Wat velen verwachtten wordt momenteel waarheid: dieselgate breidt zich verder uit. Daags na het vertrek van CEO Martin Winterkorn stelt de Duitse minister van Verkeer dat het VW-concern ook in Europa heeft gefraudeerd met testresultaten.
Minister Dobrindt, bij ons vooral bekend als architect van de Duitse tolplannen, stelde zojuist in Berlijn dat Volkswagen in Europa ook emissiemetingen van dieselvoertuigen heeft gemanipuleerd. Aanvankelijk beweerde Volkswagen dat er alleen in de VS was gesjoemeld, maar in de verklaring van gisteren werd hier al enigszins omheen gepraat:
New vehicles from the Volkswagen Group with EU 6 diesel engines currently available in the European Union comply with legal requirements and environmental standards.
Dat zijn dus nieuwe voertuigen die aan de Euro 6-norm voldoen. Dit zegt verder niets over de Euro5b-auto’s bijvoorbeeld.
Deze ‘onthulling’ houdt ongetwijfeld verband met de uitbreiding van het aantal betroffen auto’s van 500.000 naar 11 miljoen. In een reactie dook de koers van het aandeel VW, die net weer een beetje opgekrabbeld was, direct weer in de min.
Later meer.
schellekens006 zegt
Eigenlijk zijn dit gewoon maffia praktijken.
martinus zegt
@schellekens006:
Ik ben eigenlijk wel blij dat auto’s volkswagen dieseltjes niet zo ‘afgeknepen’ rijden op de snelweg, als ze doen in de test-cyclus.
Zeker de 80 tot 130 tijd van een aantal 14% diesel bijttellers (ook van buiten de vw/audigroep) is wat mij betreft al aan de hoge kant.
Het wordt tijd dat VW (en anderen) stoppen met downsizen en afknijpen. En méér gaat inzetten op phev of ev, dat is daadwerkelijk schoner. En ik heb liever een +200PK (PH)EV voor mij dan een vervuilende NOx spuiende diesel met gebrek aan vermogen om te accelereren.
flos zegt
@martinus: klopt, ik durf zelfs te beweren dat door de andere afstelling van de motor in de praktijk, hij juist minder schadelijke stoffen uitstoot. Hoe meer je gaat gassen in een diesel omdat hij geknepen is, dan neemt de uitstoot exponentieel toe. Het is beter om niet overmatig gas geven in een niet geknepen diesel.
Pas wel op voor de phev’s, vanwege de nedc cyclus hoeft die motor bijna niet te draaien. Maar als hij draait stoot hij relatief veel giftige stoffen uit. Dit komt omdat het beter afstellen niet noodzakelijk is bij een phev voor een goed verbruik en dus ook niet wordt gedaan(relatief gezien).
rubend zegt
@martinus: zo lang een accu niet aan een boom groeit is een phev niet schoner als een normale auto.
martinus zegt
@rubend: Toch, ik volg liever het NIMBY principe.
Not in my backyard. Ik rijdt liever op een snelweg vol tesla’s dan achter de uitlaat van de Octavia RS.
Die eerste houdt de rest van het verkeer minder op (zeker hier op de autobahn), en stoot daarbij ook nog minder NOx en andere zooi uit.
lambo4all zegt
@martinus: jammer voor jou dan het klimaat niet aan nimby doet..
eklasse zegt
@lambo4all: zou je dit bij de politiek kunnen gaan uitleggen. Heel graag!!
martinus zegt
@martinus: Bij de rest van de milieu-effecten.. zal ik de negatieve consequenties nooit van ervaren.
Hoogstens kan je stellen dat alle zonnepanelen op mijn huis en de huizen van de buren een vorm van zicht-vervuiling zijn.. ik persoonlijk soort mij er niet zo aan.
flos zegt
@martinus: ik hoop voor je dat niet één van de nieuwe kolencentrale centrales in je buurt wordt gebouwd, dan krijgt NIMBY ineens een andere betekenis.
martinus zegt
@flos: We hebben er hier eentje in de buurt. Onlangs is ook nog eens uitgebreid voor meer capaciteit op biomassa of iets dergelijks, schijnt dat die daardoor nog milieuvriendelijker is geworden.
De meeste elektrisch rijders die ik ken zijn niet in zo’n hoge mate afhankelijk van het onttrekken van duur belastte stroom uit het netwerk, maar hebben naast subsidie op hun auto ook direct geprofiteerd van overheids sponsoring op zonnepanelen.
