De topsnelheid van een Chiron uitproberen zonder je rijbewijs kwijt te raken: het kan gewoon in Duitsland. Toch zijn de Duitsers niet blij.
Het blijft natuurlijk eigenaardig: Bugatti levert een wereldprestatie door een auto te bouwen die 420 km/u kan en vervolgens gaan de eigenaren er stapsvoets mee door Monaco rijden. Maar zelfs op de snelweg ben je meestal niet in de gelegenheid om de 420 km/u aan te tikken. Of iets wat daar maar enigszins in de buurt komt.
Toch besloot een Tsjechische multimiljonair de Bugatti Chiron eens te gebruiken waar hij voor gebouwd is. Hij toog op een rustige zondagochtend naar de Autobahn om daar de proef op de som te nemen. Zoals jullie konden zien in de video die we in december deelden: de missie was geslaagd. De beste man tikte de 417 km/u aan en wist de auto veilig weer naar normale snelheden te brengen. Daarmee werden zijn gebeden voorafgaand aan de rit verhoord.
Deze actie leverde unieke beelden op, maar niet iedereen kon hiervan genieten. Hoewel deze snelheid niet illegaal was, blijkt de Duitse overheid toch niet blij te zijn. Het Duitse Ministerie van Verkeer bracht vandaag namelijk een statement naar buiten waarin ze de stunt afkeuren.
Het ministerie wil even laten weten dat ze “al het verkeersgedrag dat kan leiden tot het in gevaar brengen van anderen afkeuren”. Dat is namelijk ook onderdeel van de verkeersregels. Overigens zijn in de video geen bijna dood-ervaringen te zien, dus zo dramatisch is het ook weer niet. Maar goed, we kunnen niet ontkennen dat er risico’s kleven aan 417 km/u rijden op de openbare weg.
De video is natuurlijk koren op de molen van degenen die een snelheidslimiet willen invoeren op de Autobahn. Toch hoeven we daar niet meer bang voor te zijn, want de snelheidslimiet is sinds oktober van de baan.
Bron: AP News
quincy zegt
Natuurlijk gaat het vreselijk hard, maar ik vind dat hij het erg beheerst doet. Je kan als overheid dan ook zeggen dat dit soort stunts onverstandig zijn, maar als je het dan doet een redelijk voorbeeld aan deze man kan nemen. Maar misschien dat ik er te simpel in sta.
Robert zegt
@quincy: daarmee mis je dus precies het punt wat de Duitse overheid probeert te maken.
Hoe beheerst de bestuurder ook is, op het gedrag van het overige verkeer heeft deze vrijwel geen invloed. Maar omgekeerd zal dat overige verkeer zal ook absoluut niet in staat zijn om de situatie met en de snelheid van deze auto in te schatten, als deze met 417 kmh (ruim boven de 100 meter per seconde) aan komt rijden. En daarin schuilt nu juist het gevaar.
Loek zegt
Normaliter zou ik zeggen: helemaal gelijk van de Duitse overheid. Vooral het inschatten van snelheid is moeilijk. Degene achter je kan 130, 180, 250 of 350 rijden, bij wijze van. Als je een snelheidslimiet instelt, weet je dat het gros van de mensen zich daar aan houdt. Wie herinnert zich nog dat ongeluk vorig jaar waar iemand een Aventador achterin een Fabia boorde met 300+ km/u. Brrrr.
Maar ik vind dit geval met de Chiron wel een uitzondering. Als ik de video goed begrijp wil deze man dit al meer dan tien jaar en zocht het ideale moment. En dan nog zocht hij een leeg en overzichtelijk stukje Autobahn, op het rustigste moment dat je maar kunt verzinnen en met veel voorbereidingen. Het blijft altijd een risico, maar een kleiner risico dan dit is er niet. Dit is goed doordacht. Niet zo maar een amateur die in een veel te snelle Mercedes zonder vooruit te denken even het gaspedaal vloert.
anthwan zegt
@Loek: dan had die vrouw in de Fabia haar beide ogen moeten gebruiken en 2keer kijken om de snelheid goed in teschatten voor dat ze naar links ging. Dat is het probleem met 1 keer even gauw in de spiegel kijken kun geen snelheid schatten.
