En zo zijn we nog veel verder van huis.
Er worden dagelijks steeds meer stenen gelegd om de weg naar de massale uitroeiing van de diesel in Duitsland te realiseren. Met name in Hamburg voelen ze er weinig voor om nog langer te wachten. De stad in het noorden van Duitsland kondigde eerder dit jaar aan dat het stappen zou ondernemen om de diesel uit het straatbeeld te verwijderen. Vorige week werden die eerste stappen daadwerkelijk gezet, en was het wachten geblazen op de uitspraak van de rechter. Die hebben we nu binnen.
De hoogste Duitse rechtbank heeft afgelopen week bevestigd dat de grote steden waarvan de luchtvervuiling niet in lijn is met de Europese richtlijnen, per direct actie mogen ondernemen. In het dertig pagina lange document laat de rechtbank in Leipzig weten dat de steden geen moment hoeven te wachten. De steden mogen voortaan, in feite, iedere diesel verbannen die niet aan de laatste Euro6-normen voldoet. Van de ruim 15 miljoen diesels in Duitsland, zijn er ongeveer 2,7 miljoen auto’s die niet direct getroffen worden door de uitspraak.
“Such restrictions, in their intensity, do not go beyond other passage and stopping bans as justified by road law requirements, which motorists always have to reckon with and which they principally have to accept.”
Afgezien van het feit dat dit voor meer steden de deur opent vergelijkbare maatregelen als in Hamburg te treffen, kan het de industrie bakken met geld gaan kosten. Volgens experts kan het de autoindustrie ruim 14,5 miljard euro kosten om de dieselauto’s van de benodigde fixes te voorzien. (Bron: Automotive News)
ger_dekker zegt
Ja, dit is de schijnheiligheid ten top, 40 procent van de Duitse energievoorziening komt voort uit bruinkool. Die Bruinkool is toch milieu vervuilend, dat wil je niet weten. Idioot hoe de mensen zich laten belazeren ook in Nederland met zijn kolencentrales.
maotje zegt
@ger_dekker: die bruinkoolcentrales staan toch niet in de steden joh
granlusso zegt
@ger_dekker: Ik denk dat het vooral goed is voor de mindset bij de bevolking. Zodra de bevolking milieuvriendelijk door het leven wilt gaan, dan pas kan de industrie echt een ommezwaai maken, zo werkt het nu eenmaal.
maotje zegt
@granlusso: het gaat niet om het millieu. Het gaat over gezondheid. Die van jou je kinderen en van iedereen. Indirecte gevolg daarvan is een positieve bijdrage aan het milieu.
granlusso zegt
@maotje: Nou, voor zover ik weet gaat het/ons milieu over de leefbaarheid voor mens en dier op deze planeet, dat is wat mij betreft hetzelfde als gezondheid, of in ieder geval onderdeel daarvan.
Volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde hoor.
skinnybmw zegt
@maotje: En denk je dat die diesels verbannen ook maar iets opleveren voor de gezondheid? Weet je wat voor stad Hamburg is…heeft een haven bijna zo groot als Rotterdam en al de industrie er omheen dat 24/7 door draait. Die scheepsdiesels stoten pas een rommel uit. En wat dacht je van het drukke vliegveld van Hamburg? Dat moeten ze eens aanpakken om effectief te zijn…en niet die paar diesels. Ik snap dat het om de mindset gaat bij het volk maar echt effectief zal het niet zijn voor een schonere lucht.
maotje zegt
@skinnybmw: we kunnen niet zonder de industrie en vliegvelden. Simpel zat je zal toch je vreten en goederen moeten hebben. We kunnen wel zonder diesel. Er zijn alternatieven zat. En ja tuurlijk helpt t weren van diesels. Dat zijn de grootste vervuilers in stedelijk gebied.
bmwfreak038 zegt
@maotje: je moet roze bril afzetten wat het vertekend je beeld, vliegtuigen, schepen industrie daar kunnen ze grote slagen slaan.
tjongejongejonge zegt
@bmwfreak038: jij hebt zeker zelf een diesel…..
bmwfreak038 zegt
@tjongejongejonge: had er 1, en dat was nadat ik zelf ook redeneerde op een manier van diesel hoeft voor mij niet..
tjongejongejonge zegt
@bmwfreak038: vroeger had ik er ook 1 maar als je er nu nog 1 hebt ben je wel een looser ……. trouwens ik had een bmw en de turbo bleef maar kapot gaan….
