In het plaatsje Vauban begint de droom van Al Gore werkelijkheid te worden.
Wat Amsterdam al jaren niet lukt is in het zuidwesten van Duitsland aan de orde van de dag. Daar is de wijk Vauban, dat in Freiburg ligt, al sinds het begin van de jaren 90 bezig om auto’s te weren. Opvallend is dat het grootste gedeelte van de 5.200 inwoners vrijwillig afstand heeft gedaan van hun heilig koe. Anno 2009 kom je er op straat bijna geen auto’s meer tegen. Niet alleen de goodwill bij de inwoners van Vauban heeft ervoor gezorgd dat bijna niemand meer auto rijdt, een parkeerplaats in een garage aan de rand van Vauban kost €20.000. En dan zijn alternatieven voor de auto al gauw goedkoper.
Al bijna twee decennia lang wordt er veel tijd en energie gestoken in alternatieve vervoersmiddelen. Zo beschikt het stadje over een “ultra efficiënte tram” waarmee men binnen 15 minuten in het centrum van Freiburg is. Wie wel af en toe gebruik wil maken van een auto maar er geen wil bezitten kan gebruik maken van het auto-uitleen programma. Zo kunnen veel mensen autoloos blijven en toch beschikken over genoeg vervoersmiddelen.
Het gerucht van de autoloze-utopie verspreidt zich snel in Duitsland en omgeving. Elke dag komen er 6 tot 7 bussen vol toeristen kijken in Vauban. Uiteraard worden toeristen aan de rand van de stad gedropt, waar ze begroet worden met de welkomtekst: “We are creating the world we want.” Voor de één klinkt dit verhaal als een horrorscenario, voor de ander klinkt het als een woonparadijs. In ieder geval weten auto-hatende bakfietsers nu waar hun heilstaat gevestigd is. (bron: The Independent)
HDM zegt
Prijs voor hij/zij die zonder gepakt te worden met een auto alle straten in dat dorp begaat. :P
LJ zegt
wat is dit voor iets raars?:O mijn god… geen eigen auto meer:O
Ronhetkanon zegt
Duitse stad zonder auto`s. Nou dan zijn ze wel heel milieu bewust bezig.
Aiii zegt
Niet autorijden? Ik heb nooit zelfmoord overwogen, maar als ik daar was opgegroeid had ik nu niet meer geleefd. Brrr, klinkt als een horrorfilm.
Esprit_de_Flandre zegt
Met 5200 inwoners is het eigenlijk maar een klein dorp. Dan is het niet zo moeilijk om zonder auto te overleven. Moesten de bussen hier gratis zijn, zou ik ook mijn auto laten staan om de stad in te trekken. Maar ik zou mijn auto toch niet willen opgeven als het over grotere afstanden gaat.
BmwMPower zegt
Gelukkig hebben we ook nog Dubai, waar ze de woorden ‘groen’, ‘zuinig’, ‘CO2′ etc. niet kennen en natuurlijk alleen in auto’s rond rijden die 400kg CO2 uitstoot hebben per km.
Bij wijze van ;)
Lan_Evo zegt
Ik zie nergens staan dat motors verboden zijn. Kan je toch in ieder geval op zondagochtend nog heel het stadje wakker maken op je Fireblade met open uitlaat. ;)
yanktank zegt
ik voel opeens de gigantische behoefte om daar wat banden sporen te leggen :p
marc zegt
Is net zo radicaal als het idee dat je altijd en overal maar je auto moet kunnen gebruiken omdat je anders ‘beknot wordt in je vrijheid’ (dat je daarmee gevangen staat in de file vergeten we gemakshalve maar even)
CX9Owner zegt
het is dat het europa is anders was ik er dwars doorheen gereden
Emile_Benz zegt
hmm, hebben de autoriteiten (lees: politie) dan ook geen auto’s? :P Dan wordt ’t idee van HDM wel heel aanlokkelijk… :twisted:
007 zegt
@ marc
als je geen autoliefhebber bent, wat kom je dan op dit blog doen?
ik vind persoonlijk dat een auto vrijheid is, want zo een heel dorp zonder auto’s isoleert zicht toch ook op den duur want je kan bijna niet meer gaan, want altijd rekening houden met uurregelingen etc. Ik ben er natuurlijk nog niet geweest maar voor mij is dit eerder horror! en auto uitlenen wtf? daar gaat het plezier van een eigen auto kiezen en het plezier om die te bezitten en die auto ook zelf mooi te vinden/ comfortabel !
dit doet me eerder denken aan communisme
ik ben tegen! leve de vrije markt!
007 zegt
niet meer weg gaan*
Mao zegt
@ Emile Benz
Of met een twee takt 250 CC crossmotor, lekker door dat dropje scheuren met een mooie blauwe walm achter je :)
BaRa zegt
@007: dus als je de negatieve kanten van de auto onderkent, dan kan je geen autoliefhebber zijn? Over oogkleppen gesproken…
Een parkeerplaats van 20.000 Euro verbaast me helemaal niet. Dat is de prijs die je in een doorsnee stad ook betaalt. De conclusies die je hieruit moet trekken is dat een stedelijke omgeving met minder auto’s ook kan. Hoe je dit vertaalt naar grotere stadsweefsels is een ander verhaal natuurlijk.