Zelf ben ik ook aan de roffeltjes van van m’n vierinlijns en v8 benzine motoren verknocht…
Maar mocht ik voor de overheid kiezen, dan zou ik underpowered zware stations/sedans met 3-cilinder dieseltjes graag plaats laten maken voor EV’s.
pramm zegt
@rubend: Aangezien de benzine motor wel aan een boom groeit, het de benodigde vloeistoffen (uitgezonderd brandstof) die een conventionele motor nodig heeft, gewoon uit de lucht komen vallen en we de benzine motor aan het eind van zijn leven gewoon in de grond kunnen stoppen, zonder enige vervuiling, is je opmerking volledig terrecht.
406_v6 zegt
@martinus: (PH) EV? Met stroom die voor het grootste deel opgewekt wordt door het verstoken van fossiele brandstoffen?? 81,4% van alle elektrische energie wordt anno 2015 op deze manier verkregen.
martinus zegt
@406_v6: Zonde eigenlijk.
Maar ik blijf erbij dat het een ‘keuze’ is, om netto erg afhankelijk te zijn van energielevering door ons stroomnet. Fiscaal is het veel aantrekkelijker om zonnepanelen op je dak te gooien.
Daarmee stimuleer je tevens werkgelegenheid op alle niveau’s voor de bouw van ‘smart grids’.
Tevens, hoe meer jij onregelmatig stroom gebruikt, hoe meer jij de noodzaak voor schonere opwekking via gascentrales afdwingt. Die staan nu veelal stil.
406_v6 zegt
@martinus: in plaats van de schonere gascentrales worden momenteel de “ouderwetsche” kolen gestookte centrales ingezet, want kolen zijn momenteel bijna gratis en voor niks.
fapfap zegt
@schellekens006: En eigenlijk, als de minister van Verkeer dat zo van overtuigd is, dan heeft hij dat vast niet uit een roddeltje maar weet hij er al langer vanaf. Als hij het nu pas naar buiten brengt zouden ze hem ook de laan uit moeten sturen. De mafiapraktijken houden dus niet op bij de autofabrikanten maar zijn zelfs tot in de politiek doorgedrongen, maar goed daarvan weten wij al lang dat ze gespecialiseerd zijn in zulke dingen.
Joost1990_2 zegt
Doei VW! :D
agarde zegt
@Joost1990_2: doei joost
dirkiii zegt
@agarde: ach joost is anders geaard he.
Joost1990_2 zegt
@dirkiii: tsjongejongejonge…
bartteeuwen zegt
@dirkiii: lekker op zichzelf das zeker wat waard…
lambo4all zegt
Ojee.. Dit kan wel is veel groter worden dan iedereen had verwacht..
henkhupelschoten zegt
#teamsergiomarchionne
trustmeiamanengineer zegt
@henkhupelschoten: Haha, ik hoop wel dat die briljante Italiaanse diesel bouwers gewoon met hun kwaliteiten schone motoren hebben gebouwd en niet stiekem ook gesjoemeld hebben…
henkhupelschoten zegt
@trustmeiamanengineer: Dan zijn ze in een klap weg, dus ook heel de Italiaanse economie… Overigens lopen we over 10 jaar allemaal in een zwarte coltrui rond, mark my words
clarkson zegt
@henkhupelschoten: Dus sergio zit achter de dieselgate ahaa!
desjonnies zegt
@trustmeiamanengineer:
Nee
Een TDI (rode D en I) presteerde beter dan een vergelijkbare PSA of FAG Diesel.
PSA vertelde meer dan 10 jaar geleden al dat ze de prestaties van VAG Diesels makkelijk konden evenaren, maar dat dit ten koste zou gaan van -toen nog niet- geldende uitstoot normen en kozen bewust voor de langzamere weg !
Hetzelfde geldt voor mijn Alfa 1.9 JTDm, een vergelijkbaar VAG product IS gewoon sneller !
giogiorgio zegt
@desjonnies: Dat is raar om te horen. Mijn 2.0jtdm presteert beduidend beter dan eender welke andere wagen die min of meer vergelijkbaar is. Heb deze wagen in 2012 nieuw gekocht dus ik kan ook met zekerheid zeggen dat er nooit gechipt of gemapt is. Ben ook al op twee verschillende testbanken geweest om het vermogen te laten testen, 178pk en 174pk als gevolg. Toch zijn er niet veel wagens met minder als 200pk sneller als mij. Een zuinigheidswonder is het dan ook weer niet. minimaal valt er 7,5L/100km uit te halen, daar doen andere merken het soms wel beduidend beter.
lincoln zegt
@giogiorgio:
Koppel koppel koppel ..