kennone zegt
@anthwan: overigens mag je niet harder dan 50kmh iemand inhalen op de autobahn. Dus de lambo zat in dit geval niet goed ondanks ik er mee eens ben dat mensen meer moeten spiegelen
melcon zegt
@kennone In welk artikel van de Straßenverkehrs-Ordnung staat dit omschreven? Het staat niet in sectie 3 (snelheid) of sectie 5 (inhalen). In artikel 4 van sectie 5 staat wel dat je verdomd goed moet uitkijken voor achteropkomend verkeer als je wil inhalen (Wer zum Überholen ausscheren will, muss sich so verhalten, dass eine Gefährdung des nachfolgenden Verkehrs ausgeschlossen ist. https://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__5.html).
karhengst zegt
Dat staat ook nergens, maar lijkt een urban myth geworden te zijn op Autoblog.
Wat wel een reëel risico is bij het overschrijden van de zogeheten “Richtgeschwindigkeit” is dat je een deelschuld krijgt toegewezen, zelfs als de fout technisch gezien bij de langzaamrijder ligt. De achterliggende argumentatie is dat je als snelrijder er voor hebt te zorgen genoeg buffer te hebben om fouten van een ander te kunnen compenseren.
Jakker je met 200 een treintje voorbij en klap je bij een inhaler achterop terwijl dat met 130 km/h nog tijdig had kunnen remmen, loop je dus het risico op een deelschuld ondanks het foutief inhalen van de tegenpartij.
Loek zegt
Een zwarte Aventador die 3 voetbalvelden per seconde doet is sowieso moeilijk in te schatten, wat mijn punt bevestigt. Dan kun je wel vier keer kijken voor je opschuift: hij hoefde niet eens in beeld te zijn om nog geen 3 seconde later ineens op je bumper te zitten.
Als je gewoon laconiek zonder na te denken even je Lambo naar 300 jaagt op een punt waar andere weggebruikers hoogstwaarschijnlijk gebruik maken van de linkerbaan ben je echt levensgevaarlijk bezig. Want reageren op een onverwachte situatie zit daar niet meer bij.
Captain zegt
3 voetbalvelden per seconde? Wel je raampjes dicht doen aan 1080km/h
petroldrinker zegt
@Loek: zal zeker ren nl kenteken op die fabia gezeten hebben, gezien die in DE altijd gewoon zo naar links gaan in tegenstelling tot anderen…
Gulli zegt
Lol dan ben je blijkbaar al een tijdje niet meer in Duitsland geweest, want ze hangen daar inmiddels net zo lang op de linker- of middelste baan als hun westerburen.
dedon zegt
@Loek: Sorry hoor, maar als jij het verschil tussen 130 en 180 niet in kan schatten, hoor je naar mijn mening niet thuis op de weg. Laat staan het verschil tussen 130 en 250, enz…..
Loek zegt
@dedon: ik zeg alleen dat het lastiger is dan dat bij een limiet van laten we zeggen 130, je met 99% zekerheid kunt voorspellen dat degene achter je tussen de 120 en 140 rijdt. Dat is makkelijker anticiperen dan elke keer drie keer in je binnenspiegel moeten kijken of het nou 140, 180, 250 of 300 is. Je kunt dat soort snelheden alleen inschatten als je meer in je spiegels kijkt dan voor je en bij snelheden boven de 280 vraag ik me af of er van inschatten überhaupt sprake is. Je rijdt dan zo belachelijk snel dat je elke seconde je binnen een andere postcode bevindt.
intimrasiert zegt
Gewoon Europabreed 250 km/h als limiet dan zijn we voorgoed af van het gezeur over de snelheid.
Variomatic zegt
@intimrasiert: met 180 als minimale snelheid!
boomhauwer zegt
@variomatic: euh nee. Mijn transit haalt maar 165..
stpmkngsnc zegt
Ze gaan binnen Europa helaas precies de andere kant op, vanaf mei 2022 op elke nieuwe auto een snelheidsbegrenzer.
https://www.autogids.be/autonieuws/ontcijferd/verplichte-snelheidsbegrenzer-in-2022-werkt-het-wel.html
En in 2024 kan het op elke auto worden verplicht.