bmwfreak038 zegt
@tjongejongejonge: wat heeft je bmw en zn turbo met om dit diesel verhaal te maken? You are so fucking clueless
bmwfreak038 zegt
@tjongejongejonge: en als jij de staat verder wil sponsoren, be my guest. Die witte boordencriminelen die iedereen lopen te hersenspoelen met hun mooie verhaaltjes en hun zakjes stilzwijgend vullen staan te juichen naar het lezen van jouw comment. Lekker weer die accijnzen tillen naar een hoog niveau en jan modaal en iedereen kan er weer voor bloeden.
tjongejongejonge zegt
@bmwfreak038: je kan toch gewoon benzine of lpg gaan rijden of de trein elektrisch of waterstof . Diesel is gewoon geen goede keuze
bmwfreak038 zegt
@tjongejongejonge: wat denk je wat dat kost dan? Om over reistijd etc nog maar te zwijgen. iedereen in een stoppen werkt ook niet.
skinnybmw zegt
@tjongejongejonge: hoeveel km. rij jij per jaar? Ik 50.000+ dus benzine is geen optie. LPG zou kunnen maar is niet praktisch. En waar ik werk is openbaar vervoer echt helemaal geen optie.
tjongejongejonge zegt
@skinnybmw: het leven bestaat uit het maken van keuzes; verhuizen, ander werk, lpg. Jij maakt de keuze, je bent geen slachtoffer
skinnybmw zegt
@tjongejongejonge: Makkelijk praat zo…maar je kent mijn situatie ook niet dus dat is logisch.
lincoln zegt
@skinnybmw:
laat lullen .. ambtenaartje/steuntrekkertje van het domste soort ..
e28forever zegt
@lincoln: Huisregels?
jzaero zegt
@tjongejongejonge: kortzichtig. Zolang ik met 40-50k per jaar 250 euro per maand duurder uit ben met mijn benzine (E46 328i) dan met mijn diesel (E46 330d) zal ik nooit het grootste deel rijden met de benzine. Ja, nu heb ik ze beide op de weg en betaal ik dubbel (328 als hobbyauto), maar als ik het grootste deel van de kilometers met de diesel rijdt, kan ik voor dat geld wat ik normaal enkel aan de 328i kwijt ben nu de diesel én de benzine tegelijk verzekeren en op de weg houden. Verhuizen is geen optie, je woont nou eenmaal niet alleen en je past je aan op elkaar’s situatie. OV ook niet, dan mag ik als ik om 7:00 op de zaak wil zijn om 0:00 al in de trein gaan zitten.
cloverleaf zegt
@bmwfreak038: Als piloot met een vaarbewijs en een diesel: Hoe dan!??
mashell zegt
@bmwfreak038: maar niet zonder economische schade. En economie is de God voor de politici.
granlusso zegt
@maotje: @maotje: We kunnen niet zonder diesel. Diesel wordt veel meer gebruikt dan je denkt. Zo’n beetje de hele scheepvaart loopt erop, net als de bouwindustrie, en grote machines in weet ik hoeveel branches.
Dat de auto zonder diesel kan klopt, maar je reactie is net wat te kort door de bocht.
skinnybmw zegt
@maotje: Zeg ik dat de industrie weg moet, dan? Ik zou graag zien dat dat aangepakt en verschoond wordt. Dat zal relatief veel meer opbrengen dan die diesel-auto’s die maar een fractie vervuilen met een schip o.i.d.
En verstedelijkt gebied is vaak ook industriëel gebied. Vooral een stad als Hamburg.
Weet je trouwens hoeveel fijnstof één B747 uitstoot tijdens een start vergeleken met auto’s? Zoek maar eens op en dan snap je me.
cloverleaf zegt
@skinnybmw: in een 747 zitten 500 passagiers…
skinnybmw zegt
@cloverleaf: In een 747F niet?
jzaero zegt
@cloverleaf: hoeveel van die 500 passagiers zijn ook daadwerkelijk onderweg voor hun werk? Zo’n 747 stijgt op omdat hij volgeboekt zit, misschien met 60-70% vakantiegangers. Argument dat een 747 per km per persoon minder uitstoot dan een auto is een vaag argument aangezien je voor plezier een heel vliegtuig volstampt, terwijl waarschijnlijk 70% van de diesels die een stad in gaan voor de kost er ook echt moeten zijn. Welke is dan essentieler? Als het puur om milieu gaat kunnen we vakanties ook schrappen.
