De wassen neus van de week: aangezien (zeuren over) de benzineprijs hot is, heeft de Duitse overheid besloten alle bijna 15.000 pompstationhouders van het land wat nauwgezetter te gaan volgen in hun prijsbeleid. Want onderlinge concurrentie op een open markt is niet genoeg natuurlijk.
Het heeft eventjes geduurd, maar nu doet ook de Duitse overheid een Mugabe’tje: de negatieve aandacht vestigen op een andere partij om je eigen beleid wat te doen vergeten. Iedereen weet per slot van rekening dat de staat middels accijns en belasting het gros van de brandstofprijs beurt, maar toch moet er een Benzin-Polizei opgericht worden om te kijken of de pomphouder niet stiekem een paar cent bovenop de prijs smokkelt. Want dat scheelt namelijk buitenproportioneel op die euro die de staat per liter binnenharkt.
Of er door pomphouders onderling prijsafspraken worden gemaakt weet ik niet, ze zijn in ieder geval nooit bewezen. Ook in Nederland is eens een dergelijk onderzoek geweest, maar de uitkomst was nooit negatief voor de pomphouders. Ook hoefden ze nooit hun prijzen te publiceren, en strandden loze voorstellen als het publiceren van prijsoverzichten langs de snelweg eveneens. Als er al een prijsdruk kwam, dan was dat uit de eigen gelederen.
Toch wil de Duitse regering dat alle pomphouders gedetailleerde informatie over hun prijsvorming gaan aanleveren. Daarnaast moeten ze aangeven waar en tegen welke prijs er brandstof is ingekocht. Yay, nog meer administratieve rompslomp, daar zitten we allemaal op te wachten!
To slot wat minder zuur nieuws: een tank peut schijnt de afgelopen 2 weken maar liefst 3 euro goedkoper te zijn geworden, vanwege zorgen over de wereldeconomie en een grotere olie-aanvoer vanuit de VS. Echt geweldig is het niet, maar alle beetjes helpen.
Jesper zegt
Over een wassen neus gesproken; een tank is nu 3 euro goedkoper? Van een Vespa of van een Hummer? Of wellicht een Boeing 747? Gaat heen…
redzero zegt
@Jesper:
Ik gok dat dit per barrel is ?! niet per tank.
bempi zegt
Waarom de benzine pomphouder de schuld geven van de hoge benzine prijzen ?
Hij werkt in loondienst van de leverancier en die bepaald de dagkoers aan de pomp & de overheid verdiend 40% daarvan.
sacha zegt
@bempi: Volgens mij verdient de staat aan accijns + BTW (ook over de accijns) 60% per liter benzine…
bempi zegt
@sacha:
Ok ik wist het niet precies, maar ze kunnen wel een goede voorbeeld laten zien en geloofwaardiger overkomen door van 60% naar 5% te gaan.
mashell zegt
@bempi: en dan? 50% BTW, of 80% inkomstenbelasting? Het hele probleem is dat zowel de accijns als de marge van oliehandel een percentage van de kostprijs zijn. Dat zorgt voor een prijsexploderend effect.
bempi zegt
@mashell:
Waarom moet je als je iets verlaagt weer iets anders verhogen. Ik pleit voor een verlaging om nu een stabiele economie te krijgen. Wat hebben bedrijven eraan om minder inkomsten te generen met duurdere producten.
Mensen rijden nu goedkoper of minder. Slechte ontwikkeling als je het mij vraagt, want dat zijn weer minder inkomsten. Dus probeer het dan aantrekkelijk te maken. Hoe kan je immers in goede en slechte tijden een verhoging blijven handhaven. Dat werkt gewoon niet en dit is het bewijs.
renezzzz zegt
Hopelijk dat de brandstofprijzen van tankstations langs de autobahn ook worden aangepakt….
9000cse zegt
Hier mijn reactie op dit bericht bij Nu.nl:
Aangezien dit bericht op Duitsland betrekking heeft, kan ik alleen hierover het volgende berichten:
Ik rijd twee keer per week naar Zürich en tank mijn diesel zowel op de heen- als terugweg steeds bij hetzelfde tankstation. De reden hiervoor is om per tankbeurt van 60 tot 65 liter enkele euro’s uit te sparen. Het betreft een prijsvechter van Jet in Pforzheim, dus géén tankstation langs de autosnelweg. Er tegenover ligt een tankstation van Agip. Dit is altijd 1 eurocent duurder dan “mijn” tankstation.