VeniVidiVici zegt
Pfff… het levensplezier wordt steeds meer verziekt door politiek correcte moraalridders met een mening #gaap
mashell zegt
Dit gaat over 400+ km/h op de Autobahn, niet over het OMT…
dedon zegt
@mashell: Niemand heeft het hier over het OMT. Gaat alles goed met je? (Serieus)
drdre1 zegt
417km/h rijden op een openbare weg waar andere weggebruikers tussen de 90 en de 150 rijden is gewoon stom gedrag. Je kan helemaal niks corrigeren bij 300km/h, laat staan met 417km/h. Kan deze persoon de perfecte dag, moment, baan, etc uit hebben gekozen, dat zegt helemaal niks en is gewoon Russisch roulette en deze keer ging ’t goed. Prima als mensen dit goedkeuren, maar wees dan aub niet zo verbolgen als er een soortgelijke video wél mensenlevens eist.
Richmond zegt
@drdre1: 180km/u rijden waar de meesten gewoon 100-130 rijden is ook al te gek, maar dat wordt geaccepteerd want het is in Duitsland. En je moet gewoon je auto kunnen uitlaten. Idem met 200,250,300 etc maar 400 gaat opeens te ver?
karhengst zegt
Als je 180 is een fijne cruisesnelheid waarmee je met een moderne auto met fatsoenlijke remmen en rubber gewoon alles goed kan overzien en voor kan remmen. Hooguit is het wat aan de hoge kant op een snelweg met twee rijstroken, vooral bij opritten en druk verkeer.
Het hele idee van de “Freie Fahrt” stamt echter wel uit de tijd dat het gros van de auto’s krap aan 160 deed als top en je een Ferrari nodig had om de 250 aan te tikken. Inmiddels doet m’n 2 Liter leasediesel het anker uitgooien bij 250 op de GPS.
Toegegeven, auto’s zijn ook veiliger geworden, maar dat was niet echt het idee. Om een supercar uit te laten is er nog altijd het circuit.
xjs678qr zegt
@karhengst: ideaal dus, met EV’s gaan we terug naar Australië ons die max 160 of 180 halen…
Bastiaan Williams zegt
Wat gaat dan wel te ver voor jou waar leg je de grens? 500? 750? 1000?
De grens ligt volgens mij bij veiligheid. 400 km per uur is veel te hard.
Het is onveilig voor zowel de bestuurder en, dat weegt veel zwaarder, de overige weggebruikers.
Het zou de Duitsers sieren om toch een bovengrens te maken. Ik zou voorstellen 300 km per uur. Hard zat en nog enigszins verantwoord. Ja ik heb ook wel eens 300+ gereden op de AutoBahn, maar ook dat was niet verantwoord achteraf gezien en na een half uur geloofde ik het wel en zakte weer terug.
mundus zegt
Een half uur 300 rijden? welke zuinigheidswonder houdt dat nou vol?
jappebak zegt
En waar kun je 150km achter elkaar doorgassen zonder Baustelle?
drdre1 zegt
“…maar dat wordt geaccepteerd want het is in Duitsland.” – Er wordt hier dan ook een exclusief beroep gedaan op de bestuurder om zelf logisch na te denken. Maar dat hoeft niet, want het is in Duitsland dus daar mag je ontelbaar hard lees ik. En je moet gewoon je auto kunnen uitlaten, en dus dan maakt ’t niet uit. (ahum ;-) Ik wilde aangeven dat dit soort snelheden niet voor de openbare weg zijn (evenals 300 of 250 of 200 of… naar mijn idee elke snelheid waarbij de bestuurder of medeweggebruikers niet in staat zijn om adequaat te reageren zonder een behoorlijk ongeluk te veroorzaken.
Redrum zegt
Het verschil in snelheid is gewoon veel te groot maar goed. Gaat wel ziekelijk snel :)
flyerbunch zegt
Er was niks ernstigs aan de hand als je de beelden bekijkt, maar er is altijd een ‘wat als’ verhaal.. de volgende mijlpaal is 500? Auto’s worden steeds sneller, maar waar ga je dit nog kunnen halen buiten Duitsland!?
realhustler zegt
Snelheids limiet introduceren vanwege deze actie is hetzelfde als wiet verbieden omdat iemand heroïne gebruikt heeft.
