De nasleep van dieselgate banjert heerlijk verder.
De hoogste rechtbank van Duitsland heeft een aanvraag van de Volkswagen Group om het werk van een speciale onderzoeker te schorsen afgewezen. De persoon in kwestie deed onderzoek naar de acties van het management in het oplossen van het dieselschandaal. Dit meldt Reuters.
De speciale onderzoeker is in november bij de zaak geroepen om te bekijken of de leidinggevenden van Volkswagen belangrijke en marktgevoelige informatie tot zich hebben gehouden. Nadat het schandaal naar buiten kwam ging Volkswagen in zee met advocatenkantoor Jones Day en adviesfirma Deloitte om zelf onderzoek te doen naar wie er precies fout zat. Hierop werd een schikkingsbedrag gebaseerd, maar de bevindingen zijn nooit daadwerkelijke gepubliceerd, waardoor er bij de investeerders onduidelijkheid heerst of dit allemaal wel klopt. Daarbij komt Volkswagen hun belofte om zo transparant mogelijk te werk te gaan overigens niet na.
De toevoeging van de speciale onderzoeker in dit verhaal lijkt dus terecht, evenals het idee dat Volkswagen niet zit te wachten op dergelijk gesnuffel in hun zaken.
Volkswagen stond recentelijk tegenover een groep van drie juryleden in Celle, die uiteindelijk van mening waren dat de fundamentele rechten van Volkswagen niet zijn geschonden. De automaker is er van overtuigd dat het alles netjes heeft gedaan en er om deze reden geen speciale onderzoeker nodig is. Met het besluit van de rechtbank mag de onderzoeker zijn werk zonder onderbreking doorzetten.
Het gerechtshof zet de deur echter wel op een kier voor de automaker, door te zeggen dat het ‘nog niet voldoende overtuigend was voor een besluit’.
coffeecup zegt
Wacht ff. Ze stellen zelf een advocatenkantoor aan, kiezen zelf Deloitte uit en bedenken daarop zelf een schikkingsbedrag. En gaan dan naar de rechter omdat er een extern iemand rondsnuffelt? Juist. Goed verhaal. Sympathiek merk joh!
mashell zegt
@coffeecup: bekijk het eens van de andere kant. VW heeft in de VS (en alleen in de VS) gesjoemeld. Dat is ontdekt, ze hebben het toegegeven. Er zitten mensen vast. Er zijn koppen gerold (zelfs die van Winterkorn). Er is een schikking met de justitie in de VS getroffen. Dit is gewoon klaar, afgerond. Het concern moet verder! Het concern heeft ook haar toekomstplannen drastisch omgegooid. Dan is het hoogst irritant dat traag werkende justitie in Duitsland twee jaar naar dato ook nog wat te onderzoeken wil hebben.
pomoek zegt
@mashell: dat is inderdaad irritant maar zo werkt het nu eenmaal. De gang van zaken zoals s omschreven is merkwaardig. Ik zou zelf ook wel bij een verkeersovertreding de hoogte van de boete willen vaststellen. Niet gek als een overheid een beter zicht wil hebben op wat er daadwerkelijk heeft afgespeeld. Ik vind dat wat VAG heeft gedaan vaak een beetje wordt afgedaan als mweh. Wat mij betreft mogen ze die club echt snoeihard aanpakken.
coffeecup zegt
@mashell: hoe kom je erbij dat VAG alléén in Amerika heeft gesjoemeld?
rufctr01 zegt
@mashell: ze hebben ook in Europa gesjoemeld! Er reden hier genoeg sjoemeldiesels op de wegen die naar de dealer moesten voor een aanpassing.
dracae zegt
@rufctr01: Er is een verschil tussen auto’s maken met ‘sjoemelsoftware’ en fraude richting de overheid. We weten ondertussen dat heel veel fabrikanten het eerste gedaan hebben, terwijl er alleen bewezen is dat VW, in de USA, ronduit gelogen heeft tegen de toezichthouder. Dat laatste is het grote ding, m.b.t. de boetes in de US.
fanboy zegt
@dracae: Wat een slap “goedmaak” gel*l.
Sjoemelen en fraude is hetzelfde. Keihard liegen of niet, zowel in Europa als in de USA haalden ze de emissie testen niet.
Aleen in de VS is het zo streng dat ze die diesels nooit schoon genoeg kregen, en dus ook niet meer konden verkopen. Dat is het enige verschil.
fanboy zegt
@mashell: Zoals gezegd, ze overschreden hier ook de normen. Hier moeten / moesten ook 14 miljoen diesels terug, en dat is niet uit aardigheid.
notsobig zegt
@mashell: Typisch Nederlands weer, bekijkt het eens van de zijde van de crimineel ipv het slachtoffer… Zo’n zware jeugd met slechte ouders en dan nu dit, arme jongens bij VW!
En laat de slachtoffers; de klanten, de concurrentie enz enz maar lekker in de kou staan. Zijn in de EU totaal niet aangepakt, geen compensatie en klanten een slechtere auto na een update…
Maar toch lekker allemaal VAG producten blijven kopen hoor!
desjonnies zegt
Aber edelachtbare, die anderen haben auch gesjoemeld, warum sind nür wir den schwans, und warum nicht Fiat, Peugeot, Toyota, BMW und Volvo?
Wir müssen schon diese sch??ss Amerikanen bezahlen und unsere lobbyisten haben den EU ein vermögen bezahlt sodass wir nicht mit unsere koent auf die blären sessen durfen ja!
Und heute kommt unsere heimat den boel belazeren!
Erik zegt
@desjonnies: Google’s vertaalmachine gebruikt?
intimrasiert zegt
@desjonnies: mooi stukje nederduits!
Erik zegt
@intimrasiert: geschreven met Nederwiet dan?
misterdrogba zegt
@desjonnies: hahahaha heerlijk! + veeeel van mij!
406_v6 zegt
@desjonnies: niet teveel poedersuiker snuiven voor je wat schrijft hé? (Vermakelijk stukje weer trouwens)
rhellema zegt
@desjonnies: verdammt noch mahl, was ist das für schweinerei den ja. Ich habe die sjonnies ein + gegeben!!! Vielen dank für lachen!!!
monsieurleloure zegt
Het blijft een apart merkje dat Volkswagen, ze zullen wel even hun eigen regeltjes maken…