007 zegt
@ BaRa
ik ontken de files niet, maar ik vind wel dat auto een vorm van vrijheid is. Maar ik denk dat ik de reactie van marc verkeerd geïnterpreteerd want hij zegt ook dat dit initiatief radicaal is. Dus ja eig heeft marc best wel gelijk, het zijn 2 uitersten natuurlijk en je moet een middenweg vinden.
my mistake
MDA zegt
Op dat flickr account staan gewoon auto’s anders.
jip_pino zegt
Al Gore’s droom is mijn nachtmerrie.
de sjonnies zegt
vroegâh had je het Britse Tv programma de Prisoner, daar reed de pliessie in Morris Mini Mokes rond en had ook niemand een auto.was een waardeloze TV show zonder achtervolgingen en dit dorp lijkt erop Bah wat een vooruitgang.
pomoek zegt
Als autoliefhebber… lijkt mij dit een fantastische plek om te wonen. Geen verkeerslawaai geen opgeschoten petjes met hun gepimte golfjes II in de straat, kinderen kunnen veilig op straat voetballen, geen stinkende diesel. parkeerplaats kopen voor de plezierritten (laten we eerlijk zijn, Woon-werk verkeer is al bijna net zo erg als treinforenzen), daar heb ik dan gewoon 20.000 voor over.
koen zegt
Aan de comments te zien mag een liefhebber van autosport dus niet ruimdenkend zijn? Moet een autoblogbezoeker per sé zo veel mogelijk vervuilen? Ik weet niet wat ik daarvan moet denken, maar ik vind het wel erg triest.
Ik denk dat auto’s thuishoren op een circuit. In die setting vind ik het machtige machines die zorgen voor heel wat entertainement. Eens ik ze op de openbare weg tegenkom echter, zie ik niks dan problemen. Geluidsoverlast, files, te weinig parkeerplaatsen, onschuldige kinderen die doodgereden worden, bergen roestend afval, stinkende uitlaatgassen, … Voor mij zijn die problemen een te hoge kost, dus ik ben tegen persoonlijk wagenbezit. Mijn mening he. En kom nu maar op met die reacties! Toon de kuddegeest!
six-trey zegt
@koen
en wat dan als je een mooie, stakke auto hebt enkel om rustig te cruizen en niet om als een gek te scheuren op een circuit.
achja om dat het in één boerengat in duitsland zo is wil dat niet zeggen dat het overal zo zal worden (gelukkig maar) wat voor kolonie is dat eigelijk? Amish? of een of andere sekte?
lincoln zegt
wat moeten die mensen daar gelukkig zijn ..
om zomaar geen keuze te hebben om mee te gaan in de vooruitgang ..
een heerlijk stukje 3de wereld .. en zo dichtbij ..
jorn_v_v zegt
hoog tijd om daar eens met een ferrari o.i.d. door heen te brullen :twisted:
007 zegt
natuurlijk kan dit systeem zijn voordelen hebben,
maar ja langs de andere kant de auto is in ons systeem onmisbaar geworden de hele infrastructuur is erop gebaseerd etc. het lijkt me dan oook niet het moment in tijden van crisis om heel de infrastructuur te gaan veranderen
HUMMFREAK zegt
Maffe moffen
dipsaus zegt
Ik moet toch zeggen dat ik dit initiatief toejuich, hoewel ik echt van auto’s(techniek) hou. Maar we moeten toch allemaal wel in kunnen zien dat hoe meer mensen er gebruik gaan maken van alternatief vervoer, hoe rustiger het wordt op de wegen voor ONS!!!!… Op het moment dat we steden gewoon aan elkaar ritsen met perfect OV is de nood voor een auto veel minder. Degenen die dan een auto willen kopen zijn liefhebbers, ipv iedere Jan met de Pet die van A naar B moet (gemiddeld 43 km of zoiets in NL).
Bob zegt
Het is hun keuze .. en je kunt natuurlijk altijd emigreren naar de VS als je nog van autos houdt
Citrofiel zegt
Ach, er zijn genoeg autolozen te vinden. Zet ze bij elkaar en je hebt zo’n dorp. De mensen die toch een auto wilden zijn allang verhuisd, en er zijn mensen die al geen auto hadden voor in de plaats gekomen. Je wordt niet echt gedwongen je auto af te staan…
Guan zegt
Gaaf, nog nooit van gehoord. Mits er goede alternatieven voor vervoer zijn is dit toch mooi.
Over het wel of niet liefhebbers zijn; De meeste automobilisten zijn in mijn ogen echt geen liefhebbers hoor, die hebben een auto voor de noodzaak (welke de overheid dus weg kan nemen).
pomoek zegt
Ik denk dat zo langzamerhand het misverstand dat mensen die het milieu belangrijk vinden per definitie auto’s haten wel kunnen ontzenuwen. Veel van die milieuridders, en ik reken mijzelf daar voor het gemak ook toe, hebben een technische achtergrond en daarom meer inzicht in de slechte gevolgen van het autogebruik. Dat betekend niet dat ik auto’s meteen als duivelse apparaten zie die verboten moeten worden. Maar er verstandig mee om gaan is wel belangrijk denk ik.
