En dan heeft de Duitse sleeper station heeft ook nog eens minder dan 100.000 km op de klok staan.
Sommige auto’s gaan volkomen langs je heen. Tegenwoordig zie je het heel weinig dat er een ‘dikke’ motor leverbaar is in een redelijke modale auto. Het waren sowieso nooit hardlopers en met de CO2-boetes zijn ze al helemaal onverkoopbaar.
Een van die auto’s is deze bonk grijze perfectie die je op de foto’s ziet. Zoals je kunt zien betreft het een Opel Vectra Stationwagon. Ook nog eens een Duitse sleeper station, dus! Dat was een bijzondere auto. Je had namelijk een sedan, een sportieve lifback (de ‘GTS‘) en zelfs een apart vijfdeurs lifestyle dinges-geval, de Signum. Die laatste had een grotere wielbasis. De Vectra Stationwagon was gebaseerd op de Signum, níet de reguliere Vectra. Dus ook hier een enorme wielbasis.
Z28NET
Het exemplaar dat voor vandaag het onderwerp is, heeft ook nog eens een lekkere motor. De Vectra van de facelift was namelijk te verkrijgen met diverse uitvoeringen van de 2.8 V6 turbo (die Saab ook gebruikte voor de 9-3 en 9-5). Dit blok (de Z28NET) is leverbaar geweest met 230 en later zelfs 250 pk. In de OPC was het blok goed voor 255 pk en later zelfs 280 pk.
De dikke sleeper station die tevens de duurste Opel Vectra op Marktplaats is, had oorspronkelijk 230 pk. Dankzij een elektronische krachtkuur bedraagt dat nu 290 pk! De auto heeft de ‘mapping’ van de OPC gekregen, waardoor de motor een flink stuk krachtiger is.
Sleeper station
Het mooie is dat de auto het niet eens van de daken schreeuwt. Een raszuivere sleeper station dus. Er zitten iets grotere wielen onder (wel origineel Opel Vectra) en de Vectra is een tikkeltje verlaagd met Eibach-veren. Daarnaast zijn er ook Bilstein-dempers en Monreo-stabilisatorstangen.
Ondanks dat het duurste Vectra van Marktplaats is, valt de prijs van 8.200 euro behoorlijk mee. Je hebt een Duitse stationwagon met 290 pk, weinig kilometers en volledig gedocumenteerd onderhoud. Niet verkeerd! Of heb je toch liever een C180 Combi uit 2003 met drie ton op de klok?
Interesse? Check hier de duurste Opel Vectra advertentie op Marktplaats!
massarati zegt
Hij daalt met de minuut, nu nog voor maar €7999. Keurige uitrusting en prijs voor deze auto, al blijft het verder een grijs hok.
willeme zegt
@massarati: hahaha, dan heeft ‘ie ‘m echt nét afgeprijsd. Niet wetende dat de auto eeuwige roem gaat vergaren op Autoblog ;-).
massarati zegt
haha, hij heeft nu al spijt.
vpowert zegt
Een sleeper totdat de voorwielen als een malle doorspinnen, denk ik. Dit was toch generatie met ‘catastrophic understeer’? Met de station heb ik niet zoveel, maar de Signum is een guilty pleasure.
De generatie later ziet er wat mij betreft veel fijner uit en maakt met vierwielaandrijving een stuk meer sense en die zijn ook niet duur: https://www.autowereld.nl/opel/insignia-sports-tourer/2-8-t-opc-4×4-325-pk-leder-trekhaak-pano-35321358/details.html
raoufff zegt
Fijn om een ramkraak mee te plegen en daarna het komend weekend lekker naar Center Parcs met de kids.
kennone zegt
@raoufff: als de ramkraak op een rechte route ligt. Heb nog nooit in een auto gereden die meer onderstuur had dan dit ding! Zelfs de VAG producten mogen deze lijken bak uitlachen ondanks Opel geen grappen maakt..
simonferrari zegt
Eigenlijk helemaal geen slechte deal. Maar wel een verschrikkelijk lelijk hok ;)
ty5500 zegt
Brr, dat interieur is wel plastic fantastic. Ik zou er niet graag op kijken.
karhengst zegt
Er is vast wel een postzegelverzamelaar die wat in dat infotainmentscherm ziet.
Variomatic zegt
Volgens de advertentietekst was eigenaar 1 een duitse opel dealer en eigenaar 2 een nederlandse handelaar ‘die er amper mee gereden heeft en de auto meer in de showroom heeft gestaan.. klopt niet: volgens RDW na 11 jaar in 2016 uit Duitsland naar NL geïmporteerd door een particulier, eind 2018 bij een handelaar beland, daar 2.5 jaar de banden plat gestaan tot februari 2021 en toen aan de huidige eigenaar verkocht.. die nu toch liever een diesel wil :-)
pindakoning zegt
@variomatic: 2.5 jaar is wel lang zeg. Verloop van km stand vind ik dan ook bijzonder
Variomatic zegt
@pindakoning: ja, stilstand is achteruitgang, 500km in 2.5 jaar.. dan ben je vaak beter af met een exemplaar met 2 ton snelweg km’s op de klok..