postzegel zegt
@skinnybmw: niet die paar diesels. 12,3 miljoen noem jij een paar diesels? En stop nou eens met klimaat (CO2) en milieu / gezondheid door elkaar te halen. Fijnstof, roet, stikstofdioxide. Allemaal. In de stad. Direct op straat. Recht in je bek. De eerste keer dat ik een scheepsdiesel tegen kom in de kalverstraat moet nog komen.
skinnybmw zegt
@postzegel: rijden er 12,3 miljoen diesels in Hamburg, joh? Je spreekt jezelf erg tegen nu…dus die 12,3 miljoen diesels rijden, zoals jij het stelt, allemaal in één straat en al die uitlaatgassen krijg je in één keer in je bek…ga toch weg, man. Aan de ene kant zeg je dat die scheepvaart niet in je directe omgeving is maar aan de andere kant wel 12,3 miljoen diesel-auto’s…of rijden die toch echt verspreid wereldwijd? Industrie en groot transport…dat zijn de grote vervuilers, believe me?
theblazerunner zegt
@skinnybmw: Ehm, vergeet vooral de veeteelt niet! Dat is veruit het slechtst voor moeder aarde.
postzegel zegt
@skinnybmw: nee nee. Ik zeg niet dat de rest niet vervuild. Maar altijd maar wijzer naar anderen die ook of nog erger vervuilen: met die houding komen we ook niet verder met z’n allen.
skinnybmw zegt
@postzegel: Ik ben gewoon van mening dat bepaalde gedeeltes van een stad afsluiten voor vervuilende diesels geen reet op schiet…als er geen goed alternatief komt moet ik wel diesel blijven rijden. Dus goede range, niet tè prijzig en niet vervuilend.
postzegel zegt
@skinnybmw: niet té vervuilend. Maar je rijdt jouw 50.000 km per jaar niet in de binnenstad. En als je dat wel doet, wordt ’t dan nu dus tijd voor een nieuwe Euro 6 diesel die niet te vervuilend is. Luister. Ik heb zelf ook een diesel. Daar kan ik prima mee leven. Euro 2 of 3 ofzo. In ieder te oud en vuil voor een milieuzone sticker in Duitsland. Maar ook te oud voor de binnenstad van Rotterdam Utrecht en Arnhem. Boeit mij dat? Nee, wat heb ik te zoeken in de stad, mèt m’n diesel? Ik parkeer wel nèt buiten de ring. Of ga met de trein. Je mening dat ’t geen reet scheelt deel ik niet want er zijn hordes mensen die moord en brand schreeuwen en uiteindelijk dan toch maar een schonere diesel kopen of de stad mijden. En inmiddels is de dieselmotor door alle ophef en gesjoemel in het verdomhoekje gedrukt; niemand koopt nu nog klakkeloos een diesel. Je denkt minimaal even na: of je maakt je zorgen om de restwaarde. Of om het milieu of de milieuzones waar je misschien wel niet in mag. Dat alles, dat scheelt. Als er op de 100 diesel kopers inmiddels 5 zijn die een andere keuze maken, scheelt het zomaar 5% in de nieuw verkopen. ( mooi hè, statistieken ;-) ) Seriously: voor sommige mensen Is er nog geen alternatief. Dat doet zeer. Tuurlijk. Die blijven voorlopig gewoon doorrijden. Maar mogen die een of twee straten straks in Hamburg niet meer in. Boehoe. Maar vooralsnog verwacht ik dat deze maatregel jou en heel veel andere dieselaars nog lang niet uit hun diesel jagen.
skinnybmw zegt
@postzegel: Ik maak me niet druk om die 1 of 2 straten in Hamburg want het is meer een principe kwestie. Ik ben voor het verbieden van diesels maar dit schiet echt niet op voor onze gezondheid. Ik rij regelmatig in de stad trouwens want ik woon in een stad. Het is een begin maar niet effectief genoeg. Dat zit mij dwars. Zo lang elektrisch rijden nog niet de range en oplaadsnelheid heeft zal ik diesel moeten blijven rijden.
tjongejongejonge zegt
@postzegel: precies, weg met alle diesels
skinnybmw zegt
@postzegel: Ik heb trouwens nergens gesproken over ‘klimaat’…dat haal jij er weer bij en zegt dat ik daarover moet stoppen, hilarisch.
tjongejongejonge zegt
@skinnybmw: geen diesel is beter dan wel diesel….
skinnybmw zegt
@tjongejongejonge: Yep, helemaal waar. Maar niet op deze manier. Effectief dan alles wat maar op diesel loopt. Dan helpt het pas…
skinnybmw zegt
@maotje: een gezond milieu = een gezond leven? What’s your point?
tweetyv6 zegt
@maotje: ga toch weg.