Dit is wat er recentelijk gebeurde:
Zondag 22 april. Getankt om 22.49 uur. Literprijs: € 1.469/ Agip € 1.479.
Zondag 22 april. Toen ik om 23.03 uur vertrok stond de prijs op € 1.519/ Agip € 1.529.
Maandag 23 april. Getankt om 12.07 uur Literprijs € 1.459/ Agip € 1.469.
Woensdag 25 april. Getankt om 23.01 uur. Literprijs € 1.489/ Agip € 1.499.
Donderdag 26 april. Getankt om 12.15 uur. Literprijs € 1.439/ Agip € 1.449.
Zondag 29 april. Getankt om 22.58 uur. Literprijs € 1.419/Agip € 1.429.
Toen ik weer na het betalen naar buiten liep: Literprijs € 1.479/ Agip € 1.489.
Maandag 30 april. Getankt om 11.57 uur. Literprijs € 1.439/ Agip € 1.449.
Vraag: Was de prijs voor ruwe olie op zondag- resp. woensdagavond plots zo sterk gestegen, dat de dieselprijs met 5 resp. 6 eurocent moest stijgen? En 13 uur later weer was verlaagd?
Antwoord: NEE! Natuurlijk niet! Dit is prijsmanipulatie. Dit is mensen bedriegen.
Vraag: Veranderen Jet en Agip, -onafhankelijk van elkaar-, altijd de prijs samen op hetzelfde tijdstip met evenveel eurocenten?
Antwoord: NEE! Natuurlijk niet! Dit riekt duidelijk naar prijsafspraken = kartelvorming.
En dit “prijzenspel” speelt zich al meer dan tien jaar zo af.
Mijn mening: Goed idee van de Duitse regering om hier eindelijk controle op uit te gaan oefenen.
@109
Denk je nou echt, dat ik hierover nog nooit met de pomphouder heb gesproken? Ik ken die man al meer dan tien jaar! Hij heeft me zelf verteld, dat hij zijn prijzen zelf niet kan veranderen. Dat gebeurt in de centrale in Hamburg. En die kunnen van daaruit toch echt nog niet beoordelen of het in Pforzheim op dat moment druk is of niet.
Lees meer: http://www.nujij.nl/economie/duitsland-gaat-benzineprijzen-controleren.16824058.lynkx#ixzz1tieFn300
Lees meer: http://www.nujij.nl/economie/duitsland-gaat-benzineprijzen-controleren.16824058.lynkx#ixzz1tidPXNtz
mashell zegt
@9000cse: een gemiddeld Duits tankstation verandert 5x per dag de prijzen! De gemiddelde trend is dat gedurende dag het steeds iets goedkoper wordt. Dit vanwege de prijzen van onmliggende tankstations, dat effect zorgt voor lagere prijzen op de avond zelfs ondanks dat er s’avonds meer klandizie is. Er wordt dus (blijkbaar in de centrale in Hamburg) wel degelijk op de prijzen in de omgeving gelet. Is ook logisch, een paar cent te duur kost de stationshouder zomaar 30% omzet in dat uur.
9000cse zegt
@mashell:
Je schijnt goed op de hoogte te zijn, alleen toon je niet aan, dat de prijsverschillen ontstaan door prijswisselingen op de oliemarkt, maar door de willekeur van de brandstofmaatschappijen. De prijzen kennen daardoor geen stabiliteit en dat is de reden, dat de Duitse overheid die willekeur wil aanpakken.
Stel je alleen maar eens voor, dat dit op ander gebied ook zo zou zijn. Zoals de broodprijs of het pilsje in de kroeg. Dan zou het land op zijn kop staan.
mrs250 zegt
@9000cse: stond een paar weken geleden inderdaad een uitgebreid artikel over in Der Spiegel. Ben benieuwd of ze er daadwerkelijk iets aan gaan doen…
baasbas zegt
Lol.. klinkt als een Nederlandse maatregel
kell zegt
Deze week in frankrijk, uiteraard op weg in Lux. De tank vol gegooid. Scheelt minimaal 30 cent per liter… Op dat moment lekker. Maar gewoon triest dat het zoveel moet kosten ’thuis’.
meneersander zegt
Peut uit de Vs, alsof we daar zo happy mee motten wezen.
bertorelli zegt
@meneersander:
Is U niet blij met de peut of met de VS?