Instyle zegt
84.167 – 84.116 = slechts 51 km in 2,5 jaar, verder niet belangrijk🏎
Variomatic zegt
@Instyle: klopt, typo
marcomanta zegt
Je zal maar ingehaald worden met je BMW 3 cilinder met voorwiel aandrijving…. Grijze Opel of niet, snel is hij wel en zeker voor dat geld, maar ik ben benieuwd wie hem koopt.
kevertje zegt
Professioneel meermaals Opels onder de hand gehad, als kortere of langdurige vervanging van echte autos. Soms premium Insigna’s en zo. Het kon me echt niet boeien. Ze zijn altijd al grootmeesters in plastic chic, ondermaatse kwaliteit, rare motoren met onoplosbare problemen geweest. Ik denk dat hun verkoop aan PSA meer te doen was om de beschikbare fabrieksruimte, dan wel om een technologische bruidschat.
bischero zegt
Collega had de ‘hetschbek’ in diesel, 3.0 V6 als ik het me goed herinner. Man wat liep dat ding hard voor een Opel.
knapzuur zegt
Err voor een diesel van Opel (eigenlijk Isuzu) ging het wel aardig in een rechte lijn maar je kon/kan beter de 1.9 hebben bijna niets langzamer maar wel een stuk fijner om mee te rijden. Voor een vlotte Opel Vectra kan je beter kijken naar de 2.2 16v of de 2.6 v6 met die geinige DTM tunnelspiegels.
Robert zegt
Niet om het een of ander, maar een C180 Combi uit 2003 met drie ton op de klok haal je op voor bedragen van minder dan 2 mille. En dan heb je nog keuze ook. En roest, dat dan weer wel.
Beter koop je de >2004 facelift versie, die heeft de roestpreventie goed op orde. En ook die koop je voor ruim minder dan 8 mille.
Thomas20vt zegt
Fijne motor die 2.8 V6 Turbo, erg soepel maar zuipt wel enorm. Deze Vectra met geheugen in de stoelen had dit niet alleen in de stoelen en buitenspiegels maar ook in de binnenspiegel. Kwam je eigenlijk nooit tegen in auto’s van dat segment.
marcomanta zegt
@thomas20vt: en een sigaren aansteker.
jajeroenja zegt
Nee dankje. Doe mij dan maar m’n ex A4 2.0tfsi met 280pk, en die koste maar 5k
bernoulli zegt
Ik heb ooit nog eens een half jaartje in zo’n GTS gereden. Een instap 1.8 met dikke wieldoppen. Was best een mooi model van opzij (niet van voren, achteren en binnen). Reed wel prima en ruim zat. Die station is helemaal een vrachtauto. Ben je helemaal het mannetje in de Vogelaarwijk.
dree16v zegt
Vind dit stiekem wel gaaf. Echte sleeper waarvan je als eigenaar in stilte geniet zonder de patser uit te hangen
Neutrale liefhebber zegt
Lees dit blog al langere tijd, maar naar aanleiding van dit artikel heb ik toch een account aangemaakt. Op dit moment vieren mijn twee zonen en ik vakantie in de buurt van Valencia, Spanje. We zijn hier heen gereden in een Opel Vectra station van 2006. De auto is sinds Maart van dit jaar in ons bezit en bevalt uitstekend. De teller staat op plus/minus 225.000 km en het blok is een 1.8 (sterke) benzinemotor. De aanschaf prijs was €2400 en we hebben er €1600 aan uitgegeven om de auto weer “perfect” te maken (airco was b.v. kapot). Aangezien de auto gezien wordt als een youngtimer zijn al deze kosten voor de zaak. Ik betaal netto rond de €22,- p/m aan bijtelling en ben na de eerste maanden en de heenreis uitermate tevreden over de auto. De keuze voor een verstandige auto (merk was niet belangrijk voor mijn keuze als het maar een youngtimer station was ) of een luxe Audi station (“droomauto”) kon niet beter uitpakken. Natuurlijk is het geen Audi rs6 en natuurlijk is de auto van binnen niet voorzien van de nieuwste trends, maar voor iedereen die twijfelt tussen een luxe keuze en een verstandige kan ik zeggen dat wij geen moment spijt hebben gehad. Voor het geld en de voordelen die we hebben van de aanschaf van de Opel Vectra kunnen we veel leuke dingen doen. Daarnaast rijdt de auto als een zonnetje en hebben mijn bijna volwassen zonen ontzettend veel ruimte. De ervaren bezoekers onder jullie zullen er meer verstand van hebben dan ik, maar mijn Opel Vectra verdient het om genoemd te worden onder dit artikel. Ik ben er zelfs een beetje trots op.