Hamburg heeft een mega grote haven.
Wat denk je wat al die roetfilterloze schependaar de lucht in blazen.
Het is puur groene terreur/symboolpolitiek voor sukkels zoals jij die denken dat je doodgaat aan een beetje fijnstof
skinnybmw zegt
@granlusso: Dat zou inderdaad kunnen want industriën verschonen leveren echt effectieve schone lucht op, dit niet. Maar het is een begin…
granlusso zegt
@skinnybmw: Dan moeten we eens bij onszelf beginnen. Minder vlees eten, minder vliegen en minder goedkope rommel uit China kopen.
skinnybmw zegt
@granlusso: Dat blijft toch een probleem…mensen willen tegenwoordig graag de wereld zien. Gelukkig worden moderne vliegtuigen steeds efficiënter en zuiniger. Eten van vlees moet zeker geen probleem zijn, is ook goed voor onze water voorraad.
Goedkoop spul kopen in China heeft iets met financiën van de gemiddelde burger te maken. Ook moeilijk aan te pakken. Prijzen omlaag in Europa is ook geen optie.
granlusso zegt
@skinnybmw: Dat klopt hoor, maar dat maakt de keuze om de dieselauto aan te pakken helemaal niet zo gek.
skinnybmw zegt
@granlusso: Nee, maar wil men echt effectief zijn dan moet het veel grootser aan gepakt worden. Dit alleen helpt echt helemasl niks…benzine auto’s zijn ook echt niet schoon. Grote onzin om alleen diesels aan te pakken…vooral de moderne. Oude diesels zie je gelukkig steeds minder.
bmwfreak038 zegt
@skinnybmw: prijzen omlaag geen optie rijd de grens eens over voor benzine en of dat goedkoper kan!
skinnybmw zegt
@bmwfreak038: het ging niet over de brandstofprijzen maar goedkoop goederen halen uit China…die dan allemaal met grote schepen en vliegtuigen hier heen worden vervoerd.
bmwfreak038 zegt
@skinnybmw: dat snap ik maar prijzen kunnen zeker wel omlaag..
skinnybmw zegt
@bmwfreak038: Niet zo lang de productiekosten in de EU enorm hoog blijven en met alle strenge regels gaat dat ook niet lukken…dubbel genaaid voor de doorsnee burger die diesel blijft rijden en iPads in China bestelt.
ger_dekker zegt
@granlusso: Ik ben ervan overtuigt dat de meeste mensen de uitstoot willen beperken. Een mindset is dus niet nodig. Het goede voorbeeld is wel nodig. Alle goedbedoelde regels hebben sowieso pas effect wanneer dat gevolgd word door de hele wereld. Wie gaat dat regelen?
theblazerunner zegt
@ger_dekker: Als de helft van de wereld het zou doen, zou het ook al de helft schelen.
granlusso zegt
@ger_dekker: Nee, dat ben ik met je oneens. Zolang mensen niet eens bereid zijn om 1x per week hun balletje vlees te laten staan, hebben we niet de mindset. Laat staan als het ‘ons’ geld kost, dan moeten we er helemaal jij van hebben.
Ik weet dat lang niet iedereen zo denkt, maar ik denk persoonlijk dat het merendeel toch liever voor het heden kiest.
chrism zegt
@ger_dekker: ik denk dat het gaat om de luchtkwaliteit in de steden zelf welke de mensen inademen. Je hebt gelijk dat de centrales vele male vervuilender zijn. Dit is ook een klimaatprobleem, maar van een ander type.
offroad zegt
Alsof de industrie de fixes gaat betalen. Dat zullen toch echt de eigenaren moeten doen.
pielemuis zegt
Mooi om te zien hoe politiek werkt. Als het om maatschappelijke discussies gaat gebruiken ze graag de kusje kusje knuffel techniek, en rekken ze het zo lang mogelijk om de pijn te verzachten en misschien in vergetelheid te laten raken. Maar o wee als ergens centen te vangen zijn, dan beuken ze direct naar binnen. Dan zullen we het moeten slikken en nog lekker vinden ook.