VivelaFRANCE zegt
@ edit,
Vauban is geen dorp, maar een wijk van de Duitse stad Freiburg. Het is een wijk gelegen op de voormalig Franse militaire basis van de Franse bezettingszone (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vauban_(Freiburg)).
mashell zegt
Ik houd van auto’s, houd van autorijden en werk in de automotive maar moet eerlijk bekennen dat ik ook niet zo gecharmeerd ben van al dat blik in de (binnen)stad.
Trouwens in de kop van Overijssel zijn er ook dorpen (Giethoorn als bekendste voorbeeld) waar mensen niet met hun auto bij hun huis kunnen komen, eigenlijk is het helemaal niet bijzonder. Waarschijnlijk is het wel de toekomst.
carsofcoolhaven.nl zegt
Klintk wel oke, toch? Als er maar alternatieven zijn om rond te reizen. Ik ga eigenlijk nooit met de auto de stad in, veel te onhandig en te duur. Geen mij maar de fiets of de metro. Uiteraard rij ik daarnaast wel gewoon, want overal buiten de centra van grote steden is het openbaar vervoer niveau wanstaltig slecht.
Oh well, then again… ik kan me niet herinneren dat ik bij daglicht over een fileloze A13 ben gereden. Ook de auto is niet altijd alles.
six-trey zegt
@carsofcoolhaven.nl
met een mooie unieke cabrio op zomerdagen als deze door een drukke stad rijden met het dak open en de auto tegen de grond.. ik zou het toch missen
Zoef zegt
Wie gooit hier een bom op?
Onehp zegt
Perfect. Auto’s zijn fantastisch als ze gebruikt worden waar ze goed voor zijn. Binnen de stad en in de file staan horen daar niet bij, dan kies ik voor de (vouw)fiets en de trein. Dát is – op dat moment – echte vrijheid in mobiliteit!
/Onehp – morgen met de fiets naar het werk in de, jawel, automotive sector
six-trey zegt
er is een dorpje in duitsland dat autovrij is, en iedeen denkt dat het overal zo gaat worden…
er is een doprje in amerika dat Myanus noemt gaan nu alle dorpjes myanus noemen? … wouter deed een rijtest in myanus …appeltje heeft een auto gespot in myanus aah jackass je bent geniaal
Arnoud zegt
@ iedereen die deze stad maar niks vindt: Je HOEFT er niet heen, hoor. De autohaters moeten toch ook ergens kunnen wonen? Zie het als een reservaat. ;)
We hebben plaatsen speciaal ingericht voor excessief autogebruik, we noemen het snel/autowegen en (race)circuits. Niet heel verwonderlijk dat er dan ook plaatsen worden ingericht voor minimaal autogebruik. Niet zeggen dat natuurgebieden voldoende zijn want daar mag je als mens alleen bij hoge uitzondering komen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben autofiel in hart en nieren. Maar een plaats waar mijn kinderen zorgeloos kunnen spelen, zonder de kans aangereden te worden door een al dan niet oplettende automobilist, vind ik niet onaantrekkelijk.
Oxymoron zegt
Het is geen plaats, het is geen dorp, het is geen stad, het is gewoon een woonwijk – en nog een kleine ook – in een Duitse stad. Zelfde idee als onze 30 km-wijken en woonerven, alleen zonder auto’s. Het hele centrum van mijn woonplaats wordt over twee jaar voetgangerszone. Wie daar woont zal dus ook zijn auto een eind weg moeten achterlaten, of verhuizen. Dan blijven de idealisten.
VivelaFRANCE zegt
@ Oxymoron, inderdaad, het is gewoon een hele milieuvriendelijke wijk in Freiburg. Er stond een paar maanden geleden een artikel erover in Le Figaro.
bmw zegt
Geen angst, dit zal nooit veralgemeend worden. Wat hou ik ook van die geweldige praatjes dat je “in de stad toch geen auto nodig hebt”. Zowel mijn professionele als mijn privé-leven worden ondersteund door mijn eigen flexibele vervoer. OV als het kan, de auto als mijn nichtje met het gebroken been graag voor de deur wil afgezet worden. Extremisme slaat nergens op. Het is ontworpen voor mensen met kleine cilinderinhoud die zekerheid zoeken en graag slogans uit de uitlaat laten knallen.
Je kinderen kunnen trouwens ook in de tuin spelen. Of op het speelplein. In het park. Ze hoéven niet óp de straat te voetballen.
En @de vergelijking autosnelwegen-dorpjes zonder auto’s: die vergelijking is scheef. Vergelijk de functie van een snelweg met een voetpad. Of een fietspad.
SjonnieTurk zegt
@HDM
Deal! Ik ga wel ekkes de chevy erdoorheen loodsen! :D Zo gepiept!
cardesigner@USA zegt
Het zou leuk zijn om een groene Hummer limo te huren en je dan daardoor heen te laten rijden.