalant gemaakt! Hoeveel van die botswagens in de pechstrook met knipperlichten en verplichting om van 3 naar 2 te gaan als ze gezellig staan te kletsen en helemaal niks aan de hand is.
Hoeveel vrachtwagens met zwaailichten aan rijden waar helemaal niks exceptioneel op ligt. Wie kijkt tegenwoordig nog op naar een zwaailicht? Er wordt veel te veel misbruik van gemaakt sorry.
postzegel zegt
@tombe: Niet volledig eens met je betoog, maar je laatste 2 zinnen snijden dan weer wel hout.
Als iedereen een fluoriserend vestje aantrekt, valt ’t inderdaad niemand meer op.
mrrallycross zegt
Zo een kruis en die pijl zie je echt niet over het hoofd als je gewoon voor je kijkt en je ogen open houdt. Die gekke Duitser is gewoon in slaap gevallen ofzo
E34M5Touring zegt
Toyota Racing Development servicebus?
lorddisick zegt
Je bent niet met autorijden bezig als je zoiets over het hoofd ziet..
desjonnies zegt
@lorddisick:
Welkom………….in de echte wereld.
Als ik jouw opmerking zou toepassen, kan ik zo’n 43 keer per dag een aanrijding krijgen, zonder dat het mijn schuld is.
Verkeer is eigenlijk een sociale bezigheid.
Waar ook aso’s aan deelnemen.
En mensen die idd soms even niet opletten.
De hamvraag is : Hoe ga ik ermee om.
norge zegt
Tja, als je het hele land vol met rode kruizen gooit…
e1000bmw zegt
@norge: tja, ongeveer 60% van de Nederlandse bevolking is vrouw, dus dan heb je inderdaad van tijd tot tijd een hoop rode kruizen…
O wacht, dat bedoelde je niet…
desjonnies zegt
De touringcar heeft een Duits registratienummer
Maar dat zegt helemaal niets over de nationaliteit van de chauffeur.
purepet9000 zegt
@desjonnies: Correct.
Alfarobert zegt
Daarom staan er ook snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden.Hou je daar dan ook aan.Veel mensen moeten gewoon op het gas blijven.Ga daar zelf eens staan te werken.Hoe vind je het dan? Autorijden is een kwestie van samenwerken en niet alleen maar Ikke,ikke,ikke.Vrachtwagens zijn groot.Dat mannetje achter het stuur is aan het werk.Die zorgt dat jouw brood,melk,etc in de supermarkt komt(voorbeeldje).Hou daar ook eens rekening mee.Scheelt een bult ergernissen in het verkeer.
qoekje zegt
Had je het anders verwacht met de scheur piloten van toyota racing development reizen!?
purepet9000 zegt
@qoekje: Dat die wel een botsabsorber kunnen ontwijken.
st33fie zegt
Glaasje op
Laat je rijden