Facepalm. Nog een facepalm. Echt? Ja, nog eentje. Facepalm.
“Het houdt niet op. Niet vanzelf.” Het is een van de meest gebruikte taglines als het gaat om het Dieselgate schandaal. Het is nu al zo lang bezig, dat men bijna vergeten is waarom het om ging, toch?
Eh, nee. Volkswagen is een beetje stout geweest als het gaat om de uitstoot van hun dieselmotoren. De ECU van de motor herkent wanneer deze aan een laboratorium test onderworpen wordt. In principe is het natuurlijk verdraaid handig gevonden, maar het is net als met vreemdgaan: niemand gaat er beter uit komen.
Zo ook Audi. Dat merk leunt zwaar op de verkoop van auto’s met een dieselmotor. Is een periode geweest waarin ze een voortrekkersrol hebben gespeeld als het gaat om dieseltechnologie, denk aan de Audi 100 TDI in 1988. Maar ook Audi gebruikte motoren met sjoemelsoftware. Echter, volgens de Bayerischer Rundfunk heeft Audi méérdere sjoemel-software programma’s: 4 in totaal. Dat blijkt uit rapporten van de Duitse RDW (rijksdienst wegverkeer), de KBA (Kraftfahrt-Bundesamt).
De KBA wordt gezien als een vooraanstaande autoriteit. Dat blijkt helaas niet uit het feit dat ze Audi alsnog hebben laten sjoemelen. De Rundfunk concludeert namelijk dat de meeste modellen niet eens zijn onderzocht. Men vertrouwde op de gegevens van de fabrikant, Audi in dit specifieke geval. Jazeker, de slager mocht zijn eigen vlees keuren. Ook heeft de KBA Audi aangespoord om terugroepacties te ondernemen, zonder deze te melden bij justitie. We hebben het nu niet over 10 jaar geleden, dit komt nog steeds voor volgens de Bayerischer Rundfunk.
Het gaat om Audi’s met voornamelijk de grotere dieselmotoren, zoals de 3.0 V6 TDI. Met name alle modellen die ‘voldoen’ aan de Euro 6 norm rijden kunnen nog rondrijden met foutieve software. Volgens de Bayerische Rundfunk gaat het om zo’n 200.000 auto’s. Helemaal een verrassing is het niet. Een dergelijk bericht kwam een half jaar geleden naar boven in verband met de kleine VW-dieselmotoren.
Met dank aan @406_v6 en @StefanVTS16V voor de tip!
str8six zegt
Ik heb bingo met Bayerische Rundfunk!
beast95 zegt
Het bericht verbaast me niks. Wat me wel opviel aan het artikel is hoe ‘clean’ ik de auto’s vind ogen tegenwoordig. Niet zo gek met al die drukke designs van tegenwoordig. Zelfs de Q7 oogt fraai vergeleken met sommige auto’s van tegenwoordig
mashell zegt
@beast95: Wat me wel opviel aan het artikel is hoe ‘kaal’ ik de auto’s vind ogen tegenwoordig. Niet zo gek met al die drukke designs van tegenwoordig. Zelfs de Q7 oogt saai vergeleken met sommige auto’s van tegenwoordig.
Smaken verschillen, deze wagens zien er wat mij betreft hopeloos verouderd uit. De generaties er voor zagen er tijdlozer uit.
pa045 zegt
Deutsche gründlichkeit: koop iedereen en zijn moeder om, verpak het in premium en iedereen is er dol op.
Destroyer-GT zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nu ben ik misschien behoorlijk principieel aangelegd, maar met zo’n bedrijf wil je toch nooit zaken doen??
mashell zegt
@svenska_aeroplan_ab: maar als Duitse autofabrikant kun je gewoon niet om het KBA heen…
henkp1 zegt
@@svenska_aeroplan_ab: Ik ben het helemaal met jou eens! Stelletje criminelen, geen cent gun ik ze.
vetnek zegt
‘Vorsprung durch die KBA’
ghost zegt
Zou mij niet verbazen als de RDW in Nederland hetzelfde zou doen met Pon als die onder vuur lag..
moveyourmind zegt
@ghost: Één telefoontje naar de conciërge van het Koninklijk Huis en het is geregeld.
dare2think zegt
Het lijkt eerder een moreel probleem bij het management van Audi te zijn. Een ingenieur doet nl. meestal wel wat de manager hem opdraagt en de koppen die rolden waren vooral koppen uit het topmanagement van VAG. Probeer daar maar eens wat aan te doen.. Jammer dat door dit gedoe een fantastische motortechniek om zeep is geholpen. De huidige stand van (diesel)techniek is dat een personenauto ruim 2200 km ver komt op een dieseltank. Dát is past echt premium. Het zal nog wel even duren voor een auto op stroom zover komt.
mashell zegt
@dare2think: welke auto komt 2200km ver op een dieseltank? En waarom is dat belangrijk. Mijn Ford op diesel ging vroeger (2004 hebben we het dan over) 600km op een tank dat was al ruim voldoende.
dare2think zegt
@mashell: Dat is belangrijk voor het milieu, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen voor een diesel. Minder diesel per kilometer is ook minder uitstoot per kilometer, maar wél zonder altijd te moeten hannesen met stekkers. En de zeldzame keren dat je moet tanken is het ook met 5 minuten gebeurd. Als je veel rijdt is niet vaak bij de pomp staan echt wel iets waarop gelet wordt.
mashell zegt
@dare2think: ik rijd veel en diesel en ben dat wekelijkse (soms twee keer per week) vijf minuten in een pistool staan te knijpen helemaal zat. s’Avonds in de garage de wagen aan de stekker leggen en s’ochtends weer lekker vol lijkt me juist een verbetering.