Niet boven de 2000 toeren uitkomen en dan nog een keer verbruik meten ..
giogiorgio zegt
@lincoln: Zelf op de autostrade kom ik niet onder de 7l; Een beetje stadsverkeer gaat zo richting 9L… Daar helpt 400nm niet veel aan.
lincoln zegt
@giogiorgio:
Anyway .. Jtd rules de pan uit ..
giogiorgio zegt
@lincoln: Sowieso!
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: aangezien Italië direct aan het roepen was dat ze ook gingen onderzoeken denk ik dat die eerlijk zijn geweest. Leuke kans om koopjes te scoren. En de politiek daar is best wel meewerkend als het om dit soort dingen gaat.
En ze hebben nog gelijk ook.
trustmeiamanengineer zegt
ah oh…. Dit gaat nu een echte ramp worden. Hopelijk gaan er niet meer fabrikanten mee in de afgrond. Ik wil wel nog ergens kunnen werken straks…
Ik weet bijvoorbeeld van DAF hoeveel moeite (en geld) het hun heeft gekost om die motoren Euro6 proof te maken. Dat hele aftertreatment systeem met de AdBlue kost 10000 euro extra per truck.
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: tja, voor een caterpillar 3512 van 1500 pk kost het anderhalve ton. Roetfilter en katalysator (ureum injectie voor tot 98% minder nox). Elke 20.000 draaiuren kan er voor 50k nieuwe filter en reactorblokken gezet worden.
Leuk joh, vooruitstrevend zijn in de binnenvaart!
Turbo zegt
Is dit geen voorbeeld van verkeerde damage control?
Ik begrijp dat VW al maanden in gesprek was met EPA over de gevonden resultaten. Dan had VW toch allang de eigen organisatie om moeten keren en ieder motortype moeten controleren op deze software gimmick? Dan hadden ze – na zeer Christelijk de zaak maandenlang onder de pet te houden voor de buitenwereld (waaronder hun beleggers) – de problemen in één keer met een mea culpa op straat kunnen gooien. Een keer crisis, en het aandeel komt vanzelf wel weer bovendrijven na de klap.
Nu is het een uitbreidende olievlek waarbij VW totaal geen controle lijkt te hebben over wat ze de straten op sturen.
2wheeler zegt
@Turbo: je weet er toch nog een olie-opmerking uit te persen, chapeau!
audirijder zegt
“Mercedesrijder” BMW heeft trouwens ook gesjoemeld! Waarom is daar nog geen artikel van?
henkhupelschoten zegt
@audirijder: Hoe bevalt de C350e?
audirijder zegt
@henkhupelschoten: Ik moet zeggen boven verwachting goed. Ongelofelijk hoe strak die auto in de bocht ligt ondanks het hoge gewicht.
Ben ook nog op de autobahn geweest en met gemak tikt hij de 240 aan daarna snel weer terug naar 180.
henkhupelschoten zegt
@audirijder: Mijn ouwe heer wil er ook een, helaas geen 7% meer of er moet iets te regelen zijn. Ben er bang voor… Zit nu te kiezen tussen c350e, passat gte (dit jaar nog leverbaar raar genoeg) die bmw 2 plug in …. En Skoda superb. Hoe is verbruik in het echt? Bijvoorbeeld op vakantie door Duitsland?
audirijder zegt
@henkhupelschoten: Koopt hij hem privé of in de lease?
henkhupelschoten zegt
@audirijder: Lease natuurlijk ja haha!
FieRo zegt
Diesel. Olieverbruik. Olievlek. Hmm
nord zegt
@FieRo: mijn monteur zegt altijd bij olielekkage aan de onderkant zal hij minder snel roesten.. Elke nadeel heeft weer zijn voordeel, kop op VAG!
TDI-goeroe zegt
extreme normen opgelegd door…
lambo4all zegt
@TDI-goeroe: regels gebroken door…
Dutchdriftking zegt
@TDI-goeroe: Haha, die gebruikersnaam kan je de komende maanden nog wel eens een hoop reply`s opleveren:P
thimochand zegt
@TDI-goeroe: de normen zijn niet realistisch
tvr1974 zegt
Maar wie rijd er nou in godsnaam met een standaard TDI rond?? Iedereen laat zo’n ding toch chippen?? Dus waar gaat dit over…