Als tegenprestatie vind ik eigenlijk wel dat dan de tax van sigaretten af moet. Vind het wel lekker om een sigaretje te doen na ik genaaid ben.
granlusso zegt
@pielemuis: Het is logisch dat mileumaatregelen geld kosten? Er is altijd wel iemand die het gaat betalen, dus ik snap je punt niet echt.
pielemuis zegt
@granlusso: Dat maatschappelijke punten die over het algemeen de staat alleen geld kost, zo lang mogelijk uitgesteld worden of dood gediscussieerd. Of er een wet of wijziging word bedacht die vaak pas een jaar later in werking treed.
Maar zoals bij deze situatie er geld voor de staat mee verdient kan worden, zijn ze er eens verassend snel mee.
Niet alleen in Duitsland. In Nederland kennen we dit trucje minstens net zo goed.
granlusso zegt
@pielemuis: Nou, echt dik zal er niet op worden verdiend, bovendien: dan zijn het inkomsten die jou en mij ook ten goede kunnen komen. Er kan bijvoorbeeld mee geïnvesteerd worden in duurzame zaken.
tjongejongejonge zegt
@pielemuis: sigaretten is gelijk aan longkanker. Longkanker is geen pretje… waarom een sigaret ?
pielemuis zegt
@tjongejongejonge: omdat ik een pak per dag rookt ( en nieteens omdat ik zoveel genaaid word)
Maar dan gaat het op jaarbasis echt schelen.
pielemuis zegt
@pielemuis: even inhaken trouwens dat die krengen weer 20cent duurder zijn geworden gvd.
karhengst zegt
@pielemuis: Na een beurt van de Duitse politiek gezagvoerdster denk ik niet dat een sigaret het eerste is waar je behoefte aan zult hebben…
pielemuis zegt
@karhengst: je moest eens weten wat mijn kink is. ^^
eirmakk zegt
Volgens mij rijden er veel Duitsers een diesel. Weinig belasting en goedkoper tanken en rijden. Benieuwd wat er gaat gebeuren met die diesel auto’s die er rijden. Ik hou in ieder geval wel de Duitse sites in de gaten, misschien dat ik een dikke 535d op de kop kan tikmen voor een prikkie.
bakingmynextbenz zegt
@eirmakk: en vervolgens mag je binnen niet te lange tijd ook in NL de binnensteden niet meer in. Het is natuurlijk wachten op vergelijkbare maatregelen in NL.
towi1989 zegt
@eirmakk: heb je wel eens gekeken wat zo’n kreng hier aan wegenbelasting kost???
eirmakk zegt
@towi1989: je kan jezelf straffen om voor €100 minder een passat te gaan rijden maar ik heb echt liever een glimlach elke keer als ik in mijn auto instap.
Bartholomeo zegt
@eirmakk: Een 535d uit 2014 ( euro 6 , 313pk, xdrive.. ) kost in belgie eenmalig 739 euro + jaarlijks 992.51 euro.
Een 535d uit 2010 ( euro 4, 286pk, ) kost in belgie eenmalig 1559.39 + jaarlijks 1158 euro.
Ik vind dit toch behoorlijk stevige prijzen om een grote diesel te rijden.
Een 535i uit 2010 ( euro 5 , 306pk ) kost eenmalig 775.94 euro + jaarlijks 868.86 euro
Een 535i uit 2014 ( euro 6, 306pk ) kost eenmalig 1133.23 euro + jaarlijks 827 euro
Zo zie je dat de keuze voor benzine snel gemaakt is
schoeneke zegt
@Bartholomeo: maar hieruit blijkt dus dat de 535d en 535i uit 2014 gewoon de binnenstad in mogen met de euro6 norm. Maar gaan ze ook benzines weren die de euro 6 norm niet halen?
P.s. Toch apart dat een Volvo D6 plug-in hybrid een euro 5 norm heeft en dus niet de binnenstad in mag……
dirkiii zegt
De kolen schepen vlegtuigen industrie. Wat gebeurd er daar dan mee
postzegel zegt
@dirkiii: kolen, schepen, vliegtuigen en zware industrie worden al jaren geweerd uit de binnenstad.
lincoln zegt
domme rondjes ..
maak dan een 6-puntige ster ofzo ..
kukuk zegt
@lincoln: sukkel
pielemuis zegt
@kukuk: komaan. Die was best grappig.
tjongejongejonge zegt
@kukuk: je hebt gelijk die Lincoln is een trump dinosauriër, denkt nog net als in de jaren 90 van de vorige eeuw.
lincoln zegt
@tjongejongejonge:
jaren 40 ..
op school kon je ook al niet echt meekomen zeker ..