Overigens is minder diesel per kilometer helemaal niet een noodzakelijk een verbetering voor het milieu. Door steeds efficientere verbranding en hogere verbrandingstemperaturen wordt de uitstoot steeds gevaarlijker. Vroeger was NOx geen thema, nu is het een probleem. En binnenkort ook een probleem voor benzinemotoren (die meteen na het uitfaseren van de diesel uitgefaseerd zullen worden).
tstile zegt
@dare2think: Minder diesel per kilometer?
Met een Golf 1 op vakantie haalde ik 1 op 25. Gemeten met exact de gereden route op Google maps en het aantal getankte liters.
Normaal haalde ik al 1 op 17 met dat ding.
Dat is nou het probleem van VAG. Ipv de vooruitgang van de techniek te gebruiken om auto’s echt schoner te maken gebruikten ze dat om meer gewicht te kunnen verplaatsen en meer power. Oftewel om dikkere auto’s te maken. Ondertussen de boel bedonderen.
Dat moet je keihard afstraffen. Maargoed. Iedereen loopt nogsteeds weg met VAG.
slickrick zegt
@dare2think: welke auto gaat 2200km op een tank ? Ik heb interesse, moet nog steeds elke 900km tanken
dare2think zegt
@slickrick: Er zijn een aantal recordpogingen gedaan met VW Passats. Die rijden wel in één keer door en op een aangepaste snelheid. Maar ik gaf expres de extreme waarde aan om te bewijzen dat het wel kán.
pramm zegt
@dare2think: sorry, maar een diesel rijdt tegenwoordig ca 1200 op een tank. Ca 6 jaar geleden had ik een 5 naar oude Passat 1.9 tdi. Daarmee reed ik 1200 km op een tank. Een collega van me kreeg ook een Passat. Een schone zuinige 1.6 TDI. Die zou enorm veel zuiniger zijn. Op snelweg bleek verbruik ca 20% hoger te liggen… Waarschijnlijk wel andere uitstoot omlaag maar veel is echt window dressing door maximaal de mazen in de wet te misbruiken.
jje003 zegt
@dare2think: ik haal zeker1200/1300km voordat het lampje gaat branden in een 318d
loserboi932 zegt
@slickrick: Wat heeft u voor auto als ik vragen mag? Ik ben namelijk op zoek naar een diesel voor veel kms.
Bij voorbaat dank.
Volvo_440_turbo zegt
@slickrick: Mijn Octavia 2.0 TDI zal een beetje in de buurt komen als iemand het met een ijzersterke wil waagt!
Van de Franse Ardennen tot Slowakije 1200km op een tank en ik kon nog 100km, de auto VOLgeladen, cruisecontrol op 130 km/h oa Oostenrijk door. Auto heeft wel een 3D powerbox van Speed-buster en nog steeds de sjoemelsoftware. Een tweede keer in mijn leven zal ik dit niet kunnen en ik denk dat iemand die een lagere snelheid aanhoud terwijl hij leeg is daar makkelijk 300km of meer bijpoeierd…
406_v6 zegt
@slickrick: hij rijdt vast een Daf of zo, met een 1000 liter tank ?
vetnek zegt
@dare2think: ik doe 500/600 op een tank met m’n Giulia. (45L)
monsieurleloure zegt
Er blijft altijd iets te beleven met die sjoemelaartjes uit Ingolstadt. Benieuwd wat het volgende wordt…
Erik zegt
Het blijven Duitsers, ook nu weer door von der Leyen langs Timmermans te schuiven, maar dat ter zijde.
mashell zegt
@erik2907: de Duitsers hebben ook hun man, Manfred Weber, die eigenlijk de meeste stemmen had ook gepasseerd! Niet alleen Weber en Timmermans is gepasseerd, veel erger, Rutte, Macron, Merkel, Orban en co hebben ons, de kiezer, gepasseerd! De EC en het EP zouden er goed aan doen de “Raad van Europa” gewoon op te heffen, deze overbodige bemoeizuchtige ondemocratische bestuurslaag kan gewoon weg.
karhengst zegt
@mashell: als Von der Leyen haar baan in Brussel net zo doet als die in Duitsland is die laag echter ook zo verdwenen.
Maar inderdaad, precies dat alles waar men “Europa” al jaren voor bekritiseerd wordt hier maar weer eens pijnlijk bevestigd.
amersfoorter zegt
Hoe is het eigenlijk met Joris demmink? Nog zwembaden gesloten vandaag vanwege woestijn-relvolk?
dees zegt
Dan hebben we het nog niet eens gehad over het harde werk dat Merkel gedaan heeft om VAG tot dusver dikke boetes te besparen.
rufctr01 zegt
-edit: de plaat blijft ernstig hangen.-
realhustler zegt
Ik rij 4.85 liter op 100 km, dat is 1 op 20.6 met mijn diesel. Dat is dus ruim 1000 km op een tank van 50 liter, en dat is gemiddeld over meer dan 60k in 2 jaar. Inclusief vakantie met bergen, winter, zomer, airco aan, in de stad, op de snelweg, korte ritjes lange ritten, soms haast, soms file. 2,5 keer tanken per maand dus.
Ik wil best elektrisch rijden, maar ik kan niet op eigen grond parkeren, moet dan een publieke laadpaal, dat lijkt mij de uitdaging bij de transitie. Want ik heb twee auto’s, mijn buren ook, de meeste mensen bij mij in de straat. Hoeveel laadpalen gaan ze zetten?
henkp1 zegt
Pfff wat een bedrijf zeg dat VAG; wanneer verdwijnt die Piëch nou eens achter slot en grendel??
rica zegt
Ik rij in een Volvo V70 2.0 diesel (2014) en kan met een volle tank zo’n 1200 á 1250 km rijden.