Niemand rijdt 400+ en 200 is onvergelijkbaar.
grandmasterb zegt
Wel sympathiek dat er achterop die remspoiler staat: have a nice day
degrotemuis zegt
Logische reactie. Het schijnt dat er wat groeperingen vragen gesteld hadden over dit filmpje, dan kan je het als regering lastig goedkeuren. Deze lijkt dan wel redelijk goed nagedacht te hebben over waar, wanneer, de volgende probeert het in drukker verkeer of op een tweestrooks Autobahn. Uit mijn jong en onbezonnen tijd kan ik zeggen dat dat een heeeel slecht idee is, want ook Duitsers in snelle auto’s spiegelen niet meer zo goed als ze boven de pakweg 230 rijden. Daarnaast: Adviessnelheid blijft 130, als iemand daar bijna 290 boven gaat zitten en je zegt dat dat oké is als iemand daarnaar vraagt, maak je die adviessnelheid kwetsbaar voor discussie.
karhengst zegt
Het is inderdaad wel een beetje de norm dat als je echt gaat blazen je er wel even een rijstrookje tussen laat als buffer. Dus in feite wat de Chironrijder ook heeft gedaan.
Als ik 230 rijd dan heb ik ook vooral de blik naar voren. Een Chiron in de spiegel is nu niet bepaald een veel voorkomend scenario waar je rekening mee houdt. Ooit een keer een soortgelijke ervaring gehad met een Aventador. Bizar hoe snel dergelijke machines op je in komen rijden wanneer je zelf denkt een lekker tempo aan te houden.
lightisride zegt
Ik kan ook genieten van het filmpje en snap dat die man dat zo graag wil en het zo keurig heeft voorbereid. Maar het blijft inderdaad russische roulette. Als het goed gaat lijkt het te kunnen, maar je wordt geacht met een snelheid te rijden dat je kan reageren. Ik denk niet dat dat kan met 300+
Ik heb het nooit gedaan (300+), maar ik merk altijd op de terugweg door Duitsland dat 200+ in verkeer op de A61 veel sneller aanvoelt dan op het lastigste circuit ter wereld.
En ik weet ook dat als je auto een keer gaat glijden of slippen oid ik altijd weer schrik hoe dat gevoel van controle van daarvoor zo volledig vervangen kan worden door het gevoel van passagier van je eigen auto te zijn.
gregorius zegt
Het mooiste vind ik dat deze vriendelijk ogende kale man een racepak droeg. Als je met 400+ op een Fabia knalt, zal dat racepak niet veel uithalen.
Maar goed, leuk om te zien. Had graag iemand op zo’n brug gezien met een camera; om te zien hoe hard dat nou gaat.
Jantje_555 zegt
deze man doet dat heel beheerst en ook geen uren aan een stuk. het is maar een korte tijd dat hij boven de 300 rijdt tenslotte en de baan is leeg.
In Duitsland ben je echt nog met het autorijden bezig terwijl hier iedereen op zijn mobieltje zit vanwege een kilometer lange trajectcontrole aan 100 en met de adaptive cruise control aan.
Turbo zegt
Hoe groot moet het snelheidsverschil worden om te concluderen dat het te gek wordt: 200, 300, 400 km/u?
Ergens ligt een grens. Dat voelt iedereen aan (trollen daargelaten).
Ik hoop dat we het kunnen houden op ‘gezond verstand gebruiken’. Als iedereen dat doet, zal het aantal slachtoffers van ongevallen waar een heel groot snelheidsverschil speelt, beperkt blijven.
Zo niet, dan gaat de overheid ingrijpen. En dan zijn de hardrijders hun onbegrensde Autobahn kwijt.
probono zegt
Hoe leuk en beheerst en het ook gaat en ik geen moraalridder zou willen uithangen, maar dit is gewoon levensgevaarlijk en onacceptabel. Jazeker, het gaat goed dus is het tof.
Gaat het fout en rijdt de beste man een gezin en zichzelf aan flarden, dan staat de hele wereld te roepen hoe belachelijk dit is. Het is belachelijk, maar het kan. Nog wel. Koren op de molen voor de groepering die een beperking nastreeft. En eigenlijk, ik kan ze geen ongelijk geven. Dit soort dingen gaat altijd goed, tot het fout gaat. En dan wordt er nog veel harder ingegrepen.