pielemuis zegt
@tjongejongejonge: https://goo.gl/images/K8vSdt
kukuk zegt
@pielemuis: Hoe voelt dat nou, om iemands teefje te zijn? Zit je lekker met een rode bal in je bek te laptoppen? Get a life, sneuneus
pielemuis zegt
@kukuk: Jeetje niet zo vijandig. Stoere jongens op het internet hebben we zo weinig aan.
dromedaris zegt
Ze zouden beter Martinez bannen uit de wereld. #allforradja
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijk die symboolpolitiek… Allemaal elkaar naroepen zonder kennis van zaken…. Kom ik toch lekker niet (meer) in die steden.
maotje zegt
Top! Goed nieuws. Moeten ze in nederland ook doen.
quinn zegt
@maotje: lamlul
maotje zegt
@quinn: pardon? Blijkbaar heb je geen idee waar het om draait. Moet je zeggen als je aandoeningen krijg aan je luchtwegen door die vieze kankerverwekkende rommel.
f31bmw320d zegt
@maotje: dan zijn er nog wel andere dingen die je eerst kan verbieden, scooters en zo
maotje zegt
@f31bmw320d: dat gaat ook allemaal komen. Kwestie van tijd. Maar je moet beginnen bij de grootste vervuilers van t wegverkeer. En dat zijn de diesels.
Ik zit momenteel in miami. Verkeer is razenddruk. Amerikanen rijden in minimaal 6 cilinders of 8. En t stinkt dr niet naar uitlaatgassen. Dat komt omdat men hier niet op diesel rijd. Loop in een nederlandse stad door het centrum en t meurt overal naar uitlaatgassen.
rufctr01 zegt
@maotje: mooi lullen, een gallon benzine is daar goedkoper dan een liter benzine hier.
Dan moeten ze de benzine hier ook goedkoper maken en dat gaat nooit gebeuren.
Hier willen ze alles peperduur maken om voor Sinterklaas in het buitenland te kunnen spelen!
desjonnies zegt
@maotje:
De kwaliteit van je comments lezend : blijf vooral daar.
lekbak zegt
@maotje: Ik heb het nooit benauwd van een diesel auto. Maar als er een tweetakt voertuig langs ga moet ik soms letterlijk van de fiets stappen omdat ik geen lucht meer krijg. Dat zijn de grootste vervuilers.
mashell zegt
@maotje: de gevaarlijkste gassen zijn natuurlijk niet zicht- en ruikbaar.
toniominestrone zegt
@maotje: sinds wanneer bij jij erachter?,meejankende moraalridders als jij zijn er al genoeg, zet het om in daden en daar bedoel ik niet deze jank comments.
TDI-goeroe zegt
als iedere Duitser met een diesel Duitse binnensteden gaat vermijden, is D zo naar de kl*ten. Zelfde geldt voor NL.
quinn zegt
Waarom altijd maar weer die automobilist? En niet de industrie, vliegtuigbranche, scheepvaart, etc., etc.?
granlusso zegt
@quinn: Omdat de consument massaal voor 3 tientjes door heel Europa wilt vliegen.
quinn zegt
@granlusso: en de rest heb je geen antwoord op zeker?
granlusso zegt
@quinn: De industrie en scheepvaart heb ik ook een antwoord op: omdat we als consument elke dag vlees willen blijven eten, kiloknallers blijven kopen, meloenen in de winter willen eten en veel spullen bestellen op webshops van AliBaba en AliExpress bijvoorbeeld.
maotje zegt
@quinn: omdat de insustrie, vliegtuigen en schepen niet in de binnensteden zijn.
f31bmw320d zegt
@maotje: toch wel, vanuit Hamburg komen de schepen bijna door / langs de stad en ze hebben genoeg industrie in de stad.
bmwfreak038 zegt
@maotje: kerel lul toch niet zo slap.
rhellema zegt
@maotje: en Tsjernobyl is hier ook heel erg ver vandaan toch?
robert110 zegt
@quinn: Alleen maar de luchtvaart. De rest daalt al jaren geleidelijk door verschillende maatregelen.
Jochempie zegt
Even voor de vrolijkheid… Nog een uur en 35 minuten wachten op de rijtest van de nieuwe Fiesta ST? Ik kan niet wachten!
Yzord zegt
@Jochempie: huh er staat er allang eentje op Autovisie. Een driepitter ?
m54b30 zegt
@yzord: wat een armoede idd?
Jochempie zegt
@yzord: Autoblog wacht altijd tot maandagmiddag 16:00 met de rijtesten..
rufctr01 zegt
Dat krijg je daar ook wel op de knieën, dan gewoon de supermarkten daar niet meer bevoorraden! Zijn ze snel uitgeluld!
O plaat zegt
Komt er een uitzondering voor klassiekers of is een Duitse liefhebber met een W110 190D gewoon genaaid.
kennone zegt
En een benzine auto zonder katalysator op het kenteken mag wel. NAIS!!
healey zegt
Dit kon je aan zien komen. En het wachten is op de Nederlandse steden. En nu is het nog Euro 6, maar ook dat wordt waarschijnlijk binnen een paar jaar verbannen. Dat was voor mij eind vorig jaar wel de reden om voor een benzine hybride te gaan i.p.v. een diesel. Je ziet de invloed op de prijzen van gebruikte diesels al.
m54b30 zegt
Schijnheilige symbool politiek en dat terwijl VW de schoonste diesel heeft, belangrijk ook omdat veruit de meeste diesels in Europa van dit concern zijn.
https://newmobility.news/2017/09/11/car-institute-vw-making-cleanest-diesels/
En zelfs de sjoemel euro 5 diesel destijds al.
https://www.its.leeds.ac.uk/about/news/implications-of-the-vw-scandal/
desjonnies zegt
De regel waarvan je wist dat’íe zou komen.
Politici kunnen het niet nalaten om over elkaar heen te buitelen om dit soort zaken, die hen financieel niet zal treffen te verbieden, omdat.
Dat Duitsland hierdoor grotere problemen zal krijgen, da’s nu niet belangrijk want dan zijn ze al met pensioen.
Wegkijken, ontkennen, doodzwijgen, doodknuffelen, politiek correct zijn het is allemaal des 21e eeuw.
Er zijn geen politici met kleauten meer.
Alleen jankmuilen.
Erik zegt
@desjonnies: Duitsland krijgt geen grote problemen, de consument krijgt pas problemen omdat hij zijn diesel wil inruilen voor een benzine versie en er niks nada voor terug krijgt.
lekbak zegt
@erik2907: Kan je echt niet verder kijken dan dat?
autopetje zegt
Waar even aan voorbij word gegaan is dat de staat eerst wel alle belastingen aanpakt bij de aanschaf en gebruik. Er word een type goedkeuring afgegeven en de auto krijgt toestemming om de weg op te mogen. En na dat ze gevangen hebben is jouw auto ineens niet meer goed. Ik vind alle maatregelen prima ten goede van schone lucht maar verbied dan euro 5 met een overgangs periode. Dit is puur oplichting.
2wheeler zegt
@autopetje: dit dus. Mochten ze dit in NL invoeren dan mag de MRB direct evenredig omlaag. Maarja… never gonna happen.
Design_Driven zegt
Daarom V8 benzine.
moveyourmind zegt
@sketcher: Pfieuwww….
Toch nog iemand met een constructieve bijdrage aan dit debat en een standpunt waar ik me wél in kan vinden!
lekbak zegt
Misschien word het toch eens tijd dat ik werk ga maken van mijn plannen om een oude w115 te restomodden. Een *220 volledig aluminium dieselmotor zonder roetfilter, katalysator en egt meuk, dàt moet zuinig zijn zeg. En dan mag ik lekker overal gewoon komen!
tjongejongejonge zegt
@lekbak: stoer hoor….. je kan ook kiezen voor een relatief schone benzine of lpg of een elektrische auto of doe een wild en koop een waterstof auto
lekbak zegt
@tjongejongejonge: Het gaat mij er vooral om dat die regels zo krom zijn. Mocht ik het gaan doen dan is het toch voor de lol van de bouw. Het zal geen dagelijks auto zijn, daar heb ik gewoon een modern koekblik voor wat ik kan mishandelen zonder schuldig te voelen. Maar op vakantie zou ik wel met een grijns door Hamburg rijden.
thomasthomas zegt
Kom toch niet meer in steden bestel alles online.
tjaam zegt
Dat wordt een uitdaging voor Dld, al langer is bekend dat zonder devrelatief zuinige diesels de Co2 / klimaat doelstelling van Paris never nooit gehaald gaan worden! (Voorlopig) zeker niet met elektrische auto’s gezien het feit dat deze hun stroom uit de vuile” centrales krijgen (eclectische auto’s rijden voor 80% op bruinkool)
frank2b zegt
Prima. Stap één: die astmatische stinkdiesels de deur uit. Stap twee: fatsoenlijke laadinfrastructuur aanleggen. Stap drie: allemaal aan de elektromotor. (Gebeurt nu volop, maar niet per sé in die volgorde.)
Als je eenmaal de lineaire katapult van een 350+ KW elektroaandrijving hebt gevoeld, ben je de koolwaterstofminnende hoestbui prompt vergeten.
tjaam zegt
@frank2b: elektrische auto’s rijden voor 80% op bruinkool… De verplaatste uitstoot lijkt in de stad wel prettig maar is het iig niet op macro niveau, vooral in het licht van beoogde Co2 reductie. Daarvoor hebben we voorlopig zuinige diesels hard voor nodig… Dat wil de politiek niet erkennen omdat deze boodschap niet populair is. Over populisme gesproken: bij mij in Arnhem is de politiek net zo hyporcriet. Bij doorvragen mijnerzijds geven ze aan geen idee te hebben welk meetbaar effect het bannen van de diesel gaat hebben op het fijnstof gehalte. Tot nu toe is er ook geen bewijs van positief effect (zie TNO rapport Utrecht).
mashell zegt
@tjaam: klopt. Maar overschakelen van vuile stroom naar schone(re) stroom kan ongemerkt zonder iets aan de wagens aan te passen. Daar zit een groot voordeel van electrowagens tov verbrandingswagens.
frank2b zegt
@tjaam: Bruinkool speelt NAUWELIJKS een rol van betekenis in de Europese internationale energiemix. Alleen in Duitsland heeft bruinkool vooralsnog met 23% een significant aandeel. Maar daarmee staat Duitsland alleen en dat aandeel gaat zonder twijfel ook nog dalen in de toekomst.
De bruinkoolkaart wordt voornamelijk getrokken door de diesellobby maar het is een grotendeels onjuist argument.
Als je het nu over kernenergie zou hebben gehad dan had je een betere argumentatie kunnen opbouwen.
tjaam zegt
@frank2b: Met de huidige centrales blijft diesel onmisbaar om de C02 doelstellingen te halen (2021 95gram) De overgang naar schone stroom kan dit voorlopig niet opvangen (kernfusie zou idd geloof ik een mooie oplossing zijn), naast het erg lage aandeel elektrische auto’s. Ik (bescheiden) schat dat diesel zeker nog wel toekomst heeft, zeker de euro 6 plus.
tjongejongejonge zegt
Iedereen met een diesel moet zich schamen!!!
lincoln zegt
@tjongejongejonge:
geen wonder dat je vriendin jou het huis uit getieft heeft ..
tjongejongejonge zegt
@lincoln: ben zelf vertrokken en heb nu een langbenige partij van de dieren vriendin die niet klaagt over de lengte van mijn piemelmans terwijl jouw vriendin moet lachen om je buik en je kleine piemeltje. Maar ter compensatie heb je natuurlijk een grote stoere wagen…..
lincoln zegt
@tjongejongejonge:
nope .. jij kan geen beslissingen voor jezelf maken ..
tjongejongejonge zegt
@lincoln: je opmerking is bijna net zo dom als de volgende; je moeder heeft een snor
mashell zegt
@tjongejongejonge: iedereen die meehuilt in de huidige dieselhetze moet zich schamen. Een moderne diesel is de schoonste van alle verbrandingsmotoren! Maar goed, dit is het tijdperk van meehuilen op het internet.
Esprit_de_Flandre zegt
2.7 van de 15 mio diesels wordt niet getroffen. Dus 12.3 mio worden gehinderd in hun beweging.
Om even in perspectief te plaatsen: er zijn zo’n 45 mio auto’s in Duitsland, met een jaarlijkse verkoop van ongeveer 800k (waarvan steeds minder diesels). Dus op een tien jaar tijd, zijn al die oude diesels opgeruimd. Tien jaar, geen vijftien, want je moet rekenen dat de gehinderde diesels sowieso al oudere modellen zijn, die dus sneller zullen vervangen worden dan de Euro6-modellen.
Lijkt me niet onoverkomelijk dus. En het gaat de industrie niets kosten, integendeel, ze gaan hier mooi aan verdienen…
tstile zegt
Pas met een 54 jaar oude diesel een weekendje Hamburg gedaan.
Ik was er nog nooit geweest maar bij aankomst in het centrum had ik al spijt. Wat een gore teringbende is het daar. Er wonen nog meer mensen op straat dan in huizen zo leek het wel.
Als ze die stad schoon willen krijgen dan denk ik dat dieselauto’s hun laatste zorg zijn…